nageeflijk in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: nageeflijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:06

Met enig verstand van het paardenlichaam weet je dat die krop prima in de krul kan met een weggedrukte rug :)
Waarom zou het paard zijn hoofd omlaag doen als jij je handen laag zet en kneed denk je?

Clienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:06

veel overgangen rijden, helpt meestal wel...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:40

Wat Air zegt klopt Lienelien.. Op die manier blijf je met dmv druk op de lagen naar beneden vragen. Dmv stelling en buiging gaat het hoofd vanzelf omlaag, daar heb je geen bit en teugels voor nodig.
En als je adviseert om met bijzetteugels de goede spieren te ontwikkelen, dan berijp je het principe van rechtrichten denk ik niet helemaal.. Dan dwing je alsnog in te buigen ipv dat je vraagt, dan zet je je paard vast en idd.. Dan ontwikkel je de verkeerde spieren.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:47

Helaas zie ik veel voorkomen dat juist de zz, grandprix en zware tour ruiters fouten maken in hun rijden en manier van "mee"bewegen.
Maar ze zijn vaak te koppig om iets aan te willen nemen omdat zij al zo ver zijn! Jammer!!

Maar nagevelijkheid komt altijd van achter.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:00

Trouwens een leuk citaat uit een goed boek dat ik ah lezen ben..
(te paard, aanschouwelijk rijonderricht van W Museler) Geen recent boek, maar ik ben,buiten enkele paragrafen, er het helemaal mee eens.

' Het in de hand stellen van een ongereden paard.

...
Zodra het paard de neiging vertoont langzamer en luier te worden, dreigt meestal de impuls verloren te gaan. Omdat dan het aandrijven begint, waarbij de ruiter het tempo aangeeft en dit niet aan de wil van het paard overlaat, begint de wil van de ruiter zich bij het paard te laten gelden. Dit is het begin van het in de hand stellen. Daarbij mag echter de gang naar voren niet worden tegengewerkt, doordat de ruiter het paard met de hand in een bepaalde vorm tracht te brengen, want op de vorm komt het niet aan. Alle spanningen en scheefheid die te voorschijn komen, alle onrustige passen moet men er naar voren uitrijden in een rustige ruime draf.
einde citaat

Ook weigert deze auteur een foto te geven van een in de hand gesteld paard, omdat

'Geeft men zo'n beschrijving toch, dan moet men beseffen dat men daarmee de meeste ruiters ertoe verleidt op de een of andere wijze hun paard tot aannemen van deze als 'de beste' beschreven houding te verlokken of te dwingen.
einde citaat..

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:16

Als ik één ding zeker weet dan is het dat mijn paarden absoluut los zijn in het lijf en volledig over de rug lopen!!! Lossigheid en nageeflijkheid is juist mijn speerpunt en mijn paarden kenmerken zich dan ook door hun lichtheid, lossigheid en deining van de rug. Een ieder die er op stapt roept als eerste: wat zijn jouw paarden toch altijd fijn los in het lijf!
Rechtrichten is geen enkel probleem meer wanneer je paard zich fijn over de rug geeft, vaak lost 90% van de scheefheid zichzelf op zodra het paard voorwaarts en nageeflijk gaat. Die andere 10% heb je er dan zo bij. Dus als je eerst gaat rechtrichten en dan pas nageeflijk gaat maken zadel je jezelf en je paard met veel meer werk op! En lees anders eens het Scala der Ausbildung, rechtrichten is pas stap 5, direct na 4:schwung en voor 6:verzameling! Rechtrichten doe je niet in de beginfase! Tenminste niet datgene wat een echt ervaren ruiter onder rechtrichten zal verstaan. Wellicht is dat een gevoel dat veel basisruiters niet (her)kennen, want het is natuurlijk ook niet de bedoeling om met een echt scheef paard door te rijden. Mocht je dat tegenkomen dan dien je dat natuurlijk wel eerst tot in redelijkheid op te lossen, door voorwaarts en nageeflijk te rijden dus! Maar het fijnere werk daarvan komt pas veel later in de africhting, wanneer een paard alle zijgangen kent en je zijn hals, schouders, middenhand en achterhand afzonderlijk van elkaar kunt verplaatsen.

Verder heb ik overigens niks met boekwijsheden of citaten, doe het eerst zelf maar eens!

