wanneer monnikapsier ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:18

Afbeelding

Linker skets: Het oprichten van de hals waarbij de achterhand buigt (hanken biegung)

Rechts de borstkast verschuifd naar boven tussen de schouderbladen.
Bij fout opgerichte jonge paarden wordt de doornuitsteeksel naar elkaar toe gedrukt, zodat Kissing Spines ontstaat.
Goed getrainde paarden lopen dit gevaar niet om dat de spieren zo sterk zijn de Spines niet naar elkaar toegedrukt worden maar van elkaar gehouden worden en naar voren gehouden worden zonder dat de spieren snel moe worden.
Het is ook niet voor niets dat men paarden tussen de zwaare oefeningen de hals laat strekken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:34

Ik hou ook erg van plaatjes. :D

Die schematische plaatjes zijn fijn voor het begrip, maar ik heb vaak moeite om het in de praktijk te herkennen.

Heeft er misschien iemand plaatjes van een echt paard? Of liever nog: een filmpje?
Ik heb er laatst naar zitten zoeken maar kon niks vinden.

Hoort de tekst bij bovenstaand plaatje niet precies andersom? Links lijkt mij fout en Rechts lijkt mij goed.
Of ik moet er echt helemaal niks van hebben begrepen... :=

EDIT: Oh, Professor heeft al iets veranderd. Wel jammer dat er nu wat tekst weg is. Vond ik wel verhelderend.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:36

Er zijn nog geen röntgenbeelden. :D

LindyH

Re: wanneer monnikapsier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:38

Ik bedoel foto's van de buitenkant. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:44

Je kan bij het plaatje ook mooi zien dat het paard dan in wezen meer ruimte krijgt om
zijn voorbeen weg te zetten.

@Lindy, als je zelf rijdt voelen... als ze het goed doen, voelt het heerlijk..al is het maar 1 minuutje,
maar dan weet je weer waarom je paard rijdt.
Ik ben maar een leek, maar als ik kijk naar ander paar met ruiter, dan moet zijn rug los en
onafhankelijk kunnen bewegen, dus geen statisch plankje zijn, vervolgens moet ie achter dan
als het ware wat zakken, de schoft en hals komen dan voor het oog wat hoger en in principe
zou het paard makkelijker zijn voorbeen weg moeten kunnen zetten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:58

Bedoelde u dit??? Met van de buitenkant???
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Professor op 29-12-10 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:59

Citaat:
als ze het goed doen, voelt het heerlijk..al is het maar 1 minuutje,
maar dan weet je weer waarom je paard rijdt. Je kan bij het plaatje ook mooi zien dat het paard dan in wezen meer ruimte krijgt om
zijn voorbeen weg te zetten.

Super beschreven. +:)+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 02:14

