paard bokt als ie een tikje krijgt met zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:04

ik zou nog een tikje met de zweep geven. tot ie stopt met die bokjes.

fionaa

Re: paard bokt als ie een tikje krijgt met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:12

Kan je misschien niet een klein spoortje gebruiken? Dat je m daar misschien wat mee activeerd?

Een paard hoort inderdaad niet een bok tegeven na een tik(je) met een zweep. Als je m 1 tik geeft en daarna een bok, probeer er nog een tik achteraan te geven en kijk hoe die dan reageert. Ik heb t zelf ook zo geleerd dat een paard niet mag bokken op je zweep.

Denk dat je wel genoeg tips hebt gehad over de zweep, daar zal ik verder niet meer op door gaan :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:25

Don_Zhivago schreef:
als hij met longeren wel voorwaarts is en geen overdreven reactie geeft op de zweep dan is het tijdens het rijden protest..

heb je les??? Zo nee, nemen ;)

Verder vind ik het niet acceptabel dat een paard bokt naar de zweep.. (zeker niet als hij het verder nooit doet)
tik met de zweep is een reactie.. bokken is de verkeerde reactie dus daar moet een consequentie aan vast zitten..
Als hij bokt een tik erachteraan en een flinke stemhulp.. HE (ofzo)

Vraag die bij mij dan opkomt is: WAAROM protesteert dit paard terwijl hij altijd verder braaf is? Ik zeg niet dat er nooit paarden zijn die idd altijd 'gewoon' maar naar de zweep bokken, maar dat iedereen dan begint over terugtikken totdat het ophoudt vraag ik me af of je niet iets over het hoofd ziet. Waarom word er hier vanuit gegaan dat dit paard (expres?) niet wil meewerken en protesteert. Volgens mij zal een braaf paard niet expres tegenwerken bij de ruiter. Ik denk dan eerder dat het paard iets duidelijk probeert te maken :o

Maargoed, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, en het blijft altijd lastig beoordelen vanachter een computerscherm ;)

Daarnaast ben ik van mening dat zodra je begint te schreeuwen tegen een paard (of een dier) het dier zijn respect voor je verliest en je dan alleen nog maar verder van huis bent.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:37

Ik heb ook een paard dat bokt naar de zweep.
Toen ik haar kocht was ze ook niet voorwaarts, maar ik wil haar wel voorwaart laten lopen.
Hier was ze het dus echt niet mee eens en er kwam ook geen reactie op het been.
Nu is het zo, niet reageren op het been is een tikje met de zweep, dan bokt ze idd maar gaat ook voorwaartser lopen.
De bokken negeer ik, en voor een bok krijgt ze geen extra tik.
Na een tijdje werd ze veel beter voor het been en nu hoef ik dus ook minder met de zweep bij te tikken, dus ook minder gebok.

xxmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:04

hebje al eens sporen geprobeerd?? want blijkbaar is de zweep niet de opllossing voor jou paard

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:35

Citaat:
Vraag die bij mij dan opkomt is: WAAROM protesteert dit paard terwijl hij altijd verder braaf is? Ik zeg niet dat er nooit paarden zijn die idd altijd 'gewoon' maar naar de zweep bokken, maar dat iedereen dan begint over terugtikken totdat het ophoudt vraag ik me af of je niet iets over het hoofd ziet. Waarom word er hier vanuit gegaan dat dit paard (expres?) niet wil meewerken en protesteert. Volgens mij zal een braaf paard niet expres tegenwerken bij de ruiter. Ik denk dan eerder dat het paard iets duidelijk probeert te maken :o

Maargoed, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, en het blijft altijd lastig beoordelen vanachter een computerscherm ;)

Daarnaast ben ik van mening dat zodra je begint te schreeuwen tegen een paard (of een dier) het dier zijn respect voor je verliest en je dan alleen nog maar verder van huis bent.

