problemen met halstreken !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Re: problemen met halstreken !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:27

Dank je :D! Komt vast wel goed ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:42

Don_Zhivago schreef:
Ja zo.
Maar jij zegt dat je je paard niet kan inhouden met lange teugel.
Dat klopt dus niet want als je het goed doet heb je contact met de mond, paard moet geen vrijheid krijgen zodat die onder je vandaan kan lopen.

Buiten teugel moet blijven begrenzen om het tempo te blijven bepalen.
Binnenhand vraagt stelling en langzaam uitschuiven en rond blijven rijden.
Doordat het paard voorwaarts moet blijven aan het been zal het niet snel teveel in elkaar kruipen, maar neusje eruit.

Het tempo bepaal je NIET met je teugels maar met je lichaam.
Zonder contact mag een paard ook niet onder je uit lopen, doet ie dat wel dan zit er al iets niet goed in de basis(= jij bepaald het tempo) en heb je de teugels dus nodig als rem... je hebt pijn dus nodig als rem. Dat klinkt niet goed en is niet goed.

Door je handen laag te zetten werk je harder in in de mond en dat is de enige reden waarom het paard dan lager gaat, om evt. pijn te ontwijken. Juist door je handen wat hoger te dragen werk je meer in op de mondhoeken wat minder gevoelig is. Daardoor zal je paard ook sneller jou hand vertrouwen. Maar dat doettie alsnog natuurlijk niet wanneer je kneepjes geeft oid. Rustige, meegaande, zachte hand moet je hebben.

Ik zie het toch vaak dat de juiste basis mist bij paarden die moeite hebben met halsstrekken. Lang en laag is gewoon de basis, als dat nog niet kan kan je ook niet naar meer optichting toe(= een sterkere achterhand).
Paard op eigen benen laten lopen en dan beginnen met rechtrichten, de juiste balans vinden. Enige wat je daarvoor nodig hebt is licht contact om de schouders te kunnen sturen.
Instructie hierbij is belangrijk om het juist aan te leren en te leren voelen en te leren wat de juiste ontspanning is :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:54

ik zeg niet dat je in zn bek moet gaan trekken, ik heb niks gezegd over pijn :P

de theorie voor het terug rijden is buitenteugel, binnenbeen (dat weet iedereen)

Tuurlijk moet je je zit erbij gebruiken, zelf ben ik iemand die heel erg op de zit rij, maar ja helaas doet niet iedereen dat..

begrenzen van een buitenteugels doet geen pijn en zo rijdt je ze op een goede manier terug.. ;)

bibalootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:59

Ik rijd sinds kort een jonge merrie die sinds mei onder het zadel is maar 4 maanden stil heeft gestaan omdat ze een ongeluk heeft gehad. Voor het ongeluk liep ze ruim maar nu loopt ze kort (het word wel beter) en vooral hals strekken vind ze moeilijk en ze snapt het niet. Ik kan de teugels bij wijze van los laten maar ze blijft in haar houding (kin op borst) lopen. Ik heb al vanalles geprobeerd maar ik krijg haar iets naar voren met haar neusje maar meestal niet. Ik ben heel erg bezig met voorwaarts wat ze nu heel moeilijk vind a het ongeluk...ze loopt graag in haar eigen houding (kin op borst en heel traag)
Als ik haar meer voorwaarts heb ook dan lukt het hals houden niet goed, ze volgt echt mijn hand niet wat ik ook probeer.

Wie heeft er nog een tip voor mij. Ik ga woensdag weer rijden dus dan probeer ik ook dat 'aaien'

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:57

Air schreef:
Don_Zhivago schreef:
Ja zo.
Maar jij zegt dat je je paard niet kan inhouden met lange teugel.
Dat klopt dus niet want als je het goed doet heb je contact met de mond, paard moet geen vrijheid krijgen zodat die onder je vandaan kan lopen.

Buiten teugel moet blijven begrenzen om het tempo te blijven bepalen.
Binnenhand vraagt stelling en langzaam uitschuiven en rond blijven rijden.
Doordat het paard voorwaarts moet blijven aan het been zal het niet snel teveel in elkaar kruipen, maar neusje eruit.

Het tempo bepaal je NIET met je teugels maar met je lichaam.
Zonder contact mag een paard ook niet onder je uit lopen, doet ie dat wel dan zit er al iets niet goed in de basis(= jij bepaald het tempo) en heb je de teugels dus nodig als rem... je hebt pijn dus nodig als rem. Dat klinkt niet goed en is niet goed.

Door je handen laag te zetten werk je harder in in de mond en dat is de enige reden waarom het paard dan lager gaat, om evt. pijn te ontwijken. Juist door je handen wat hoger te dragen werk je meer in op de mondhoeken wat minder gevoelig is. Daardoor zal je paard ook sneller jou hand vertrouwen. Maar dat doettie alsnog natuurlijk niet wanneer je kneepjes geeft oid. Rustige, meegaande, zachte hand moet je hebben.

