dressuur met nikki in de sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:19

zaralover schreef:
en dat touwtje vond ze nou ook weer niet geweldig daarom draagt ze der staart wat hoger , waardoor het misshcien zo lijkt maar serieus onspannen was ze wel , misshcien ziet het er niet zo uit , waardat door komt weet ik dan niet , maar dat was ze wel want dan voel je duidelijk verschil in de rug. ik geef 1 x in het begin na het losstappen 1 heel klein beetje druk en de rest doet ze zelf en als je goed kijkt bij sommige foto's kun je zien dat er geen druk op staat want ik laat altijd los. ik haat het als mensen (zagen zo als ze dat soms noemen) gaan vragen door de handen naar voor en achter te doen en dan nog niet ophouden terwijl ze er zijn ook niet. maar ik wouw der even wat stelling in de hoeken leren en toen ging ze zelf al netjes rond dusja toen liet ik der ook maar zo lopen

Een paard aan de teugel rijden doe je niet door alleen een beetje druk te geven, je gebruikt ook je benen,... Eigenlijk is het een combinatie van allerlei soorten hulpen.

Op de foto van opzij zie je trouwens duidelijk dat je pony zijn rug hol heeft, de bedoeling is dat die bol is. Zo kan hij zijn rug gebruiken. Je moet het gevoel hebben dat je pony helemaal los en soepel is. Dus stellingen afwisselen op de lange zijdes, (schijn)overgangen, figuren. Dan eens halthouden en laten nageven en terug verder rijden. Heb je trouwens les met deze pony? Hoe goed je ook kan rijden, jijzelf kan niet zien hoe jouw pony loopt als je erop zit en af en toe een bevestiging dat je op het goede pad bent kan nooit kwaad! :D

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:16

Ik weet wel hoe dat dat nie alleen met wat druk nagevelijk is rijden maar aan me been rij ik der altijd zoiezo , door de sneeuw liep ze wat zwaarder. Daarom ziet dat er niet zo heel actief uit eat ze normaal met een gewone bak wel is. Maar ze moet nog veel leren. Ik snap zelf ook wel waarneer dat ze niet onspannen zijn met holle rug lopen en wel met bollere maar die meeste tijd liep ze diep en laag maar zoals op somige foto's te zien is loopt ze soms wat hoger en heeft ze denk ik toch wat lat gehad van dat touwtje waardoor de een mesthouding hield met start waardoor het lijkt of ze niet onspannen was dat kan zijn op somige foto's maar 80 tot 90 % van het rijden was ze lkkr over der rug want ik kon zelfs een klein stukje doorzitten ( maar heel ff gedaan vind ik niks bij jonge pony, maar dat zat super en dat kan ik normaal echt niet !!!) daarmee voel je dat ook wel goed hoe of wat, ik denk dat het moment opnames zijn geweest en misschien heb ik dan verkeerde fotos uitgekozen maar zlef vond ik deze het mooist en weet zelf dat ze wel goed nagevelijk was dus daar heb ik niet opgelet met fotos kiezen

zaralover

Re: dressuur met nikki in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:18

Ik heb geen les met haar nee wel met 1 van me andere ponys

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:19

Wel staan hier mensen en we geven elkaar tips ;) die vinden haar heel goed vooruit gegaan ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:29

Heeft dan niemand je de tip gegeven om je beugels eens uit te doen om te zien hoe lang ze eigenlijk moeten zijn bij dressuur rijden?

Eerst maar eens aan je eigen houding werken en dan zien of je wel past op deze pony...

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 10:52

nou zo als ik al aangeef ben ik dus te groot voor nikki, ik heb met mijn andere pony een tijdje zonder beugels moeten rijden zelfs. ik geef al aan hier zijn mijn beugels heel kort maar dit is ook een veelzijdigheids zadel en omdat ik anders nog groter ben op haar. in deurne hadden we ook zitles dus zonder beugels en teugels. ik weet wel hoelang ze moeten alleen omdat mijn beenligging slecht is werk ik de beugels steeds maar met beetjes naar beneden. (dit is bij mijn andere pony het geval waar ik wel met dressuur zadel rij.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:19

Ik vind helaas de combi ook verre van mooi
Je bent te groot vind ik, en zeker nu ze nog maar 3.5 is vind ik dat ze teveel gewicht moet dragen.
Ze heeft nog een erg jong uiterlijk, laat haar nog even op de wei staan zou ik zeggen.
Ze ziet er wel heel leergierig en braaf uit :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:21

ok, maar je topic heet... dressuur met Nicky in de sneeuw... en dit is geen dressuur, het is nu gezellig knol hobbelen en persoonlijk vind ik het in de sneeuw zelfs wat gevaarlijk.... zeker als je ook nog in galop gaat terwijl je weet dat je geen ondersteunende zit hebt op deze jonge pony....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:54

Pony is absoluut niet nageeflijk, komt ook niet in de buurt. Kop in de krul heeft niks met nageeflijkheid te maken.
Ze word gehinderd door jou lengte, jou zwaarte en jou handen. En het zadel.

