Pony loopt met zijn neusje steeds net achter de loodlijn....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 11:03

Je moet hem even geel denken ;)
Want ;( is ook al niet gepast, want ben ook niet verdrietig.
Wel jammer dat hij er niet in het geel is...

Ik ben op niemand boos, zeker niet op de pony.
Hij doet het toch maar wel even tussen de paarden :D
Het is gewoon balen, das alles...

En zoals ik al zei: ik heb weinig kunnen oefenen, dus kun je met dit 'probleem' ook niet werken.
En de instructeur heb ik nu ook even beter toegelicht :o.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:17

midgie schreef:
Linnietje schreef:
Helaas, helaas, gister wedstrijd gehad.
Weer op mijn coupon: net achter de loodlijn. :(

.

Voor mij ziet dit :( er bozig uit.

Voor jou ja ;) Dat is het lastige van internet ;)

Linda was helemaal niet boos of wat dan ook, maar vertelde mij al haar twijfels in de auto al voor haar start, en die twijfels zie je in sommige punten weer terug... De proef was helemaal niet zo slecht, en zeker niet de hele proef liep hij er achter... Ik vond haar putnen dan ook niet helemaal terecht. Maar goed, dat is het doel van dit topic helemaal niet natuurlijk ;) Komt nog eens bij... De putnen waren bij lange na nog niet dramatisch :P

Linda, je weet mijn standpunt, ik snap wat je voelt, en herken het van de verhalen van andere leerlingen van de instructeur...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:22

Lastig om op deze manier tips te moeten geven omdat ik niet weet hoe het totaal plaatje eruit ziet wellicht kan je wat foto's plaatsen om het wat duidelijker te maken?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 13:55

Ik ben nu op het werk, dus dat is moeilijk.
Heb alleen 3 foto's op m'n profiel, maar daar doet het niet :+
Van het 'probleem' zelf heb ik geen foto's...

Happie

Re: Pony loopt met zijn neusje steeds net achter de loodlijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:59

Heb net een kijkje genomen op je profiel idd ziet er netjes uit. Wellicht kan je een keer iemand vragen om foto's van het probleem te maken dan kunnen mensen hier ook wat gerichter tips geven. Werkse

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 14:11

Dat kan ik komende week wel proberen. Even kijken of mijn vriend de camera mee wil nemen:D.

Heb bij iemand anders op het profiel wel een soortgelijke hoofd houding gezien.
Maar het is niet netjes om dat hier neer te zetten.

Wil ook wat meer ontspanningsoefeningen met hem doen.
Dat hij wat makkelijker kan zakken en zo. Iemand Tips?
Zo-ie-zo moet hij wat meer van achter komen.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:05

Ik had elke wedstrijs achter de loodlijn.. Nog een keer mijn tip is dan ook maak een ophouding en rij dan iets na voor en doe tegelijker tijd je handen 1/2cm na voren klinkt stom maar dat is wat je mist.. Als je natuurlijk niet als een gek dat hoofdje na beneden bent aan het halen het paard moet dat uit zichzelf doen! Veel en lang oefenen! Maar hou je handen hoog!

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:07

Bij mij staat er ook regelmatig achter de loodlijn en te diep op mijn coupon. Hij is op wedstrijden dat net niet lekker aan het been. Laatst stonden er bloembakken naast de ring en het probleem was opgelost ;-) Hij vond het zo spannend, waardoor hij net wat meer zijn hoofd ging dragen en super reageerde op mijn been. Dus gewoon vragen of ze bakken kunnen plaatsen, haha. Nee, zonder gekheid. Ik ben met mijn instructrice keihard aan het trainen om het eruit te krijgen. Veel schakelen, veel overgangen en niet teveel aan je teugel. Been geven en dan net wat ruimte met je handen geven helpt bij mij ook.

