Onrustige hoofdhouding, incl. filmpje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:06

sluit ik me bij aan hoor miessie, want dan kunnen we de discussie wel gaan houden waaraan een dressuurpaard dan aan moet voldoen en wat de definitie van een dressuurpaard dan wel niet is...een tinker kan net zo goed als een fries haf en fjord dressuur op z niveau lopen is mijn mening,en vaak zijn ze nog veel veelzijdiger als menig warmbloed dressuurbeest :Y) gewoon lekker dressuurmatig met je dier bezig zijn ,los maken recht richten, tempo controle ,dan kom je al een heel eind ;)

miesie22

Re: Onrustige hoofdhouding, incl. filmpje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:07

Inderdaad knollentuin! Zou het niet anders kunnen zeggen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:19

Inderdaad, beetje overbodige opmerking of een tinker geschikt is als sportpaard. Zelf heb ik geen tinker, maar ik heb er genoeg meegemaakt en kunnen zien dat ze voor erg veel verschillende dingen kunnen worden ingezet. Juist goed initiatief van de ts dat ze vragen stelt en hieraan probeert te werken. En zelf leer ik er ook wat van. Veel plezier zou ik zeggen met je paard miessie :).

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:23

Heel erg bedankt! En inderdaad, zelf wil ik alleen maar leren. Ik vind dat het dan niet uit maakt of je nou een tinker of een kwpn'er hebt. Ik kan de tips op verschillende paarden toepassen!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:32

:D Ik heb zelf een fries en ook ik weet wat voor vooroordelen mensen daarbij kunnen hebben.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:33

Hahaha ja, fries, haflinger, fjord, tinker, noem maar op er ze zijn er!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:34

Hoe haal je adem tijdens het galoperen?
Ik vind je gespannen overkomen vanuit je bovenlichaam, daardoor veer je niet helemaal lekker mee.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:36

Ik ga dit eens even volgen. Die van mij heeft ook een onrustige hoofdhouding. morgen ff alles lezen.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:37

Ik heb niet gelet op de manier waarop ik adem haal. Als ik gespannen zit zou ik niet weten waardoor dat komt aangezien in geen reden heb om gespannen te zijn en dat zou dan denk ik onbewust zijn. Angstig ben ik namelijk absoluut niet!

@ Wietse_07
Ik zou het leuk vinden als je er wat aan zou hebben, ik tot nu toe wel!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:46

Nav het filmpje denk ik dat je meer ondersteuning met je been moet geven, ietsje meer sprong houden in galop en zelf wat minder douwen met je zit. Het lijkt me gewoon een probleem met de balans en het paard heeft moeite met het gevraagde te tonen. In zadel/tanden/whatever zit het probleem niet denk ik. Het paard moet gewoon sterker worden en meer in balans komen. Eerst goed aan het been maken en op eigen benen laten lopen, dan komt die aanleuning vanzelf goed.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:02

bij het openen van het topic dacht ojee....
maar het valt me reuze mee, paard mag iets actiever.
meer van de achterhand naar het bit gereden, teugels dus iets meer op contact en denk aan je buitenhand (niet wegsteken! moeilijk he, ik heb er ook last van.)
veel verschillende houdingen rijden, uitnodigen om de bovenlijn aan te spannen.
dus teugels iets uit je hand laten kauwen, komt ze omhoog dan weer vriendelijk vragen de bovenlijn aan te spannen en te zakken.
denk wel aan je houding, blijf op beide zitknobbels zitten. je lijkt nu iets op je rechterbil te zitten..
meid zet em op! het is een leuk paard om te zien!

