met of zonder spoortjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Therightway

Re: met of zonder spoortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:49

ik vind dat het van het paard afhangt. je kunt beter soms met sporen rijden ipv een paard maar door te trappen en schoppen. als je er goedmee kunt rijden. je hoef ze niet altijd te gebruiken. als je ze omhebt gebruik je ook eerst je kuit en dan pas je spoor. ik denk data als je er mee om kunt gaan je prima met sporen kunt rijden. alleen je moet niet OP je sporen gaan rijden.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:10

Ze zeggen niet voor niets dat je je sporen moet verdienen.

Ik heb nog nooit met sporen gereden en ben dit ook eigenlijk niet van plan. In ieder geval heb ik ze op mijn huidige niveau niet nodig. Dit betekent niet dat ik vind dat iedereen die sporen gebruikt naar de hel moet. Toch zijn er wel mensen bij wie het echt dierenbeulerij is. Ik vind het belachelijk dat zelfs kleine kinderen die nog helemaal niet netjes rijden en nog met hun benen zitten te bonken omdat ze geen balans hebben, van papa en mama spoortjes krijgen bij de mooie dure eigen pony.

Ik zie veel te vaak mensen rijden die de sporen als een soort statussymbool gebruiken en er alleen hun paard mee zitten te prikken bij elke pas. Ik ga vaak als groom mee met een vriendin van me die in het L1 rijdt en zij is tot nu toe alle keren dat ik mee ben geweest de enige bij zo'n concours die zónder sporen rijdt. Sorry hoor, maar dan begin ik me af te vragen of het bij al die paarden echt nodig is. Bovendien zie ik er ook daar maar weinig (hoewel ze er zeker zijn) die er netjes mee rijden en niet steeds hun paardje vooruit zitten te prikken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:43

Raap me op!... Best geinig dat iedereen hier roept dat sporen alleen voor het verfijnen van de hulpen zijn en absoluut niet voor het niet voorwaartse paard.

Niet om het een of ander, ik vind ook dat je met je paard zonder sporen, zwepen, hulpteugels of andere tierelantij de basis moet kunnen rijden. Oefeningen die verder gaan kun je ook zeker je paard met sporen op minimale hulpen laten doen.

Echter zie ik voor het voorwaartse liever mensen die correct met spoor rijden dan dat ze met zweep rijden.
Eigenlijk voor de aanleuning, die verstoord raakt als je een tik geeft. Ook omdat je een tik op de billen/zij geeft, terwijl je wilt dat hij op je been reageerd. Ik zie dan liever een prikje met een spoor.

Ik doe zelf streven naar het zonder deze hulpen rijden, hoop ook dat andere mensen dat ook doen. Zodat dit soort dingen maar tijdelijk zijn en het paard weer wat is bijgeleerd waarna deze hulpen weer achterwege gelaten kunnen worden.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:01

Suus_ daar heb je zeker een punt, maar ik vind als ze hun paard bij elke pas prikken en nooit een keer normaal been geven dat ze dan beter zonder kunnen rijden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:07

Daarom ook mensen die er correct mee kunnen rijden.

Met wat je zegt, dan stomp je zo'n paard alleen maar af inderdaad

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:54

Go Suus :D ben het helemaal met je eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:59

Ben het met de meeste eens.
Afwisselen werkt imo het beste (als amateur) - hierdoor voel je snel of je paard even scherp blijft aan je been. Het moet immers geen verschil uitmaken.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:17

suus_ schreef:
Daarom ook mensen die er correct mee kunnen rijden.

Met wat je zegt, dan stomp je zo'n paard alleen maar af inderdaad

Ok dan begrijpen we elkaar :j

jessjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:20

nou ik krijg les van een gury lid en tegen mij zegt hij als je een goede ruiter bent hoef je geen sporen te gebruiken

groetjes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:14

Almeetje schreef:
Sporen zijn pas zielig als de ruiter er niet mee kan omgaan. Je hebt ruiters die hun paard zonder sporen meer pijn doen dan ruiters die met zelfs vlijmscherpe wieltjes rijden...
Sporen zijn dan ook bedoelt voor duidelijkere hulpen mee te geven en je hulpen mee te verfijnen, niet om je paard mee vooruit te schoppen. Als je het hiervoor doet moet je zorgen dat je paard goed aan het been staat, en dat doe je niet door hem/haar vooruit te schoppen met scherpe sporen.
Persoonlijk gebruik ik bij Almé plastieke knopjes als sporen. Deze zijn erg zacht, maar doen net dat beetje extra bij het wijken en het aangalopperen (zonder spoor is de hulp vaak onduidelijk en springt ze vaker verkeerd aan). Gewoon been geven om voorwaarts te gaan doe ik met mijn kuiten.