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:08

Hou je handen hoog ben ik het niet mee eens, dan gaat je paard juist dieper lopen. Handen altijd laag (normaal dus)

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:20

Nee je hebt meer controle. En je kunt de hoogte regelen met je buitenhand..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:24

marieh schreef:
Bij mij staat er ook regelmatig achter de loodlijn en te diep op mijn coupon. Hij is op wedstrijden dat net niet lekker aan het been. Laatst stonden er bloembakken naast de ring en het probleem was opgelost ;-) Hij vond het zo spannend, waardoor hij net wat meer zijn hoofd ging dragen en super reageerde op mijn been. Dus gewoon vragen of ze bakken kunnen plaatsen, haha. Nee, zonder gekheid. Ik ben met mijn instructrice keihard aan het trainen om het eruit te krijgen. Veel schakelen, veel overgangen en niet teveel aan je teugel. Been geven en dan net wat ruimte met je handen geven helpt bij mij ook.

Dit heb ik ook. Pas in een nieuwe binnenbak op wedstrijd, ging super!
Lekker wakker, hoofdje mooi omhoog, wat resulteerde in 204 punten.

Ik wil ook graag een instructeur die dit met mij oefent.
Maar ik heb helaas (nog) niet zo'n instructeur :n

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:43

Utile94 schreef:
Nee je hebt meer controle. En je kunt de hoogte regelen met je buitenhand..

Dan ga je je paard tillen en dat is niet de bedoeling ;) Hand op zijn plek en er tegenaan rijden met je been :j

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:55

Je houdt je handen gewoon hoger je gaat pas tillen als je eraan gaat rijden met je handen en ze niet stil kunt houden! Houdt je handen stil geef been en schuif ze een paar cm na voren! Problem solved! (als je op de schoft bedoeld dat is helemaal niks) je elleboog moet goed buigen!

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:32

Handen hoger mag ik echt niet doen van mijn intstructrice, deed ik eerst wel. Lost niets op, gaat hij juist meer achter de loodlijn van. Hij moet zelf zijn hoofd dragen en ik niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:38

Het heeft naar mijn idee ook niets met de plaats van je handen te maken. Ik heb zelf bij m'n nieuwe paard ook nog wel eens 'te diep' op m'n protocol staan. Dat betekent gewoon dat ze op dat moment nog niet voldoende aan m'n been is. Ik kan haar dan nog onvoldoende van m'n been naar m'n hand rijden en uitschuiven.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar wat ik er aan heb gedaan het afgelopen half jaar om het te verbeteren is: heel veel overgangen rijden en schakelen, veel halsstrekken en laag instellen. Zodra je paard goed aan je been is, en vertrouwen in je hand heeft, zal hij makkelijker voor de loodlijn te rijden zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:42

Mijn paard liep ook ontzettend "in de krul" bij het lichtste contact met de teugel.

Mijn instructrice heeft me verboden contact te maken, moest hem voorwaarts
rijden met een lange teugel voor een lange periode (een aantal maanden) En met
hem oefenen op het been naar de hand toerijden, zodat hij zelf gaat zoeken naar
de aanleuning en hij op eigen benen kan lopen. Toen meneer er vanzelf "uit" ging
lopen op licht contact zijn we weer met oppakken en vragen begonnen.

Toen ik na (bijna een half jaar) weer ging starten ging ik zo snel dat ik al binnen
een jaar naar het Z mocht.

Ik zeg niet dat het voor jouw pony ook werkt, maar bij mij heeft het goed
geholpen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:44

Utile94 schreef:
Je houdt je handen gewoon hoger je gaat pas tillen als je eraan gaat rijden met je handen en ze niet stil kunt houden! Houdt je handen stil geef been en schuif ze een paar cm na voren! Problem solved! (als je op de schoft bedoeld dat is helemaal niks) je elleboog moet goed buigen!

