Hoe weet je precies wat voor niveau je hebt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Re: Hoe weet je precies wat voor niveau je hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:54

ja dat ben ik met je eens hoor!
En ook denk ik dat veel mensen zichzelf overschatten.

Maar ik vraag me bijvoorbeeld vaak af wanneer je nou niet meer in de categorie beginners valt (ook een niveau naar mijn mening)
En ik denk niet dat je dat aan een wedstrijd niveau kan koppelen.

Dus je zou eigenlijk verschillende catagorien niveaus moeten hebben :)
Wedstrijd niveau, Recreatie niveau, algemeen niveau..zoiets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:01

Met je eens :j

Ik vind dat je geen beginner meer bent als je op meerdere paarden weg kunt rijden, een buitenrit kunt maken, en er niet afkukelt als je paard een keer schrikt, en een klein sprongetje maken hoort daar imo ook bij.
Algemeen niveau is dan imo meer als je met verschillende paarden om kunt gaan, ook paarden met een geheel eigen mening, als je een lastig paard toch binnen kunt halen zonder geweld te moeten gebruiken :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:08

Wh00t dan ben ik in jou ogen geen beginner meer :D :P
Ik denk dat ik een van de mensen ben die zichzelf eerder lager inschat dan te hoog ;)

Maargoed, ik denk dat dat wel een goede beschrijving is van algemeen niveau.
Ik zeg invoeren die niveau beschrijvingen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:16

Whahahaha :')

Ik zal ze opsturen naar de FEI :')

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:23

Is dat een serieus email adres?

:D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:30

whehe nee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:31

:')

Stommert :')

Die verzon jij ter plekke :')

(wij gaan echt offtopic hier :') )

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:37

ghehe :D

Sorry Modjes, we zullen weer braaf ontopic blijven!!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:39

Interessant topic dit! Nu ik erover nadenk kan ik eigenlijk ook geen sluitend antwoord bedenken..
Een proefje geeft wel weer wat je aankan qua oefeningen, maar of je daarom overweg kan met een moeilijk of vrolijk paard is weer wat anders, en dat is voor mij evenzeer deel van "goed kunnen rijden".. Moeilijk!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:44

ik weet m'n eigen niveau niet eens. heb 5 jaar geleden een springwedstrijdje gedaan met een ijsalnders, wel 50 cm :') En dan nog niet eens bij de eerste 3 eindigen :P En een dressuurproefje F7 ofzo, bakte ik ook niet veel van. Maar ze konden me in die tijd wel op ieder lastig paard zetten, viel er niet af. Helaas na 1x een heel pijnlijke val durf ik niet gauw meer op echt moeilijke paarden. Of ik het nog kan? Vast wel, maar ik ben gewoon een schijterd :')

Maar als je me nu een dressuurproefje zou laten rijden, zou je echt in een deuk liggen. Zelfs een normale volte rijden gaat op sommige paarden nog wel eens fout _O- Stuur ik niet genoeg in een net rondje en kom ik verkeerd uit oid :')

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:27

Er word te vaak gedacht,o ik ken de oefeningen tot en met het Z kijk nu ben ik Z ruiter! :D Nee dus. Nee je echte niveau word pas duidelijk als je op concours gaat als je het mij vraagt, jezelf beoordelen is en blijft een schatting.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:17

Yamcha schreef:
Dan heb je wel een niveau ongetwijfeld, maar omdat je het nooit hebt laten controleren door een onafhankelijke jury, weet je niet wat het is. En het is altijd lager dan je zelf denkt.

Mag ik zeggen dat ik dit een heel pessimistische kijk op paardrijden vind? Ik zou er zo echt het plezier in verliezen.
Gedachtegang: ik heb geen wedstrijdambities, dus ik kan nooit echt weten of ik nu goed rijd of niet. En omdat het niveau altijd lager is dan gedacht, kan het misschien wel zijn dat ik heel slecht rij. En ik kan daar nooit achterkomen want ik ga niet op wedstrijd. Misschien blijf ik dan wel mijn hele leven slecht rijden. Enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:22

