Ik weet er geen raad meer mee..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Re: Ik weet er geen raad meer mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:58

Laat je ouders dit topic eens lezen of misschien eens meekomen en met je instrcutrcie overleggen.

Nu heb je geen pelzier in je paard en krijg je hem ook niet verkocht, willen ze dat?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 15:01

Niet geschikt voor de sport = hij doet gewoon niet graag aan bakwerk (maar ik kan jammer genoeg niet anders) en de gangen zitten er ook gewoon niet op het is gewoon geen sportpaardje :)

Ja hij kan ver geraken onder een GOEDE ruiter, maar niet met mij, nog een reden waarom ik hem verkoop :)
Omdat iemand anders meer uit hem kan halen dan ik.

Ik zou hem veel liever in de bos/endurance zien, heb nog maar 1 keer endurance & 1 keer buitenrit gereden & daar fleurt hij helemaal van op, een totaal ander paard is het dan !
Dan is 'ie lekker actief & moet je hem echt inhouden of hij laat zich helemaal gaan.

@mvdbijl : mijn vader heeft al een hele uitleg van mijn instructrice gehad ed.
Hij is er helemaal tegen dat ik hem verkoop, maar ik wil dit paard gewoon niet langer in de weg zitten en dat snapt hij niet

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:03

Op zich is verkopen geen verkeerd idee als je de klik er gewoon echt niet meer mee hebt, echter de reden van dat die klik er niet meer is ligt hoogstwaarschijnlijk bij je begeleiding. Dat die jou met hulpteugels laat rijden geeft aan dat zij het jou niet kan uitleggen/leren zonder hulpteugels. En dat vind ik niet goed. Hem nu verkopen met een lichamelijk probleem(namelijk dat hij helemaal vastzit in zijn lijf) is totaal niet gunstig voor de verkoopprijs. Ik denk dat het of nu verkopen is voor een lagere prijs, of eerst laten behandelen, en hem dan verkopen, echter moet je hem dan wel rijtechnisch goed blijven houden tot hij verkocht is en dat is nu juist je probleem. Het paard de schuld geven zoals je doet met: Hij is nu toch niet zo geschikt als sportpaard als ik dacht..." is natuurlijk niet juist.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:04

Er is geen paard wat uit zichzelf niet graag bakwerk doet. Een paard doet niet graag bakwerk als dat bakwerk onaangenaam is voor hem, en dat is alleen zo als hij verkeerd gereden wordt. Als jij verplicht de hele dag een zware rugzak moet dragen met een holle rug wordt je dat ook heel snel zat ;) Als je je rug daarbij juist bol mag maken vind je het al snel niet zo vervelend meer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:13

RianneH schreef:
Mag ik even heel hard zijn? Ik denk, nee, ik weet wel zeker, dat in dit geval niet het paard het probleem is, maar jij. Het is jouw paard en jij rijdt/traint hem, hij wordt niet beter (slechter zelfs dan 2 jaar terug?) en nu moet hij weg. En het is niet gek dat een paard die niet fijn te rijden is en niet lekker in zijn vel zit, moeilijk te verkopen is. Zeker in deze tijd.
Waarschijnlijk heb je vanaf het begin niet de juiste begeleiding gehad en heeft dat in combinatie met een groen paard geleid tot deze situatie. Maar dat is nooit de schuld van het paard.
En dat gevoel krijg ik wel heel erg van jouw berichten. Om op een paar punten in te spelen:

ZarcoTje schreef:
, al snel bleek dat hij gewoon niet voor de sport is weggelegd, het rijden ging steeds slechter en ik ging steeds hulpteugels gebruiken (lange tijd met thiedeman gereden)

Waarom is hij niet voor de sport weggelegd en waarom dacht je dat eerst wel? Hulpteugels zullen alleen werkelijk helpen bij kundig gebruikt, en bij iemand die kundig is, zullen ze niet of heel kort nodig zijn. Zegt wellicht iets over jouw instructie?