Wie heeft het hier over schreeuwen? Ik heb het over een flinke stemhulp dat is geen schreeuwen ;)
Verder ben ik het eens met wat je zegt, alleen de ts zegt dat het paard al is nagekeken en dat er niks is. Vandaar dat ik er vanuit ga dat dit protest is, in de openingspost zegt ze ook; hij tolereert de zweep niet als ik erop zit.
Vandaar mijn reactie.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:43

Mijn pony deed dit jaren terug ook, bij de aankoop werd ook gezegd dat je absoluut niet met zweep kon rijden.
Ikheb dit opgelost op een vrij simpele manier.

Impuls verlies = been, niet reageren = tik. Bokte ze dan, dan kwam er nog een tik.
Op den duur begreep ze been = meer impuls en dus geen tik.
Na een paar maanden (ik reed 2-3 x per week) bokte ze helemaal niet meer en tegenwoordig moet je haar vaak inhouden omdat ze te snel wilt.

Ze verzette zich omdat zeniet begreep waarom ik haar een tik gaf, daarom is consequent zijn erg belangrijk.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:56

Don_Zhivago schreef:
Citaat:

Wie heeft het hier over schreeuwen? Ik heb het over een flinke stemhulp dat is geen schreeuwen ;)
Verder ben ik het eens met wat je zegt, alleen de ts zegt dat het paard al is nagekeken en dat er niks is. Vandaar dat ik er vanuit ga dat dit protest is, in de openingspost zegt ze ook; hij tolereert de zweep niet als ik erop zit.
Vandaar mijn reactie.

Oké, verkeerde interpretatie van 'flinke stemhulp' ;)

Ik denk ook dat het protest is. Hij protesteert ... maar mijn vraag blijft wáárom?

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 16:43

heb even snel alles gelezen en wil jullie bedanken voor de vele tips die er zijn gegeven
heb vandaag even met kleine spoortjes gereden en daar reageerde hij al beter op
en heeft dus niet gebokt
zodra ik been gaf wou hij wel even in protest maar bij een flinke HE ging het weer helemaal goed en heeft ie het niet weer geprobeert

dus nogmaal iedereen hier op bokt BEDANKT voor de hulp

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:47

Je hoeft hem toch ook niet aan te tikken met de zweep? Je kunt ook gewoon naast je zwiepen, zodat hij wel het geluid hoort. Misschien wordt hij daar actiever van. Heeft in ieder geval wel heel goed bij mijn paardje geholpen.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:23

Phillipa schreef:
[

Ik denk ook dat het protest is. Hij protesteert ... maar mijn vraag blijft wáárom?

Misschien omdat ie gewoon paard is. Omdat de ruiter niet consequent is en dat paard zijn grenzen opzoekt.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:24

Miss_Caroo schreef:
Je hoeft hem toch ook niet aan te tikken met de zweep? Je kunt ook gewoon naast je zwiepen, zodat hij wel het geluid hoort. Misschien wordt hij daar actiever van. Heeft in ieder geval wel heel goed bij mijn paardje geholpen.

Dan ben je tijden bezig. Gewoon een harde klap, leert ie het gelijk af.

Iedere africhter zal dit ook doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:17

bastiano680 schreef:
Miss_Caroo schreef:

Mee eens.
Beter 1 x een goede uitdelen dan 10 x een zachte.