nog even offtopic over de kss

7.2. PATHOLOGIE AAN THORACALE EN LUMBALE WERVELKOLOM
Naast pathologieën aan de weke delen van de rug komen er ook diverse pathologische veranderingen aan de wervelkolom voor. Het zadel en de ruiter kunnen in sommige situaties als de etiologische oorzaak
Literatuurstudie in het kader van de Masterproef INVLOED VAN HET ZADEL OP DE RUG EN LENDENEN VAN HET PAARD
16
aangewezen worden. Pathologische veranderingen zoals het Kissing-Spine-Syndrome, spondylose, spondylarthrose, maar ook pathologieën ter hoogte van de lumbosacrale overgang worden waargenomen. Zoals hierboven al even kort aangehaald werd is door Le et al. (1984) gebleken dat de druk die uitgeoefend wordt op de huid toeneemt bij het doortreden van de druk in de weefsels. Ook is druk ter hoogte van de beenderen significant groter dan deze ter hoogte van de huid. Naast de grote druk op het beenoppervlak die uitgeoefend werd van buiten het lichaam spelen ook nog andere factoren een rol.
Bij de bespreking van het “Kissing Spine”-Syndrome (KSS) kan best eerst een opdeling gemaakt worden in de fysiologische en pathologische wijzigingen aan de processus spinosi. De funiculus nuchae gaat caudaal ter hoogte van T3 over in het ligamentum supraspinale en zit vast op de processus spinosi. Daar zal dit ligament dan ook een trekkracht op uitoefenen. Op de leeftijd van ongeveer een jaar begint zich de tuberositas spinae te vormen. Dit is een beenderig knobbelvormig uitsteeksel craniaal op de processus spinosus en geeft aldus het typische snavelvormige uitzicht. Caudaal hiervan verbreedt het dorsale deel van de processus spinosus met een afvallende helling. Bovendien ontstaan ook twee knobbelvormige beenderige uitsteeksels aan beide laterale zijden. Zo vormt zich finaal het typische uitzicht van de processus spinosus. Deze ontwikkeling is nog volledig fysiologisch. Trekbelasting en ook de trekrichting heeft een grote invloed op de uitbouw en vorm van de processus spinosus. Wanneer er een verhoging van de trekkracht plaatsheeft reageert het been, aanwezig ter hoogte van de insertieplaats, met toenemende beenvorming. Deze volledig zinvolle fysiologische aanpassing van het been om weerstand te bieden aan de verhoogde krachten kan bij voortschrijdende en progressieve groei en veranderingen van het been aanleiding geven tot pathologisch nauwe interspinale ruimten en zelfs tot het elkaar raken en vergroeien van twee of meerdere naast elkaar gelegen processus spinosi. Dit geeft het uiteindelijk klinisch beeld van het “Kissing-Spine”-Syndrome (Dämmrich et al., 1993).
De localisatie van voorkomen van het KSS strekt zich uit van T10 tot L4 en eventueel nog L5 en L6 (Stecher en Gross, 1961; Townsend et al., 1986; Ranner en Gerhards, 2002). De twijfels over het voorkomen van het KSS ter hoogte van L5 en L6 hebben als oorzaak dat het nemen van scherpe RX opnamen in deze regio zeer moeilijk is omwille van de grote massa aan weke weefsels. Opvallend is dat er craniaal van T10, dus de schoftstreek, geen KSS vastgesteld wordt.
De leeftijd van het voor het eerst zichtbaar optreden en kunnen diagnosticeren van RX-afwijkingen werd bekeken door Jeffcott (1979, 1980, 1987, 1993) en Ranner en Gerhards (2002). Volgens de eerste auteur treden de eerste tekenen op bij een leeftijd van drie jaar of jonger, terwijl Ranner en Gerhards (2002) op een leeftijd van ten vroegste vier jaar al, bij bepaalde paarden, radiografische veranderingen konden opmerken, maar op die leeftijd waren nog geen klinisch symptomen waarneembaar. Deze symptomen konden daarentegen pas op de leeftijd van vijf jaar en ouder worden genoteerd. De hoogste frequentie van klinisch KSS werd gevonden op de leeftijd van vijf à zes jaar. De prevalentie op de leeftijd van zeven tot tien jaar was bij beide onderzoekers gelijk. Bij paarden die een leeftijd hadden van meer dan tien jaar werden minder gevallen van KSS gezien.
Zeer van belang in de praktijk is het kunnen maken van het onderscheid tussen de fysiologische en pathologische toestand. Men kan echter niet enkel afgaan op de radiografisch gevonden afwijkingen. Niet alle radiografische veranderingen uiten zich immers klinisch en bovendien zijn de letsels van KSS bij klinisch niet zieke dieren patho-morfologisch veel duidelijker waarneembaar dan dezelfde letsels zichtbaar op radiografische opnamen (Townsend et al., 1986; Hausler et al., 1999). Ranner en Gerhards (2002) bedachten een klasseringsmethode van de radiografisch zichtbare letsels. Gaande van graad nul
Literatuurstudie in het kader van de Masterproef INVLOED VAN HET ZADEL OP DE RUG EN LENDENEN VAN HET PAARD
17
(radiografisch in orde) tot graad drie (radiografisch zeer duidelijke KSS waar te nemen). Echter, diagnose stellen van het wel of niet aanwezig zijn van KSS kan enkel indien men de leeftijd en klinische symptomen mee in acht neemt (Townsend et al., 1986; Klide, 1989; Haussler et al., 1999; Ranner en Gerhards, 2002).
De letsels worden dus waargenomen op die plaats waar het zadel ook zijn druk uitoefent (Ranner en Gerhards, 2002). Bovendien zijn de letsels afwezig bij paarden die nog niet onder het zadel zijn. Ze komen pas te voorschijn bij paarden die beleerd zijn, en dan vooral bij de groep die nog maar voor een korte periode onder het zadel is, dus op een leeftijd van vier, vijf of zes jaar. Deze waarnemingen pleitten voor het zadel als een etiologische factor in het ontstaan van KSS. Als tegenindicatie geldt echter dat er bij het nu uitgestorven paardenras, Equus occidentalis, ook het KSS werd vastgesteld, terwijl dit species niet bereden werd (Klide, 1989). Om het zadel als een mogelijke etiologische factor voor het ontstaan van het KSS aan te duiden is momenteel nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs. Wel staat vast dat de biomechanische invloeden van het ligamentum supraspinale een belangrijke rol spelen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:40

