mijn pony wil niet springen, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Re: mijn pony wil niet springen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:33

het zadel en het hoofdstel passen goed. allemaal laten nakijken. Maar zal het in Januari nog even extra aan mijn instructice navragen ;)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:35

kleinvosje schreef:
Er moet toch wel wat mis gaan tijdens het rijden, juist omdat je zegt dat het met vrijspringen wel goed gaat. Wat gebeurt er als je er een ander op laat springen?

dat hebben we nog niet geprobeerd. ik kan dat aan mij instructice in Januari wel even vragen of zij misschien met Amber wil springen en dan maar hopen dat we er wat aan kunnen doen ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:39

Het wordt eerder ook al eens gezegd maar daar heb je niet op gereageerd: hou je er rekening mee dat je pony nog erg jong is? Uit je posts haal ik dat je toch best vaak springt en 80 cm is niet niks, zeker niet voor zo'n jonkie.
Als je zeker weet dat al je tuig kan het ook zijn dat je gewoon teveel van je pony vraagt voor haar leeftijd, misschien als je een tijdje rustig aan doet en dan in de zomer weer een sprongetje waagt dat het dan beter gaat!
Als je dan eenmaal weer bezig bent met springen daag je pony dan ook uit, zet niet steeds maar 1 hindernis neer en die dan steeds hoger, zet een paar hindernissen neer en spring die achter elkaar, laat het nog lekker laag staan, maak er in-uitjes van en oefen de techniek, niet de hoogte.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:43

Delaja schreef:
Het wordt eerder ook al eens gezegd maar daar heb je niet op gereageerd: hou je er rekening mee dat je pony nog erg jong is? Uit je posts haal ik dat je toch best vaak springt en 80 cm is niet niks, zeker niet voor zo'n jonkie.
Als je zeker weet dat al je tuig kan het ook zijn dat je gewoon teveel van je pony vraagt voor haar leeftijd, misschien als je een tijdje rustig aan doet en dan in de zomer weer een sprongetje waagt dat het dan beter gaat!
Als je dan eenmaal weer bezig bent met springen daag je pony dan ook uit, zet niet steeds maar 1 hindernis neer en die dan steeds hoger, zet een paar hindernissen neer en spring die achter elkaar, laat het nog lekker laag staan, maak er in-uitjes van en oefen de techniek, niet de hoogte.

ik hou er zeker rekening mee dat ze nog zo jong is en zo heel vaak spring ik niet hoor ;) ik wil eerst de basis (de dressuur) goed onder de knie krijgen.
maar ik heb nu ook een tijdje rust met springen (vooral met dit weer kan ik niks beginnen) dus ik moet toch een tijdje wachten. en dat met meerdere hindernissen is wel een goed idee. ik zet er altijd maar 1 neer dus bedankt voor de tip! +:)+

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:54

tja je kan wel meer hindernissen achter elkaar neerzetten, maar als je niet goed aan rijd en niet weet hoe het precies gaat/werkt, rij je finaal door de hindernissen heen.
ik kan alleen maar zeggen neem les!
meen je dan toch te willen beginnen me al die hindernissen achter elkaar, zou ik maar niet alles achterelkaar zetten in 1 keer , eerste en laag kruisje, balk, balk balk bijv. en dan langzaam opbouwen.
maar zoals gezegd, neem les.
en hou eens rekening mee dat je pony nog erg jong is en zo te horen/lezen ben jij ook nog erg 'groen'.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:00

Ik bedoel ook niet in 1 lijn achter elkaar (al is dat met in-uitjes wel de bedoeling) maar een klein parcourtje, misschien heb ik dat niet helemaal duidelijk neergezet. Zo spring je namelijk elke keer een andere hindernis, kan je nog lekker sturen tussendoor en focus je meer op het netjes rondsturen dan op het hoge springen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:02

Delaja, ik ben het er niet mee eens dat dat goed is. de pony heeft al moeite met 1 hindernis, jij wil het dier er dan meerdere laten springen? Wordt het niet makkelijker van.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:07

Delaja schreef:

Daarom staat dit er ook :Y)
Ik ben eerlijk gezegd van mening dat ze het springen sowieso nog even moet laten, voornamelijk vanwege de leeftijd en de reactie maar uit de posts maak ik op dat de ts toch wel erg graag wil springen.
Lijkt mij dat de pony dan meer uitdaging vindt in kleine hindernisjes te springen dan alleen maar 1 enkele hindernis die steeds hoger gaat.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:30

Delaja schreef:
Delaja schreef:

