Na 10 jaar weer begonnen met rijden..( Spierpijn!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Na 10 jaar weer begonnen met rijden..( Spierpijn!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:07

Toen mijn man ging rijden heb ik hem vlak na het rijden de ochtend er na en 's avonds voor het slapen gaan goed gemasseerd met massage olie. Hij had er veel baat bij want dat scheelde veel. Wellicht heb je iemand waarmee je vertrouwd bent in jouw omgeving die dit voor je wilt doen.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:11

Gaat vanzelf over.
Ik ben zelf 3 jaar geleden weer begonnen met rijden en had me toch een spierpijn.
Heb een paar prive lesjes gehad van 1/2 uur en kon daarna bijna niet meer lopen.
Als je iedere week gaat rijden merk je dat het iedere keer minder wordt.
Lekker onder de warme douche of bad na het rijden hielp bij mij wel een klein beetje.
Heb nu bijna nooit geen spierpijn meer of we moeten een buitenrit maken van 2 uur!

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:42

je zou kunnen probeeren om je 'paardrijspieren' ook nog op een andere manier te trainen, bijv. de hele dag in de paardrij houding met je rug gaan zitten of je benen 's avonds even rukken. dan gaat het al snel beter.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:51

wat mij hielp na een tijd niet te hebben gereden is om direct na het rijden op de fiets te stappen. misschien kun je op de fiets heen en terug naar de manege? dan trap je als het waren de spierspanning er weer een beetje uit ( al zul je wel een gevoelig achterwerk houden...) sowieso dus wel in beweging blijven. en ja de tweede dag is de spierpijn het ergst!

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:35

beter kun je rekoefeningen doen, gewoon van die hardloopoefeningen...dan rek je de boel een beetje op, maar ook dan krijg je gewoon nog spierpijn hoor! Veel mensen denken dat je rekoefeningen voor de inspanning moet doen, maar het is juist belangrijk om ze ook als cooling down te doen! Zoals hierboven gezegd kan fietsen ook wel goede warming up/cooling down zijn...al worden je spieren dan wel direct koud aangezien het vriest...das ook niet echt bevorderlijk...

Spieren doen pijn als je ze opeens intensief gebruikt terwijl je dat normaal niet doet....en dat je voor/na 48 uur weer moet rijden, in mijn ogen zal dat weinig zin hebben...Als je gewoon normaal gaat rijden wanneer je wilt, gaat het vanzelf wel een keer over...je zult merken dat het na de 4e x al stukken minder is/weg is....

wat trouwens ook wel kan uitmaken...ik heb zelfs nu wel eens spierpijn nog...dan heb ik toch bewegingen gemaakt die ik normaal niet doe, of het is dan gewoon heel erg koud. Als ik dan niet direct onder de douche spring, voel ik me de volgende dag ook gewoon redelijk gebroken haha!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:07

een stuk fietsen misschien?
gebruik je ook veel spieren

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 11:24

Allemaal weer bedankt voor de tips!

Ik krijg binnenkort een home trainer, dus gaan we daar ook mee aan de slag.
Afgelopen week weer een half uurtje gereden en het ging geweldig ( ook een super lief groot breed paard)
Opstijgen wel met bok, maar nu met meer swung..

Nu zei de instructeur dat ik vanaf dinsdag in de les mee moet doen...dit is wel een les maar ieder rijd voor zich.
Gelukkig voor mij want echt een uur vol mee doen met langer draven en zo trek ik echt niet.
Ik had nu ook voor het eerst eens normale spierpijn, dus wel gevoelig maar niet zo dat ik niet meer weet waar te zoeken.

Ik zie er heel erg tegenop om een uur te rijden, ik hoop dat ik in ieder geval het zelfde paard mag rijden, zelfs de galop kon ik heel makkelijk uitzitten, en zelfs netjes doorzitten met draven.

Fietsen naar de manege is net te ver.
Ik doe zeker iedere dag nu rek en strek oefeningen, probeer iedere dag minimaal 30 minuten buiten te lopen, en me meer bewegen.

Voordat ik opstijg doe ik nog even strekken en rekken, ( wel in de stal anders kijkt iedereen zo he hahaha)
Na het rijden en afzadelen ben ik zo buiten adem en trillen mijn spieren helemaal, ik ga dan een rondje snel lopen door de stallen, op adem komen, wat drinken snel naar huis en een heet bad.

Pfff ik hoop dat het volgende week ook zo goed gaat.

Gr. Natalie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:35

Waar heb je het meeste pijn? het ligt er ook aan hoe een paard loopt,mijn paard loopt van voren gevoelig en dat voel ik in mijn boven been spieren.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 11:54

Hmmm verzurende spieren...