Dat bedoelde ik inderdaad Professor. Dankjewel.

Maar... nou heb ik nog een vraag.

Ik rijd zelf western en daar is het altijd het doel om het paard zo te laten lopen als op het plaatje. Maar dressuurpaarden lopen veel meer opgericht met hun hals en hoofd.
Volgens veel mensen zegt de mate van oprichting iets over de mate van verzameling. In hun ogen zijn westernpaarden dus totaal niet verzameld. Ik weet echter uit ervaring dat dit niet zo is. Bovendien is hier ook al gezegd dat de achterhand meer ondertreedt en de schouder meer vrijheid krijgt. Als dat geen verzameling is... :D

Hoe zit dat nu precies?
Hoe moet ik oprichting (als in de dressuur) zien in verhouding tot waar we het hier over hebben?

Kun je dit beschouwen als een soort lagere vorm van verzameling die je verder uit kunt bouwen door het paard vervolgens op te richten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 07:05

Citaat:
Om het zadel als een mogelijke etiologische factor voor het ontstaan van het KSS aan te duiden is momenteel nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs. Wel staat vast dat de biomechanische invloeden van het ligamentum supraspinale een belangrijke rol spelen. Trekbelasting en ook de trekrichting heeft een grote invloed op de uitbouw en vorm van de processus spinosus. Wanneer er een verhoging van de trekkracht plaatsheeft reageert het been, aanwezig ter hoogte van de insertieplaats, met toenemende beenvorming.

Dat met het zadel is eigenlijk vreemd, aangezien een goed liggendzadel geen druk op de Schoft geeft.
Die trek belasting is bekend, de absolute oprichting bij jonge paarden die te vroeg te veel gevraagd worden, en waar de spieren nog niet sterk genoeg zijn.
Zal een voorbeeld geven zelf heb ik een zwakke wervelkolom, maar door veel sport en paardrijden hebben de spieren zoveel kracht dat zij dat compenseren kan alles met mijn rug heb er tot nu toe geen problemen mee.
Wanneer ik de spieren niet getraind had was de prognose toen ik 20 jaar oud was met mijn 40e in de rolstoel, dit is geen grapje van mij dit was de waarheid.
Wil daarmee zeggen wanneer men paarden goed rijd en nadenkt en weet welke oefening welke spieren bewerkt, en men tot de grens kan gaan met de belasting en die grens steeds verder kan schuiven dan krijgt een normaal gebouwd paard geen Kissing-Spine-Syndrome.
Denk dat men eindelijk eens af moet stappen dat er meerdere wegen naar Rome zijn, dat het africhten van een paard maar op 1 manier kan zonder dat deze schade lijd. Blessures zijn de laatste 20 jaar met sprongen vermeerd, waarom? Doordat men ondoordacht rijd, las zelfs op Bokt springen met een slofteugel, ook een paard van 4 - 5 jaar dus nog in het skelet nog niet volgroeid, wat gebeurd daar met de wervels????
Denk dat wanneer men systimatisch zijn paard sterker maakt dat zulke trauma´s maar zelden zouden voorkomen.
Denk dat vele ruiters totaal niet weten wat zij zelf doen, maar de prestatie geeft hun gelijk, de prestatie op de wedstrijden, maar dat het doorsnee paard in Nederland niet ouder dan 10 jaar word is toch het bewijs dat wij Ruiters op de verkeerde weg zijn, alleen de fokkers hebben daar baat bij.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 07:27

Citaat:
k rijd zelf western en daar is het altijd het doel om het paard zo te laten lopen als op het plaatje. Maar dressuurpaarden lopen veel meer opgericht met hun hals en hoofd.
Volgens veel mensen zegt de mate van oprichting iets over de mate van verzameling. In hun ogen zijn westernpaarden dus totaal niet verzameld. Ik weet echter uit ervaring dat dit niet zo is. Bovendien is hier ook al gezegd dat de achterhand meer ondertreedt en de schouder meer vrijheid krijgt. Als dat geen verzameling is..

De hoofdhouding heeft zeker invloed op de verzameling, daardoor ook de kritiek aan LDR/Hyperflexie vooral op de gewichtsverschuiving van de voorhand op de achterhand.
Verzameling is in dressuur ook het gewicht meer op de achterhand brengen en het achterbeen aktief te maken en vermeerd onder de massa te krijgen.
Bij springen en western is het eigenlijk alleen het achterbeen vermeerd onder de massa brengen met beduidend minder Hanken Biegung.
Afbeelding

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:52

ja het is bijzonder welke richting de sport is op gegaan maar ik voorspel wel een verschuiving op dit vlak in de toekomst .Een jong paard dwingen te basculeren gaat je niet op een correcte wijze lukken natuurlijk .waarom zijn de paarden toch zo aardig voor ons he , helemaal onverdient in vele situaties

Ik heb het eens met een grand prix ruiter gehad waarom de horizontale piaffe , omdat het paard in het spierkorset hangt op deze manier en je wilt dan een overgang naar de passage maken dan moet het paard een enorme krachtinspanning leveren en zich van zijn voorhand afgooiien waardoor de overgang zo spectaculair word en dat weegt helaas zwaarder.Het zou erg mooi zijn als ze de levade weer in de proeven zouden gooiien.

Mag ik wel stellen zo als mooi verwoord door sjolvir maar dat dit echter toch een basis waar je ten allertijdde naar terug moet kunnen grijpen en een erg belangerijk deel van de training is vooral bij het groene paard maar ook bij het verder opgeleidde paard.Ik pretendeer niet dat ik mijn hele ritje zo door de bak kom maar het moet het streven zijn.

Ik heb eventueel de hele link nog wel van mij aangehaalde stukje het is een literatuur studie in het kader van een master proef van de universieteit van Gent

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:28

liberty22 schreef:
ja het is bijzonder welke richting de sport is op gegaan maar ik voorspel wel een verschuiving op dit vlak in de toekomst .Een jong paard dwingen te basculeren gaat je niet op een correcte wijze lukken natuurlijk .waarom zijn de paarden toch zo aardig voor ons he , helemaal onverdient in vele situaties

Een jongpaard moet in een natuurlijk evenwicht gaan dat verstoord word door de ruiter, dit is zeer snel hersteld wanneer deze ruiter een goede zit heeft.

Citaat:
Ik heb het eens met een grand prix ruiter gehad waarom de horizontale piaffe , omdat het paard in het spierkorset hangt op deze manier en je wilt dan een overgang naar de passage maken dan moet het paard een enorme krachtinspanning leveren en zich van zijn voorhand afgooiien waardoor de overgang zo spectaculair word en dat weegt helaas zwaarder.Het zou erg mooi zijn als ze de levade weer in de proeven zouden gooiien.