Pony is scheef, logisch ze is nog niet zo lang onder het zadel, maar wil je over nageeflijkheid praten dan moet je weten wat rechtrichten is en at toepassen.

Ik raad aan om mijn onderschrift aan te klikken en het e-book te downloaden.
Vergelijk foto 6 dan ook even met het eerste plaatje van het hoofdstuk Correct ruggebruik.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:33

zaralover schreef:
Ik weet wel hoe dat dat nie alleen met wat druk nagevelijk is rijden maar aan me been rij ik der altijd zoiezo , door de sneeuw liep ze wat zwaarder. Daarom ziet dat er niet zo heel actief uit eat ze normaal met een gewone bak wel is. Maar ze moet nog veel leren. Ik snap zelf ook wel waarneer dat ze niet onspannen zijn met holle rug lopen en wel met bollere maar die meeste tijd liep ze diep en laag maar zoals op somige foto's te zien is loopt ze soms wat hoger en heeft ze denk ik toch wat lat gehad van dat touwtje waardoor de een mesthouding hield met start waardoor het lijkt of ze niet onspannen was dat kan zijn op somige foto's maar 80 tot 90 % van het rijden was ze lkkr over der rug want ik kon zelfs een klein stukje doorzitten ( maar heel ff gedaan vind ik niks bij jonge pony, maar dat zat super en dat kan ik normaal echt niet !!!) daarmee voel je dat ook wel goed hoe of wat, ik denk dat het moment opnames zijn geweest en misschien heb ik dan verkeerde fotos uitgekozen maar zlef vond ik deze het mooist en weet zelf dat ze wel goed nagevelijk was dus daar heb ik niet opgelet met fotos kiezen

Ik zie eigenlijk op geen enkele foto een goede nageeflijkheid. Je bent de foute spieren aan 't trainen. Wacht nog even met die nagevelijkheid, en doe een stapje terug. Het kan zijn dat je niet het gevoel hebt dat ze zo loopt maar dat had ik vroeger met mijn pony dus ook, les genomen en nu loopt ze als nooit tevoren, ik zou trouwens met deze pony ook les nemen als je haar echt zelf verder wilt rijden, al is het maar eens ter bevestiging. En als die dan zegt dat je goed bezig bent, dat is toch leuk om te horen dan, je hebt er niets aan verloren. Misschien zijn er wel kleinere mensen uit jouw buurt die heel goed kunnen rijden en het ook heel leuk zouden vinden om haar verder door te rijden?

Ik vind het trouwens wel een heeeel leuk pony'tje! :+

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:24

Air schreef:
Pony is absoluut niet nageeflijk, komt ook niet in de buurt. Kop in de krul heeft niks met nageeflijkheid te maken.

Pony is scheef, logisch ze is nog niet zo lang onder het zadel, maar wil je over nageeflijkheid praten dan moet je weten wat rechtrichten is en at toepassen.

Vergelijk foto 6 dan ook even met het eerste plaatje van het hoofdstuk Correct ruggebruik.

dat slaat helemaal neregens op dat zie je niet op een moment opname en een jonge pony die zo stabiel en recht is als haar heb ik nog nooit gezien dus dat is de grootste banketstaaf die ik ooit heb gehoord :S:S:S En ze werd gehonderd door dat touwtje zadel en sneeuw en door niks anders , ik rij heel veel binnenhoefslag en weet ik veel allemaal met der en ze is zo recht als maar zijn kan want ik weet wel hoe dat voelt als ze scheef zijn hoor toevallig was dat mijn andere pony en die was te weinig binnen hoefslag gereden en had weinig balans ik weet wat ik doe en nou de foto's zijn dan misshcien verkeerd uitgepakt eigelijk slaat heel die bokt nergens op want wat zie je nu op een foto denk ik dan, want echt dirt slaat allemaal nergens op ik weet nie hoe ik zo'n ding kan verwijderen .