Die kans is dan wel reëel ja, precies om de redenen die je noemt. Als jij nooit eerlijke feedback krijgt op je rijden, weet je niet of je fouten maakt, en je weet ook niet hoe je ze zou kunnen verbeteren. Dus blijf je dezelfde fouten steeds weer maken, omdat je je er niet van bewust bent.
Tenzij je natuurlijk een goede instructeur hebt, die daarin eerlijk is. Maar zoveel zijn daar niet van.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:00

Yamcha schreef:
Die kans is dan wel reëel ja, precies om de redenen die je noemt. Als jij nooit eerlijke feedback krijgt op je rijden, weet je niet of je fouten maakt, en je weet ook niet hoe je ze zou kunnen verbeteren. Dus blijf je dezelfde fouten steeds weer maken, omdat je je er niet van bewust bent.
Tenzij je natuurlijk een goede instructeur hebt, die daarin eerlijk is. Maar zoveel zijn daar niet van.

Nouja, je mag er toch vanuit gaan dat je instructeur/instructrice, eerlijk is en er is om de slechte punten te verbeteren. Waar betaal je zo iemand anders voor?
Ik kan je garanderen dat mijn instructrice echt eerlijk is, en als je slecht bezig bent dan hoor je dat echt wel. En als je goed bezig bent hoor je wat er nog beter kan.

Dus als je een instructrice hebt die dat niet doet wordt het tijd een nieuwe te zoeken ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:58

Voor een eigen paard licht is dat natuurlijk je wedstrijd niveau.

Als je op een manege rijd denk ik dat je gevordert rijd als je:
- gewoon rustig kan doorzitten met stille benen, handen en zit
- je benen zoizo stil houd
- op het goede been rijd :+
- al wat kan springen
- paarden lekker los kan rijden/ begrijpt welke oefeningen het paard nodig heeft
- schrik reacties en wegspringen juist corrigeerd
- je paard nagefelijk kan rijden zonder te figuurzagen (wat ik ook zie bij mensen met een eigen paard!)
- je hulpen fijn en zo klein mogelijk zijn
- je ook weet waneer je even moet aanpakken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:34

Maar ik hou niet zo van die vernauwing naar alleen wedstrijden:
Het niveau als ruiter is het wedstrijdniveau van die betreffende ruiter. Wat als je geen wedstrijdniveau rijdt?
Goed paardrijden wordt dus gereduceerd tot de hedendaagse dressuur zoals die op dressuurwedstrijden gevraagd/getoond wordt.

Dat klopt toch gewoon niet?

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:46

je kan altijd aan je instructrice vragen wat ze ervan vind,
en op welk niveau je zou kunnen beginnen met wedstrijden of fnrs proefjes.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:18

@Yamcha, Het is niet van mijn gewoonte zo laat te antwoorden op reakties over hetgeen ik geschreven heb. Fysieke omstandigheden zijn daarvan de oorzaak.
Populair doen ligt geheel niet in mijn aard, dat zou U ondertussen moeten weten, daarom leg ik die opmerking als niet terzake doende naast mij neer. Wel hebt U blijkbaar geen ander deugdelijk argument dan deze dooddoener. U gaat niet een keer fundamenteel op mijn argumenten in. Maar goed U schijnt precies te weten wat de TS bedoeld.
Dan nog is de vraag of wedstrijden de juiste bron zijn het niveau van een ruiter te meten. Zeker bij dressuur wedstrijden komen bezwaren met betrekking tot gebrek aan objectiviteit erg vaak naar voren. Het is een teken aan de wand dat een van de moderatoren in het onderschrift meld dat men zich maar neer te leggen heeft bij de nadelen van de dressuursport, of anders deze sport maar beter adieu kan zeggen. Welk een pretentie. Moet ik accepteren dart de wereld slecht is, dat zomaar accepteren!!!!!! BETER ZOU ZIJN DE KRITIEK GRONDIG ONDER OGEN ZIEN , en niet in een verwaande ivoren toren gaan zitten, EN WAT TEGEN DE NADELEN GAAN DOEN. Zoals het FEI overigens gedan heeft en nog steeds doet door de instelling van een 'Task Force' en het steunen van haar werking. Maar totdat de problemen grondig en definitief zijn opgelost, heb ik het volste recht om zeer kritisch de verrichtingen van de Dames en Heren jury-leden te beoordelen.
Het kost mij echter geen enkele moeite gelijk te geven met de laatste zin van U betoog:"Vergeet niet dat het afschilderen voornamelijk wordt gedaan door mensen die niet de punten reden die ze graag wilden, en dat ligt zo vaak aan de jury/het zadel/de rug/het paard/de instructeur en maar hoogst zelden aan de ruiter zelf." In het algemeen juist,........maar in het bijzonder lijkt dit naast de kwestie aangezien het mij niet van toepassing lijkt op de TS.