Wat is een horizontale Piaffe???
De overgang van de Piaffe naar de Passage is voor een goed getraind paard een niet zo zware inspanning als dat men doet vermoeden wanneer de spieren goed getraind zijn het is een overgang van een gang zonder zweeffase naar een met een zweeffase. Een Levade gehoort tot de hogeschool, daarom niet op zijn plaats in de moderne klassieke dressuur, een Hogeschoolruiter rijd ook niet het changement om de pas.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:49

Professor schreef:
Een jongpaard moet in een natuurlijk evenwicht gaan dat verstoord word door de ruiter, dit is zeer snel hersteld wanneer deze ruiter een goede zit heeft.

Maar er is niets moeilijker voor een ruiter (althans voor mij.. :o ) dan om op zijn paard te zitten, zonder aanwezig te zijn,
dus om hem niet te verstoren en om hem dan toch aanwijzingen te geven, juist als het paard zich onstpant en de ruimte
gaat nemen en de ruiter alles in hem onafhankelijk van elkaar voelt bewegen, voor het gevoel voelt dat dan heerlijk,
maar ook verschrikkelijk, aangezien meteen de realisatie toeslaat, dat de ruiter vaak toch in de weg zit (goede ruiters
daargelaten, maar ga uit van het feit dat vele ruiters zijn zoals ik, vol goede wil, maar niet helemaal het talent.).

"Onzichtbaar" zijn is nog niet zo eenvoudig.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:05

Goed les nemen, iemand die een spiegel is en de fouten uit het spiegelbeeld weer foutloos terug kaatst.
Dus gewoon een instructie nemen die gevoel heeft en zich in kan leven tijdens het lesgeven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:10

Volgens mij heb ik die, maar dan nog niet simpel.. Terwijl ik met mijn allesie beige bolletje gewoon vastgeplakt zit, op die nieuwe voel ik me gigantisch klutsei, die hopeloos in de weg zit.
Komt ooit wel goed, duurt alleen even.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:32

@ proffesor je haalde aan de weg die de huidige sport in gaat

de horizontale piaffe de piaffe met het onderstandige voorbeen , de op huppende achterhand ,de achter de loodlijn gereden. dus een piaffe op de voorhand.
Dit is niet een correcte piaffe en gaat dus ook helemaal zijn gymnastische waarde voorbij en word een kunstje , zou je de levade in de proeven zetten moeten mensen wel weer een piaffe rijden zoals die bedoeld is verzameld en met hurkebuiging anders vloeit ie nooit uit in een levade. Goede toetsing lijkt me en de mensen die gp rijden kunnen rijden er moet alleen aan een bepaald plaatje voldaan worden.

als de piaffe dus horizontaal is moet het paard zich uit zijn hangmat gooiien .logisch toch volgens mij.
vandaar de levade volgens mij zou een goede aanvulling zijn , als die erin zou zitten zou deze kortemetten maken met de zogenoemde show draf ( been bewegers) en bovengenoemde

moet zeggen dat ik verder niet in het gp wereldje begeef dus niet erg vaak met de mensen spreek
Een foto van de zogenaamde horizontale piaffe hoef ik er niet bij te zetten ik denk dat iedereen genoeg voorbeelden heeft van hoe deze eruit ziet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:47

Dat is een nog te mooi woord daarvoor, gewoon wachelen dus.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:00

Erg interessant topic!
Moet nog even alles doorlezen, maar volgens mij staat er erg duidelijke uitleg in, leuk!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:29

Monnikkapspier:

*
Naam: Musculus trapezius
*
Hechtpunt: Schoudeerblad.
*
Waar vandaan: Hals, Nekband
*
Funktie: Schouder naar voren trekken.

Borstgedeelte van de Monnikkapspier

*
Naam: Pars transversa
*
Hechtpunt: Schouderblad
*
Waarvandaan: 3. bis 10. Brustwirbel
*
Funktie: Terugtrekken van de schouder, schouder naar boven trekken.

De naam komt van de Kap van de monnik die als het ware op de schouders ligt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:57

Een interessant topic, die ik zeker ga blijven volgen.

