vanaf wanneer vind je dat je een paard met sporen mag rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoopi1

Re: vanaf wanneer vind je dat je een paard met sporen mag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:06

Als het nodig is en jij controle hebt over je benen.

Zelf gebruik ik ze alleen bij mijn paard bij de zijgangen (die leert ze nu) verder gebruik ik ze niet en heb ik ze ook niet om/aan.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:47

Vanaf dat het paard goed zadelmak is. Als je rijdt, rij je met sporen zeggen wij altijd. :) Je kan je hulpen fijner geven, je paard over de sprong drukken, dus alleen maar voordeel van een spoortje.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:58

Citaat:
Vanaf dat het paard goed zadelmak is. Als je rijdt, rij je met sporen zeggen wij altijd. :) Je kan je hulpen fijner geven, je paard over de sprong drukken, dus alleen maar voordeel van een spoortje.

Dus als je liever zonder rijdt, omdat je bijvoorbeeld vindt dat je benen nog niet stil genoeg liggen, rijdt je volgens jou niet? Apart.. :n

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:17

Ik vraag me af waarom je met een spoortje wilt rijden.
Ik zie dat je 15 bent, ik hoop dat je weet waar je aan begint!
Eventjes met een spoor rijden kan namelijk een paard wat fijn aan het been is zo de goot in helpen.
(Ik ga er nu maar eventjes vanuit dat er ook ruiters zijn die het stoer vinden met een spoor te rijden)

Ik vind het namelijk pas stoer dat wanneer mijn paard alles doet zonder dat ik een spoor nodig heb.
Natuurlijk wanneer ik dadelik op een punt sta dat ik verfijning van mijn hulpen nodig ga hebben zal ik een spoortje gebruiken. Maar verder vind ik het er vriendelijker en fijner uitzien wanneer je zonder rijdt.
En hoeveel ruiters ik wel niet zie op de concoursen die een spoor gebruiken om hen paard aantesporen in plaats van alleen verfijning van de hulpen ;(
Meestal ben ik niet zo'n sissy, maar qua spoor.. tjaa ik zal er wel anders over denken.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:56

Met een dag of 3 dat ie zadelmak is.

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:40

ik vind dat je gewoon niet met spoor moet rijden.
vooral niet op jonge leeftijd
vaak vinden ze het stoer staan om een spoor aan hun laars te hebben...maar weten niet hoe ze een spoor moeten gebruiken.
als jij goed op je benen leert rijden heb je een spoortje niet nodig. vooral niet in een b proefje bv.
is je paard niet aan het been...dan moet je hem daar op gaan trainen. vaak gaan ze meteen naar een spoor grijpen...ben ik niet voor.
ga je hoger rijden en wil je een verfijning aanbrengen in je beenhulp vind ik het wel goed...maar je moet echt wel weten hoe er mee gereden moet worden.
vaak worden paarden zo met spoor gereden dat ze nieteens meer fatsoenlijk op het been gereden kunnen worden omdat ze het gewoon weg niet meer kennen.
weet waar je aan begint en doe het niet omdat je het bv stoer vind staan...jij en je paardje schieten er echt niets mee op hoor !

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:55

als je je kuiten goed stil kan houden en niet constant onbewust zit te drijven

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:11

heb ze altijd aan, gebruikte ze alleen niet met inrijden van een jong paard.
als je ze goed gebruikt maakt het niets uit, al moet je natuurlijk wel een stille beenligging hebben....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:30

aaidaa schreef:
Citaat:

Dus als je liever zonder rijdt, omdat je bijvoorbeeld vindt dat je benen nog niet stil genoeg liggen, rijdt je volgens jou niet? Apart.. :n

Klopt dan kan je beter op een manege gaan recreaëren. Als je wat wil bereiken doe je een spoortje om. Ook omdat je vanaf de M verplicht met spoor moet rijden, dus kan je er maar beter meteen mee beginnen. En je merkt snel genoeg als je je benen niet stil kan houden, en dat leer je ook snel genoeg als je paard 'm dan flipt ;)

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:55

ook al weer zo'n lastige, daarom ga ik alleen even voor mezelf praten!
Ik vind namelijk als je zelf goed met sporen rijdt, moet het opzich wel kunnen...maar dan moet je er ook echt mee om kunnen gaan.

Voor mezelf echter gebruik ik geen sporen. Ik vind het rotdingen, en ik vind ze erg dieronvriendelijk...niet perse dierenmishandeling, maar ik vind het niet leuk om een dier wat mij al de 'gunst' verleend om op hem te mogen rijden, in zn buik te porren..om het maar even dramatisch te zeggen. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand op mijn rug gaat zitten met sporen om.. (ook al gebruik je het dus dan wel goed, en zijn ze vanaf M verplicht). Ik heb al heel wat bereikt, en dat allemaal zonder sporen! Ik vind het juist een uitdaging om veel gedaan te krijgen zonder dat soort hulpmiddelen!

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:02

Leylaatje schreef:
Ik vind namelijk als je zelf goed met sporen rijdt, moet het opzich wel kunnen...maar dan moet je er ook echt mee om kunnen gaan.

Voor mezelf echter gebruik ik geen sporen. Ik vind het rotdingen, en ik vind ze erg dieronvriendelijk...niet perse dierenmishandeling, maar ik vind het niet leuk om een dier wat mij al de 'gunst' verleend om op hem te mogen rijden, in zn buik te porren..om het maar even dramatisch te zeggen. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand op mijn rug gaat zitten met sporen om.. (ook al gebruik je het dus dan wel goed, en zijn ze vanaf M verplicht). Ik heb al heel wat bereikt, en dat allemaal zonder sporen! Ik vind het juist een uitdaging om veel gedaan te krijgen zonder dat soort hulpmiddelen!

Wat je een uitdaging kan noemen. De meesten zitten te duwen, drukken, iedere pas een groffe beweging te maken om het dier vooruit te krijgen zonder spoor om het gezwiep met de zweep niet te noemen. Lekker diervriendelijk. En van dit zie ik er HEEL veel!!

Met een spoortje om kun je het dier gewoon veel scherper aan je been zetten en 1 keer met het spoortje inkomen is stukken vriendelijker dan iedere pas maar aandrukken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:10

aaidaa schreef:
Citaat:

Nou...........er is verschil tussen rijden en de rest.................
Vanaf het moment dat je er op stapt, spoor om.
Je moet ten alle tijde, vanaf dat hij eigenlijk nog groen is, je paard naar voren kunnen rijden. En dat kan niet zonder spoor.

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:38

bastiano680 schreef:
Leylaatje schreef:

Wat je een uitdaging kan noemen. De meesten zitten te duwen, drukken, iedere pas een groffe beweging te maken om het dier vooruit te krijgen zonder spoor om het gezwiep met de zweep niet te noemen. Lekker diervriendelijk. En van dit zie ik er HEEL veel!!

Met een spoortje om kun je het dier gewoon veel scherper aan je been zetten en 1 keer met het spoortje inkomen is stukken vriendelijker dan iedere pas maar aandrukken.

daarom praat ik ook voor mezelf, omdat er toch wel meerdere kanten aan het verhaal zitten...ik vind het persoonlijk zelf een uitdaging om het goed te kunnen zonder sporen, met nadruk op goed....
maar als je echt goed met sporen om kunt gaan, be my guest.. dan kan het een goed idee zijn, ligt ook aan het paard....ik krijg er alleen zelf een beetje naar gevoel bij, komt waarschijnlijk door mijn vroegere rij instructrice want die martelde haar paarden er zo ongeveer mee...en ik zeg niet dat iedereen dat doet maar ik vind het gewoon een risico.

maar je hebt helemaal gelijk, want dat gehak en gerag met zweep omdat je het niet voor elkaar krijgt met sporen is ook verschrikkelijk...dan liever een tikje met sporen, maar ik heb het gelukkig nog niet hoeven doen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:11

Ben grote voorstander van het rijden met spoortje of spoor want het houdt de communicatie heel kort en duidelijk. Mijn jongste paard is zeer voorwaarts. Ik rijd veel met haar buiten. Ze wil soms op zij springen als ze van iets schrikt. We rijden veel langs de weg naar de binnenbak waar auto's met 80 km langs razen, dus ze moet gewoon in een rechte lijn blijven lopen. Mocht ze opzij springen dan wordt ze opgevangen in het spoortje zodat ze gelijk weer terug springt. Nu nog maar een keer per maand nodig (vroeger elke keer). Met dressuren heeft ze neiging om soms door mijn been te lopen, gelijk prik soms samen met duidelijke zweep hulp als ze echt weg wil rennen voor de kuit. Daardoor is ze gewoon heel fijn te rijden met weinig kuit druk. Ik kan super met haar dressuren.
Oudste paard was erg lui. Daar dus wat scherper prik aan het been gedragen. Als het erop aankwam zoals bij show rijden en bij wedstrijd pakten we de allerscherpste sporen. Als hij de eerste keer stout of lui was dan ging ik zacht met het spoortje langs zijn velletje zo van "ventje let op want luisteren moet je anders ben je de mijne". Nou geloof me maar dat mijnheertje super bij de les was en keurig voorwaarts in de krul op kuit liep. Want mijn oudste is een slimme boef en die stinkerd wist precies wanneer wij de scherpste sporen aanhadden en dan liep hij super. Om geen gewenning en dofheid te creëren gebruikten we de hele scherpen maar af en toe als het er echt op aan kwam waardoor deze werking ook zo bleef. Ik ben het eens met alle voorgaande sprekers dat je goede kuit beheersing moet hebben want prik prik prik werkt echt helemaal niet en dan raak je alleen maar verder van huis. Maar beter een keer goede prik of ferme zweepslag in plaat van druk druk druk en er gebeurt niets.

