Problematisch staken bij werken in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Problematisch staken bij werken in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:44

Zoals gezegd wil ik je hierin wel begeleiden, werk veel met probleempaarden en werk niet met dwang, slaan hulpteugels of doordwingen. Ik denk dat jouw paard en jij rijtechnische hulp nodig hebben in het loswerken van je paard en haar zo leren dat ze haar lijf goed gebruikt waardoor ze geen last meer heeft van haar spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:03

Ik vind het een heel leuk aanbod, je zit alleen wat ver om wekelijks heen en terug te reizen :)

Het werk zelf ga ik niet compleet stilleggen, rijden in de bak wel. Knollemans even laten onderzoeken door de osteo, gelijk wat tips vragen ivm rekoefeningen en proberen regelen dat hij een tijdje 1 à 2x/maand langskomt ter controle. Gewoon om zeker te zijn dat mevrouw gezond is. (hij werkt samen met mijn DA trouwens).

Het boek "van kop tot staart" had ik al gezien en wou ik al bestellen voor ik het probleem had :) Er bestaat ook een boek van iemand die de spieren op het paard schildert en zo uitleg geeft over de werking en dergelijke, vind alleen niet terug wie het is.

Ik heb voor de zomer geïnformeerd naar een cursus osteopathie/spierenleer en dergelijke, maar in België moet een diploma kinesist (fysio bij jullie?) hebben eer je daaraan mag deelnemen, ook voor de instapcursussen en de basiscursussen. Balen dus.

En dat sommigen aangeven dat ze verwend is: Tot nu oe bleek er toch telkens wel wat te zijn dat pijn gaf, nu bleek mijn zadel ook niet echt meer gezond te zijn voor haar rug en heb ik een drukplek gevonden. Is het dan verwennen omdat het er toch weer naar uitziet dat ze inderdaad pijn had als ze haar rug moest gaan gebruiken?

@Tonidressuur: ik gebruik de pessoa enkel op de langste stand, het is vooral bedoeld om haar achteraan actiever te krijgen, vooraan zit dat redelijk snor hoor. En ik denk dat het intussen toch ook alweer zo'n 2,5 maand geleden is dat die nog uit de kast is geweest. Zou me verbazen als ze met dagelijks weidegang en grote box nu nog last zou hebben. Ik longeer overigens vaker met gewoon hoofdstel over balkjes en op overgangen en schakelen, dan dat de pessoa eraan gaat.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:06

Ik denk dat je er meer aan hebt om te leren te longeren met dubbele longe, een pessoa doet niets voor de achterhand namelijk :D

De achterhand kan pas aan het werk als de schoft open is, en die is pas open als het paard de hals en kaak goed gebruikt. Dan pas kan de schoft openen en dan pas kan de achterhand actief worden. Dat de achterhand van je paard in jouw ogen actiever aan het worden is kan nu goed liggen aan je andere longeerwerk, qua overgangen etc.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:09

vind topicstarter een intelligente dame die overal goed over nadenkt en probeert oplossingen te zoeken,allereerst mijn complimenten daarvoor.

je geeft ook zelf aan dat er een gevoelige plek op de rug is,waar daar niet goed naar late kijken,niet alleen osteo/fysio.maar simppelweg een fotootje.. ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:15

Ik heb geen ervaring met wat TS haar paard heeft en kan je ook geen tips geven maar echt een +:)+ voor hoe goed TS voor haar paard is!
En hoe je reageert , je reageert echt heel ''uitnodigend'' en alle goede opties waardeer je en wil je in je achterhoofd gaan houden ,maar degene waar je niets aan hebt (dat verkopen etc) geef je duidelijk aan met (goede) argumentatie ,maar op een niet botte manier

Wou dat er meer mensen zou goed aan hun paard dachten ipv te doen wat al die ''raadgevers '' ts adviseerden (gewoon mepen dat ze niet meer weet wat noord en zuid is 8)7 )

Echt +:)+

Hoop dat de Osteo/fysio je kan helpen zodat je paardje er weer plezier in krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:38