@annebe: zware tour en Grand Prix is hetzelfde!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:00

Deze discussie wordt erg offtopic, laatste wat ik er over te zeggen heb is dat het nageven komt wanneer je werkt aan het rechtrichten. Een scheef paard kan niet nageven, dat is wel wat jij zegt.. Maar goed. Laten we deze discussie beeindiggen, hier heeft TS verder niets aan :)

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:52

Laatste en dan ben ik er ook klaar mee: een niet-nageeflijk paard kun je niet rechtrichten. Hier denken we dus anders over.
Ik hou er verder over op nu.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:51

Misschien heb je dan het geluk gehad dat je behoorlijk rechte paarden onder je hebt gekregen.
Maar het is jammer dat iemand zo zwart wit kan denken.

Een paard geeft niet na als het scheef is. Dat is gewoon logisch denken.
Hoe kan de lange rugspier volledig ontspannen wanneer het paard op 1 been meer gewicht zet en dat ergens moet compenseren?

Jammer dat je dan ook niet uitlegt hoe jij je paard dan nageeflijk krijgt zonder recht te richten en door alleen maar gewoon te rijden zonder iets te doen.

Zou je mijn vorige vraag ook nog even kunnen beantwoorden?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:17

Ik ben het hier wel mee eens :))
Je paard moet eerst over de rug zijn met de achterhand eronder, voordat je kan rechtrichten.
SB en travers als een giraf lijkt me niet zo slim.
Lienelien schreef:
Laatste en dan ben ik er ook klaar mee: een niet-nageeflijk paard kun je niet rechtrichten. Hier denken we dus anders over.
Ik hou er verder over op nu.

Echter gebruik je het rechtrichten om oa de achterbenen buigzamer en sterker te maken. En dat kan weer de gallop verbeteren. En uiteindelijk nog een betere achterhand creeeren.

Ik denk alleen dat jullie een paar stappen te ver denken:
1. Paard heeft nog geen balans in gallop met ruiter op de rug (overkruist/ verkeerd aanspringen etc)
2. Paard heeft balans (springt vaker goed aan)
3. Paard raakt vertrouwd in gallop met ruiter op de rug (tempo kan worden bepaald, terugnemen, paard snapt de mens)
4. Paard durft zich te ontspannen in gallop (Een ruiter die dit goed aanvoelt staat meteen toe en dat is pas het moment dat het paard nagevelijk wordt)

Sta ook niet raar te kijken dat je in deze 4 fases weleens een bok kan krijgen bij het aanspringen of in te kleine bochten :+
Paard zit vast, heeft pijn, niet sterk genoeg, niet warm genoeg, probeert je te helpen om van achter ook goed aan te springen etc.

Wanneer je voorbij deze fase bent kan de ruiter er meer aan gaan werken.
Paard wordt sterker en soepeler door de training (overgangen, inbuigen, stelling, SB, travers, grondwerk, lange stukken over het strand etc). Vanaf dit punt gaan alle gangen verbeteren, worden de overgangen krachtiger etc.

In mijn ogen kan je een pas ingereden paard niet zijn eerste gallopen nagevelijk "maken"...
Paard krijgt heel veel nieuwe indrukken!
Als je er meteen aan gaat zitten, paard springt aan in gallop (misschien de verkeerde), gaat misschien hard van de schrik etc. Nee in mijn ogen stapje voor stapje.
Eerst het 1 dan het andere.
Als je het goed en eerlijk doet krijg je een paard dat uitzichzelf ontspant, inplaats van vol zenuwen en opgekropt.

Tenzij bv. het paard al getraind is aan de lange lijnen in gallop en de link daar al heeft gelegd met contact met de hand van de ruiter.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:33

Jotoma schreef:
Dus een stijf paard kan je niet rechtrichten? ;) Een paard kan nooit los zijn in zijn lichaam voordat hij rechtgericht is. Dus klopt niet helemaal wat je zegt.

Hmm dan vind ik het toch wel raar dat mijn drie jarige vanaf de eerste stap volledig los door zijn lichaam loopt en elke spier gebruikt voordat ik aan het rechtrichten begin. Maar goed dit gaat wel heel offtopic.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:38

Lienelien schreef:
Als ik één ding zeker weet dan is het dat mijn paarden absoluut los zijn in het lijf en volledig over de rug lopen!!! Lossigheid en nageeflijkheid is juist mijn speerpunt en mijn paarden kenmerken zich dan ook door hun lichtheid, lossigheid en deining van de rug. Een ieder die er op stapt roept als eerste: wat zijn jouw paarden toch altijd fijn los in het lijf!
Rechtrichten is geen enkel probleem meer wanneer je paard zich fijn over de rug geeft, vaak lost 90% van de scheefheid zichzelf op zodra het paard voorwaarts en nageeflijk gaat. Die andere 10% heb je er dan zo bij. Dus als je eerst gaat rechtrichten en dan pas nageeflijk gaat maken zadel je jezelf en je paard met veel meer werk op! En lees anders eens het Scala der Ausbildung, rechtrichten is pas stap 5, direct na 4:schwung en voor 6:verzameling! Rechtrichten doe je niet in de beginfase! Tenminste niet datgene wat een echt ervaren ruiter onder rechtrichten zal verstaan. Wellicht is dat een gevoel dat veel basisruiters niet (her)kennen, want het is natuurlijk ook niet de bedoeling om met een echt scheef paard door te rijden. Mocht je dat tegenkomen dan dien je dat natuurlijk wel eerst tot in redelijkheid op te lossen, door voorwaarts en nageeflijk te rijden dus! Maar het fijnere werk daarvan komt pas veel later in de africhting, wanneer een paard alle zijgangen kent en je zijn hals, schouders, middenhand en achterhand afzonderlijk van elkaar kunt verplaatsen.

