Halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leylaatje

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:50

je zei zelf al dat je het zonder teugelhulpen wilt doen, en daar ben ik groot voorstander van...hoe minder getrek en gevecht hoe beter...

ik vind zelf, al ligt dat natuurlijk wel aan het paard, dat het soms toch nodig is. Als je paard het gewoon echt niet begrijpt (wat grote kans is) dan moet je idd niet teveel met de teugel gaan doen.
Echter heb je natuurlijk ook paarden die het gewoon verrekken, hoe lief en begripvol ze ook zijn in andere gangen....dan mag je wat mij betreft echt wel een keer streng zijn!

Paarden die niet kunnen heb ik engelengeduld voor, maar paarden die niet willen daar ben ik heel streng voor haha

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:30

Staan jullie er wel eens bij stil dat het paard nog niet klaar is om halt te houden met gewicht op zijn rug? Dat hij nog niet voldoende in balans is? Een paard zijn voorhand is zwaarder dan zijn achterhand, daar gaat de ruiter dan nog eens bovenop zitten. Het zou wel eens kunnen dat het paard niet goed begrijpt wat de bedoeling is, omdat er 'iets' de ruiter in dit geval, hem 'voorwaarts' duwt, alleen al door het extra gewicht dat de ruiter met zich meebrengt. En dat hij het moeilijk vindt vanuit die voorwaartse gang naar het halthouden te gaan.

Dus pak het rustig aan, wordt niet 'sterker' in de hand, dat is een gevecht dat je nooit wint en waar je je paard enkel sterker en harder in de mond mee maakt! (http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... it-trekken, http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... top-ik-dan) Ik vind dat je al een hele goede oplossing had gevonden, en ja, dat heeft tijd nodig, maar helaas, helaas, snelle oplossingen bestaan er niet in de paardenwereld, toch niet als je je paard gelukkig en gezond wilt houden zowel op korte als lange termijn! De oplossing van iemand aan de hand er naast met een halster is ook een goed idee als je het iets sneller wilt laten doordringen tot je paard! Maar neem je tijd, wees geduldig, halthouden is een redelijk 'geavanceerde' oefening, het vraagt volledige gehoorzaamheid! Rijdt veel wendingen en figuren, en overgangen om hem sterker en meer in balans te houden!

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:42

Tonidressuur schreef:
Staan jullie er wel eens bij stil dat het paard nog niet klaar is om halt te houden met gewicht op zijn rug? Dat hij nog niet voldoende in balans is? Een paard zijn voorhand is zwaarder dan zijn achterhand, daar gaat de ruiter dan nog eens bovenop zitten. Het zou wel eens kunnen dat het paard niet goed begrijpt wat de bedoeling is, omdat er 'iets' de ruiter in dit geval, hem 'voorwaarts' duwt, alleen al door het extra gewicht dat de ruiter met zich meebrengt. En dat hij het moeilijk vindt vanuit die voorwaartse gang naar het halthouden te gaan.

Dus pak het rustig aan, wordt niet 'sterker' in de hand, dat is een gevecht dat je nooit wint en waar je je paard enkel sterker en harder in de mond mee maakt! (http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... it-trekken, http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... top-ik-dan) Ik vind dat je al een hele goede oplossing had gevonden, en ja, dat heeft tijd nodig, maar helaas, helaas, snelle oplossingen bestaan er niet in de paardenwereld, toch niet als je je paard gelukkig en gezond wilt houden zowel op korte als lange termijn! De oplossing van iemand aan de hand er naast met een halster is ook een goed idee als je het iets sneller wilt laten doordringen tot je paard! Maar neem je tijd, wees geduldig, halthouden is een redelijk 'geavanceerde' oefening, het vraagt volledige gehoorzaamheid! Rijdt veel wendingen en figuren, en overgangen om hem sterker en meer in balans te houden!