Eerst en vooral dankjewel voor de complimentjes, die geven me toch wat moed!
Jullie hebben een lach op mijn geezicht getoverd :)

Hoe rottig dat paard ook doet, ik ken ook de goede kanten, ik heb al heel erg veel kunnen leren van dat beestje en ondaks het problemen met het rijden in de bak kunnen we ook echt genieten samen. De wandeling heeft haar enorm deugd gedaan, ik voelde ze ook zo opleven onder mij. Op dat vlak kan ik heel erg koppig zijn en ik weet dat een paard in wezen geen kwade wil in zich heeft, het zal nooit iets doen zonder reden, dat doet geen enkel dier, er zit altijd een oorzaak achter. Ik probeer dus ook door probleemgedrag heen te kijken en de positieve punten te zien en daarop te gaan werken.

@Mindfields: vooraan zit ze heel ruim en vrij, ontspant de hals goed, ze opent het kaakgewricht heel goed, reageert voorts heel goed op het bit en neemt dat heel goed aan. Ik kan haar ook werken met bijzet, maar dan blijft ze achteraan echt sloffen en moet ik voortdurend bijsporen en gebruikt ze haar rug niet echt zoals het hoort. Hoofd/halshouding is ook met bijzet prima, mooi ontspannen en kaarsrecht op de loodlijn of neusje er iets uit, maar het motortje wil niet mee. Zet ik de pessoa eraan, dus vooraan heel los en aan de billen ietsje strakker (maar nog altijd relatief los) dan gaat ze toch iets meer haar best doen en loopt ze ook vlotter voorwaarts. En nee ze loopt niet uit angst omdat er wat achter haar kont hangt, deze dame kun je amper imponeren met wat dan ook.

Met 2 aparte longes als dubbele longe werk ik niet zo graag, ben iets te onzeker dat ik wat ga misdoen. Een kennis heeft nu echter zo'n dubbele longe in 1 geheel gewonnen bij een prijsvraag in een winkel, dit was een troostprijs. (hoofdprijs was nieuw zadel). Kan anders (onder begeleiding!!) eens kijken hoe dat in elkaar zit, en daar dan op overgaan? Lange lijnen kent ze wel, maar dan durft ze zich enorm bij elkaar gaan proppen dus voorlopig geen voorstander van.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:23

Lastig dus..........je bent in je hoofd op de juiste weg, je moet alleen nog de juiste hulp zien te krijgen.

In de regio weet ik een aantal instructeurs die je er prima mee zouden kunnen helpen, tenminste, als mijn beeld kloppend is, want ik ga natuurlijk gewoon op het verhaal van het net af. Maar daar heb jij weinig aan, want Belgie is niet mijn regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:54

bastiano680 schreef:
Lastig dus..........je bent in je hoofd op de juiste weg, je moet alleen nog de juiste hulp zien te krijgen.

In de regio weet ik een aantal instructeurs die je er prima mee zouden kunnen helpen, tenminste, als mijn beeld kloppend is, want ik ga natuurlijk gewoon op het verhaal van het net af. Maar daar heb jij weinig aan, want Belgie is niet mijn regio.

Moest ik opvolgen wat ze hier altijd aanraden, dan was dat paard al -tig keren geslacht, dubbel zo vaak verkocht en ontelbare malen afgeranseld dat het geen naam heeft.

Belangrijkste is wel dat ik de pensionhouder achter mij heb, die mijn paard niet veroordeeld en me rustig mijn gang laat gaan, en er ook voor openstaat om te zien hoe ik het oplos, om daar zelf ook uit te kunnen leren. Dat doet ook veel, als ik eruit kan leren is dat mooi, maar als ik er ook een ander positieve dingen mee kan leren vind ik dat minstens even bijzonder.

Ik ken ook mijn grenzen, als het echt niet opgelost raakt ben ik niet te beroerd om daarin mijn meerdere te erkennen, en dan mag ze gewoon op pensioen als wandelpaard. Niemand kan alle problemen oplossen, ik zeker niet, en dan doe ik het liever zo dan ermee te gaan rondzeulen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:37

Super dat je er zo over nadenkt en zoekt naar oplossingen!

