Sam (v. kennedy) aan het werk bitloos L2/M1.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:44

Is er een reden dat je zo een dik neusbont op hebt gedaan bij je pony? Je ontneemt nu namelijk compleet het zicht van de pony op de grond tot een heel stuk voor hem. Dat is niet plezierig voor het dier. (in de draf en rensport worden deze neusbonten juist gebruikt voor paarden die kijkerig op de bodem zijn) Die zou ik echt verwijderen.
Verder moet je pony veel meer op de achterhand gaan komen om in de M te kunnen gaan starten. De middendraf foto is wel op een ongelukkig moment genomen maar toont ook helemaal geen stuwing vanuit de achterhand. Ook de zijgangen moeten veel scherper gereden kunnen worden als het wijken op deze foto's. Echt aan je basis gaan werken voor je promoveert! Veel succes samen!

NicoleHorses

Re: Sam (v. kennedy) aan het werk bitloos L2/M1.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 15:03

Zonder neusbontje gaat z'n neus open hij heeft zon gevoelige huid! Ga dus ook niet zonder rijden! Bedankt

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:24

Helaas geen tips of commentaar van mijn kant (heb er zelf nl niet zo heel veel verstand van), maar ik vroeg me wel af waar je het hoofdstel vandaan hebt...

Vind het trouwens wel tof dat je bitloos rijdt.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:19

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:50

Hoi NicoleHorses,

Ik woon idd dichtbij, herkende de manege ook. Zelf rijd ik inderdaad bij de Willaerruiters.
Nog even over het rijden: Ik hoor veel mensen hier zeggen dat hij meer vanuit achter moet lopen. Daar hebben ze helemaal gelijk in maar naar mijn inziens pas als de ballans beter is (de ballans tussen voor en achter). als hij niet meer op de voorhand loopt (de ballans is dan meer horizontaal ,niet bergop en niet bergaf zeg maar)dan kan je het achterbeen sneller en sterker maken en dan weer meer op lossigheid trainen als dat voor elkaar is kan je meer bergop laten lopen en dan weer sneller en sterker maken en de lossigheid in die ballans weer opzoeken en zo leg je de lat steeds een beetje hoger . Als je te vroeg begint met het vanachteruit lopen (je paard loopt dan bergaf) laat je heem in princiepe de grond in lopen, hij wordt wat log en zwaarder in de hand en kropt zich nog meer op .dat is wat je juist niet wil (komt de aanleuning niet ten goede).

Neem les van een goede instructrice en laat die je helpen met de ballans. Is op zich niet moeilijk maar komt wel heel precies (niet te veel/weinig vragen)en er komt veel gevoel bij kijken. Betere ballans en lossigheid breng een betere aanleuning

Voor het wijken leer ik mn paarden eerst scherp om mn been te om te gaan dan is het wijken als de andere voorwaardes kloppen(ballans tussen links en rechts,ze mogen niet zomaar op het buitenvoorbeen vallen want dan kom je al slecht door de wending en wordt het lastig om ze eerst recht te stellen,met je buitenteugel goed kunnen begrensen,genoeg looplust/impuls enz) niet meer moeilijk.

Ik hoop dat je hier wat mee kan en als je een duidelijkere uitleg wil over ballans ,hoe je dat verbeterd en waarom ik dat zo belangrijk vind zeg je het maar (meisje van de ponnyclub vroeg dat ook en heb 2,5 a4tje opgesschreven dat wordt voor hier een beetje lang :D ) dan pb ik het wel

Succes

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 17:18

Hartstikke bedankt! Ik heb goed les! Ik heb er opzig wel interesse in maar zalwel veel typ werk voor jou worden denk ik :=

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:16

Graag gedaan hoor!Als je goed les hebt kan je het je instructice ook wel vragen, zij zal je dat ook wel uit kunnen leggen(scheelt mij weer typen haha) en welke volgorde in de opleiding zij voor ogen heeft.Er zijn immers meerdere wegen die naar rome leiden...
Succes en misschien kom ik je nog eens tegen (rijd je ook selecties?)

groetjes Hester

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:40

Bedankt :)
nee ik rijd nog geen selecties :) maar wie weet zie ik je nog wel eens :D