vraagje, uit interesse.. want ik krijg binnenkort ook een jong paard binnen...je zegt al dat het paard misschien niet klaar is om halt te houden qua balans, maar kun je me uitleggen waarom het dan komt dat het wel vanuit draf lukt?
Niet om discussie aan te gaan hoor, ben gewoon erg benieuwd want heb zelf nog nooit een paard ingereden in zo'n vroeg stadium, krijg ze meestal pas later binnen!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:48

Zelf meegemaakt dat een paard dit een periode ineens ging doen. Ik heb dit opgelost door in stap terug te rijden met de zit. en dan elk pasje langzamen belonen door weer vooruit te stappen. steeds een beetje langzamer totdat je ineens zo langzaam stapt dat je 'door kan zetten' tot halthouden. Kort! stilstaan en dan weer rustig wegrijden. elke keer dat het niet meer gaat toch weer een stapje terug doen en eerst weer terugrijden in stap totdat dit weer tot halthouden leidt.. hierbij forceer je niks! maaar je laat ook het paard zn gang gaan(hij moet toch langzamer gaan wat die dus niet wil). hierbij blijft over het algemeen de aanleuning correct en stabiel. succes!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:21

@ leylaatje, volgens mijn instructrice komt dit omdat van draf naar stap de voorwaartse beweging vertraagt, maar wel nog instand gehouden wordt, van stap naar halt is een volledig stopzetten van de voorwaartse beweging wat meer balans en kracht vraagt van je paard! (heeft te maken met fysica of zoiets) Kijk maar naar jezelf, als je in de auto zit en je vertraagd langzaam, dan valt dat niet zo op, dan voel je dat niet zo hard maar als je plots moet stoppen, dan word je naar voor geduwd. Dat is hetzelfde met het paard, met daarbij nog eens het effect dat ze 'anantomisch' zwaarder zijn op de voorhand én dat wij als ruiter er dan nog eens bij op gaan zitten om het nog wat moeilijker te maken! Ik hoop dat je iets bent met het antwoord!

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:07

Ik zou geen hulpteugels gaan gebruikeb je moet het zonder leren!

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:04

ga op de grondstaan en laat merken wat "hooo" betekent. anders misschien ook met iemand erop.

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:52

Tonidressuur schreef:
@ leylaatje, volgens mijn instructrice komt dit omdat van draf naar stap de voorwaartse beweging vertraagt, maar wel nog instand gehouden wordt, van stap naar halt is een volledig stopzetten van de voorwaartse beweging wat meer balans en kracht vraagt van je paard! (heeft te maken met fysica of zoiets) Kijk maar naar jezelf, als je in de auto zit en je vertraagd langzaam, dan valt dat niet zo op, dan voel je dat niet zo hard maar als je plots moet stoppen, dan word je naar voor geduwd. Dat is hetzelfde met het paard, met daarbij nog eens het effect dat ze 'anantomisch' zwaarder zijn op de voorhand én dat wij als ruiter er dan nog eens bij op gaan zitten om het nog wat moeilijker te maken! Ik hoop dat je iets bent met het antwoord!

oke, nee dit verhaal snap ik inderdaad...ik heb alleen het verhaal verkeerd gelezen! ik dacht dat het probleem van de topicstarter was, dat zij wel vanuit draf de halt kon houden, maar niet vanuit stap halt kon houden...ik vond het al zo'n ontzettend vreemd verhaal haha!
Maar opzich is dit wel echt heel handige info, want ik heb ook een paard dat soms zo moeilijk doet over halthouden...mss dat dit nog wat licht op de zaak werpt!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:31

Blij dat het je kan helpen! Volgens mijn instructrice is paardrijden logisch en ik moet zeggen, sinds ik bij haar rijd stel ik alles in vraag en word de logica me steeds meer en meer duidelijk! Waardoor ik zelf problemen kan voorkomen én oplossen, zelfs zonder instructrice naast de bak! Dus vragen waarom is het beste wat je kan doen voor je paard én voor jezelf!

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:03

Bij mij precies hetzelfde probleem. Ik heb er destijds zelfs een topic over geopend: [RT-P] Vlotter halthouden

Lees hier weer wat goede toevoegingen, bedankt!