Verder heb ik overigens niks met boekwijsheden of citaten, doe het eerst zelf maar eens!

@annebe: zware tour en Grand Prix is hetzelfde!

hier ben ik het volledig mee eens..
maar waarschijnlijk zullen veel mensen hier het niet begrijpen. Hier praten ze alleen over het kleine beetje rechtrichten en vergeten de hele "durchklassigkeit".

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:50

Thanks Navidad! Duidelijk dat jij het begrijpt, wat fijn er is nog hoop!! Het gaat inderdaad om de durchlassigkeit, spijker op zijn kop!!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:50

Oke, nog even een quote uit bit:

Een paard is van nature niet geschikt om een ruirer te dragen. Dat kan alleen op verantwoorde wijze als hij leert om te gaan met die belasting. Elk paard wordt asymmetrisch geboren en heeft een sterke en een zwakke kant. Rechtrichten is de enige manier om hem gezond te houden, in elke discipline. Een scheef paard kan niet nageven. Dat is onprettig, want het betekent dat je als ruiter zijn lijf niet kunt beïnvloeden. Bovendien zorgt scheefheid voor overbelasting van de benen en voor spanning in de rug. Dat kan allerlei klachten opleveren, van peesblessures, hoefkatrolontsteking of staken, tot hoofdschudden of onvoldoende nageeflijk zijn. Als je paard aan één kant het bit vastpakt is dat een duidelijke aanwijzing dat hij niet rechtgericht is. Probeer te voorkomen dat het probleem erger wordt, ook als de klachten maar gering zijn. Om scheefheid op te lossen gebruiken wij standaard dressuuroefeningen die de lengtebuiging bevorderen, zoals voltes en alle zijgangen. Met als doel de soepelheid en de draagkracht van de achterbenen te verbeteren. We rijden de oefeningen niet met een dressuurproef in het achterhoofd, maar gebruiken ze als middel.

Voor het hele artikel, zie link:
http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/rechtrichten.html

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:08

Toch is het zo dat een paard zo moet beleerd worden.
hij moet van in het begin nageeflijk lopen, checpoint 1 (hoofd - nek - hals) als hij daar al weerstand op geeft kan je verder nets gaan aanleren, dus tjaaa nageeflijk lopen dus.
Dit heeft nog niets te maken met het aan de teugel lopen , dat komt idd net wel wat later.
Zadelmak maken en idd binnen de paar weken moet je paard nageeflijk lopen anders ben je gewoon verkeerd bezig.

1amazone1 schreef:
midgie schreef:
3 mnd en dan al verwachten dat het dier nageeflijk is in alle 3 de gangen, hoe oud is het dier?
Wat doe je b.v aan het recht richten , de zijgangen ??
Ga eerst eens met de techniek aan de gang en geef het dier de kans om zijn spieren te ontwikkelen zodat hij leert dragen en daar is wel wat langer voor nodig dan 3 mnd.
En wat is doorrijden, dat klinkt altijd zo naar vind ik, neem de tijd en geef het dier de tijd om te ontwikkelen en leer zelf ook wat nageeflijk is en wat er gebeurd in het lichaam van het paard als het nageeflijk is en wat jij daar bij voelt in je zit en handen , want het feit dat je al over hulpteugels praat geeft aan dat je zelf ook nog heel veel moet leren. Ga eens de theoretische kant van het paard rijden leren dan zul je door krijgen dat het niet zomaar in 3 mnd lukt, maar dat als je het goed wil doen en je paard gezond in zijn lijf wil houden een weg van jaren training .

wil je het goed doorlezen, voordat je zo'n reactie geeft.
Ik wil juist geen hulpteugels gebruiken, maar dat ze vanuit een natuurlijke ontspanning nageeflijk loopt.
ik wilde inderdaad meer weten wat ik kan verwachten en of er misschien nog goede tips tussen zaten, zoals dorienn bijvoorbeeld geeft.