Citaat:
Dit was enkel voor korte duur jammer genoeg, al snel ging hij weer in zijn oude houding lopen.

Een paard gaat in een houding lopen die voor hem prettig is. Door pijn kan die houding veranderen, verslechteren. Door goed trainen leer jij jouw paard zijn lijf op de juiste manier te gebruiken, recht te worden en vooral ontspannen en pijnvrij te lopen. Dat is toch wel het minste wat je je paard mag geven gezien het werk dat ze voor je willen verrichten.
Kan jij dat zelf niet (we zijn niet allemaal anky's of edwards) dan moet je zorgen dat je een goede instructrice vind die het jou kan leren. En die hoeven geen GP te rijden om goed te zijn ;)

Citaat:
Maar hoe hij nu precies loopt, hij is voor zover ik mij herinner altijd al passief geweest op je hulpen, je moet hem steeds drijven anders valt 'ie gewoon helemaal stil.
Nuja hij is goed vooruit te drijven, als hij in zijn eigen houding mag lopen, lang in z'n lijf en helemaal uit elkaar dan.
Als je hem wat meer verzamelder & aan de teugel wilt laten lopen gaat 'ie achter je benen lopen & dan is er geen beginnen meer aan.
En de laatste weken krijg ik er helemaal geen 'beweging' meer in, noch ontspanning, noch iet of wat activiteit.

Nogmaals, het is aan jou om jouw paard te trainen en beter te laten worden. Daar gaat paardrijden om toch? Samen werken en samen verbeteren. Samen leren zodat je wat je leert ook later kan gebruiken en misschien zelfs door kan geven ;)
En een paard dat geleerd heeft om in de meest gemakkelijke houding te lopen (hoofd omhoog en rug uitgedrukt begrijp ik zo) zal het natuurlijk moeilijk vinden om te ontspannen en met een losse rug zijn hoofd te laten zakken. Wanneer jij in het rijden vraagt die houding te veranderen, dan is dat moeilijk, zal hij andere spieren aan moeten spreken, nadenken, en kan hij terug vallen in tempo. Dat is niet gek gezien hij het niet gewend is. Dit heeft tijd nodig, heel veel tijd en heel veel geduld. Na 1 keer hardlopen ben jij toch ook geen marathonloper? Om maar niet over de spierpijn te spreken.
Geef je paard dus de tijd, beloon hem en wordt niet boos. Dit is niet zijn schuld, dit is heel realistisch jouw 'schuld' dus het is ook aan jou om het te verbeteren.

Citaat:
Ik ben echt ten einde raad ! Ik heb er geen plezier meer in en hij volgens mij ook helemaal niet !
Ik wil hem zo graag een baasje geven die wél plezier aan hem heeft, en waardoor hij ook meer plezier krijgt !

Het klinkt alsof jou paard niet goed in zijn vel zit, niet goed in de juiste spieren en wellicht pijn heeft. Niet gek dat hij het niet leuk vind. Maar denk je dat door dit paard te verkopen, hij direct blij wordt? Antwoord is nee. Want nog steeds heeft hij tijd nodig om te leren zijn lichaam goed te gebruiken. Bij de juiste ruiter gaat dat wellicht sneller, maar het probleem is niet opgelost door te verkopen. Probleem is alleen wel weg, maar heb je ook werkelijk iets geleerd?

Wat wil ik eigenlijk zeggen? Kijk heel kritisch naar hoe je nu met jouw paard om gaat, houd train je hem, hoe goed is de instructie werkelijk en hoe steekt zijn lijf in elkaar. Ga je eens verdiepen in andere dingen dan het rijden, kijk naar hoe mensen paarden met zo'n houding hebben getraind naar een volwaardig dressuurpaard. Geef dit paard niet op, want dat is niet eerlijk.
Overleg eens om jullie samen misschien naar een goede trainingsstal te sturen, waar je leert opnieuw te beginnen.
Wees ook heel kritisch om het tuig. Je bent oud genoeg om die verantwoordelijkheid te nemen om te zorgen dat je paard niet met pijn hoeft te leven. Een TA is helemaal niet zo duur, misschien kan je die zelf betalen.
Een osteopathie heeft helemaal geen zin wanneer het paard getraind blijft worden zoals nu, want dan loopt hij zichzelf direct weer vast.

