Terug komen op de zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris1702

Re: Terug komen op de zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:10

Heb je al een geprobeerd gewoon licht te rijden en als je wil terug rijden jezelf langer maken en zelf langzamer licht te rijden? Dus min of meer onder het ritme?

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 18:54

Ook dat probeer (of doe) ik ook regelmatig. Maar ze loopt dan gewoon door.

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 18:56

Taartjeh schreef:
Ik heb sinds 3 maanden westernles met mijn paard en wilde hem hetzelfde leren.
Van mijn instructrice heb ik geleerd, dat als mijn paard niet gelijk halthoudt en ik teugeldruk nodig heb,
hij een paar passen achterwaarts moet.
Ik moet zeggen dat hij het steeds sneller doet zonder teugeldruk :)

Dat heb ik idd ook al eens vaker gehoord. Ik heb het al eens gezien met springles. Dat als het paard te heet wordt helemaal terug laten komen en achterwaarts laten gaan. Helaas kan mijn paard nog niet achterwaards dus dat gaat op dit moment nog niet lukken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:12

Als ik rijd, dan zit ik op mijn driehoekje (schaambeen en zitbeenknobbels). Als ik een overgang terug wil maken, dan wil ik dat mijn paard zijn bekken kantelt. Ik doe dat als het ware voor met mijn zit, dus ik verplaats wat meer gewicht naar mijn zitbeenknobbels.
Als ik wil dat mijn paard achterwaarts gaat, dan verplaats ik juist iets meer gewicht naar mijn schaambeen. Mijn paard staat nu erg scherp aan deze hulpen en ik hoef praktisch niet meer de teugels of stem te gebruiken. Ook het halthouden gaat op deze manier goed en de achterhand blijft onder de massa.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:19

Ik denk dat je dit "knopje" nog op je paard moet gaan zetten.

Ik heb het geleerd op stemcommando en daarbij de zit combineren.
Je kan het ook aan de longe bevestigen, longeur die commando's geeft, jij op je paard en geeft de hulpen. Totdat de commando's niet meer nodig zijn.

Bedenk heel erg goed welke hulp je gebruikt bij: halthouden, overgang draf-stap etc.
Je moet iedere keer precies hetzelfde doen dan is het voor het paard helder en vergeet niet te belonen!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:23

Anness schreef:
Taartjeh schreef:
Ik heb sinds 3 maanden westernles met mijn paard en wilde hem hetzelfde leren.
Van mijn instructrice heb ik geleerd, dat als mijn paard niet gelijk halthoudt en ik teugeldruk nodig heb,
hij een paar passen achterwaarts moet.
Ik moet zeggen dat hij het steeds sneller doet zonder teugeldruk :)

Dat heb ik idd ook al eens vaker gehoord. Ik heb het al eens gezien met springles. Dat als het paard te heet wordt helemaal terug laten komen en achterwaarts laten gaan. Helaas kan mijn paard nog niet achterwaards dus dat gaat op dit moment nog niet lukken.

Mijn paard kon ook nog niet achterwaarts onder het zadel, maar daar heeft mijn instructrice me mee geholpen door hem aan de hand achteruit te vragen terwijl ik erop zat en dat ik dan steeds meer hulpen gaf, waardoor hij op mijn hulpen achteruit ging. Het heeft wat moeite gekost, maar het werkte wel :)