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:25

Frantic schreef:
ok, maar je topic heet... dressuur met Nicky in de sneeuw... en dit is geen dressuur, het is nu gezellig knol hobbelen en persoonlijk vind ik het in de sneeuw zelfs wat gevaarlijk.... zeker als je ook nog in galop gaat terwijl je weet dat je geen ondersteunende zit hebt op deze jonge pony....

ze is nogal stabiel en heeft behoorlijk goede balans alleen liep het als een zware bak zegmaar , glad kun je het niet noemen met een pak van 20 a 30 cm

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:28

zaralover schreef:
Air schreef:

dat slaat helemaal neregens op dat zie je niet op een moment opname en een jonge pony die zo stabiel en recht is als haar heb ik nog nooit gezien dus dat is de grootste banketstaaf die ik ooit heb gehoord :S:S:S En ze werd gehonderd door dat touwtje zadel en sneeuw en door niks anders , ik rij heel veel binnenhoefslag en weet ik veel allemaal met der en ze is zo recht als maar zijn kan want ik weet wel hoe dat voelt als ze scheef zijn hoor toevallig was dat mijn andere pony en die was te weinig binnen hoefslag gereden en had weinig balans ik weet wat ik doe en nou de foto's zijn dan misshcien verkeerd uitgepakt eigelijk slaat heel die bokt nergens op want wat zie je nu op een foto denk ik dan, want echt dirt slaat allemaal nergens op ik weet nie hoe ik zo'n ding kan verwijderen .

Rechtrichten is echt wel wat meer dan op de binnenhoefslag rijden hoor?! :+

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:31

jumpiewumpie schreef:
Ik zie eigenlijk op geen enkele foto een goede nageeflijkheid. Je bent de foute spieren aan 't trainen. Wacht nog even met die nagevelijkheid, en doe een stapje terug. Het kan zijn dat je niet het gevoel hebt dat ze zo loopt maar dat had ik vroeger met mijn pony dus ook, les genomen en nu loopt ze als nooit tevoren, ik zou trouwens met deze pony ook les nemen als je haar echt zelf verder wilt rijden, al is het maar eens ter bevestiging. En als die dan zegt dat je goed bezig bent, dat is toch leuk om te horen dan, je hebt er niets aan verloren. Misschien zijn er wel kleinere mensen uit jouw buurt die heel goed kunnen rijden en het ook heel leuk zouden vinden om haar verder door te rijden?

Ik vind het trouwens wel een heeeel leuk pony'tje! :+

ik rijd der zelf ook niet zo heel vaak veel kindjes rijden der maar nieuwe dingen doe ik wel zelf, ik maak zodra ik een staartriem heb ff nieuwe foto, en als de bak dan ook wat beter is want nu is het wel ijs geworden. waar ik springles heb ga ik misshicen wel keertje 1 lesje met haar doen, alleen rij ik niet zo heel vaak dus echt regelmatig vind ik dan niet zo nodig maar aanwijzingen is altijd fijn maar wij geven hier elkaar ook ooit les ook altijd fijn. maar dit zijn gwn k*tfoto's ben ik achter heb ik niks aan ik heb der maandag ofzo gereden en ik had me teugels nog los en ze liep al met der neus zo ongeveer op de grond voorheen liep ze stijf en 1 halshoudign nu onspant ze zich wel. ik ben der stelling enzo gaan leren omdat ze door haar houding hoe ze eerst liep een onderhals begon te krijgen.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:32

enniee schreef:
Rechtrichten is echt wel wat meer dan op de binnenhoefslag rijden hoor?! :+

goh duhh ik noem een voorbeeld, ik heb op deurne gezeten dus weet wel wat ik daar allemaal aan kan doen ;)

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:46

voor een paardje van 3.5 ziet het erg goed uit, ik zal als ik jou was dat nagevelijke lekker blijven oefen, ik heb ook een jong dier van nu 4 en je kan het beter op tijd leren voordat ze te sterk worden. Je lengte is niet jeel storend voor wat jij rijd met die pony, je rijd haar alleen maar door, zodat er ander op kunnen rijden ( als ik het goed begrijp). Ik heb zelf ook nog een pony van 17 en die is 1.49 en daar rijd ik ook op ( ben zelf 1.85), dus blijf lekker oefen, die tip over tempowisselingen werkt wel goed, daar worden ze lekker los van, merk ik bij mijn paardjes :P en veel stelling wisselen.
Super leuke pony!!!! *D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:51

Echt... je bent 19, gedraag je er dan ook naar en open je ogen en hou niet dat blok voor je kop.
Wil je niet leren of wil je niks van anderen aannemen dan kan je beter stoppen met paarden.
Ze zijn namelijk veel meer waard dan iemand die egoistisch blijft.