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:46

Vindt het opzich best meevallen hoor,maar je paard is opzoek naar zijn aanleuning
en de kom je automatisch bij de ruiter uit.
Je zit er zelf netjes op hoor ,ziet er goed uit.
Probeer meer contact met je paard tekrijgen,zodat je wat meer druk op de teugels krijgt.
Probeer je paard van achteruit tegen het bit aan terijden.
Succes !!
Komt vast dik in orde.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:39

Heel erg bedankt voor de leuke reacties! Ik heb erg veel aan de tips en ga ze dan ook zeker gebruiken! Heel erg bedankt allemaal!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:10

je kan ook het boek lezen over telliton touch. Het blijkt echt te werken.
''het ultime boek over gedrag en training van paarden''
Er staan problemen in en hoe je ze kunt oplossen door verschillende t-touch.
Er staat ook hun hoe je ze moet doen

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:04

loisbr96 schreef:
je kan ook het boek lezen over telliton touch. Het blijkt echt te werken.
''het ultime boek over gedrag en training van paarden''
Er staan problemen in en hoe je ze kunt oplossen door verschillende t-touch.
Er staat ook hun hoe je ze moet doen

Ik denk niet dat dit probleem direct op te lossen is met een T-touch, dit is een probleem van idd aanleuning zien te vinden en heel veel galloperen en oefenen (de feeling krijgen) en lekker gaan lessen!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:27

Lessen is inderdaad iets wat ik snel weer ga doen! Heb ik weer hard nodig! T-touch gaat denk ik niet direct werken, aangezien het een rijtechnisch probleem is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:50

Ik vind het ook nog wel meevallen, mar het lijkt een beetje of ze zich een beetje vastzet in de nek en nog wat kracht mist. Probeer eens kleinere stukjes te galopperen, aangalopperen, actief aan je been laten zijn, dan weer een overgang terug, een wending maken, stap, draf, weer galop, heel veel afwisselen zodat ze niet de kans krijgt te gaan hangen of vastzetten en meer van je hand afkomt. Zo te zien doet ze het na een wat langer stuk galopperen, dan galoppeer je toch gewoon wat korter ;-) Probeer eens op één volte vier keer een draf/galop overgang te maken bijvoorbeeld, dan merk je meteen hoe scherp ze aan je been is en het is een mooie oefening om tempocontrole te krijgen.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:23

Dat is een erg goede oefening ja! Heel erg bedankt!

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:45

Toen ik dit topic zag staan moest ik een beetje aan mijn verzorgpaard denken, ik verzorg hem nog niet zo heel lang maar de eerste aantal keer dat ik er op zat viel me meteen iets op. Ik zal trouwens eerst even erbij zeggen dat ie hiervoor heel lang stil heeft gestaan, ik rij er nu 2x per week op, dus de kans is groot dat het aan spiergebrek ligt. Maar goed, iedere keer als ik begin met rijden gaat het goed, hij loopt lekker actief en nageeflijk, ook als ik aandraaf gaat alles goed. Als ik echter halverwege even een korte pauze neem (eventjes weer terug naar stap aan de lange teugel), gaat het fout. Hij schud dan namelijk ontzettend vaak met zijn hoofd, veel erger dat bij de tinker van dit topic. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (naar voren rijden als het gebeurt, meer tempo wisselingen, heb zelfs een keer de teugels hélemaal lang gedaan om te kijken wat er dan gebeurde, maar hij ging gewoon vrolijk door met zn hoofd schudden). Ik weet dat het erg moeilijk is om het zo te beoordelen, maar hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Puur spiergebrek? Als ik hem na het stappen weer oppak blijft hij trouwens schudden, ook als ik totaal geen nageeflijkheid vraag. Zou dit ook kunnen komen door een slecht liggend zadel? Het zadel schuift namelijk best wel erg, waardoor ik twijfel of hij wel goed is, weet alleen niet hoe ik kan zien of ie goed is of niet!

In ieder geval alvast bedankt!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:21

Hey daar is saartje!

Leuk om jullie weer eens te zien!
Helpt het misschien als je tussendoor even leker met lange teugel stapt?
Dan kan de eventuele verzuring uit je spieren.
Ik zou idd veel tempo wissellingen rijden en schakellen in hoofdhals houding.
Eventueel zou je kunnen kijken of je wat kan met vit E en sileen....
Probeer d'r iets meer op de achterhand te krijgen en neem dus regelmatig pauze!