is het dan niet zo dat je het paard door jou fouten heen moet drukken met de sporen?
Wijken komt vanuit de achterhand en de centrum van de ruiter, handen en benen zitten daar weer aan vast. Heb je het paard goed in de buiging/stelling en zijn jullie samen 1 moet een pasje wijken best te doen zijn, net als aanspringen in de goede galop, dit is meestal een balans probleem dat voorkomt uit de zit van de ruiter, je kun hem dan wel met sporen toch in de juiste buiging drukken, maar het moet toch ook zonder kunnen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:18

suus_ schreef:
Echter zie ik voor het voorwaartse liever mensen die correct met spoor rijden dan dat ze met zweep rijden.
Eigenlijk voor de aanleuning, die verstoord raakt als je een tik geeft. Ook omdat je een tik op de billen/zij geeft, terwijl je wilt dat hij op je been reageerd. Ik zie dan liever een prikje met een spoor.

Ik heb vandaag gezien dat als je niet te grof bent met je zweep je paard misschien wat zwiept (moet immers wat meer eraan werken) maar niet meteen zijn hoofd omhoog gooit. De bedoeling is uiteindelijk ook om hem steeds minder te gebruiken. Je kunt ook met je zweepje achter je been aantikken.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:21

Dat is net als zoveel hulpmiddelen ,goed gebruiken en niet misbruiken,dan is er niks mee hoor.
Bij de wat luiere paarden is het een idiaal hulpmiddel voor het verfijnen van je hulpen en je krijgt het zelf wat makkelijker.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:33

ik rijd dan weer wel, en dan weer niet met sporen. Niet alleen voor de verfijning van de hulpen maar ook om hem eens extra aan te kunnen sporen, daar ga ik niet over liegen hoor :Y) als hij niet reageert, dan duw ik liever mijn been extra aan dan dat ik een tikje geef, ik wil immers dat hij op mijn beendruk reageert, en niet op een tik op een heel andere plek. aansporen doe ik trouwens door te duwen met m'n benen, niet door te schoppen of prikken. Ik wil dat hij harder loopt, dus duw ik mijn been aan, tot hij hard genoeg loopt, dan haal ik de druk weg. een schop of prikje zegt niks over hoeveel harder het paard moet gaan lopen, dat is eerder iets dat je doet als hij niet oplet. en daarbij staat het natuurlijk onrustig, ik zie liever een ruiter die 5 tellen been aanlegt, dan 5x een schopje geeft.
sporen zijn niet zielig, zolang ze op een normale manier gebruikt worden. Als je paard goed aan het been is, zijn sporen op de meeste niveaus overbodig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 08:25

Misschien een gekke vraag maar waarom gaat een paard niet direct. Vooral bij luie paarden is zit erg belangrijk, alles wat remmend werkt pakken ze aan. Ik vind dus voor je hem naar voor gaat drijven, moet je wel zeker weten dat je geen remmende signalen afgeeft.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:14

lailapri schreef:
Almeetje schreef:
Sporen zijn pas zielig als de ruiter er niet mee kan omgaan. Je hebt ruiters die hun paard zonder sporen meer pijn doen dan ruiters die met zelfs vlijmscherpe wieltjes rijden...
Sporen zijn dan ook bedoelt voor duidelijkere hulpen mee te geven en je hulpen mee te verfijnen, niet om je paard mee vooruit te schoppen. Als je het hiervoor doet moet je zorgen dat je paard goed aan het been staat, en dat doe je niet door hem/haar vooruit te schoppen met scherpe sporen.
Persoonlijk gebruik ik bij Almé plastieke knopjes als sporen. Deze zijn erg zacht, maar doen net dat beetje extra bij het wijken en het aangalopperen (zonder spoor is de hulp vaak onduidelijk en springt ze vaker verkeerd aan). Gewoon been geven om voorwaarts te gaan doe ik met mijn kuiten.

is het dan niet zo dat je het paard door jou fouten heen moet drukken met de sporen?
Wijken komt vanuit de achterhand en de centrum van de ruiter, handen en benen zitten daar weer aan vast. Heb je het paard goed in de buiging/stelling en zijn jullie samen 1 moet een pasje wijken best te doen zijn, net als aanspringen in de goede galop, dit is meestal een balans probleem dat voorkomt uit de zit van de ruiter, je kun hem dan wel met sporen toch in de juiste buiging drukken, maar het moet toch ook zonder kunnen?