Verdiep je eens in de theorie zou ik zeggen, want of deurne is daarin nalatig geweest of je bent het alweer vergeten.

z3rTjuhH schreef:
voor een paardje van 3.5 ziet het erg goed uit, ik zal als ik jou was dat nagevelijke lekker blijven oefen, ik heb ook een jong dier van nu 4 en je kan het beter op tijd leren voordat ze te sterk worden. Je lengte is niet jeel storend voor wat jij rijd met die pony, je rijd haar alleen maar door, zodat er ander op kunnen rijden ( als ik het goed begrijp). Ik heb zelf ook nog een pony van 17 en die is 1.49 en daar rijd ik ook op ( ben zelf 1.85), dus blijf lekker oefen, die tip over tempowisselingen werkt wel goed, daar worden ze lekker los van, merk ik bij mijn paardjes :P en veel stelling wisselen.
Super leuke pony!!!! *D

Voordat ze te sterk worden? Een paard is altijd sterker dan jou, als je denkt dat het een krachtspelletje is ben je ook verkeerd bezig. Al zou je een paard met 20 jaar inrijden, als je dit respectvol doet is er niks mis.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:55

Citaat:
Voordat ze te sterk worden? Een paard is altijd sterker dan jou, als je denkt dat het een krachtspelletje is ben je ook verkeerd bezig. Al zou je een paard met 20 jaar inrijden, als je dit respectvol doet is er niks mis.

Ik zeg niet dat je op kracht moet rijden, asl een paard spieren krijgt worden ze dus sterker en is het moelijker om ze nagevelijk te krijgen. Je moet niet me woorden verdraaien.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:56

Nou TS vertel. Wat voor verschil zie jij hier dan in? :)
Afbeelding Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:57

z3rTjuhH schreef:
Citaat:

Ik zeg niet dat je op kracht moet rijden, asl een paard spieren krijgt worden ze dus sterker en is het moelijker om ze nagevelijk te krijgen. Je moet niet me woorden verdraaien.

Dan weet je niet wat nageeflijkheid is.
Nageeflijkheid komt voort uit de juiste balans en ontspanning, niet uit gepluk/gezaag/gekneed of wat dan ook aan de voorkant :)

Nageeflijkheid kan je niet blijven oefenen, dat is iets wat je bereikt door correct te rijden.
Laatst bijgewerkt door Air op 30-12-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:04

oefenen kan altijd, je kan je paard niet in 1 keer nagevelijk krijgen als je er net mee begonnen bent, dus blijf je oefenen om uiteindelijk totale ontspanning te krijgen

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:18

@TS, aan de foto te zien vindt ik ook dat je em een beetje meer moet loslaten vooraan. Op die leeftijd moet je denk ik vooral de spieren in de rug sterker maken en dit doe je door de achterhand actief te maken en vooraan los te laten. Natuurlijk is dit maar een momentopname, wrsl (zoals ik kon zien op die nieuwe fotos) doe je dit wel goed ;) .

ik vindt trouwens dat je echt een leuk beestje onder je kont hebt zitten ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:18

Misschien moet je even beter lezen ;)
Totale ontspanning wil je ook niet, je wil de juiste aanspanning(van de buikspieren) en de juiste ontspanning(van de lange rugspier).
En dat bereik je niet door aan de voorkan te zitten en daar kracht uit te oefenen.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:21

Air schreef:
Totale ontspanning wil je ook niet, je wil de juiste aanspanning(van de buikspieren) en de juiste ontspanning(van de lange rugspier).
En dat bereik je niet door aan de voorkan te zitten en daar kracht uit te oefenen.

kom op he, we gaan niet zitten mutsen om een paar woordjes die anders zijn dan jullie willen. Nogmaals ik zeg niet dat je kracht moet zetten aan de voorkant, ik snap ook wel dat je dat wil met die spieren, maar ik neem ook aan dat je wil dat je paard aan de voorkant loslaat en dat is het gene wat ik bedoel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:27

z3rTjuhH schreef:
Air schreef:

kom op he, we gaan niet zitten mutsen om een paar woordjes die anders zijn dan jullie willen. Nogmaals ik zeg niet dat je kracht moet zetten aan de voorkant, ik snap ook wel dat je dat wil met die spieren, maar ik neem ook aan dat je wil dat je paard aan de voorkant loslaat en dat is het gene wat ik bedoel.

Misschien moet je dan eens duidelijker zijn met wat je zegt. Ik was niet degene die beweerde dat een paard na zijn 4de te sterk is om nageeflijk te rijden... dat kwam uit jou handen. Als je zoiets beweert dan heb ik niet het idee dat je weet wat ontspanning is.