winterproblemen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:36

Nouja ze moet best veel aan het werk, dus helemaal zonder kan denk ik niet.
Dat had ze eerder altijd wel, maar toen merkte ik op het laatst wel dat ze haast geen energie meer had. :(:)
Het paard krijgt trouwens muesli (en een schepje mais, omdat ze snel te dun wordt)

Anoniem

Re: winterproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:40

Als het paard ook aanleg heeft om te dun te worden, dan is het misschien een goed idee om sowieso eens heel kritisch naar het voer te kijken. Komt de energie uit jouw voer niet te 'explosief' vrij, waardoor ze ineens haar kruit verschiet en daarna is het op?
Misschien moet je eens kijken naar een voer met een wat geleidelijkere energiegift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:42

Maar ze heeft het alleen in de winter periode he.
In de zomer maanden, of wanneer het warm is, is er niks aan de hand..

Verder krijgt ze dit voer nu een jaar.
Maar ik sta wel open voor andere ideeën!
Ik zal eens kijken hoeveel in het voer zit!
En kijken of ze niet teveel krijgt :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:17

je ging al kijken of ze meer naar buiten kon dus daar heb ik het niet meer over ;)

Kan je haar niet 1x per dag (of om de dag) een paar keer lekker opjagen in de bak.. zodat ze haar energie kwijt is..
probleem is denk ik ook wel dat ze energie opbouwt tijdens de training.. je begint waarschijnlijk heel rustig en zodra ze warm is gaat ze klieren??
Stoppen met biks zou ik niet 1.2.3 doen..omdat je zegt dat ze wel flink werkt..

zou gewoon eens ff flink opjagen zodat ze haar ei kwijt kan..
of voor het rijden longeren en daar ook een paar keer uitlokken tot gek doen?/

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:21

Misschien helpt het ook om haar eerst even te laten longereren voor dat je erop gaat zitten. Zodat ze even over de frisheid heen komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:25

Ja ik moet sowieso een stukje naar de bak stappen, en in de bak stap ik nog wat rondjes, en doe ik alvast een beetje naar binnen/buiten kijken.
En als ik dan aandraaf, wil ik hetzelfde doen, soms kan dat, soms ook niet..
Gister begon ze meteen raar te doen.. Maar het is ook wel eens zo dat ze niks doet..

Ik kan haar in de eigen bak niet laten rennen, omdat die nu nog te hard is, en longeren gaat daarom ook niet.
Ik mag denk ik wel in overleg met de anderen in de grote bak longeren, en dan erop.
Ik ga eens kijken of dat werkt, is wel zo eerlijk ook tegenover het paardje :)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:35

Als ik jou was zou ik inderdaad niet stoppen met het geven van brok. Hoeveel krijgt ze nu?! Als ze 1x 1,5kg krijgt op een dag kun je dat wel
verminderen naar 2x 1kg. Maar helemaal omdat je zegt dat ze snel dun wordt, zou ik het niet doen.
Daarnaast is het inderdaad slim om te kijken of het mogelijk is je paard toch even van te voren te laten rennen in de bak
of misschien even in een stapmolen ofzo?! Ik sta op een manege gestalt en weet hoe moeilijk het is om een bak
te bemachtigen.. meestal is er altijd wel iemand die wil rijden.
Maar verder kun je kijken wat er allemaal in de musli zit. Mijn paard is ongeacht het seizoen niet fris, hoeveel haver ik hem ook geef, maar mijn pony daarentegen, die is niet geschoren en krijgt een halve brok per dag (verdeelt over 2x 1/4 brok) maar die knalt ook nog steeds. Gewoon kijken of er geen haver ofzo in de musli zit (en soms zijn granen zelfs al te veel)..
Maar veel succes met je paardje! Zou in ieder geval niet echt gaan op veel minder brok. Gewoon een 2e uitrijdeken omdoen met warmstappen en eventueel ook even wat draven met deken om en pas als ze goed warm is de dekens af en vervolgens
goed aan het werk. Door veel werk, figuren, schouderbinnen en buitenwaarts en zoieso veel draven, raken we de energie wel kwijt. Succes!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:55

Heb je al eens geprobeert dat als ze gaat bokken haar stil te zetten? En even staan tot ze rustig is en dan weer verdergaan? Dus haar geen voldoening geven uit het bokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:04

Lotte_Wessel: Ze krijgt 1 keer per dag een kilo muesli en een halve kilo maisstukjes.
Ik kan haar dat maar 1 keer per dag geven, dus ik kan het niet verspreiden over 2 maaltijden..
Een stapmolen hebben we niet, dus dat kan helaas niet.
Wel ga ik vragen of ik van te voren even mag longeren, omdat het anders geen doen is.
[***] is verder niet geschoren, maar stap altijd wel met een zweetdekentje omdat haar vacht redelijk dun is.

Karlijn: Ja ik zet haar soms ook helemaal stil, heeft niet echt heel veel nut..

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:16

Ik lees in je EJL-ITP topic dat ze pas een paar maanden blind is. Kan het niet zijn dat het daar wat mee te maken heeft?
Dat ze er aan moet wennen, en misschien gewoon angst? Dat ze sommige dingen niet kan zien en dan zo reageert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:19

dat zou eventueel kunnen meespelen, maar in het begin (toen het nog niet vroor e.d.) deed ze het niet.
Op buitenrit doet ze het ook wel.(niet zo heftig)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:22

liindii schreef:
Ik heb altijd een zweetdekentje erover, en heel lang stappen doe ik niet (ivm de koude indd)

Deze snap ik niet helemaal.
Juist met dit koude weer en langer op stal, heeft je paard een veel langere aanloop nodig om de spieren op te warmen.
En halveer je krachtvoer en geef meer hooi/kuil.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:27

aerdenhout1 schreef:
liindii schreef:
Ik heb altijd een zweetdekentje erover, en heel lang stappen doe ik niet (ivm de koude indd)

Deze snap ik niet helemaal.
Juist met dit koude weer en langer op stal, heeft je paard een veel langere aanloop nodig om de spieren op te warmen.
En halveer je krachtvoer en geef meer hooi/kuil.

Inderdaad, langer losstappen. Maar als ze echt fris zijn lukt dat natuurlijk niet.
Maar persoonlijk vind ik minimaal een kwartier goed losstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:32

Ik stap ongeveer 10/15 minuten in (moet 5 minuten naar de bak heenlopen, en dan 5 minuten op elke hand)
Als ik langer stap, heb je al snel dat ze het koud krijgt ;).

Ik ga dan natuurlijk niet meteen aan het werk, maar begin lichtjes in draf, en tussendoor stap ik ook eventjes.