Daarom staat dit er ook :Y)
Ik ben eerlijk gezegd van mening dat ze het springen sowieso nog even moet laten, voornamelijk vanwege de leeftijd en de reactie maar uit de posts maak ik op dat de ts toch wel erg graag wil springen.
Lijkt mij dat de pony dan meer uitdaging vindt in kleine hindernisjes te springen dan alleen maar 1 enkele hindernis die steeds hoger gaat.
[/quote]

waar zie je dat de pony er geen uitdaging in heeft? als hij vrijspringen (volgens TS) wel gewoon en erg graag doet, ligt het waarschijnlijk niet (alleen) aan de pony, maar zeker ook aan ts.
dus snap ik die connectie niet :P
verder kan ik je wel gelijik geven, dat ze beter eerst eens goed gaat lessen en dan samen met de instructrice aan het springen gaan werken.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 14:48

ik zat net te denken.. mijn pony heeft alleen nog maar vrij gesprongen over geverfde balken en de balken die is gebruik zijn ongeverfd. kan dit ook een oorzaak hebben? dat ze ze gewoon niet goed ziet ofzo?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:49

Nee, dat moet niet uit mogen maken, een paard is kleurenblind.

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:36

Dichte hindernissen? Pionnen eronder zetten bijvoorbeeld? Of een zijltje/jas eroverheen?

Succes!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:30

Neem les of laat iemand met veel springervaring er eens mee springen, ik denk dat je paardje gewoon nooit echt goed heeft leren springen.
succes :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:42

ik zie in je profiel dat je pony 3,5 is. ga eerst lekker vrij springen kleine sprongetjes :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:03

Priszz schreef:
Dichte hindernissen? Pionnen eronder zetten bijvoorbeeld? Of een zijltje/jas eroverheen?

Succes!

Zat ik ook aan te denken ja, de hindernis was massiever uitziend en erger maken.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:06

amillia schreef:
Priszz schreef:

Succes!

Zat ik ook aan te denken ja, de hindernis was massiever uitziend en erger maken.

en dan de pony helemaal van het springen afkrijgen? net als misschien wel
ts, doordat de pony dan helemaal niet springt?
nee, ts, gewoon een goede les volgen, en er samen aan werken met de instructrice, net als eerder gezegd.

succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:48

OPG-->RT-P

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:04

mijn pony deed dat ook toen ik over dunne takken ging springen maar toen we over echte balken sprongen sprong ze wel <3 en anders instrucitie

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:15

Wat dacht je van stoppen met springen, je pony is er duidelijk nog niet aan toe.
Weet je dat de dressuur de basis is van het springen?
ga eerst lekker wat dressuur rijden, dan kan je later altijd nog eens kijken of ze het überhaupt wel leuk vind of misschien heeft ze wel pijn in haar rug je weet het niet :Y)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:19

kleinvosje schreef:
Ik zou om te beginnen stoppen met zelf aanklungelen. Zorg dat er iemand naast staat die je kan helpen hierbij. Begin eerst eens met drafbalken, een stuk of drie. Leg ze op de juiste afstand, voor een pony ongeveer 1 meter, en laat haar daar eerst maar eens goed overheen draven. Daarna pas beginnen met een sprongetje. Nogmaals, het belangrijkste is goed les.

Hier sluit ik me compleet bij aan
_/-\o_

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:22

tijdens het rijden springen over ongekleurde balken is het probleem. Ik had net hetzelfde aan de hand tijdens vrijspringen deed ze het prima en rijden net hetzelfde probleem als jij. Dus heb ik mijn balken geschilderd met oude verf in een opvallende kleur en nu gaat springen super tijdens het rijden. mijn pony is pas 4 geworden. Je moet veel grond oefeneningen doen zoals cavalettie een drafbalk voor de sprong zo word je pony zekerder en krijgt die een beter inschattings vermogen.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 15:25

Oke bedankt ik zal de balken eens verfen en dan met een ervaren instructrice nog eens gaan springen en dan kijken of het beter gaat. Bedankt voor jullie meedenken! +:)+

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:30

kleinvosje schreef:
Nee, dat moet niet uit mogen maken, een paard is kleurenblind.

hier ben ik het niet mee eens een pony kan felle kleuren wel zien

karlos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:58

anders ga je gewoon eerst aan de hand een paar keer proberen.
daarna erop en dan iemand ernaast ofzo.
:D

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:46

Een paard is niet kleurenblind.
Ze zien wel veel minder kleuren en de kleuren anders maar ze zien ze wel.
Dus als je ze kan verven zou ik ze lekker gaan verven en dan felle en verschillende kleuren.

Jij bepaald wanneer het paard moet springen en niet het paard.
Dus begeleid je paard ook hierin een paard zien op het moment dat het moet springen de hindernis niet meer dus zeker met een jong paard ben jij diegene die het hem/haar makkelijker moet maken door duidelijke aanwijzingen te geven.
Je instructise kan je daar vast nog meer mee helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes