Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

bigone schreef:Ts, volgens mij wil je alleen maar horen dat het NIET aan jou ligt maar aan de pony, ik weet niet of je het weet maar in 99% van alle problemen met paarden ( die lichamelijk gezond zijn en dat is de jouwe zoals je zegt) ligt het aan de ruiter, wil je de goede tips niet horen alleen maar dat je pony zo "vies" weigert dan moet je geen topic openen want op het filmpje is gewoon te zien dat jij rijkunstig nog niet goed genoeg bent, daar krijg je tips voor maar je hebt overal weerwoord op, alleen diegene die heel positief is krijgt een big smile, weleens van opbouwende kritiek gehoord, geloof het niet.
femmefatale1 schreef:Ook ik heb het filmpje even bekeken, en ja.. ik vind je paard te loperig![]()
Wat tempo betreft is deze helemaal niet verkeerd, maar ik zie geen paard die opgesloten is tussen benen en handen.
Maw, je laat em teveel uitzoeken, waardoor hij stopt omdat jij te passief rijdt.
Voorwaarts is prima, maar wel aan elkaar.. dus vanuit het achterbeen.
Ga eens dressuurmatig aan de gang met 2 galopbalken.
Leg ze zo neer dat je rond de 18 meter er tussen hebt, zodat je moet gaan regelen.
En dan schakelen.. de ene keer maak je 4 galopsprongen vooruit, de volgende keer 5 terug.. maar wel met dezelfde activiteit.
Ook niet doen alsof hij moet springen, maar gewoon eroverheen galopperen alsof er niets ligt.
Sukses..
en daar was ook niet alles perfect maar dat is ook al een poos geleden.
op het eind weigerde die 3 x op de laatste spong.
femmefatale1 schreef:Zoals ik al zei is je tempo niet verkeerd, maar mis ik een paard wat 'gereden' wordt.
Dus niet zozeer meer willen regelen, maar wel met wat meer druk vanuit het been, maar die hand toe.
Je moet het gevoel krijgen dat je hem op die manier kan overtuigen, waardoor je em minder kans geeft om te stoppen.
Dus meer begeleiden tussen de hindernissen
ik moet hem immers begeleiden en sturen, en de goede signalen doorgeven, met wel zo min mogelijk druk dan

nolanlover schreef:Maar hoe loopt hij met dressuur? Op het filmpjem zie ik namelijk een paard dat niet correct dressuurmatig gereden is. Hij drukt z'n rug weg en probeert onder jouw teugeldruk uit te komen. Ga daar eerst aan werken zou ik zeggen!

Sassol schreef:Laat je je paard wel eens los springen? Als je er zelf dan even wat minder vertrouwen in hebt, maar je paard vind het leuk kan hij op die manier toch nog springen. En daarbij wordt hij zelfstandiger met springen.
Ik mis ook een beetje de ontspanning in je laatste filmpje. (1e filmpje kon ik niet zien) Hoe zit dit in de dressuur? Heb je een ontspannen stap, draf, galop?
Je zegt dat je bang bent om hem te loperig te maken, weer een ontspanningsprobleem.
Daar zou ik dus mee beginnen. Ontspanning, van beide kanten. En inderdaad meer begeleiden. Dus aansporen net voor de sprong, handen naar voren en weer netjes terugnemen na de sprong. Ik krijg het idee dat je hem ook niet zo goed durft te rijden.
Daarbij zeg je dat je hem zelf een paar keer weggestuurd hebt voor de sprong, dus je paard krijgt deze angst net voor de sprong mee. Vandaar dat ie ook stopte toen jij er die ene keer vertrouwen in had.
Dus hup! lekker voorwaarts rijden, maar wel ontspannen:) een sprongetje in de bak laten, zonder persé te moeten springen.