Met een paard/pony tillen gaat hij alleen maar dieper lopen, met als gevolg dat hij niet over zijn rug KAN loslaten omdat je
telkens in zn mond zit te hengelen. Dit probleem kun je enkel oplossen met je benen en goede instructie.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:20

Als jij je hansen stil kan houden is er niks aan de hand! Je krijgt pas problemen als je er aan gaat trekken en omtrekken! Je handen op de schoft is ook niet goed! En als je je handen mooi wat hoger houdt heb je mooi de controle en kun je je handen wat uitschuiven en gaat jw pony/paard niet meer achter de loodlijn lopen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:31

svdijk86 schreef:
Mijn paard liep ook ontzettend "in de krul" bij het lichtste contact met de teugel.

de aanleuning en hij op eigen benen kan lopen. Toen meneer er vanzelf "uit" ging

Toen ik na (bijna een half jaar) weer ging starten ging ik zo snel dat ik al binnen

geholpen!

Dit vind ik wel interessant, omdat ik van mijn instructrice (bij mijn paard dat achter de teugel duikt) juist wel contact moest houden. Dit betekende dat ze in het begin veel te kort in de hals liep. Maar volgens mijn instructrice kan je zonder verbinden de hals niet goed verlengen. Eerst goede constante verbinding krijgen (door veel overgangen, aan het been maken enz.) en van daaruit met verbinding veel verlengen en halsstrekken. Ik heb nooit veel druk in mijn handen gehad, maar inmiddels wel een mooie constante verbinding. Ik kan nu goed van m'n been naar m'n hand rijden en zo de hals uitleggen. Ik merk dat mijn methode goed werkt, maar kan me voorstellen dat het op jouw manier ook beter gaat. Meer wegen naar Rome zullen we maar zeggen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:44

Anoeska schreef:
s_en_z schreef:

geholpen!

Dit vind ik wel interessant, omdat ik van mijn instructrice (bij mijn paard dat achter de teugel duikt) juist wel contact moest houden. Dit betekende dat ze in het begin veel te kort in de hals liep. Maar volgens mijn instructrice kan je zonder verbinden de hals niet goed verlengen. Eerst goede constante verbinding krijgen (door veel overgangen, aan het been maken enz.) en van daaruit met verbinding veel verlengen en halsstrekken. Ik heb nooit veel druk in mijn handen gehad, maar inmiddels wel een mooie constante verbinding. Ik kan nu goed van m'n been naar m'n hand rijden en zo de hals uitleggen. Ik merk dat mijn methode goed werkt, maar kan me voorstellen dat het op jouw manier ook beter gaat. Meer wegen naar Rome zullen we maar zeggen :)

Toen het diep lopen uit zijn systeem was konden we ons meer focusen op correcte houding,
beenligging en hulpen. Maar oke.. ik was toen 14/15 (ben nu bijna 24) Die van mij liep niet
"iets" te diep. Hij liep letterlijk met zijn neus tussen zijn voorbenen, hij trok je voorover en
voor je het doorhad werd je al gelanceerd als hij een bok gaf. Heb hem echt heel veel voorwaarts
moeten rijden. Maar het is best lastig om goed van je been naar je hand toe te rijden, vooral
als een pony bij een beetje been er direct achter kruipt.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 11:32

Als ik veel overgangen wil rijden, gaat hij juist zo overdreven op zijn bit kauwen!
Ik probeer hem naar de overgang toe te rijden, maar hij wordt dan wel wat drammerig.
Hals strekken doet hij ook niet zo fijn... hij blijft een beetje bovenin hangen ;(

Ik vind het zo moeilijk, want heb het gevoel dat het gewoon niet lukt.
Ik heb ook niemand aan de bak staan die me (als ik geen les heb) even kan helpen.
Het is altijd fijn als iemand aan de bak staat om te een paar aanwijzingen te geven ;)

En als je dan tijdens je les ook nog eens niet echt direct werkt aan je problemen... :n

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:58

Linnietje schreef:
Als ik veel overgangen wil rijden, gaat hij juist zo overdreven op zijn bit kauwen!
Ik probeer hem naar de overgang toe te rijden, maar hij wordt dan wel wat drammerig.
Hals strekken doet hij ook niet zo fijn... hij blijft een beetje bovenin hangen ;(

Ik vind het zo moeilijk, want heb het gevoel dat het gewoon niet lukt.
Ik heb ook niemand aan de bak staan die me (als ik geen les heb) even kan helpen.
Het is altijd fijn als iemand aan de bak staat om te een paar aanwijzingen te geven ;)

En als je dan tijdens je les ook nog eens niet echt direct werkt aan je problemen... :n

Als je instructrice je er niet mee kan helpen en/of niet weet hoe zou ik toch eens
op zoek gaan naar een ander... No offence.. maar dit is een vrij bekend probleem en
er zijn zat truucjes voor en er zijn instructrices zat die je uit kunnen leggen wat je
moet voelen en hoe je op bepaalde situaties in moet spelen!