In het kader van uw antwoord aan mij nog een te herhalen dat iedereen in zijn achtertuin Grand Prix rijdt etc. heeft geen pas, is onnodig irriterend. Waarbij U mij slecht in de gelegenheid stelt te constateren dat van mij de de gegevens bekend zijn dat ik zowel in België als in Nederland bovengenoemd niveau gereden heb (zij het met wisselend succes), van U heb ik zoiets niet gevonden, wellicht heb ik ernaast gekeken. Er zijn ongetwijfeld betere momenten te vinden dergelijk teksten de debiteren

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:26

Yamcha schreef:

Ik denk dat een paard de allerbeste feedback kan geven. Die laat over het algemeen precies zien wat je als ruiter verkeeerd doet. Daar kan geen instructie of jury tegenop. Je moet alleen de signalen oppikken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:53

Om eerlijk te zijn vind ik een eeerlijke feedback wat jullie zeggen op wedstrijd helemaal niet zo eerlijk ;p
Het licht er maar net aan welk paard je rijdt. En wie er voor je is geweest en of de jury je kent of niet. Ik reed hartstikke bagger in de B het maakte me toen ff niks uit was toch me laatste wedstrijd. Reed ook nog eens de verkeerde kant op. En toch een winstpunt die ik helemaal niet had moeten krijgen. Dit kwam omdat de jury ook lesgaf op onze club en degene die daar reden kregen allemaal een winstpunt. Niet helemaal eerlijk vind ik...
Nou kan ik niet echt goed rond rijden of zo en een B proefje heb ik ook niet altijd winst. (en als het wel is echt net 180 dan ;p )
Maar ik reed op de manege wel altijd op de nieuwe paarden die nog even uitgetest moesten worden en die nog veel moesten leren. Ik ben er ook vaak genoeg afgevallen maarja ik vind dat dat erbij hoort. En als een paard eens gek doet kan ik dat wel uitzitten.

Ik vind dus niet dat je kunt zeggen of je gevorderd bent door je rijkunsten maar aan een dressuurproefje te koppelen. Er zijn mensen die grand prix rijden en bij een klein bokje van het paard vallen ze en als het paard ervandoor gaat staan ze doodsangsten uit (anky :D)

Ik denk dat je gevorderd bent als je gewoon lekker rijdt, het leuk vind om te rijden en er niet bij elk huppeltje naast ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:01

HappyH schreef:
Yamcha schreef:

Ik denk dat een paard de allerbeste feedback kan geven. Die laat over het algemeen precies zien wat je als ruiter verkeeerd doet. Daar kan geen instructie of jury tegenop. Je moet alleen de signalen oppikken.

Daar zit wel vaak het grootste probleem. Ik hoor vaak genoeg mensen zeggen: als ie nou maar kon praten......
Nou, dat kunnen ze wel, en goed ook, maar je moet wel (willen) luisteren, en eerlijk zijn dat het niet en nooit aan het paard ligt.
Kadankovitch schreef:
Yamcha, Het is niet van mijn gewoonte zo laat te antwoorden op reakties over hetgeen ik geschreven heb. Fysieke omstandigheden zijn daarvan de oorzaak

Geen probleem hoor :)
Kadankovitch schreef:
Populair doen ligt geheel niet in mijn aard, dat zou U ondertussen moeten weten, daarom leg ik die opmerking als niet terzake doende naast mij neer. Wel hebt U blijkbaar geen ander deugdelijk argument dan deze dooddoener.

