doorgaan met rijden als je paard niet mee wil werken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waar kiezen jullie voor??

als mijn paard niet mee wil werken stop ik met rijden.
28 (28%)
als mijn paard niet mee wil werken rijd ik net zo lang door totdat het wel goed gaat.
69 (71%)

Totaal aantal stemmen: 97

vilouma

Re: doorgaan met rijden als je paard niet mee wil werken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:21

Eerst de oorzaak zoeken. Ik heb ook met het probleem gezeten, paard wil niet voor me werken. En ik had al snel door dat het pard mar al te graag wou maar niet alles kon!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:24

Ik ga mee met Vilouma!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:31

Ik heb voor twee gekozen maar eigenlijk ligt het een stuk genuanceerder. Ik vraag me altijd af waarom het paard niet wil meewerken; wat ligt eraan ten grondslag. Dus ik rijd wel door maar het kan zijn dat ik andere dingen vraag dan ik eigenlijk op voorhand van plan was.

Eigenlijk ken ik dit probleem ook niet, ik kan er weleens tegenaan lopen dat een bepaalde oefening even niet wil maar daar weet ik vaak de reden ook wel van te achterhalen. Over het algemeen willen mijn paarden eigenlijk altijd wel meewerken als ik reëel ben in wat ik van ze vraag.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:15

Ik ga altijd door. Als ik zou stoppen omdat ze vervelend is. Dan doet ze het de volgende keer weer, omdat ze dan niet meer aan het werk denkt te hoeven.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:18

Ligt eraan
Paard kun je 9 van de 10 keer vanaf de grond al proeven of het een goede dag of een slechte dag is.
Als ik merk dat het geen goede dag is om te rijden om wat voor reden dan ook doe ik dat niet. Hoef je je ook niet aan elkaar te ergeren en door te stoeien tot het wel goed gaat. Niet omdat mijn paard dan misschien op gaat zien tegen het rijden maar ik zelf ook. (jaja 2 trutjes bij elkaar :')).

Ik heb daarom op de eerste optie gepollt.

1topper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:18

Ik zou denk ik wat meer afwisseling zoeken. Ook eens wat dingen doen die hij leuk vind. Misschien krijgt hij dan weer wat plezier in het werk! Maar ik zou zeker wel doorzetten hoor! Maar gewoon met wat meer afwisseling. Ik zou het werk er zeker niet bij neerleggen!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:09

Over het algemeen doet mijn paardje het heel goed.

Soms heeft hij zijn dag niet, dat hebben we zelf ook wel eens.
Als het echt niet meer lukt laat ik het maar voor wat het is.
Ik heb geen zin in geruzie met m'n paard omdat IK het perse wil. We doen het samen.
Puur omdat ik weet dat hij het morgen wel weer zal doen.
Ik maak het dan met wat ontspanning af.

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:52

tja dat ligt eraan ...wat is er mis met het paard...waarom wil hij niet meewerken ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:58

Uitgaande van een medisch helemaal in orde paard dat even zijn dag niet heeft, dan stel ik mijn doelen voor het rijden bij en houd het simpeler. Mocht het dan nog niet willen dan vraag een oefening die het paard makkelijk vind en die eigenlijk altijd goed gaat. Dan beloon ik en stop met rijden, of ga nog even buiten wandelen oid.
Ik probeer het rijden op die manier wel altijd positief af te sluiten, dus ik stop niet na een oefening die voor geen meter ging, maar met iets dat wel goed lukt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:01

Ligt aan de oorzaak. Als mijn paard dr dag niet heeft dan vraag ik minder van dr en stop ik zodra het goed gaat. Eventueel gaan we dan nog even naar buiten oid. Heeft mijn paard echt een langduriger dipje dan gaan we andere dingen doen die ook leuk zijn, buitenrijden, mennen, sprongetje whatever.
Als het gewoon etteren is dan gaan we door, maar ook dan; stoppen als het goed gaat. Je hoeft niet altijd alles perfect te doen, je mag best een keer een offday hebben, die heb ik ook.

Overigens liggen offday's vaak niet aan de offday van het paard, maar aan die van de ruiter (bewust of onbewust). Dan vind het erg oneerlijk om door te rijden omdat jij per se wil rijden.