Als je België woont weet ik wel een goede instructrice! Hang natuurlijk wel af van waar hé ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:27

Ik heb de ervaring dat alle goeie aan 1 kant zitten, namelijk Kempen/Limburg. Laat ik nou net aan de andere kant zitten met zowat alle ouderwetse conservatieve idioten...

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:35

Idd... ze zit omgeving kempen, maar als ik het me niet vergis moet ze één keer in de week ook naar Gent en Leuven... dus dat is misschien een mogelijkheid? Als je meer info wil mag je me altijd mailen (al weet ik niet of dat zo gaat? ik zit nog maar net op bokt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:36

ik wek normaal met heel erg onregelmatige uren, dus overdag is al helemaal geen optie.

Ga me eerst wat in de theorie over de spieren verdiepen, horen wat de osteo zegt en gewoon nog even zelf wat aftasten. Tot nu toe heb ik het ook altijd zelf goed kunnen oplossen, dus ik ga maar even aftasten wat er werkt en wat niet.

Het is daarbij ook nog eens een paard die niet zomaar voor iedereen gaat werken. Het is al vaker voorgevallen dat ik er als amateurtje alles van gedaan krijg, en dat ze de pro's met een rode kop achtterlaat en geen sikkepit uitvoert. Maakt het er niet makkelijker op om goede begeleiding te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:08

Ik heb gisteravond van een kennis een heel lief voorstel gehad :) Ik verzorg af en toe eens 1 van zijn paarden, heb dat beestje zelf zadelmak gemaakt trouwens paar jaar terug, afgelopen zomer nog mee gereden, gewandeld...

Nou weet ie dat mijn knollie met wat probs zit, en dat ik dus wel kan rijden, maar niet verder door kan trainen naar een paar proeven die begin volgende zomer op de planning stonden. Vond ik op zich best jammer, maar totaal geen ramp en dacht er al niet meer aan.

Nou mag ik, zolang knollemans niet 100% is, aan de slag met zijn paard. Zo kan ik toch weer de draad van het lessen (specifiek dressuurgericht) opnemen, aan mezelf werken, eventueel werken naar die proeven toe en kan ik dus ook meer en meer met dat paard al verder leren over losmaken, opbouwend werken etc etc om dat dan weer te kunnen gaan gebruiken in de heropbouw met mijn eigen paard.

het is niet echt specifiek begeleiding met het probleempaard zelf, maar in elk geval wel flink pak dingen die evengoed heel nuttig gaan zijn.

Hoera! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:37

UPDATE!

Gisteren even aan halster wat aan de longe laten werken (vooral stap langs de bakrand en paar drafstukjes) en ik moet eerlijk toegeven, ze liep als een hark. In stap viel het al bij al wel mee, moest ze wat porren maar da's niks abnormaals. De stap op zich is goed. Daarin is ze niet echt ruim van nature, maar er was niks bijzonders op aan te merken en geen abnormale kortere passen.
In draf daarentegen liep ze vooraan redelijk goed, maar achterin als een stikmachine. Ze gaf ook protest bij aandraven. Hoofd opgooien, oren plat, fikse staartzwiep erbij. Ze ging wel gelijk mooi op het eerste commando in draf, ze bleef ook netjes op tempo maar geen neerwaartse halshouding, geen lossigheid achterin en ook geen loslaten van de rug. Bij iets meer tempo werd ze wel ietsiepietsie ruimer achterin, maar de hoofdhouding bleef al bleef ze wel heel netjes luisteren.

Heb ze erna nog los wat bezig gehouden: achterwaarts gaan, hals inbuigen dmv stukjes appel, 1x een stukje tussen de voorbenen laten nemen, en dat ging relatief goed. Stap in vrijheid was ook OK.