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:35

Allereerst : Je hebt een leuke pony en vindt het knap dat je bitloos rijdt! Het probleem met doorzitten kom ik ook wel eens tegen, probeer van achter naar voor te rijden en ook echt te blijven rijden, rijd figuurtjes doe oefeningetjes, gymnastiseer je pony wat meer. Ook heeft het probleem grotendeels met je houding te maken denk ik probeer velen malen meer je schouders los te laten en meer je bekken naar voren te kantelen zodat je echt in het zadel gaat zitten nu zag ik op 1 foto dat je helemaal achter in het zadel zat. Over het wijken, maak je pony eerst recht, rijdt desnoods een aantal keer rechte lijn bij A maar ga pas echt wijken als je zeker weet dat je pony recht is. Als je er van verzekerd ben dat je pony recht is kun je hem een pasje laten wijken, maar doe dan niet helemaal tot de wand doe een paar pasjes en maak je pony weer recht en doe weer een paar pasjes. Zo doceer je het voor je pony en wordt het makkelijker omdat je als je pony niet recht is het nooit gaat lukken. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!
:)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:10

Ik krijg helaas je foto's niet geopend, jammer want ik had ze graag bekeken. Ik rijd zelf ook bitloos sinds kort. Daarom even een vraagje over je neusbontje; mag je die omhouden tijdens je proef?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:26

bedankt voor de goede tips !
neusbontje mag je ophouden ja :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:17

Goed om te weten! Rijd je volgend weekend ook in Austerlitz? Ik ga daar voor het eerst bitloos starten, ben benieuwd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:57

Hé, wat leuk! Nog een Sam! Is hij soms dé Samaranch, die ik altijd zie staan als ik mijn paard in paardenfokken.nl opzoek? Ik heb me altijd afgevraagd hoe díe er uit zou zien. :+ Mijn Sam(aranch) is van Kimberly.
Leuke rijfoto's! Ik ben het wel eens met de gedachte van blijheid, dat je te ver achter op de lepel zit van je zadel. Kan het zijn dat de boom iets te smal is? Je paard kan gegroeid zijn in bespiering, waardoor het iets achterover ligt en waardoor jij automatisch wat verder achter op de lepel gaat zitten. Je lijkt op die manier wel redelijk in balans te zitten namelijk. Als de boom iets te smal is, kan je paard er wat opgekropt door gaan lopen. Vaak kan een goede zadelmaker je zadel iets verbreden en het resultaat kan verbluffend zijn.
Verder niets op aan te merken hoor! Volgens mij hebben jij en Sam veel lol met elkaar en dat is het belangrijkste. Veel plezier!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:19

Ik vind jullie een leuke combinatie en vind het erg leuk dat je bitloos bezig bent , maar raad je echt van harte aan om eens héél kritisch naar je zadel te laten kijken want dat is echt DE grote storende factor in je foto's :=

Je zit een kilometer boven je paard , teveel op de lepel , zit steeds te rommelen met je benen en zit om de juiste balans te vinden tussen een goed contact / voeling met je paard , en een comfortabele houding in het zadel....maar het zadel werkt je echt enorm tegen.

Zou er toch eens een kritsiche zadelmaker bij halen die je hiermee kan helpen , want hiermee kun je gewoon niet de eenheid met je paard vormen die je wilt om de moeilijke dressuur-oefeningen goed te doen , je zadel verstoort de mogelijkheid om goed contact te maken / samen een fijne balans te vinden :)

Veel mensen krijgen van een dergelijke zit op termijn ook best wel een stijve , pijnlijke rug , merk je dat nog niet ?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:59

Frensie schreef:
Goed om te weten! Rijd je volgend weekend ook in Austerlitz? Ik ga daar voor het eerst bitloos starten, ben benieuwd.

Ja ik rijd ook in Austerlitz volgende week! :D leuk kom ik je misschien nog tegen!

idefix4 schreef:
Hé, wat leuk! Nog een Sam! Is hij soms dé Samaranch, die ik altijd zie staan als ik mijn paard in paardenfokken.nl opzoek? Ik heb me altijd afgevraagd hoe díe er uit zou zien. :+ Mijn Sam(aranch) is van Kimberly.
Leuke rijfoto's! Ik ben het wel eens met de gedachte van blijheid, dat je te ver achter op de lepel zit van je zadel. Kan het zijn dat de boom iets te smal is? Je paard kan gegroeid zijn in bespiering, waardoor het iets achterover ligt en waardoor jij automatisch wat verder achter op de lepel gaat zitten. Je lijkt op die manier wel redelijk in balans te zitten namelijk. Als de boom iets te smal is, kan je paard er wat opgekropt door gaan lopen. Vaak kan een goede zadelmaker je zadel iets verbreden en het resultaat kan verbluffend zijn.
Verder niets op aan te merken hoor! Volgens mij hebben jij en Sam veel lol met elkaar en dat is het belangrijkste. Veel plezier!

