Ik heb pas 1 les gehad in deze methode.
Heb zowat driekwartier met een jong geschoren paard stil moeten staan in de kou (en op die manier moet hij losser worden

).
Paardje heeft sinds hij 5 maanden geleden is ingereden nog nooit onwijs verzet getoond, nu begon hij te dribbelen, hevig met zijn hoofd te schudden (Lees als bijna me tanden eruit), te draaien en hij en ik vonden het echt niet kicken.
Waarom ik persoonlijk dacht dat hij zo ging schudden: Je zoekt contact met de mond en zodra je paardje dit aanneemt en loslaat geef je je contact weg (handen naar voren/ waslijnen

). Mijn paard stelde dit in ieder geval niet op prijs. De hele les draaide om stilstaan en nagevelijk "maken"??? VOORWAARTS- neerwaarts?...

Stilstaan in de kou, gefreumel in zijn smoel en constant 70 kilo op je rug?...
Wij rijden gewoon op een andere manier als dit en ik kon er zelf de logica niet van vinden. De instructeur kan zelf goed rijden, maar ik snapte geen drol van dit hele systeem...
Wat wel weer baat had: Hoe wij normaal gesproke trainen kan hij soms stukjes het bit vastpakken (zegmaar 30% van het rijden, normaal en logisch voor een jong paard). Wanneer hij zegmaar het contact links wil ontwijken laat je hem juist naar rechts kijken totdat hij links weer aanneemt (al ben ik bang dat je daarmee de sterke kant uiteindelijk nog sterker maakt...)
Nee voor mij was dit echt een slechte eerste AdB ervaring! Correct me if I am wrong? Maar ik heb AdB op deze manier ervaren.
edit: Als cadeautje voor mijn les van 30 euro heb ik nu een paard dat bij halthouden met zijn hoofd gaat schudden en niet meer stil wilt staan (draaien). Kijk dat krijg ik wel weer goed, daar gaat het niet om... Maar ik had het gewoon liever niet gehad (is gewoon zonde) en heb spijt dat ik de les niet eerder heb afgekapt.