Conclusie: ik heb geen galop gevraagd en heb na een kwartiertje al afgerond. Voor zover ik het tot nu toe heb ondervonden heeft ze dus wel degelijk last van een spierprobleem, zit ze niet los in d'r lichaam. Osteo komt maandag langs, de drukgevoelige plek is wel alweer iets minder. Ze is ook bijzonder lastig in achtervoeten geven, dus mijns inziens zit het ergens tussen middelpunt van de rug en bekken. Maw, daar waar de draagkracht eigenlijk begint en verder doorloopt naar voor.

Nog iets, maar dat kan voor velen misschien raar overkomen: Toen ik ze kocht had ze de gewoonte om enorm te gaan tegenwerken bij het opzadelen/klaarmaken. Je echt gaan pletten tussen eender welke wand en haarzelf. (Achtervoeten waren een catastrofe om te vragen). Ik ben toen gewoon blijven doortrainen. Heb toen heel vaak gewoon los bij haar in de bak gezeten, kroelen, spelletjes doen, simpel grondwerk met als doel laten zien dat samenwerken leuk kon zijn. Mettertijd kreeg ze bespiering, souplesse en verdween ook dat gepletter. Ze ging ook haar best doen en leerde enorm snel. Ik verwees dat toen aan de band tussen ons en het vertrouwen dat we in elkaar kregen.
Nu is dat pletteren en lastig doen al een hele tijd terug, maar aangezien het een dame met heel wat karakter is heb ik er nooit bij stilgestaan. Ik weet het aan mevrouws voorliefde voor uittesten.
Bizarre stukje dan: ik doe nu al een paar dagen niks speciaals. Zondag wandeling, maandag gewoon losgooien in de piste en heel even in stap aan de longe. Dinsdag gewoon lekker lui losgegooid, gisteren heel even aan de longe dan en erna kroelen en spelenderwijs wat oefeningen gedaan. Poetsen doe ik niet meer voor, maar NA het werk. Ik gebruik sinds 3 dagen ook steeds een massageborstel.
En gisteren heeft ze zich heel netjes met haar hoofd richting muur gezet, en is zo de hele tijd relax blijven staan.

Ik neem aan dat ik het zodanig mag opvatten van haar kant dat ze hetgene wat ik doe waardeert, alsof ze lijkt te zeggen "eindelijk heb je het door dat er wat scheelde". Alsof dat pletteren een manier van aangeven was van "nee, ik ben niet OK". Ik hou niet van vermenselijken, maar dit vind ik toch wel heel erg frappant en toevallig...

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:42

Goed zo +:)+

Ik weet zeker dat het allemaal wel weer goed komt als haar lijf weer fijn is.

Je weet nu wat er scheelt. :)*

Good job +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:45

sabine1985 schreef:
Goed zo +:)+

Ik weet zeker dat het allemaal wel weer goed komt als haar lijf weer fijn is.

Je weet nu wat er scheelt. :)*

Good job +:)+

Omdat ik zelf ook weer in vorm moet komen moet ik eigenlijk kunnen rijden, anders worden mijn spieren heel snel stram en kan ik haar ook niet goed rijden. Dan ga ik zelf ook opspannen en verkrampen als ik het lastig krijg.
Dankzij een vriend mag ik gaan lessen met 1 van zijn paarden, daaruit kan ik ook gelijk heel wat info halen voor mijn knolletje als we de draad weer kunnen opnemen.

Ik heb nu al een voorgevoel dat het een weg van heel lange adem gaat worden, maar dat hebben we ervoor over :)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:53

heel fijn dat je toch lekker kan blijven rijden.

...en....geduld hebben is soms poedersuiker maar goud waard :)

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:51

Ts, ik zou geen osteo erbij halen maar naar de kliniek met haar. Eerst een goede diagnose stellen voor je in het wilde weg gaat behandelen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:12

Dat paardje heeft geluk dat er iemand naar haar luistert! Doe zo verder, blijf naar haar luisteren! Ik heb zelf weinig ervaring met verschillende paarden, maar mijn instructrice zegt zelf dat elk probleem is op te lossen als je maar naar het paard luistert! En dat paarden eigenlijk nooit zonder reden 'tegendraads' zijn...