En als je morgen wilt rijden? Neem eerst je zadel en hoofdstel onder de loep. Ligt het beide wel zo netjes als het hoort? Zoja, dan pas kan je erop. Kijk naar je eigen houding, ontspan jij wel? Ga gewoon stappen. Goed warmstappen, nog niets vragen. Dan neem je je teugels iets aan, lichte druk, en ga je werken aan tempowisselingen. In stap bij iedere letter iets harder stappen. Maar blijven stappen. De ieniemie pas die hij iets sneller doet is geweldig, wauw wat een paard, belonen, belonen. Wees zelf fanatiek en wie weet, misschien na 20 minuten draaft hij wel aan bij een beetje been. Nou, dan ben je klaar, afstappen en afzadelen. Stel niet te hoge eisen, te hoge doelen. Beloon als hij het goed doet en je zult zien, niet alleen jouw paard krijgt weer iets plezier, maar jij ook :)
En vooral, geduld!

Dit zou ik maar eens goed doorlezen! want het probleem ligt inderdaad niet bij het paard, maar bij de eigenares en niet te vergeten de instructie!
Geen enkel paard word lui geboren, ze worden lui gereden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:34

Lienelien schreef:
Een tandarts te duur? Maar ieder paard MOET toch echt minimaal eens per jaar naar de tandarts!? Zeker jonge paarden die wisselen en die nog wolfstandjes kunnen hebben. Ik begrijp dus van je dat je hem als 3 jarige hebt gekregen en hij in al die tijd nog niet één keer in zijn mond is gekeken? Nou dan wordt dat tijd!! Ik schrik hier eigenlijk wel een beetje van. Voor hetzelfde geld zitten er wolfstandje waar het bit tegenaan stoot, dit is bijzonder pijnlijk voor een paard! En zo niet, dan kun je dat uitsluiten, maar ik zou niet meer lekker mijn teugels vasthouden als ik niet weet hoe de mond van mijn paard er uitziet...

tja geen uitzondering dit, worden vele jonge ponys/paarden gekocht door en voor ruiters die niet kunnen rijden, geen/weinig of slechte begeleiding, verder geen geld voor verzorging(tandarts, dierenarts, smid verzin het maar)
hoorde pas dat ze een regel wilde uitvoeren dat iemand die een paard aanschaft/heeft eerst een test moet ondergaan om te zien of deze wel kundig genoeg is om een paard te houden (geen idee hoe ze dit willen gaan doen maar oke) ik vind dit een prima idee, dan zijn we een beetje af van de mensen die paard kopen om te hebben en um daarna verwaarlozen, verknoeien en wat dan ook

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:51

Ik denk ook dat je er goed aan doet het paard eens na te laten kijken. Ook als je hem wilt verkopen. Want een serieuze koper zal het paard waarschijnlijk laten keuren voor aankoop en als er dan naar voren komt dat het paard een probleem heeft zal je het paard óf niet verkopen óf je zal er niet de prijs voor krijgen die je vader er voor wil hebben. Dus dan zal het paard waarschijnlijk nog niet verkocht worden.
Ik denk namelijk ook dat het best iets lichamelijks kan zijn, wat je paard dwars zit.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 15:52

@previr

Sorry maar ik verwaarloos mijn paarden niet :)

Mijn oudje dat onlangs is gestorven heeft niet voor niets de volle 30 jaar bereikt ;)
Wij hebben wél degelijk het geld om paarden te onderhouden (anders hadden we er geen 3 staan !)
En ik ben me wél degelijk bewust van wat een paard aankopen allemaal met zich meebrengt.

En ja ik heb al genoeg gehoord dat ik geen zak kan rijden :=

Als je eens goed wilt teruglezen, heb ik gezegd dat ik zélf een tandarts en ostheopaat wil laten langskomen & ik het van mijn bankrekening wil betalen.