Ik beschuldig u ook niet van polulair doen, dat weet ik ook wel, dat dat niet uw stijl is. Maar de uitspraak an sich, dat een wedstrijd niet veel zegt, is wel populair, en dan met name onder mensen, die het minder belangrijk lijken te vinden om hun rijden te verbeteren.
Kadankovitch schreef:
weten wat de TS bedoeld.
Dan nog is de vraag of wedstrijden de juiste bron zijn het niveau van een ruiter te meten. Zeker bij dressuur wedstrijden komen bezwaren met betrekking tot gebrek aan objectiviteit erg vaak naar voren. Het is een teken aan de wand dat een van de moderatoren in het onderschrift meld dat men zich maar neer te leggen heeft bij de nadelen van de dressuursport, of anders deze sport maar beter adieu kan zeggen. Welk een pretentie. Moet ik accepteren dart de wereld slecht is, dat zomaar accepteren!!!!!! BETER ZOU ZIJN DE KRITIEK GRONDIG ONDER OGEN ZIEN , en niet in een verwaande ivoren toren gaan zitten, EN WAT TEGEN DE NADELEN GAAN DOEN. Zoals het FEI overigens gedan heeft en nog steeds doet door de instelling van een 'Task Force' en het steunen van haar werking. Maar totdat de problemen grondig en definitief zijn opgelost, heb ik het volste recht om zeer kritisch de verrichtingen van de Dames en Heren jury-leden te beoordelen.

Volkomen mee eens, maar dat is imo een andere discussie. Mijn punt is, dat je, als je je rijden beoordeeld wilt hebben, en echt wilt weten wat je niveau is, dat je dat dan ergens aan af moet meten, want zelf is een mens daar absoluut niet objectief over. Vandaar mijn opmerking,
Citaat:
in zijn eigen achtertuin rijdt iedereen Grand prix

Dat was zeer zeker geen aanval naar u, maar meer een uitdrukken van hoe subjectief het beoordelen van de eigen rijkunst is. En omdat die beoordeling zo subjectief is, is er een ander medium nodig om een objectieve beoordeling te geven, en momenteel is er bij mijn weten geen alternatief voor wedstijden rijden. Daar krijgt een mens een protocol, waarop men kan zien hoe de mening van de jury over de diverse onderdelen is.
Kadankovitch schreef:
Het kost mij echter geen enkele moeite gelijk te geven met de laatste zin van U betoog:"Vergeet niet dat het afschilderen voornamelijk wordt gedaan door mensen die niet de punten reden die ze graag wilden, en dat ligt zo vaak aan de jury/het zadel/de rug/het paard/de instructeur en maar hoogst zelden aan de ruiter zelf." In het algemeen juist,........maar in het bijzonder lijkt dit naast de kwestie aangezien het mij niet van toepassing lijkt op de TS.

Was ook offtopic, maar geeft wederom wel weer hoeveel mensen moeite hebben het probleem te zoeken waar het ook ligt.......
Maar het is idd een andere discussie, al vind ik het wel de moeite waard die eens te voeren.

Volgens mij drukt Gini uit wat U ook bedoelt: de vernauwing naar wedstrijden bevalt u niet, mij ook niet. Het punt is dat ik geen alternatief zie. Al jaren niet, ik kom steeds weer uit op wedstrijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:59

Yamcha Uw uitleg is duidelijk en afdoende. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat een goede inschatting van iemands niveau van rijden ook gemaakt kan worden buiten wedstrijden om. Natuurlijk moet men dan niet te rade gaan bij de vriendelijke groep 'kenners' die zich elke avond aan de bar in de kantine van de manege verzamelen. En daar geef ik toe licht zeker mijn zwakke punt in de redenering. Het vinden van mensen die een weloverwogen beeld geven van het rijkunstig niveau waarop men zich bevind. Maar het is ook niet moeilijker dan het vinden van de juiste instructie.
Daarmee wil ik dit zeggen; iemand is tevreden over de les die zij/hij krijgt, heeft dan meestal ook vertrouwen in de betreffende instructeur, dus mag dan ook geloven in diens inschatting over het behaalde niveau. Of dat een absoluut juiste inschatting is, doet weinig ter zake (immers absolute objectiviteit bestaat niet) het gaat om wederzijds vertrouwen tussen de mensen die het dichtst betrokken zijn bij de ontwikkeling van de betreffende ruiter; en dat is de jury niet. En ik ben na jarenlange ervaring tot het inzicht gekomen dat zij, de jury, te vaak de plank mis slaan. Het wordt wel beter, ja het gaat zelfs goed vooruit. Maar niet zo goed dat ik al op hun oordeel durf te vertrouwen bij de beoordeling van het niveau van mijn leerlingen.
Enfin dan zijn er nog die onbetaalbare momenten waarbij iemand commentaar krijgt uit onverwachte en onverdacht onpartijdige hoek, die ook bijdrage aan beeldvorming van 'eigen kunnen'. Zeker zijn deze momenten te zeldzaam om je alleen op te oriënteren.
Yamcha, hoe zeer ik uw standpunt ook begrijp, ik kan mij er niet toe brengen de sport en haar jury-leden als baken te zien voor de beoordeling van de individuele ruiter. Om de redenen hierboven uiteen gezet. Maar ook omdat er teveel verschillende ruiters zijn die niet onder de hoed van de wedstrijdsport te vangen zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:06