Blijf zo verder doen! Geniet van het andere paardje en blijf zoeken naar een oplossing! Misschien inderdaad wel een dierenarst eerst erbij halen! Osteo, daar stel ik me vragen bij, zijn mensen wel sterk genoeg om dat bij paarden te doen?

Veel succes!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:46

Tonidressuur schreef:
Dat paardje heeft geluk dat er iemand naar haar luistert! Doe zo verder, blijf naar haar luisteren! Ik heb zelf weinig ervaring met verschillende paarden, maar mijn instructrice zegt zelf dat elk probleem is op te lossen als je maar naar het paard luistert! En dat paarden eigenlijk nooit zonder reden 'tegendraads' zijn...

Blijf zo verder doen! Geniet van het andere paardje en blijf zoeken naar een oplossing! Misschien inderdaad wel een dierenarst eerst erbij halen! Osteo, daar stel ik me vragen bij, zijn mensen wel sterk genoeg om dat bij paarden te doen?

Veel succes!

Een osteo is zeker wel een aanrader hoor. het hoeft nog niet eens zo zeer een oplossing te zijn voor de problemen van het paard, maar zo kom je er iig wel achter of het paard een blokkade oid heeft en de osteo zal het óf zelf proberen op te lossen óf je doorsturen naar een kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:18

De plek waar ze drukgevoelig is, is ook de plek waar de zadelkussens zitten. Ben vandaag mijn zadel gaan ophalen (heb het nog nooit zo netjes terug gehad! Echt piekfijn werk) en jemig, wat een verschil, was echt wel hoognodig :o
Heb het ook met de zadelmaker/passer besproken, en heb een hele mooie, duidelijke uitleg gehad over zadels, gewicht en rug. Hij vermoedt dus, net zoals ikzelf, dat die drukgevoelige plek voortkomt uit zadel dat niet meer in evenwicht was.
De plek was gisteren ook al weer iets minder overgevoelig, dus het zou wel verband kunnen houden.

Na kerst en oudjaar kan ik een afspraak maken zodat hij het zadel kan komen bekijken op het paard. Nu is het enorm druk en aangezien ik toch niet dadelijk ga rijden...

@Bastiano; Tonidressuur en Sabine: inderdaad. Mijn osteo en DA werken ook samen. Als de ene twijfelt zal die zich daar niet voor schamen om contact op te nemen met de ander (vooral osteo die DA belt om te bespreken). DA zal waarschijnlijk komen aandraven met spierontsteking, maar dat kan een osteo ook vaststellen, hij kan alleen geen medicatie voorschrijven. Als hij ontsteking vermoed kan ik dan alsnog DAA erbij halen. Maar mijn DA zal me behalve die medicatie dan niet zo nauwkeurig kunnen gaan uitleggen welke spieren het zwakste zijn, welke training ik best toepas, hoe lang en hoe intensief, wat en waarom... daarvoor kan ik dan wel bij de osteo terecht. Die waarderen elkaars vakgebied, vind ik persoonlijk super.

ga ht wel bespreken en proberen regelen dat de osteo regelmatig een kijkje komt nemen, omdat ik nu tochwel met een flink werkprogramma zal zitten om de bespiering correct terug te krijgen en om de schade van mijn niet meer passende zadel te herstellen. Pas als dat in orde is, kan ik weer proberen om te gaan rijden.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:49

Varekaj schreef:
De plek waar ze drukgevoelig is, is ook de plek waar de zadelkussens zitten. Ben vandaag mijn zadel gaan ophalen (heb het nog nooit zo netjes terug gehad! Echt piekfijn werk) en jemig, wat een verschil, was echt wel hoognodig :o
Heb het ook met de zadelmaker/passer besproken, en heb een hele mooie, duidelijke uitleg gehad over zadels, gewicht en rug. Hij vermoedt dus, net zoals ikzelf, dat die drukgevoelige plek voortkomt uit zadel dat niet meer in evenwicht was.
De plek was gisteren ook al weer iets minder overgevoelig, dus het zou wel verband kunnen houden.