Suc 6

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:24

Heeeii Beli!
Leuk dat je ook even reageert! Ik ga inderdaad veel schakelen en zal wat meer tussendoor pauze nemen! Ben vaak zo geconcentreerd aan het rijden dat ik het gewoon vergeet!
Bedankt en spreek je snel weer!

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:39

Dit is meestal een probleem geen zachte teugel voering of een slecht passend of een te scherp bit.
iets zit fout in de mond van het paardje. Lees onderstaande mischien een hulp voor je.

Anatomie en fysiologie van de paardenmond De sleutel tot het begrip hoe bitten in het algemeen inwerken op detomie paardenmond, ligt in het begrijpen van de anatomie van de tong, hoofd en nek en hoe de voorhand van het paard samenhangt met de beweging van het totale paardenlichaam. De tong ligt gedeeltelijk tussen de onderkaakbeenderen (de lagen van de mond) en gedeeltelijk boven die beenderen in de mond. Een aantal tongspieren is verbonden met een kleine hoeveelheid botjes in de keel, die tongbeentjes heten (zie tekening B). Vanuit die tongbeentjes lopen twee belangrijke halsspieren: de één loopt naar het borstbeen en de andere loopt naar de binnenkant van de schouder. Er bestaat dus een directe verbinding van de tong naar het borstbeen en de schouder. Als er derhalve spanning bestaat in de tong, dan heb je ook spanning die helemaal doorloopt naar het borstbeen en de schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven (zie tekening A).
Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spierketting gebruiken die de hals met de staart verbindt en die via de buik van het paard weer terugloopt naar de hals.
Een paar zeer belangrijke details: er bestaan kleine spiertjes die de tongbeentjes verbinden met het kaakgewricht en met het gebied rond de nek, waar het hoofd aan de hals verbonden is. Het kaakgewricht is feitelijk een belangrijk centrum voor de zenuwen die zorgen voor balans en proprioceptie. Proprioceptie is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel van het paard, waardoor het weet waar zijn voeten zich bevinden zonder ernaar te kijken en maakt derhalve ook deel uit van het coördinatiesysteem van het paard. Ook de zenuwen van de onbewuste registratie (proprioceptie) van de voorbenen van het paard liggen in het gebied van de tongbeentjes.
De nek is belangrijk omdat het kopstuk van het hoofdstel daarop druk kan uitoefenen en er een nauwe relatie bestaat tussen de spiertjes van de tweede halswervel, het tongbeen, het kaakgewricht, het hoofd en de nek.
Wanneer we al deze anatomie en fysiologie vertalen naar het paard, kunnen we stellen dat hij in staat is om vrijer te bewegen met een betere coördinatie door een vrije, ontspannen en zachte tong. De passen van een paard kunnen opvallend langer worden, zijn balans wordt
beter en bovenal wordt het paard gemakkelijker te rijden. Het enige nadeel van deze medaille is, dat de ruiter misschien moet leren een andere teugeltechniek te hanteren om geëigend op deze nieuwe mate van zachtheid te reageren.

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:26

hoi,

ik zou proberen om een stiek te gebruiken misschien word hij dan iets rustiger in z,n hoofd.
groetjes

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:08

een elastiek is in deze geen oplossing... beetje waardeloze tip.
dit is rijtechnisch en de ts geeft al aan dat ze bereid is er hard aan te werken.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:22

Onze tinker deed dit ook af en toe. Zadel was net als bij jou gewoon goed. We hadden geen idee wat de oorzaak was, totdat mijn moeder een keer zei: 'Misschien heeft ie wel last van de singel ofzo.' En hij had idd bij z'n oksel een schuurplekje wat met poetsen bijna niet te zien was. Nu hebben we een andere singel die niet snijd en nu doet ie 't niet meer. :)
Het kan zijn dat het bij jou ook zoiets is, aangezien jouw tinker het ook doet met buitenrijden. Je vraagt dan eigenlijk niks van 'm en bent niet echt met dressuur bezig.. Het hoeft natuurlijk niet, maar het is wel typisch dat onze tinker precies hetzelfde deed.