Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ben het helemaal met je eens. Almeetje schreef:Sporen zijn pas zielig als de ruiter er niet mee kan omgaan. Je hebt ruiters die hun paard zonder sporen meer pijn doen dan ruiters die met zelfs vlijmscherpe wieltjes rijden...
Sporen zijn dan ook bedoelt voor duidelijkere hulpen mee te geven en je hulpen mee te verfijnen, niet om je paard mee vooruit te schoppen. Als je het hiervoor doet moet je zorgen dat je paard goed aan het been staat, en dat doe je niet door hem/haar vooruit te schoppen met scherpe sporen.
Persoonlijk gebruik ik bij Almé plastieke knopjes als sporen. Deze zijn erg zacht, maar doen net dat beetje extra bij het wijken en het aangalopperen (zonder spoor is de hulp vaak onduidelijk en springt ze vaker verkeerd aan). Gewoon been geven om voorwaarts te gaan doe ik met mijn kuiten.
suus_ schreef:Echter zie ik voor het voorwaartse liever mensen die correct met spoor rijden dan dat ze met zweep rijden.
Eigenlijk voor de aanleuning, die verstoord raakt als je een tik geeft. Ook omdat je een tik op de billen/zij geeft, terwijl je wilt dat hij op je been reageerd. Ik zie dan liever een prikje met een spoor.
als hij niet reageert, dan duw ik liever mijn been extra aan dan dat ik een tikje geef, ik wil immers dat hij op mijn beendruk reageert, en niet op een tik op een heel andere plek. aansporen doe ik trouwens door te duwen met m'n benen, niet door te schoppen of prikken. Ik wil dat hij harder loopt, dus duw ik mijn been aan, tot hij hard genoeg loopt, dan haal ik de druk weg. een schop of prikje zegt niks over hoeveel harder het paard moet gaan lopen, dat is eerder iets dat je doet als hij niet oplet. en daarbij staat het natuurlijk onrustig, ik zie liever een ruiter die 5 tellen been aanlegt, dan 5x een schopje geeft.lailapri schreef:Almeetje schreef:Sporen zijn pas zielig als de ruiter er niet mee kan omgaan. Je hebt ruiters die hun paard zonder sporen meer pijn doen dan ruiters die met zelfs vlijmscherpe wieltjes rijden...
Sporen zijn dan ook bedoelt voor duidelijkere hulpen mee te geven en je hulpen mee te verfijnen, niet om je paard mee vooruit te schoppen. Als je het hiervoor doet moet je zorgen dat je paard goed aan het been staat, en dat doe je niet door hem/haar vooruit te schoppen met scherpe sporen.
Persoonlijk gebruik ik bij Almé plastieke knopjes als sporen. Deze zijn erg zacht, maar doen net dat beetje extra bij het wijken en het aangalopperen (zonder spoor is de hulp vaak onduidelijk en springt ze vaker verkeerd aan). Gewoon been geven om voorwaarts te gaan doe ik met mijn kuiten.
is het dan niet zo dat je het paard door jou fouten heen moet drukken met de sporen?
Wijken komt vanuit de achterhand en de centrum van de ruiter, handen en benen zitten daar weer aan vast. Heb je het paard goed in de buiging/stelling en zijn jullie samen 1 moet een pasje wijken best te doen zijn, net als aanspringen in de goede galop, dit is meestal een balans probleem dat voorkomt uit de zit van de ruiter, je kun hem dan wel met sporen toch in de juiste buiging drukken, maar het moet toch ook zonder kunnen?
Junia schreef:Suus_ daar heb je zeker een punt, maar ik vind als ze hun paard bij elke pas prikken en nooit een keer normaal been geven dat ze dan beter zonder kunnen rijden.

of ja, heb ik heel lang gedaan, maar ben ze kwijt
Het is een hulpverfijning
Als je je benen niet stil kan houden, en blijft kloppen, dan zijn sporen dus helemaal niks
petra1994 schreef:als je met een paard zonder sporen kunt rijden en even goed rijd als iemand die met sporen rijd, kan je beter rijden dan de ruiter met sporen. het is makkelijk om met sporen te rijden bij een paard, hij luisterd beter, het is makkelijker enzo, maar het is niet goed het is gemeen om met sporen te rijden, ook al rij je een van de beste met sporen, je kunt met die dingen altijd stiekem en perongeluk wat harder aansporen dan je bedoelt hebt.