Bij het aanspringen in de rechtergalop helpt het soms als ik mijn buitenbeen met spoor extra ver naar achter leg, en dan prik ik haar niet maar duw ik zachtjes, ze is dit gewend van de eigenaar, daarmee dat ze er beter op reageert.
Wijken kende ze niet, dus als ik zachtjes duw met mijn binnenbeen met spoortje snapt ze het beter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:08

wijken komt vanuit je zit en je been gaat mee.
Aanspringen op je buiten is aanspringen op het stuwende been, aanspringen op je binnenbeen is aanspringen op het dragende been. De buiging en balans komt uit je zit en heeft niets met sporen te maken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:34

Junia schreef:
Suus_ daar heb je zeker een punt, maar ik vind als ze hun paard bij elke pas prikken en nooit een keer normaal been geven dat ze dan beter zonder kunnen rijden.

Dat vind ik ook ja :j

Maar eerlijk is eerlijk, ik rijd dan meer zonder spoor dan met, maar als ik zo omheb en ik zit in galop en paard dreigt eruit te vallen dan krijgt ie toch een prikkie met het spoor. Op die manier vind ik er niet mis mee, liever 1x een prikkie dan een tik met de zweep, aanleuning kwijt en paard wat 9vd10 keer dan ook nog eens overkruisd. Als je elke pas zit te prikken is het een ander verhaal natuurlijk.

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:26

daar kan je niet zomaar een keus uit maken, hangt gewoon enorm van het paard/situatie/ruiter af. heb je gewoon een sloom paard wat niet goed (meer) aan je beenhulpen is, kunnen spoortjes nog wel eens een uitkomst bieden. maar ik heb ook mensen gekend die het deden om het paard meer vooruit te kunnen schoppen of zelfs alleen omdat het er 'professioneel' uitziet... tja. :7

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:29

Aan sporen zelf is niks zielig, ligt eraan hoe de ruiter er mee omgaat.
Hoewel ik liever zonder sporen zie dan met.

Fientje1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:28

Als je de sporen goed gebruikt is het niet erg vind ik.
Maar ligt ook aan je paard. Of je echt sporen nodig hebt bij het rijden :P
Want als het ook gewoon zonder kan, zou ik dat doen :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:43

Ik rijd mijn paard met sporen ;) of ja, heb ik heel lang gedaan, maar ben ze kwijt :P

Sporen zijn niet om je paard voorwaarts te laten lopen ;) Het is een hulpverfijning ;) Als je je benen niet stil kan houden, en blijft kloppen, dan zijn sporen dus helemaal niks ;)

Sporen zien er heel sjiek uit en alles, maar als je er goed mee om gaat is het goed ;)

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:27

als je met een paard zonder sporen kunt rijden en even goed rijd als iemand die met sporen rijd, kan je beter rijden dan de ruiter met sporen. het is makkelijk om met sporen te rijden bij een paard, hij luisterd beter, het is makkelijker enzo, maar het is niet goed het is gemeen om met sporen te rijden, ook al rij je een van de beste met sporen, je kunt met die dingen altijd stiekem en perongeluk wat harder aansporen dan je bedoelt hebt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:43

Wat een onzin :=

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:55

petra1994 schreef:
als je met een paard zonder sporen kunt rijden en even goed rijd als iemand die met sporen rijd, kan je beter rijden dan de ruiter met sporen. het is makkelijk om met sporen te rijden bij een paard, hij luisterd beter, het is makkelijker enzo, maar het is niet goed het is gemeen om met sporen te rijden, ook al rij je een van de beste met sporen, je kunt met die dingen altijd stiekem en perongeluk wat harder aansporen dan je bedoelt hebt.

wat een onzin, sorry dat ik het zeg, maar dat slaat echt nergens op :=

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:24

Ik ben niet zo van de sporen en rijd er eigenlijk nooit mee.
Als het niet nodig is wil ik ze niet gebruiken, aangezien je paard er toch op gegeven moment aan gaat wennen en ik het altijd een beetje vreemd vind als ik van die mensen zie die een paard met sporen rijden 'omdat ze toch nog die sporen om hun laarzen hadden zitten'. :\
Ik heb één keertje met sporen gereden, en dat was toen een paard totaal mn beenhulpen negeerde en ik het na een tijdje echt zat was, verder heb ik ze nooit meer gebruikt.