In de St-georg van januari is een artikel over de anatomie van het paard in beweging. Ze hebben hierbij een paard zijn spieren en skelet op hem geschilderd en tonen aan, door middel van oefeningen, wat er juist allemaal daarbinnen gebeurd.
Spijtig genoeg werkt mij scanner niet meer...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:01

liberty22 schreef:
Als tegenindicatie geldt echter dat er bij het nu uitgestorven paardenras, Equus occidentalis, ook het KSS werd vastgesteld, terwijl dit species niet bereden werd (Klide, 1989)
Dit klopt en haalt nogal wat theorie onderuit.
Een betere diagnostische methode heb ik overigens geleerd als het verdoven van de verdachte regio. Zo kan je KSS wel diagnosticeren. Het is alleen nogal lastig.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat rijden die niet kan veroorzaken of verergeren. Het is alleen blijkbaar niet de enige oorzaak.

Sjolvir mooi gezegd :-)

liberty ik ben het met je eens. Alleen een overgang vragen naar de levade is een ware toets voor de verzameling, immers deze is niet op de voorhand uit te voeren :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:56

ponyzotje schreef:
liberty22 schreef:
Als tegenindicatie geldt echter dat er bij het nu uitgestorven paardenras, Equus occidentalis, ook het KSS werd vastgesteld, terwijl dit species niet bereden werd (Klide, 1989)
Dit klopt en haalt nogal wat theorie onderuit.
Een betere diagnostische methode heb ik overigens geleerd als het verdoven van de verdachte regio. Zo kan je KSS wel diagnosticeren. Het is alleen nogal lastig.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat rijden die niet kan veroorzaken of verergeren. Het is alleen blijkbaar niet de enige oorzaak.

Sjolvir mooi gezegd :-)

liberty ik ben het met je eens. Alleen een overgang vragen naar de levade is een ware toets voor de verzameling, immers deze is niet op de voorhand uit te voeren :D

op rontgenfoto's is ook te zien dat sommige paarden van nature meer of minder ruimte tussen de wervels hebben, minder ruimte hoeft niet direct tot kissing spines te leiden, maar geeft logischerwijs wel meer risico.
ben het overigens niet helemaal eens met de diagnostische methode van uitverdoven; je kan ermee constateren dat het een pijngebied is, maar of dat direct als kissing spines beschouwd mag worden heb ik mijn vraagtekens bij.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:18

liberty22 schreef:

Waarom zou dit soort ook uitgestorven zijn????
In de evolutie zijn vele dwaalsporen geweest en is niet relevant voor ons huidige paard, men ziet vele ondersoorten die gewoon uit gestorven zijn omdat deze niet functioneerde.
Het is wel leuk zo´n onderzoek voor de onderzoekers maar brengt ons niets verder voor huidige paard.
Mijn theorie is dat verkeerd rijden de grote oorzaak is bij vele dingen, en dat men de belasting van de werkewillige paarden veel te hoog schroeft op jonge leeftijd.
Het geraamte is pas met 7 jaar uitgegroeid en heeft de volle sterkte, bovendien dient men merries en hengsten te onderzoeken of zij aanleg ervoor hebben en deze dan niet in zetten in de fok.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:51

Ik ga eens kijken of ik nog een filmpje heb van de levade, laden gaat dan echter wel even duren.
Handig, kan nog editten.. link.. naar filmpje.. http://www.youtube.com/watch?v=9RgM1Z6A4Jg
Wel vanuit "bijzondere" basis gang ;) .

Wat betreft KS, helaas zo simpel niet de oorzaak te achterhalen, dan zou je jonge dieren al moeten
vervolgen met rofo's en gedurende hun opleiding..
Echter dan is het misschien ook weer afh. van de opleider, aangezien de ene de andere weer niet is.
En zo'n onderzoek jaren in beslag neemt en boel geld.
Dan nog een soort groep zien te creeeren, die niet wordt gereden, dan wel "anders"
wordt gereden om te kijken waar het hem dan in zit.

Misschien een eerste stap om in kaart te brengen, rassen, leeftijd, opleidings status en manier van rijden.
(en dan hopen dat je eerlijke antwoorden krijgt). Leuk onderwerp voor scriptie voor student diergeneeskunde of zo.