Maar het zijn de ouders die weerstandig zijn en het maar niet willen vatten ;)

Arabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:59

Maar heeft er nooit iemand naar de tanden van je paard gekeken? Mijn paarden worden 2x per jaar geent (verplicht op onze stal) en daarbij laat ik ook altijd de tanden controleren. De jonge dieren worden compleet nagekeken voordat ze zadelmak gemaakt worden. Je wil niet weten wat voor problemen die wolfskiesjes kunnen veroorzaken. In mijn ogen hoor dit bij de basisverzorging, net als de hoefsmid en de entingen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:00

Niemand zegt volgens mij dat je geen zak kan rijden! Maar een keer een andere invalshoek w.b.t rijden kan soms wonderen doen.
Probeer het gewoon eens en kijk dan wat er gebeurd.
Je moet er zelf natuurlijk wel voor open staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:14

Je bent van België zie ik, waar juist? Wil je anders, in geval van, wel een keertje het nummer geven van de osteo die ik heb. Heel erg tevreden van, valt goed mee in prijs vind ik. Heel erg vriendelijke man ook, is altijd heel erg rustig bij de paarden, ook de moeilijkere.

Ik zag dat je een quarterxBWP hebt. Waarom probeer je niet eens iets anders in de bak dan dressuur? Ga springen, rijden zonder zadel? En waarom enkel bakwerk? Je hebt vast wel bossen en paadjes waar je lekker kan gaan wandelen, de afwisseling zal je beestje deugd doen en ook weer meer plezier geven. Soms moet je gewoon even alles "on hold" zetten en het hoofd leegmaken voor je opnieuw fris van start kan gaan.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:35

Natuurlijk sta ik er voor open aerdenhout1, maar men raakt bij mij een gevoelige snaar als je tege mij gaat vertellen dat ik mijn paarden verwaarloos :)

Als ik meerderjarig was, gho, dat zou een droom zijn !
Ik hang zo van mijn ouders af, ik kan hun maar niet laten inzien dat mijn ruin gewoon lichamelijke problemen heeft !

@Varekaj : ik ben van vlaams-brabant ;)
Springen heb ik al geprobeerd maar dat is niet echt z'n ding (dit is nu echt gewoon iets wat hij niet graag doet *wat mij verbaast als je zijn afstamming ziet :+*, en als hij het niet graag doet ga ik me daar verder ook niet in forceren omdat ik zelf al weinig springervaring heb & ik zeker niet genoeg ervaring heb om dit een jong paard te leren)

Je moest eens weten hoe graag ik met hem de bos in wil & enkele endurancewedstrijden wil rijden, jammer genoeg krijg ik hier nauwelijks de kans omdat mijn ouders het zo gevaarlijk vinden etc en ik niet altijd iemand vind om bij mee te rijden omdat hij in groep beter gaat.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:04

Nogmaals een paard spiegelt! Jij hebt je paard al lang opgegeven en in de verkoop gezet.

Als jij nu al een hele poos zit te balen op dit dier, hoe kun je dan verwachten dat dit paard alles voor je doet?

Neem eens een cursus Eenheid tussen mens en paard, dan zul je zien dat er met jullie combi nog mogelijkheden zijn.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:11

Natuurlijk weet ik dat een paard spiegelt ;)
En ja natuurlijk gaat hij niet supervrolijk & goed lopen als ik de hoop al heb opgegeven & ik tegen mijn zin met hem ga rijden :)

Ik heb vaak genoeg geprobeerd om met goede moed op hem te stappen, dit is een paar keer gelukt, maar momenteel zit ik nog met andere problemen te kampen & dan lukt het mij nu eenmaal niet meer om met volle enthousiasme op mijn paard te zitten terwijl ik er niet meer graag mee rijd.