Tja wat is mijn niveau? Ik zou dat niet goed kort en krachtig kunnen voorwoorden. Onder het mom van: "B / L / M / Z / of hoger". Het is aan andere mensen om te beoordelen wat zij vinden dat mijn niveau is. Voor een goede wedstrijd ruiter die al jaren op hoog niveau mee draait ben ik niks. Is mijn niveau triest laag, maar vraag je iemand die weet wat het is om met jonge paarden te werken zal het {denk ik} iets in de trant zijn van ja die is goed op weg!

Wordt dit bepaald door ervaring? Jazeker, en dan komen we terug op het geen wat ik net in een ander topic heb getypt over een goede ruiter, en het paard dan?

_Marinke_ schreef:
Leuk om hier goed over na te denken en ter discussie te zetten! Heel veel meningen zijn verdeeld, en we vergeten vaak de helft. Onze paarden zijn slimmer & beter dan we denken.

Een ruiter kan groeien, maar een paard ook. Een paard wat jaren op de weide heeft gestaan, niet getraind is maar zeker wel over het (zoals wij het noemen) talent beschikt om een goede GP proef neer te zetten zie je echt niet de GP oefeningen doen zoals wij ze kennen in de weide. Wel wanneer ze moeten ontsnappen aan gevaar. ;)

Zo heeft het ene paard daar z'n voordeel in, en het andere paard daarin. Dat is met ruiters (mensen) niets anders. De een is snel, de ander wendbaar, weer een ander kan hoog en snel springen. Vergelijk het met kinderen en hun spel op het schoolplein. Het ligt eraan waarin ze opgroeien en wat hun interesses zijn of ze hun talent beter gaan ontwikkelen in spel of het alleen hun redding blijft in geval van gevaar. Zo is dat ook met jonge paarden, zet een onwijs goed springpaard in een dressuurstal. Ongetwijfeld zou die best heel erg ver kunnen komen! Maar zet je dan na jaren training in de dressuur een 1.60m parcours neer dan gaat het mis. Terwijl het paard het makkelijk HAD gekund als die getraind erin zou zijn. Zet je datzelfde paard in een gevaarlijke situatie met behoorlijk wat wendingen en 1.60m hoge obstakels waar het over heen en langs moet wenden om van dat gevaar af te komen zal het hem lukken.

Het gaat er in mijn ogen dus om dat de combinatie goed moet zijn, beide moeten groeien in hun talent. En dat talent zien en herkennen om het vervolgens bij elkaar te zoeken is de gouden kunst. :)

Ik denk niet dat je je eigen niveau goed en objectief kan beoordelen, maar ik denk dat iemand dat ook niet voor jou kan doen. Het meten van je niveau is in mijn ogen niet te meten of te controleren. Het gaat erom of de combinatie bij elkaar past volgens de omgeving en de ruiter zelf. Het gaat erom of de resultaten goed genoeg zijn voor de omgeving en de ruiter zelf. Maar dat is geen niveau.

En uiteindelijk gaat het om de gouden draad van het paardrijden en het omgaan met paarden, de lol erin en of je wat voor elkaar kan beteken. Het kunnen en willen luisteren naar je paard.