hulpteugels gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:10

Vaak 1,5 uur dressuurgericht rijden...sterk in zijn mond...misschien hulpteugels gebruiken...ARM BEEST! De enige tip die ik je zou willen geven en die voor verandering kan zorgen is: neem les van een GOEDE instructeur. Ik zie dat je 14 bent, dus dan ben je natuurlijk nog afhankelijk van je ouders. Probeer ze duidelijk te maken dat je telkens tegen dezelfde problemen blijft aanlopen (lang losrijden, paard niet los en nagevelijk).

En met hulpteugel gaan rijden om je paard sneller los te krijgen, dat klinkt jouw hopelijk zelf ook als je de zin naleest niet helemaal fijn. Waar de kunde ophoudt daar beginnen de hulpteugels....een zin die hier zeker opgaat. Een paard goed los rijden is niet zo moeilijk, maar je moet weten welke oefeningen waarvoor zijn en wat past bij je paard. En dat kun je het beste leren door goede les. Dus hopelijk ga je nog eens goed om de tafel zitten met je dressuurinstructie om de problemen waar je tegen aan loopt te bespreken en als er niks veranderd dan maar op zoek naar andere, goede hulp.

Succes!!

S_zanne

Re: hulpteugels gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:28

Henrieke, heb je een PB gestuurd.
Kijk maar even. ;)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:32

Echt niet met slof gaan rijden, ik heb het ook een paar keer gedaan toen ik nog niet echt wist wat het nou eigenlijk deed, en m'n pony werd er alleen maar sterker van, gewoon lekker gaan rijden, en les nemen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:56

evie110 schreef:
toevallig heb ik een 5jarige merrie die ook veelste snel te los is. en kropt ze zich helemaal op, dan is het enige wat ik van mijn lesgever moet doen: haar helemaal laag en lang rijden, zodat ze op lengte komt, en dan alleen heel veel tempowisselingen rijden. dan op het begegeven moment neems ze de teugels weer beter aan. ook wil het welees helpen om te beginnen met de galop:P ik rijd zelf ook vaak met slof en ik vind dat je hem er wel aan kunt hngen als je weet dat je ook zonder kunt:P dus, gewoo losjes eraan:P

veel succes:P
je moet trouwens ff dit filmje kijke van dat beestjeehttp://www.youtube.co/user/evie ... ature=mhum

Ik vraag me af of je van je instructrice met een slof moet rijden? Omdat je verteld dat zij juist erg los is?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:39

Och, waarom moet het altijd allemaal zo snel gaan?
Ik weet niet hoelang je al serieus met je pony aan het trainen bent, maar als je het op de goede manier doet, moet je pony steeds sneller los worden.
Tuurlijk, elke pony moet eventjes de tijd hebben om op te starten, en bij sommige duurt dit een uur ja.
Maar als je goed traint, en goed begeleid wordt, dan wordt dit steeds minder.
Geloof me maar, ik had precies hetzelfde probleem, maar niet een issue ervan maken.

Niet aan de hulpteugels beginnen!

De losrijd tijd wordt niet verkort, maar blijft precies hetzelfde. Zodra je de hulpteugel eraf haalt, begin je weer bij af. Tenminste, zo zie ik het hier op stal allemaal gebeuren.
Het is gewoon een feit dat het bij het ene paard wel jaren kan duren voordat hij eindelijk binnen een kwartiertje los is, niet ieder dier is hetzelfde. ;)
Goede begeleiding kan zeker wel deze tijd verkorten, dus orienteer je eens op een andere lesgeefster, misschien helpt die je beter door het probleem!

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 02:13

ik herken je probleem wel een beetje,, ik heb ook een pony die heerlijk tegendraads kan zijn,, en snel achter de teugel zou willen lopen ( zo ontziet ze het bit )
ik heb mijn pony's mond even na laten kijken, en er scheen een tandje te zitten wat haar hinderde, deze is dus verweiderd.

ze is nu een stuk fijner in de mond, alleen het achter de teugel grijpen is nog niet weg, ik los dit vooral op door erg weinig aan de teugels te zitten alleen als dit nodig is.
dit betekend niet dat je ze los moet gooien, je moet zoiezo ALTIJD contakt houden, vervolgens GOED naar voren rijden en zorgen dat ze jou had dus ook weer naar voren gaat volgen.
ik heb haar nu zover dat ze haar hals lekker uitschuift en dit heeft bijna een jaar geduurd.

wil dus NIET te snel en grijp ook NIET naar hulp teugels want je zal de mond alleen maar harder maken,, en ook het loslaten van het bit los je er echt niet mee op.

zoek een leuke instructrice en ga lekker aan het werk, het is heus niet erg als het de eeste weken niet lukt, het zal op een gegeven moment echt beter worden :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:52

xxhenrieke schreef:
bokkers!

ik weet niet wat ik moet doen,
mijn pony is heel sterk in zn mond, als ik hem vraag.dus je paard is niet op de correcte manier nageeflijk.
en als hij eenmaal aan de teugel is, is hij te los van het bit, dus gaat hij binnen een paar seconden weer de lucht in.
ook word hij pas los na een uur rijden, dus meestal rij ik wel anderhalf uur, om nog even een halfuurtje lekker door te rijden
want als hij een maal los is, is die echt super fijn! wat is jouw manier van losrijden? Misschien eens andere dingen proberen
dus ik dacht, misschien kan ik eerst een half uur met slof rijden? zodat ie sneller los is?
of met een thiedeman?
graag jullie meningg
dagdag!
xxxxxxxxxxx.

Ik heb de indruk dat jij je paard naar beneden vraagt met druk? Zolang je dit blijft doen zal hij sterk blijven.
Leer correct rijden, verdiep je eens in hoe dat nou zit met die nageeflijkheid.
Met een slof rijden zal hij niet sneller los komen. Dat is de functie van een slof niet..
Het correct loskomen zal van jou moeten uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:55

neem les!
maar begin echt niet aan hulpteugels!
hier kom je maar te moeilijk van af, en je moet heeeeeeel goed weten hoe je ze moet gebruiken.
Je bent erg jong (14 zag ik) dus vraag aub iemand die je kan helpen.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:06

Jammer dat de ts niet meer reageert. :o

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:52

Je kan de Slof altijd proberen!
Alleen moet je hem wel ontspannen/los houden.