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:43

grondwerk doen met de zweep kan helpen. laat hem zien dmv je lichaamshouding waar wanneer de zweep voor bedoeld is.. hij moeten leren dat je met een zweep ook heerlijk ge-aait kan worden. en dat een tikje niet altijd iets negatiefs betekent

chinookz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:25

Dit paard neemt je gewoon in de maling als je een tik geeft en bokt moet je dit afstraffen dan wordt het vanzelf beter

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:57

bastiano680 schreef:
Miss_Caroo schreef:

Mijn mening ligt daar anders. Bij mijn paardje werkt het super goed, maar hij bokt niet tegen de zweep.
Maar jullie zeggen dat je 1 keer een harde klap kan uitdelen, dan 10 x een zachte. Ben ik het ook wel mee eens, want je paard weet dan na 1 keer gewoon dat het echt niet mag.
Maar als ts bij haar paard 1 x een harde klap geeft, gaat hij toch nog steeds bokken? Ik denk hoe harder je tikt, hoe harder het paard bokt? Of heb ik het nou mis? :+

En bij het ernaast zwiepen met de zweep, je tikt het paard niet aan, dus als het goed is gaat hij niet bokken.
Met een beetje mazzel gaat het paard na de zwiep voorwaarts weg. Zoniet blijf je hard zwiepen tot hij weg gaat. Dan beloon je hem, en daarna weten ze écht wel wat de bedoeling is. Tenminste, zo heb ik het ervaren.

edit: spelfouten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:01

Ja zeg, leuk rijden met je paard. Lekker doortikken en vechten tegen elkaar, dat is echt samenwerking :n

Sporen zijn er niet om je paard mee vooruit te krijgen, die zijn om je hulpen te verfijnen zodat het paard je beter begrijpt bij 'moeilijke' oefeningen. Hij reageert er nu wel op, maar dan reageert ie toch nooit meer op je been zonder sporen?

Ik zou iets gaan zoeken wat je paard leuk vind waardoor die zelf graag harder wil, zoek z'n motivatie! En als het protest is, vraag ik me af waarom hij dan protesteert? Vind ie het niet leuk, zit je hem tegen, heb je zelf misschien wat minder energie etc. etc.

Ik heb dit probleem ook met mijn paard gehad, maar je moet hem niet straffen voor het bokken, dan merkt ie dat ie er iets mee bereikt. Die bokken heb jij zogenaamd niet eens door. "Gewoon doen alsof je gek bent" zei mijn instructrice altijd.

Is het geen idee om aan de longe te oefenen? Dus jij erop en iemand anders die longeert? Eerst eens kijken of hij dan gewoon doorloopt zonder dat jij iets doet. Is dat niet het geval heb ik toch het idee dat je ergens tegenzit. Gaat dat wel goed weet je iig dat dat het probleem niet is.

Soms werkt het om ritmisch zachte tikjes te geven, dan geef je dus aan in welk tempo je wilt dat je paard loopt. Paarden zijn erg gevoelig voor ritme.

Ik rij zelf zonder zweep en gebruik soms een halstertouw, die gebruik ik in verschillende fases. Als ik hem oppak weet ze al dat ik wil dat ze sneller gaat, reageert ze daar niet op dan ga ik er mee zwaaien, nog steeds geen reactie steeds dichterbij tot ze dus dat touw tegen d'r kont aan krijgt. Meerdere keren en steeds harder zwaaien. Gaat ie ook maar ietsiepietsie harder is de beloning dat het zwaaien ophoudt.

Hoe slechter het gaat, hoe minder accesoires ik gebruik. Dus zit het tempo er nog niet in? Zie je mij de teugels niet gebruiken, die heb ik niet nodig om voorwaarts te gaan.

Overigens heb ik veel meer fases dan alleen been en zweep (in mijn geval touw). Als allereerste richt ik m'n aandacht naar voren, dan op zit, dan leg ik m'n been aan en voer de druk op die weer weggaat als ze vooruit gaat en mocht dat allemaal niet werken het touw (in jouw geval de zweep).

Nu is jouw grootste fase niet genoeg, deze krijgt het paard immers vaak zat.

Ik zou dit paard lekker een weekje of twee vakantie geven en dan weer rustig oppakken en werken aan je fases.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:12

Inderdaad liever 1 beste harde tik , dan vele kleine tikjes deze
worden op den duur vervelend voor je paard en geven
dan ook de gewenste reactie niet meer.
Als hij/zij bokt na de zweep,deel jij als ruiter altijd de
laatste uit !!!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:42

Ja mercedes, zo blijf je lekker 100 x achter elkaar aan tikken!?
Ik ben het voor de rest met Sassol eens.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:44

Mercedes1969 schreef:
laatste uit !!!

