Zander in de M2 deel2! (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Zander in de M2 deel2! (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:29

Je hebt hem al een stuk beter voor elkaar dan een paar weken terug. Jammer dat je niet de tijd neemt om oefeningen voor te bereiden in de proef, daardoor krijg je die fouten.

Ik mis de halve ophoudingen om even te sluiten voor het wegrijden naar middendraf, beetje schoudervoor zetten bij het aangalloperen, sluiten voor de keertwending ingezet wordt, de overgang naar stap vanuit de volte in galop neem je te weinig tijd voor. Je gaat verzitten in de contragalop en stuurt met je teugels, daardoor krijg je die fout.

Als je dit allemaal gedaan had was je zeker 1e geweest want je aanleuning is wel fijn en paard gaat fijn over de benen.

Krijg je 2 januari weer een filmpje? Want ik vind het wel heel leuk om de vooruitgang te blijven volgen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:21

Ik vind je beengebruik ook niet heel storend, zo erg is het nou ook weer niet.

Ik heb alleen je 1e filmpje gekeken en wat mij vooral opvalt is het netjes afwerken van je proeven.
Daarnaast zie ik geen wendingen gereden worden op binnenbeen alleen op hand, vooral de hoeken gaat hij bijna kaarsrecht doorheen en daar let een jury ook op.

Ik zou in je training thuis toch wat meer buigoefeningen doen en hem beter aan je binnenbeen hulp maken door middel van zijgangen en volte openen,sluiten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:47

De TS spoort niet elke pas aan maar ze heeft wiebelbenen. Heel veel mensen hebben dat, een vervelend probleem, ik heb het zelf ook.

Ik mis ook een goede voorbereiding en nette afwerking, als je dat beter gaat doen dan kan je score nog een stukje omhoog.
Ik vind deze proef overigens ook geen wp waard eerlijk gezegd.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 20:33

Nou ik vond het wel een winstpunt waard :) had superfijn gereden, Zannie en ik deden beiden super ons best dus was dik verdiend :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:46

Goed je best doen is niet altijd een winstpunt waard...
Ik doe ook altijd m'n best, maar dat wil niet zeggen dat er niets fout gaat.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 20:59

Ik reed een fijne proef en dat vonden jury en omstaanders ook dus vind ik dat ik die winstpunt had verdiend.
Waarom zou jij je daar druk om maken? jij vind van niet, ik vind van wel beiden onze eigen mening ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:47

Ik maak me er ook niet druk om hoor. Als jij de lat vor jezelf niet hoger legt dan dit dan moet je dat zelf weten.
Zelf jureer ik t/m het Z, ik kijk er waarschijnlijk anders tegenaan als jij.
Jammer dat je niet beter tegen kritiek kunt, je kan er je voordeel voor doen. :-)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:23

Ik denk indd dat jij er anders tegenaan kijkt als ik. Jammer dat er nu ook weer meteen gezegd word dat ik niet tegen kritiek kan. ik vind het best dat jij vind dat ik mijn wp niet verdiende. ik vind van wel. Ik ga de lat niet hoger leggen dan we aan kunnen. dat zou oneerlijk zijn tegenover mijn paard en mijzelf.
We nemen kleine stapjes. Hij is nog maar 6 dus waarom zou ik door het M2 willen racen?
ook kunnen we niet al onze zwakke punten tegelijk verbeteren.. we doen alles gewoon rustig staps gewijs.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:36

Als je alles rustig aan wou doen had je langer in het L moeten blijven hangen.
Je mist toch echt wel afwerking en buiging/stelling dat kan je ook een zeer lage score opleveren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:38

Hoi, Wishmax had al een hoop dingen aangegeven die ik ook wou zeggen, daarom ga ik mezelf
niet herhalen maar wil ik je wat kleine tips geven:
1:
Probeer je tenen meer naar binnen te draaien, dan spoor je niet + wiebelen ze minder, het beste..
voor spierpijn en om te oefenen kun je je beugels met een touwtje vastmaken aan je singel zodat
je MOET. (ik bedoelde niet dat je nu wel continu spoort, ik heb het probleem zelf ook gehad dat
het zo lijkt)

2:
Probeer niet TE veel met je handen mee te veren met je handen naar voren, je doet het stiekem
best vaak, maar in de middendraf bijvoorbeeld doe je dat net te veel, waardoor hij rennerig wordt
en op de voorhand neigt te gaan lopen en gaat hangen in je handen. Verder doorrijden is al gezegd.