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:06

DAls het bij ons niet gaat ga ik gewoon naar buiten. Die van mij heeft er soms dagen bij zitten dat ie flink aan het etteren is en naar helemaal niets wil luisteren. Ik ga dan net zolang door totdat we een mooi net stukje hebben en beloon hem daarna. Dan gaan we buiten een rondje doen

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:36

als er niks aan de hand is met me paard dan zet ik gwn door..

janbouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:45

Vaak ligt het probleem bij de ruiter en niet bij het paard

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:44

Als hij een keer niet goed in zijn vel zit of gewoon niet handig meewerkt stop ik. Als hij echt weigerd iets te doen, ga ik daar natuurlijk wel mee verder, maar als hij een dag een beetje lusteloos, sloom en chaggie is doe ik ons er meer plezier mee gewoon te stoppen. Alsof er dan nog iets valt te verbeteren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:38

Doorzetten en met iets simpels en dus iets positiefs de training afsluiten. Als ik merk dat mijn paard minder in zijn hum is, vraag ik minder van hem, maar wel gehoorzaamheid. Dus ik hou wel rekening met hoe het paard aanvoelt. Na de training ga ik altijd nadenken over wat ik beter had kunnen doen om te voorkomen dat mijn paard niet mee wilde werken. Zo heb ik het altijd gedaan en dat bevalt mij heel goed. Tijdens de training las ik zowiezo wel pauzes in als het niet gaat, om daarna met hernieuwde moed en mogelijk een iets aangepast plan het wederom te proberen. Die pauzes zijn zowiezo goed om niet onredelijk te worden naar je paard te worden met een hoop frustratie. Daar heb ik mijn lesgeld wel mee betaald. Even afstand nemen en jezelf even rust gunnen om daarna beter geconcentreerd op je hulpengeving het opnieuw te proberen, werkt voor mij super. En genoeg is genoeg, soms moet ik tevreden zijn met een beetje beter en het morgen gewoon weer opnieuw proberen. ;)

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:31

Voor jezelf bedenken waarom het paard niet wil meewerken. Geef ik misschien onbewust een verkeerde 'boodschap' door? De fout ligt vrijwel altijd bij de ruiter, een paard kan namelijk niet liegen. Eerst er bewust van zijn wat jezelf doet voor we het paard de schuld gaan geven. Paard kan je het probleem namelijk niet vertellen via woorden, maar wel via zijn lichaamstaal.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:34

Ik heb optie twee gekozen. Ik zou wel kijken of ik zelf fouten maak en of ik het op een andere manier aan kan pakken zodat het meewerken aantrekkelijker of leuker wordt voor mijn paard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:37

Als mijn paard niet mee wou werken had ik dat al op de grond gemerkt en was ik niet eens opgestapt;)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:41

Ik denk dat het onhandig werkt om voor je opstapt al je training te bepalen. Ik zelf stap liever op, kijk hoe ze is, en bepaal dan mijn training. Als ik het in mijn hoofd heb dat ik een bepaald onderdeel echt graag wil trainen, en die dag loopt ze eigenlijk niet zo fijn, dan bedenk ik me dat die oefening vast ook geen succes zal zijn en dat je het dan beter een andere keer op kan pakken.. Of ik doe het echt de laatste 5 min van de training, zodat ik uitgebreid de tijd heb om te sleutelen aan hetgeen wat niet fijn gaat vandaag en dan als ze fijn is toch nog paar x die betreffende oefening kan mee nemen..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:54

Sassol schreef:
Als mijn paard niet mee wou werken had ik dat al op de grond gemerkt en was ik niet eens opgestapt;)

Hoe merk je dat dan dat je paard in de training niet van plan is om mee te gaan werken? Hoe vertelt hij je dat dan? Dat vind ik wel knap als je dat van je paard zo zou merken nog voordat je je ook maar met hem aan het werk gaat onder het zadel. Daarom kan ik deze opmerking niet begrijpen. Leg eens uit...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:57

oh dat kan ik ook wel merken 9 van de 10x

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:58

Hoe dan?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:16

lichaamstaal, demotivatie tijdens de voorbereidingen (uit de wei halen, tijdens poetsen etc.) Soms staat ze echt ongedurig te doen en lijkt het of ze wil zeggen, 'komop we gaan ervoor' en soms gaat het echt van 'aaa nee he? niet wééér' nu kunnen paarden natuurlijk niet letterlijk zo denken. maar soms heeft ze er echt geen zin aan en soms is ze heel vrolijk en meewerkend en dat merk ik al op de grond, ja

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:23

Ligt er aan waardoor het komt, heeft hij geen zin in een moeilijke oefening, en daardoor gaat het steeds slechter dan ga ik 1st weer lekker voorwaarts rijden en overgangen rijden, en daarna probeer ik de moeilijke oefening nog een keer, mocht die oefening redelijk uitgevoerd zijn dan is het goed zo. En ga ik weer dingen doen die hij wel graag doet.
De volgende dag zien we dan wel weer verder! Meestal pakt hij dan alles weer enthousiast aan.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:31

Ik denk dat het soms heel verstandig is om juist te stoppen! Juist omdat je anders alleen maar conflicten krijgen. Ligt er ook een beetje aan het bij 1 training is of een paar keer achter elkaar, als het bij een paar keer achter elkaar is zou ik haar denk een weet vakantie geven. Vaak doet dat wonderen. Als het daarna niet beter is zal ik haar er toch doorheen moeten rijden!