Je leest er genoeg over maar niet DE oplossing....

vroeger -> toen ik nog jong fit en slank was toen skate ik heel veel, soms wel 30 km per dag.
Maar toen was ik wel 28 kilo afgevallen in 3 maanden, ik had er een heel streng dieet en schema bij.
( eiwitten, shake;s, geen koolhydraten en vetten, wel fruit en groente en alleen taartaartje of kip eten)
Training was eerst met de fiets naar het fitnes centrum, daar zo een uurtje of 2 trainen, dan snel naar huis, de kleine kids verzorgen uit school, eten, alles in bed gooien en dan nog gaan skaten ( zomer).
Dit heb ik 3 jaar volgehouden en toen door medicijnen, problemen enz bla-bla gestopt met alles

Nu ben ik verhuisd, de kids de deur zowat uit, geen fitnes wat betaalbaar is in de buurt, en ook heel weinig motivatie om mezelf eens flink onder handen te nemen ( Ondanks maagband operatie vorig jaar)
Door heel veel blessure's ( stuitje gebroken, knie geopereed en ach van alles klaag klaag hihi) beweeg ik me dus bijna niet en ben dus maar begonnen met paardrijden omdat dat eigenlijk het enige is wat ik echt heel leuk vind, na al die jaren vergeten hoe inspannend dat is pffiew, maar goed.
Het is een begin naar meer verplicht bewegen, ten eerste omdat ik dus zeker af wil vallen voor het rijden, ik denk daarbij aan het belang van het paard, ( en het ziet nou eenmaal ook niet zo mooi uit het totaal plaatje op het paard)

Nouja nu met de feestdagen ga ik nog ff lekker snoepen en verkeerd eten ( zover dat gaat met een maagband hihi)
Ik ga zeker wel door met rijden , en na de feestdagen is er misschien een optie om 2x per week te rijden, lekker meer bewegen , fietsen op de home trainer die dan komt, dan zal ik wel heeeel langzaam gewicht gaan verliezen, maar belangrijker is meer conditie!

maar even terug op de verzuurde spieren...

De spieren zijn dat opgezwollen en warm, mij lijkt het als je ze gaat koelen dat het dan juist meer pijn gaat doen?
( Ik zie me al met cold-packs tussen de benen zitten LOL)
Sporters die verzuurd zijn doen het meestal een dagje rustig aan, blijven wel bewegen maar tot de grens van pijn zeg maar.

Ik blijf maar rekken en strekken en bewegen voorlopig ;-)

Gr. Natalie.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 11:56

Marleen ->

De ergste pijn heb ik zeg maar aan de binnenkant van de boven benen.
( Spagaat pijn haha)

De rest is normale spierpijn, maar die spagaat pijn lijkt echt of de spieren gescheurd zijn. Masseren is niet eens te doen, rekken en strekken na 1 dag ook niet, zelfs omdraaien in bed.

Maar het gaat nu dus al wat beter, hopen dat ik voorlopig op dit grote brede paard mag rijden ;-)

Gr. Natalie.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 08:21

Nou.............

Inmiddels zijn we een paar maanden (8) verder en rij ik iedere week een uur, afgelopen Zondag zelfs een 2uurs buiten rit gehad.

Ik heb nog steeds wekenlijks spierpijn!
Ik denk dan ook dat 1x per week rijden net te weinig is om er mee doorheen te komen denk ik.

Ik bedoel als ik heb gereden, de dag erna redelijk spierpijn, in mijn armen van het trekken aan de teugels en zadel slepen, mijn spagaat spieren, enkel spieren en de dames zit spieren om het zo maar te zeggen ;-)

Soms ook de spier naast het scheenbeen en kuit.
De 2e dag na het rijden is de pijn het ergst, dan krijg ik soms de slappe lach als ik een trap moet lopen, maar probeer dan juist de spieren te stretchen en bewegen om weer los te komen.

dag 4 is het zover over en ja dag 7 begint het liedje opnieuw....
Soms is de spierpijn zo erg dat ik niet eens een emmer meer op kan tillen of de trap kan nemen, niet leuk hoor.

Geen idee wat ik kan doen om te verminderen behalve meer gaan paardrijden wat nu even niet kan.
Maar ik vind het te leuk om bv niet meer te gaan rijden dus ik blijf maar doorgaan.

Wie weet op een dag is het dan toch over hihi.

Groetjesss

Harry19987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:40

Ik heb ook vaak spierpijn na het rijden, vaak al als ik twee dagen niet gereden heb. Warming up oefeningen van te voren moeten dit verhelpen, maar ik denk er altijd pas aan als ik op het paard zit!!

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:52

warmingup oefeningen helpen inderdaad goed