3:
Je rijd in je proef wat gehaast, probeer voor iedere oefening rustig de tijd te nemen. Je paard is
al voorwaarts genoeg! Vooral met achterwaarts moet je echt even 21,22,23,24 tellen voor je
achteruit gaat. (soms helaas hoef je amper been te geven of spurten ze al achterwaarts.. I know!)

4:
Je paard heeft een mooi achterhandje! Vooral in galop! Maar vooral op travers en schouderbinnenwaarts
mag hij nog iets losser in zn lengtebuiging komen. Heb je weleens wijken op de volte gedaan? Of
het tegenovergestelde, travers op de volte? Het is een hele goede oefening om dit te doen en
als hij het begrijpt de volte te vergroten en te verkleinen. De truuc is om hierbij met je buitenhand
goed te sluiten en als je paard stelling geeft om hem aan je binnenbeen nageeeflijk in stelling te houden
terwijl je je binnenhand iets naar voren of opzij kan zetten. (pas op dat je niet gaat hengelen)

5:
Jammer van je gebroken lijn dat hij om sprong, ik ken het.. en denk ook te weten waar de oorzaak
zit. Je wil hem omduwen aan je been, maar hij wel net niet die contrastelling aannemen omdat hij
niet los laat in de kaak, waardoor hij zichzelf soort van om laat "vallen" en dan denkt oliebol.. ik moet
toch de andere kant op? Probeer hem van klein naar groter te rijden. Lekker doorgalloperen, op links
rechterbeen klein tikje naar achter laten liggen (niet drijven het liefst als dat lukt) binnenbeen voor.
Zodat hij weet dat hij in die galop moet blijven. Een beetje overdreven contrastelling vragen voor
je hem om moet stellen (dan rechterbeen achter houden maar zachte druk met je kuit zodat hij
nageeft) Je binnenhand (links)die dan je buitenhand moet voorstellen overigens omdat je contra vraagt
een kleine ophouding mee geven en hem dan omstellen en weer recht richten. Als hij begrijpt dat
omstellen niet omspringen betekent dan kun je hem van 5 a 10 mtr tot 10 a 15 mtr tot 20 mtr uit
bouwen. (probeer niet te vlot door te galloperen met oefenen, in je proef moet hij natuurlijk
uiteindelijk wel gewoon arbeidsgalop blijven)

6: Probeer je van galop overgang naar stap thuis op een volte 10 meter te blijven oefenen, ga
iets langzamer galloperen voor je de overgang maakt, maak je zwaar en maak een diepe zucht
waarbij je zoveel mogelijk lucht uitblaast. Het klinkt stom, maar het helpt echt om te oefenen om
een vloeiende overgang te rijden!

Hoop dat je er iets aan hebt! Verder, leuk paard, mooi lijf.. enne.. zo slecht reed je echt niet hoor,
het zijn gewoon de puntjes op de i. Probeer wel meer aan de lengtebuiging te werken anders kom
je jezelf volgend jaar in de Z wel tegen want dan wordt daar streng naar gekeken.

Veel succes!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 11:50

Goh bedankt @ svdijk86 ! Hier heb ik echt wel wat aan! Dat je dat zo goed ziet allemaal op het filmpje want het klopt echt allemaal wat je zegt :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:47

Ja en je keertwendingen 1e x was te groot en de 2e x liet hij zijn spilbeen staan,
maar dat kan ik niet uitleggen hoor via internet en het commentaar stond vast
ook op je coupon :P En verder viel me op dat je paard het moeilijk vind nog om
van stap in galop aan te springen want hij sprong ze beiden met 2 benen tegelijk.
Maar dat is een kwestie van gewoon blijven oefenen want daar stopt hij uiteindelijk
vanzelf wel mee :)

Fijn dat je wat aan mn tips hebt!

Wat betreft je handen stil houden.. mij heeft het geholpen dat ik met oefenen in
het begin in allebei de handen een klein plukje manen vast hield. Dan heb je je
handen op 1 plek. Heb het idee dat je denkt dat ze best stil zijn maar dat je het
gevoel van echt je handen stilhouden nog niet hebt gehad, wat echt niet erg is
want jullie zijn allebei nog in de leer :) Ik denk dat als je afentoe een kwartiertje
die oefening doet en dan zonder plukje manen rijd je denkt.. Hee.. wacht eens..
nu voel ik het verschil, en dan kun je daarheen gaan rijden :)

Succes in ieder geval!