Na kerst en oudjaar kan ik een afspraak maken zodat hij het zadel kan komen bekijken op het paard. Nu is het enorm druk en aangezien ik toch niet dadelijk ga rijden...

@Bastiano; Tonidressuur en Sabine: inderdaad. Mijn osteo en DA werken ook samen. Als de ene twijfelt zal die zich daar niet voor schamen om contact op te nemen met de ander (vooral osteo die DA belt om te bespreken). DA zal waarschijnlijk komen aandraven met spierontsteking, maar dat kan een osteo ook vaststellen, hij kan alleen geen medicatie voorschrijven. Als hij ontsteking vermoed kan ik dan alsnog DAA erbij halen. Maar mijn DA zal me behalve die medicatie dan niet zo nauwkeurig kunnen gaan uitleggen welke spieren het zwakste zijn, welke training ik best toepas, hoe lang en hoe intensief, wat en waarom... daarvoor kan ik dan wel bij de osteo terecht. Die waarderen elkaars vakgebied, vind ik persoonlijk super.

ga ht wel bespreken en proberen regelen dat de osteo regelmatig een kijkje komt nemen, omdat ik nu tochwel met een flink werkprogramma zal zitten om de bespiering correct terug te krijgen en om de schade van mijn niet meer passende zadel te herstellen. Pas als dat in orde is, kan ik weer proberen om te gaan rijden.

Amen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:05

Ben nog op zoek naar boeken over:

Bespiering bij een paard
Trainingsmethoden + spieropbouw
Werken aan de lange lijnen
Longeermethodes

Van kop tot staart ga ik alvast bestellen, Dressuur onder Vuur heb ik al liggen en ga ik herlezen.

Weet er iemand of er per toeval ook boeken te vinden zijn over mennen, leren mennen en oefeningen voor menners? Denk dat ik daar ook wel leuke dingen zal kunnen terugvinden, vooral over de lange lijnen, teugelvoering etc etc.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:40

Ik ben niet zo van de boeken. Paardrijden is gevoel en geen theorie!!

Ik heb best wat lastige paarden gereden, die je zeker niet volgens het boekje moest rijden want dan ging het mis.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:07

Ik las even mee. Dit zijn dingen, die je niet leert uit boeken. Vooral lange lijnen werk en longeren is praktijkwerk. Investeer daar in. Mennen leer je ook niet uit een boek, maar onder wakend oog, van goede instructie in de praktijk. Ik vind dit helemaal eng. Dingen uit boeken leren en dan proberen op een paard. Een paard, wat al last heeft of heeft gehad. Gun je paard een werkvakantie bij Mindfields en steek daar je geld in. Als je nu nog niet weet, hoe je goed moet longeren, moet je dit niet oefenen op een paard wat niet fris is.
Bovendien is de leidselvoering met dubbele longeerlijnen en lange teugelwerk totaal niet hetzelfde als met mennen.
Bezint eer gij begint.
Ik had al grote twijfel, toen je schreef, dat je van een ander moest horen, dat de kussens van je zadel het helemaal hadden gehad. En dat het zadel is aangepast zonder dat de zadelmaker heeft gekeken, hoe het op het paard lag.
Sterkte, vooral voor het paard.

Mocht ik aanvallend overkomen dan een excuus maar ik kan hier niet tegen.

Varekaj schreef:
Ben nog op zoek naar boeken over:

Bespiering bij een paard
Trainingsmethoden + spieropbouw
Werken aan de lange lijnen
Longeermethodes

Van kop tot staart ga ik alvast bestellen, Dressuur onder Vuur heb ik al liggen en ga ik herlezen.

Weet er iemand of er per toeval ook boeken te vinden zijn over mennen, leren mennen en oefeningen voor menners? Denk dat ik daar ook wel leuke dingen zal kunnen terugvinden, vooral over de lange lijnen, teugelvoering etc etc.