Daarom wil ik hem ook verkopen, hij verdient beter en ik wil hem niet langer in de weg zitten, dit paard is enkel de dupe van mij en ik wil dat niet zo langer

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:12

Citaat:
Niet geschikt voor de sport = hij doet gewoon niet graag aan bakwerk (maar ik kan jammer genoeg niet anders) en de gangen zitten er ook gewoon niet op het is gewoon geen sportpaardje

ik zie in je profiel dat het een halve quater is , die hebben nou eenmaal niet de meest spectaculaire gangen..
En als het steeds slechter gaat was ik allang naar een andere instructrische vertrokken. Jij krijgt een paard,
hij wordt i.p.v. beter slechter. Dus hij voldoet niet meer en nu zit je met de gebakken peren want je krijgt hem
niet verkocht.. Dus of je moet je vraagprijs laten zakken, hem door iemand doorlaten rijden een poosje zodat
hij wel ok loopt, of echt een andere instructie zoeken en met hem verder gaan.

verder ga ik met eerder commentaar, ik zeg niet dat je niet kan rijden maar ergens is er iets mis gegaan als je
paard alleen maar slechter wordt ipv beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:16

Als je graag endurance rijdt, zoek dan een keertje op "Team Elite" op google. Die zitten regio Leuven dacht ik, misschien vindt je daar dan mensen met wie je kan meerijden/trainen? Nouja ze zitten wel meer verspreidt dan enkel Leuven natuurlijk ,maar ik dacht de meeste toch Vlaams-Brabant. (en het is het enige belgische team dat ik ken haha).

HHeb je niemand die graag meewil met de fiets? Of je instructrice met een ander paardje, gewoon met z'n 2 gezellige kletswandeling?

Via PB ga ik je ook een keertje mijn osteo doorgeven + info ivm prijs.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:23

Ik heb al eens 1 wedstrijd van de endurance meegereden met VET
Ik had toen niemand gevonden om mee te rijden dus ben ik toen alleen aan de slag gegaan.
In het begin ging het redelijk, hij was wel kijkerig & alles was heel nieuw en vaak op een stap-draf tempo door het bos gegaan maar hij deed het toen super & was enorm braaf !
Halverwege wou hij echter niet meer goed verder en toen waren er een paar mensen die zo vriendelijk waren om mij met hun mee te nemen & toen ging 'ie volle vaart hoor !
Hij fleurt er gewoon echt van op, héérlijk vind hij buitenrijden en zich lekker laten gaan !

Ik zal eens googelen, en dan zal ik eens rondvragen in de buurt of aan vriendinnen die ook rijden of ze eens met me mee willen (ik heb een vriendin die vaak gaat wandelen met haar haflingers & we hebben al lang gepland van eens samen te gaan rijden maar is er niet van gekomen & het sneeuwweer van nu is niet echt ideaal :o)

Bedankt voor de info, ik zal je pb eens gaan lezen !

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:42

Je zegt dat je paard enorm opfleurt van buitenrijden.

Heb je in de bak misschien ook mogelijkheden om het anders aan te gaan pakken? Breng er van jezelf
een hoop lol in. Misschien is kleine kruisjes springen, ook al is het niet zijn ding, de hemel inprijzen als hij het doet. Lekker met een bal spelen in de bak, enzovoorts. Lekker loswerken, inderdaad ook lekker naar buiten.

Even de druk van de ketel gooien en het "speels" houden, afwisseling voor het paard en voor jou zal zijn
vruchten afwerpen.

Grz Sabina

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:45

Misschien is het een idee om eens te proberen om zonder zadel te rijden? Dik dek op de rug, longeersingel erom en rijden maar. Ik moet eerlijk zeggen, scoliose zegt mij vrij weinig, dus misschien gaat dit helemaal niet met deze 'ziekte/afwijking'.

Heb je al eens geprobeerd een andere discipline met hem te rijden? Sommige paarden vinden springen helemaal het einde, maak eens een buitenrit met hem en een ander paard dat rustig is.