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:43

als je benen goed stil kunt houden en ze op een goede manier gebruikt :) dan mag je met sporen rijden vind ik

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:49

Zodra hij 18 jaar is geworden :Y)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:58

ik gebruik m'n benen al nauwelijks op mijn paard. denk dat ik met sporen aan vliegles krijg van het paardje :')

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:09

Citaat:
Àch, ik had vroeger een instructeur die zei: "je gaat toch ook niet zonder kloten naar de prutsmutsen, sporen zijn onderdeel van je uitrusting"
Maar aan de ander kant had hij ook de opmerking "als je hem prikt met de spoor moet ie aan de andere kant van de bak staan en als je stevig inkomt met je been halverwege de bak"
Je eerste paar sporen kreeg je van hem; en pas als je een onafhankelijk zit had en fatsoenlijk je pony aan de teugel kon rijden en alle simpele figuren zonder teugels kon uitvoeren in stap, draf en galop.

Klinkt als een briljante instructeur. Nog eentje van de oude stempel. Ik heb er ooit ook zo een gehad. Geweldige kerel. Niet iedereen kan daarmee overweg, maar ik vond dat heel fijn.

Ik vind dat je sporen omdoet op het moment dat je een onafhankelijke zit hebt en je je paard minimaal fatsoenlijk voor het been kunt laten lopen. En dan alleen als het nodig is (in Z zijn sporen verplicht, geloof ik). Want waarom zou je met een correct aangereden paard sporen willen gebruiken? Dan kan je het ook zonder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:12

Ik zeg altijd, sporen moet je verdienen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:26

Johanna59 schreef:
Je moet ten alle tijde, vanaf dat hij eigenlijk nog groen is, je paard naar voren kunnen rijden. En dat kan niet zonder spoor.

Hoezo "kan niet zonder spoor"??? Wat is dat voor een onzin? :?
Wat je aan hulpmiddelen gebruikt op een paard, hangt volledig af van hoe dat paard in elkaar zit, bij de ene zul je met een spoortje werken, bij een ander alleen maar met je ademhaling, bij de volgende neem je een zweepje mee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:15

Een groen paard is zonder sporen naar voren te rijden hoor,anders heb je gewoon te weinig ervaring.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:21

Voor al die voorstanders van sporen: Stap eens op mijn paard! Wedden dat ze binnen no time weer af zijn? Die van mij heeft ze gewoon niet nodig, want ze reageert al te heftig op gewone beenhulp.
Ik vind persoonlijk dat er vaak te snel naar een spoortje of zweep wordt gegrepen, al heb je er idd van die luie flikkers bij die anders gewoon niet doen wat je vraagt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:29

Grappig al die verschillende verhalen over de spoor!
Sporen zijn als willekeurig welk middel dan ook om willekeurig welk paard dan ook te rijden!
Het hangt af van het paard, maar het hangt ook af van de ervaring van de ruiter.
Niet elk paard is hetzelfde, niet in karakter, niet in africhting.
Niet elke ruiter is hetzelfde, niet in karakter , niet in ervaring met africhten/ rijden.
Met andere woorden, sporen zijn net als een hele boel hulp middelen, soms prima, maar soms ook een soort van...kijk mij, ik gebruik dit, sporen in dit geval, dus ik ben een ervaren ruiter.

Oef...beetje Chinees geloof ik???

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:30

gewoon niet met sporen rijden ;)
ook niet om de hulpen te verfijnen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:33

gabjj8 schreef:
gewoon niet met sporen rijden ;)
ook niet om de hulpen te verfijnen...

Laat me raden...NH er???