Springen met 4jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:09

En hoe noem je dressuurrijden voor de dressuursport?

boku

Re: Springen met 4jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:16

dressuur ;-)
dressuur is voor mij alles behalve meer dan 30 cm springen.
wijken, ik doe het om mijn springpaard te trainen.
maar doet het ook met mijn dressuurpaard ;-)
als ik les geef. en iemand springt maar heeft eigenlijk geen goede basis, zeg ik, we gaan even dressuur doen om die basis op te bouwen.
als iemand dressuur doet competitie gericht zeg ik gewoon, we gaan trainen, of ook, we gaan dressuur doen :p aangezien het allebei hetzelfde is. je doet dezelfde oefeningen (in verhouding met wat je paard kan!)
verzamelen, aan de teugel, wijken, schouderbinnenwaards, verruimen, vernauwen,... allemaal dingen die een dressuurruiter moet kunnen, maar die ook goed zijn voor springruiters, en toch valt het voor mij allemaal onder de noemer dressuur.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:18

boku schreef:
dressuur ;-)
dressuur is voor mij alles behalve meer dan 30 cm springen.
wijken, ik doe het om mijn springpaard te trainen.
maar doet het ook met mijn dressuurpaard ;-)
als ik les geef. en iemand springt maar heeft eigenlijk geen goede basis, zeg ik, we gaan even dressuur doen om die basis op te bouwen.
als iemand dressuur doet competitie gericht zeg ik gewoon, we gaan trainen, of ook, we gaan dressuur doen :p aangezien het allebei hetzelfde is. je doet dezelfde oefeningen (in verhouding met wat je paard kan!)
verzamelen, aan de teugel, wijken, schouderbinnenwaards, verruimen, vernauwen,... allemaal dingen die een dressuurruiter moet kunnen, maar die ook goed zijn voor springruiters, en toch valt het voor mij allemaal onder de noemer dressuur.

ik doe ook renvers en travers met m'n springpaard, niet omdat hij dat moet kunnen om goed te kunnen springen, maar omdat hij daar goed los van komt, en een goede beencoördinatie krijgt =)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:19

Ik ken ook wel goede springruiters (internationaal ja) die echt niet zo rijden als jij omschrijft....

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:24

Henkjan schreef:
Ik ken ook wel goede springruiters (internationaal ja) die echt niet zo rijden als jij omschrijft....

dat zeg ik toch ook al. sommmige dressuurdingen die ik ook doe (puur om andere redenen dan puur springen) zijn niet noodzakelijk nodig om goed te kunnen springen.
ik doe gewoon sommige dressuurdingen om mijn paard goed los te krijgen en hem goed onder te laten treden, en natuurlijk ook voor zijn balans en beencoordinatie.
die oefeningen zijn niet noodzakelijk, maar helpen wel om die basis goed te krijgen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:02

Henkjan schreef:
Met je onderste zin ben ik het eens, maar dat hoeft nog geen dressuurproef te zijn. :) En verder is het niveau van de L2 ruiters en paarden hier ook niet je van het, gemiddeld genomen.

Mijn kunstjes in een L2 proef zijn zeker nog niet bevestigd, maar door hier de tijd voor te nemen, weet ik zeker dat de basis er toch heeeeeel behoorlijk in zit, en doordat de basis er nu heel behoorlijk in zit, kunnen we allebei zonder al teveel springtalent toch een parcours doorkomen zonder kleerscheuren, dat is wat ik bedoel ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:05

Wat ik bedoelde, het L2 is zomaar een niveau, dat hoeft helemaal geen streefpunt te zijn voor een springruiter, maar het is wel een mooi punt om naar toe te trainen, als je een L2 proef netjes door kunt rijden, moet je paard toch wel aardig tussen hand en been zijn, en dan bedoel ik een correct gereden proef zonder trekken en hangen en wurgen, is je paard fijn tussen hand en been, dan is een springparcours ook niet zo'n probleem..

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:06

Ik heb met mijn vierjarige gewoon lekker doorgesprongen. Hij is nu 5 en we hebbe de 1,20 allang gezien

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:10

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:13

ik train mijn paard zoiezo gewoon goed door in de dressuur
hij heeft er een goede basis in zitten en ken ok al dingetjes as wijken en schouderbinnewaarts.
ik wel hem ook zoiezo doorrijden tot het L2 alleen gaat het met wedstrijden nog niet zo soepel

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:32

ik neem aan dat een beetje springruiter toch wel snapt dat een paard dressuurmatig getraind moet worden, wat zou die anders de hele week met zijn paard doen ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:49

Als het in de dressuurwedstrijden nog niet zo soepel gaat, denk je dan dat dat met springen beter wordt of juist beter zal gaan... Ik denk van niet eigenlijk :n

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 15:08

de dressuur gaat wel soepel alleen de wedstrijdne vind hij nog een beetje wennen zo bedoel ik het

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:13

Dat snap ik :j Maar denk je dan niet dat dat met springen net zo is, misschien zelfs wel erger aangezien je toch sneller iets van hem verwacht...

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 15:25

met onderlinge springwedsrijdjes is tie wel rustig maar ik den kdat ik het zoiezo nog even aankijken en blijft concentreren op de dressuur

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:28

Ik denk dat je met je paard gewoon een B-parcours kunt gaan springen hoor. Als hij gewoon fijn aanpakt dan heeft het met zijn leeftijd niets te maken. Als je een parcours springt dan staat het lang ook niet altijd tot 1 meter. Het ligt er ook zeker aan in welke regio je rijd. In de ene regio staan de parcoursen nou eenmaal hoger en lastiger dan in de ander.