Rijdt je altijd alleen of met anderen? Komt je paard naar buiten (in groepsverband) al heb je een shet erbij staan? Reageert hij beter op bepaalde omgevingsfactoren, misschien dat je hier gebruik van kunt maken om hem vooruit te krijgen. Ik zou bijna zeggen, probeer eens een wortel aan een touwtje voor zijn neus te houden ;) Een belachelijk voorbeeld maar dan krijg je een idee van wat ik bedoel.

En verder, sorry dat ik dit zeg, maar je ouders verdienen ook een schop onder hun gat. Een paard kopen voor hun dochter, denken dat ze flink geld gaat verdienen met paardrijden, geen geld uit willen geven aan onderhoud (dit heeft een auto ook nodig) EN het paard per se voor een bepaalde prijs willen verkopen.. Sorry hoor, lekker naief.

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:47

Ohw, had pagina 2 nog niet gelezen!! :o

In elk geval veel succes ermee!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:53

Scoliose is een lichte kromming (of in de erge gevallen een 'grote' kromming in de rug)
Ik heb dus een lichte kromming, mijn rug staat dus niet helemaal recht.
Nooit last van gehad met paardrijden enzo, maar de laatste tijd stap ik met rugpijn af van mijn zadel omdat dit geen goed zadel is, een zadel met een diepe zit is beter voor mij omdat ik dan zo'n beetje 'vast zit' en meer steun voor mijn rug heb

Zo'n longeles zonder zadel zou juist misschien eens goed zijn voor mijn rug, zo leer ik beter zitten & beter leren ontspannen misschien en het overbrengen op mijn ruin
Omdat ik me wel enorm kan gaan opspannen (wat eigenlijk ook zorgt voor de pijn in de rug door die spanning)
wat op zijn beurt natuurlijk weer wordt overgebracht op mijn ruin, dus het zou wel eens goed kunnen helpen om zonder zadel te rijden !

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:06

Ik heb zelf ook moeite met het ontspannen van mijn handen tijdens het rijden, eerder had ik het nooit door maar ik merkte dat ik een paard lastig in de aanleuning kreeg. Een vriendin van mij heeft mij toen gewezen op het gebruik van mijn handen waarna het een stuk beter ging. Dus, zoals al 100x gezegd, een paard ontspant niet als de ruiter dit niet doet.

Heb je al eens geprobeerd om oefeningen voor je rug te doen zonder paard? Zo leer je ook beter omgaan met het spannen en ontspannen van de spieren.

Paardrijden is geweldig en ik vind het jammer voor jou dat je er op het moment zo weinig plezier aan beleefd. Ik heb zelf al ruim een jaar niet meer gereden door tijdgebrek en gebrek aan mogelijkheden en ik mis het ontzettend. Doe eens een spelletje met je paard, leer hem een trucje, longeer hem eens, laat iemand anders hem longeren met jou op zijn rug of laat hem eens door een ander rijden.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:43

Ik heb al 2 keer centered riding gehad en dit heeft enorm geholpen voor mijn houding en mijn rug, ik merkte meteen een verschil, het voelde veel comfortabeler en ontspannen aan en ik merkte aan mijn ruin ook dat hij zich ging ontspannen (vond het ook fijn dat de paarden laag en lang moeten lopen bij centered riding, vond hij ook veel prettiger volgens mij :) )

Ik denk dat ik weer toe ben aan zo'n les maar dat valt te zien wanneer mijn instructrice weer eens les afspreekt met die lesgeefster in centered riding
Want ik kan zo'n les wel weer gebruiken, hoewel het niet zo goedkoop is maarja het kan alleen maar helpen

Lotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:29

Van waar ben je ergens in Vlaams-Brabant?
Ik ga ook graag eens wandelen maar niet steeds alleen. En bij mij op stal gaan ze elke week in groep wandelen en daar kan altijd nog wel eentje bij.
Moest je interesse hebben, kan ik je ook de nrs geven van een heel goede tandarts en een superosteopaat. Allebei ook van Vlaams-Brabant.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 21:01

Ik woon in Kortenaken :)

Je mag de nummers (& graag wat meer info) doorsturen via pb, ik hoor het graag ! :)