Ik kan je nu al vertellen, je pony loopt achter de loodlijn omdat hij je hand niet volgt
en jij hem niet genoeg aan je been rijd. Je pony wil niet halsstrekken omdat hij je hand
niet volgt omdat je hem niet genoeg aan je been rijd. En als jij overgangen rijd gaat
hij waarschijnlijk overmatig kauwen en een beetje hikken met zijn neus en dan alsnog
met zn hals hoog en diep lopen.. en waarom? Juist.. hij volgt je hand niet en jij rijd
hem blijkbaar niet genoeg aan je been.

3 verschillende situaties. 1 probleem. En het is een probleem die met een instructrice
goed op te lossen zou moeten zijn!

In ieder geval succes

*Edit; waar ik ook eens aan heb zitten denken is dat het bit misschien iets te
scherp is waardoor hij teveel wil gaan doen. Of hij zit niet helemaal lekker, of hij
heeft misschien wat last van zn kiezen?

Het lijkt niet alsof dat zo is, maar het is mogelijk. Het zou wel goed verklaren
waarom hij je hand niet wil volgen en zich opkrult aan je been.

Maar toch denk ik dat het een echt rijtechnisch probleem is

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:04

Ik heb niet de gehele topic door gelezen, maar heb je er ook aan gedacht dat je pony het misschien niet kan door de bouw,( hals, rug, achterhand ) dat het hem zeer doet als hij de houding aanneemt zoals die door de KNHS is voorgeschreven.

Mijn eigen paardje loopt voor de loodlijn, als ik haar rij zoals het hoort, heb ik een gevecht, uiteindelijk doet ze het wel voor me, maar dan haalt ze bijna geen adem meer, puur ondat ze dat dan bijna niet mee rkan, laat ik haar lopen zoals zij het kan, waarbij ze wel netjes rug en achterhand gebruikt, loopt ze als een zonnetje.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 12:05

Baal best wel, want in het begin gingen we goed voor uit!
Maar we hebben ook geen rode draad in de les.
Ja veel aan de voorhand werken en niet van achteruit beginnen :n
Veel schakelen zit er ook niet echt in, het is veel terug rijden.

Normaal gesproken oefen ik altijd de dingen die ik in de les heb gedaan, maar elke les is weer anders.
En mijn 'huiswerk''word niet echt nagekeken.

Ik dacht echt een goede instructeur te hebben!!! Betaal ook best veel voor een les (50,-).

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 12:09

Freya schreef:
Ik heb niet de gehele topic door gelezen, maar heb je er ook aan gedacht dat je pony het misschien niet kan door de bouw,( hals, rug, achterhand ) dat het hem zeer doet als hij de houding aanneemt zoals die door de KNHS is voorgeschreven.

Mijn eigen paardje loopt voor de loodlijn, als ik haar rij zoals het hoort, heb ik een gevecht, uiteindelijk doet ze het wel voor me, maar dan haalt ze bijna geen adem meer, puur ondat ze dat dan bijna niet mee rkan, laat ik haar lopen zoals zij het kan, waarbij ze wel netjes rug en achterhand gebruikt, loopt ze als een zonnetje.

Ik heb een welsh pony die het wel kan, maar het lukt mij niet ;)
Op mijn profiel zie je dat het ons wel lukt, maar lang niet altijd.
Wil er graag aan werken dat het beter en constanter word.

Ik zie bij veel mensen het zelfde, dat hun paard er net achter kruipt.
Maar hun hebben lengte in de hals en dat mis ik dus ook.
Heeft uiteindelijk allemaal met elkaar te maken natuurlijk... :D