Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Vraag me niet waarom, maar ze reageert daar nauwelijks op, tenzij ik d'r echt ga slaan, en dat wil ik echt voorkomen. Verder ben ik het met je eens, maar als ik stap en dan weer aan wil draven, duurt dat soms echt wel een half rondje.

midgie schreef:Dit heeft niks met consequent te maken, maar met de techniek van de ruiter een spoortje is niet om het paard harder te laten lopen, maar om te verfijnen.
@ hoefslag hoe vaak krijg je les? en hoe vaak doe jij iets fout of snap je het niet? al eens bedacht dat als jij iets fout doet en niet luistert een hele harde tik met die zweep zou krijgen, zou je dat fijn vinden?
Paardrijden is niet je paard met sporen prikken en met de zweep vooruit slaan, paardrijden is zelf ontwikkelen om je paard goed en technisch te trainen zonder je paard pijn te doen, daar horen ook respect en vertrouwen bij en een paard zal het echt niet voor jou gaan doen als jij geen respect voor hem heeft, want waarom zou hij je dan vertrouwen, als jou les gever jou elke keer een trap geeft als je van het paard af komt, omdat je het niet goed heb gedaan dan krijg je geen vertrouwen in zo`n persoon, jij hebt de keus om een andere te zoeken, maar het paard zit met jou op gescheept, zeker het paard zal het uit eindelijk mis wel gaan doen, maar kijk dan eens in de blik van zijn ogen, hoe veel stralen die nog , loop eens door de gemiddelde manege, die paarden zijn berust in hun lot zijn robotten geworden die al hun gevoel hebben uit geschakeld , wil jij zo`n paard onder je kont.
Paardrijden doe je met gevoel niet met geweld.
Kukkie schreef:Sporen kunnen geen kwaad? Sporen kunnen zeker kwaad als je denkt dat dat het middel is om je paard voorwaartser te krijgen. Het meeste kwaad zelfs. Want op die manier stompt het paard helemaal af op het been. Een spoortje is werkelijk te snelste manier op elke voorwaartse drang de das om te doen.