Daarbij hoef je thuis dan niet constant de hindernissen op een meter te zetten hoor. Als je thuis heel simpel over hindernissen van 80 cm komt kom je een parcours ook wel rond. De controle tijdens een parcours is het belangrijkste, een keer weg en een keer terug kunnen. Daar hoeven de hindernissen niet hoog voor te staan, met kruisjes en wat steiltjes of een lage oxer kom je echt een heeeel eind!

Over de andere discussie:
Ik vind het onzin dat je goed een L2 proef moet kunnen rijden voordat je een B-parcoursje kan gaan rijden. Ik ben het absoluut eens dat springpaarden ook gegymnastiseerd moeten worden. Maar echt dressuurmatig een L2 proef lopen is toch een ander verhaal.
In een L2 proef ben je toch al bezig met het oprichten ed van een paard. Dat hoeft een springpaard helemaal niet. Mijn springpaard train in anders dan mijn dressuurpaarden. Wel allebei gymnastiserend werk maar wel op een andere manier.
Natuurlijk moet een springpaard gehoorzaam zijn aan teugel, been en zit hulpen maar een springpaard wordt toch echt wel een beetje anders getraind in mijn ogen. Daarbij rij ik mijn paarden in een parcours met de druk naar voren, en heb ik toch iets meer in mijn handen dan ik bij mijn dressuurpaarden heb..

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:30

Ik denk dat je gewoon meters moet maken, en thuis veel controle oefeningen doen. Mijn springpaard is op zich dressuurmatig wel fijn voor elkaar. In het parcours is hij toch iets fanatieker en komen mijn hulpen minder fijn door dan thuis tijdens training. Gewoon meters maken, wel ten alle tijden controle proberen te houden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:33

L2 was voor mij een punt waar ik heen moest van mijn vader, een mooi streefpunt omdat dan het paard wel tussen hand en been moet zijn... Ik zi zat B paarden lopen die dat niet zijn... Vandaar dat ik het L2 noemde, maar een paard wat nog niet door alle ongerustheid een goede B proef kan lopen, wordt er niet beter op denk ik door hem een B parcours door te willen ridjen...

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:06

Oke dat iemand anders je iets oplegd dat kan. Maar ik vind persoonlijk dat een springpaard andere dingen moet kunnen dan een dressuurpaard. Ik rij ze gewoon op een andere manier.

Daarbij ben ik het met je eens dat er veel paarden in de B lopen die geen B proef kunnen rijden. Als je een echte goede springruiter bent dan is dat ook niet nodig. Een kennis van mij rijd voor haar werk. Heeft dan ook verschrikkelijk veel gevoel voor rijden en springen. Dit is dan ook wat anders dan een huis tuin en keuken ruiters zoals wij. Maar zij heeft de paarden dressuurmatig niet zo best voor elkaar. Maar ze rijd iedere hindernis pas, kan verschrikkelijk goed een paard door een parcours loodsen. Ibob, GMB, NK alles rijd ze goed mee. Dus ook met een niet zo'n beste dressuurmatige basis kun je wel degelijk een paard goed een parcours laten lopen. Maar dat vergt wel heel veel talent van de ruiter..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:21

En ik denk niet dat een amateurtje zoals ik zelf en zoals TS daarmee te vergelijken is :n en het lijkt me dus belangrijk dat zo'n paard wel een dressuurmatige goede basis heeft :j

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:35

Daarom vermelde in er ook bij dat dat veel talent van een ruiter vraagt. Alhoewel de inzet van een paard een iets mindere ruiter nog steeds goed door een parcours kan loodsen.
Om terug te komen op de TS, als haar paard nu fijn aanpakt in de les, dan kan ze best eens proberen 10 cm hoger te springen. Een meter stelt echt niet zo heel veel voor hoor. En ze rijd haar paard er echt niet mee naar de knoppen (als hij nu fijn aanpakt he dat is wel de voorwaarden anders moet je natuurlijk niet hoger willen.)

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:04

Henkjan schreef:
__PSM__ schreef:
Wacht tot je paard minstens 5,5 is en ga eerst eens naar het L2 dressuurrijden, dan zit de basis er tenminste dressuurmatig redelijk in.... Dat zal een parcours springen ook veel makkelijker maken :j

Dit slaat helemaal nergens op. Ik kan zo 10 paarden opnoemen die makkelijker naar het Z springen lopen dan naar de L2 dressuur, en ook 10 paarden die makkelijker L2 dressuur lopen dan een B parcours foutloos springen.

Ik ben het helemaal met henkjan eens. ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:37

Ben het ook met Henkjan eens. Al rijdt je nog zo goed dressuur, dat wil niet zeggen dat je ook kunt springen.

Wat leeftijd betrefd, ik vind 4 jaar jong voor een paard om al te springen. Zou er zelf mee wacten tot een jaar of 6/7.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:24

Persoonlijk zou ik nog even wachten..
Je paard is nog maar 4, hij moet nog uitgroeien. Wil je het risico nemen dat hij iets aan z;n benen of rug krijgt doordat je te vroeg begonnen bent?
Heb zelf ook een 4 jarige en 'spring' soms een hupje van 10cm met hem, maar verder wacht ik nog lekker tot hij goed uitgegroeid is :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:01

Ligt eraan hoe hij de lage parcourtjes loopt. Als hij dat simpel doet kun je best een keertje 1m starten.
Mijn 4 jarige loopt L springen, ik wissel het af, de ene keer B en de andere keer L omdat hij nog zo jong is. Het kan echt geen kwaad om af en toe een parcours te springen met zo'n jong paard.