Helemaal mee eens! En de laatste tik is de hardste! Wat een onzin om gebok te negeren. Als je een paard een tik verkoopt omdat je wil dat die naar voren gaat, dan behoort die in geen geval een bok te geven. De enige juiste reactie van het paard moet naar voren zijn.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:15

Je kan ipv een zweep eens proberen sporen te gebruiken,
misschien reageert hij daar beter op. ;)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:31

marsmars schreef:
Mercedes1969 schreef:
laatste uit !!!

Helemaal mee eens! En de laatste tik is de hardste! Wat een onzin om gebok te negeren. Als je een paard een tik verkoopt omdat je wil dat die naar voren gaat, dan behoort die in geen geval een bok te geven. De enige juiste reactie van het paard moet naar voren zijn.

Juist, en voorwaarts houden dan kan hij niet bokken, zowel, dan geef je hem een lel met de zweep
waarschijnlijk is hij gewoon te lam en te beroerd om te werken.
Samenwerken met een paard kan alleen als hij je respecteert en dat gaat niet alleen vriendelijk, zo zijn paarden
tegen elkaar ook niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:41

Miss zelf leren wat voorwaarts en tempo is.

Ik zou eerst het paard eens leren wat er van hem verwacht word, hoe eerlijk is het om een paard te slaan met de zweep als hij niet snapt wat de bedoeling is, geef als je een aanwijzing wil geven met je zweep dat op het goeie moment en dan heb ik niet over tikken aan een aanwijzing, gebruik de zweep dus waarvoor hij bedoelt is en dat is niet om hem hoger in tempo de laten gaan maar meer voorwaarts in zijn beweging , dan komt het tempo vanzelf,

Dus het probleem ligt bij jezelf, het dier heeft zijn basis tempo en een fries is erg duwend in zijn bewegingen en daardoor wat trager op jou hulpen, omdat de hulpen niet doorkomen omdat hij het niet snapt en omdat ze op het verkeerde moment gegeven worden,
Werk dus aan techniek en ook aan de theorie ervan, want als jij het verschil niet weet wanneer je wel of niet een hulp het beste kan geven hoe wil je het het dier dan uit leggen, werk aan zijn balans, dus ga rechtricht oefeningen doen, maar neem de tijd.
Het bokken is ook een fout van jou, jij geeft een te grote hulp, dus het paard kan niks anders dan bokken om jou dat duidelijk te maken, sporen zou ik zeker nog niet gaan gebruiken, want daar ben jij dus nog helemaal niet aan toe.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:45

ik heb het even allemaal gelezen.
maar je hebt je paard nu een jaar, heb je deze nu ook een jaar volop gebruikt(dus geen weekje vrij ofzo)
gun hem es ongeveer 2 week rijvrij, dus wel een beetje longeren en in de wei of paddock en begin dat opnieuw.
rij veel buiten zodat ze daar heerlijk voorwaarts kunnen rijden zonder de belemering van de hoeken.

en een tik met de zweep moet kunnen, mij is geleerd 1 bok bestraf je en die daarna komen leg je je benen nog goed aan om voorwaarts te gaan

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:37

Ik denk dat je paard gewoon gewend is om zijn zin te krijgen.

Wanneer je zeker weet dat je zelf vast genoeg in het zadel zit en niet bang bent, zou ik het volgende doen.

voorbeeld:

Wanneer jij wilt aandraven geef je 1 keer been, geen reactie tik met de zweep. Geeft hij/zij een bok geef nog een tik. Net zo lang tot het paard zijn hoofd buigt en naar jou gaat luisteren. Beloon hem dan.