Ik zie het toch vaak dat de juiste basis mist bij paarden die moeite hebben met halsstrekken. Lang en laag is gewoon de basis, als dat nog niet kan kan je ook niet naar meer optichting toe(= een sterkere achterhand).
Paard op eigen benen laten lopen en dan beginnen met rechtrichten, de juiste balans vinden. Enige wat je daarvoor nodig hebt is licht contact om de schouders te kunnen sturen.
Instructie hierbij is belangrijk om het juist aan te leren en te leren voelen en te leren wat de juiste ontspanning is :)

Ik denk dat je de rest ook even moet lezen... ;)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:58

@ bibalootje: Wat vervelend zeg! Ik zou het zeker proberen.
Bij mij heeft het ook erg geholpen (van Don-Zhivago)
Heel veel succes!!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:03

Don_Zhivago schreef:
ik zeg niet dat je in zn bek moet gaan trekken, ik heb niks gezegd over pijn :P

de theorie voor het terug rijden is buitenteugel, binnenbeen (dat weet iedereen)

Tuurlijk moet je je zit erbij gebruiken, zelf ben ik iemand die heel erg op de zit rij, maar ja helaas doet niet iedereen dat..

begrenzen van een buitenteugels doet geen pijn en zo rijdt je ze op een goede manier terug.. ;)

Als je dat zou doen zou je je paard scheef terugnemen. Je gaat ook niet je binnenbeen naar achter doen en je buitenbeen naar voren om je paar zo terug te nemen. Dat moet gelijk. Alleen op zwaarder gaan zitten moet je paard terugkomen als de basis in orde is. Doettie dat niet dan gebruik je beide teugels erbij omdat je een gelijke aanleuning wil blijven houden.

bibalootje schreef:
Ik rijd sinds kort een jonge merrie die sinds mei onder het zadel is maar 4 maanden stil heeft gestaan omdat ze een ongeluk heeft gehad. Voor het ongeluk liep ze ruim maar nu loopt ze kort (het word wel beter) en vooral hals strekken vind ze moeilijk en ze snapt het niet. Ik kan de teugels bij wijze van los laten maar ze blijft in haar houding (kin op borst) lopen. Ik heb al vanalles geprobeerd maar ik krijg haar iets naar voren met haar neusje maar meestal niet. Ik ben heel erg bezig met voorwaarts wat ze nu heel moeilijk vind a het ongeluk...ze loopt graag in haar eigen houding (kin op borst en heel traag)
Als ik haar meer voorwaarts heb ook dan lukt het hals houden niet goed, ze volgt echt mijn hand niet wat ik ook probeer.

Wie heeft er nog een tip voor mij. Ik ga woensdag weer rijden dus dan probeer ik ook dat 'aaien'

Is ze al door de medische molen geweest? Je weet nooit of ze wat heeft overgehouden van het ongeluk..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:37

dat van het scheef terug nemen zal wel meevallen.. 99% van de paardenmensen heeft het op deze manier geleerd..

je stelt het paard niet om niks, dus zou niet weten waarom ze scheef zouden worden..
het paard blijft recht..
buitenteugel is de teugel die begrenst... dan zal in jou ogen dit ook fout zijn want dan zou hij ook scheef worden??
(bedoel het niet aanvallend hoor ;)

sluit me aan wat je zegt tegen bibalootje:
als het paardje zo graag opkrop is er misschien wat meer aan de hand, denk aan hals/rug wervels..
is hij al eens helemaal nagekeken???

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:50

Heb je dat onderzocht dat 99% van de paardenmensen dat zou leert of roep je dat alleen maar? ;)

Inderdaad de buitenteugel is een begrenzer(netzoals de binnenteugel dat is wanneer het paard naar binnen valt, op de schouder). Die gebruik je dus om te begrenzen, bijv. op een volte wanneer het paard naar buiten valt.
Wat is er dan logisch aan om diezelfde teugel te gebruiken bij het halthouden? Waarom zou je (alleen) die schouder moeten begrenzen?

Zoals ik al zei: je gaat toch ook niet scheef zitten en zo je paard terugnemen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:44

Ik onderzoek niks :p

Maar heel veel mensen die ik kan leren dit, ook ik heb het zo geleerd.
Dat het volgens jou geen goede manier is kan bet, vind het vaak wel fijn om andere meningen te lezen, maar dat je ze scheef terug neemt geloof ik niet. Mits je het natuurlijk met beleid doet.
Niet dat mensen aan hun buiten teugel gaan hangen :p

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:23

ja ik ben verder wel lid van club enzo.. maar dan kost best wel veel, en mijn vader heeft ook niet altijd aan tijd.

super bedankt! voor de tips nog maal, en ik ga dit weekend denk ik wel even uitproberen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:45

ik rijd op de manege op een Z2 dres. paardje dus al doe ik mn handen wat naar voren en spoor ietsie bij dan gaat ie al...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:19

Ja, dus? Aan jouw reactie heeft ze niet veel hè.

Laat het ons wel weten of het gelukt is he? :))