Nee haha geen Samaranch haha, bedankt! :)

pmarena schreef:
Ik vind jullie een leuke combinatie en vind het erg leuk dat je bitloos bezig bent , maar raad je echt van harte aan om eens héél kritisch naar je zadel te laten kijken want dat is echt DE grote storende factor in je foto's :=

Je zit een kilometer boven je paard , teveel op de lepel , zit steeds te rommelen met je benen en zit om de juiste balans te vinden tussen een goed contact / voeling met je paard , en een comfortabele houding in het zadel....maar het zadel werkt je echt enorm tegen.

Zou er toch eens een kritsiche zadelmaker bij halen die je hiermee kan helpen , want hiermee kun je gewoon niet de eenheid met je paard vormen die je wilt om de moeilijke dressuur-oefeningen goed te doen , je zadel verstoort de mogelijkheid om goed contact te maken / samen een fijne balans te vinden :)

Veel mensen krijgen van een dergelijke zit op termijn ook best wel een stijve , pijnlijke rug , merk je dat nog niet ?

Zadel ligt prima, onderlaatst nog nagekeken. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:09

Misschien ligt het zadel wel goed op het paard , maar voor jou werkt het *echt* niet goed :)

Doe met deze tip wat je wilt hoor , maar het is echt heel duidelijk dat je hiermee tegen problemen aan gaat lopen , en dat is zonde als je daar pas achteraf achter komt :)

Je merkt de problemen overigens nu al : moeite met doorzitten en het stil laten afhangen van je benen op de juiste plaats.
Een kleine aanpassing van je zadel kan dit wellicht al veel makkelijker maken , het is zonde dat je nu zit te vechten tegen je zadel , in plaats van dat je er gemak van hebt :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:25

bedankt pmarena maar ik heb echt wel een heel fijn zadel verder :) op andere zadels zit ik het zelfde hoor, maar mijn pony gooit ook echt wel hoog op!
ach oefening baart kunst :)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:55

tenen naar binnen
onderbenen terug
handen omhoog (je hebt een soort piano handjes)

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:47

mij viel het ook direct ok dat je ver naar achter zit in je zadel,
misschien zaten je beugels te kort?
ik kan er niet echt iets op plakken, want de foto's zijn niet zo duidelijk..
het is wel een heel leuk paardje!

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:45

Ik heb zelf ook een Kennedy gehad, geen makkelijke dus respect dat jij zonder bit rijdt!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:00

Mijn tip of ja meer reactie: Ik vind dat je op sommige momenten je handen erg hoog houd.. Of ligt dat dan aan mij?? Maar ik begrijp als het foto momenten zijn. Verder zijn jullie leuke combo maar ik vind het op de ene of andere manier gespannen en wat stunteilg uitzien.. maar dat kunnen ook net de momentjes zijn van het foto maken..;) Sucses ermee

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:39

Stuntelig?
mmh nee. ;)
bedankt verder.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:54

NicoleHorses schreef:
Stuntelig?
mmh nee. ;)
bedankt verder.

Nee ik zeg toch al dan zal het de momentjes van de foto's zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:17

Dat het er hier en daar wat onbeholpen uit ziet komt echt gewoon door het veels te veel op de lepel van het zadel zitten , en ook vanwege het zadel dat zo hoog boven het paard ligt ;)

Dat is gewoon funest voor een goede balans , je benen gaan dan "zoeken" , je handen te hoog , alles net wat te gespannen...en het gaat er wat stuntelig uit zien.

Misschien heb je van nature een hartstikke mooie zit , maar zoals je nu in het zadel zit wordt het gewoon niet beter. Misschien scheelt het al als je dat dikke bontje onder het zadel uit haalt waardoor je weer wat dichter op je paard zit.

En als je er op let dat je wat beter in het midden van het zadel gaat zitten , dan op de lepel.
Als dat gaat natuurlijk , want het lijkt erop dat de zitting van je zadel gewoon te klein is.

Welke maat er op staat dat maakt geen fluit uit , de ene 18 inch kan in de praktijk een kleinere zitting hebben dan de andere 17 inch , die wellicht wat vlakker is en daardoor wat meer ruimte geeft.

Maar je zit nu gewoon echt niet goed in je zadel , dat is hartstikke zonde. Zou echt eens kritisch naar gekeken moeten worden en met een kleine aanpassing zit je dan misschien een dag later weer perfect erop :P

Sorry dat is zo "zeur" over je zadel hoor , het is duidelijk dat je het niet leuk vindt en niet wilt geloven , maar ik heb dergelijke plaatjes al ZO ontzettend vaak langs zien komen....en dan pas een jaar later beseffen mensen dat het inderdaad allemaal niet zo goed klopte , en hebben ze een jaar lang gedonder gehad van hun door het zadel verpeste houding en balans.... en moeten dat dan weer goed zien te trainen als ze eindelijk gezien hebben dat het niet goed was. Dat is zo zonde van je tijd :)

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:50

Ziet er goed uit!