Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik zou persoonlijk liever om de week les hebben van een goede instructrice, dan elke week van een instructrice die hulpteugels aanschrijft. Er word niks voor niks gezegd, waar de ruiterkunde eindigt, beginnen de hulpmiddelen (of iets dergelijks).

Aria_zz schreef:ik heb niet alles doorgelezen, maar wil toch eff iets zeggen;
voor mij lijkt het dat je hier zo'n lekke koppig beestje hebt dat het niet gewent is naar beneden te lopen en dus maar gaat vechten. En dat lijkt dan in het begin idd erg strak alles, maar uit ervaring weet ik dat fjordjes zichzelf zo'n dingen aan kunnen doen. Ze zal normaal na een tijdje leren dat ontspannen lopen beter gaat. Ik hoop dat de stiek er zo vlug als kan af is, dat blijft toch fijner voor alle twee lijkt me. Maar voor nu lijkt het me toch te helpen. Maar het kan zijn dat het anders ook opgelost kan worden, maar dat laat ik aan ervaren mensen over.
en een mooi kleurtje idd!
Paarden zijn niet zomaar koppig, het zijn juist ontzettend meewerkende dieren. Natuurlijk zitten er wel eens bittere gevallen bij, maar die hebben ook een sterk verleden. Als een paard een opdracht niet begrijpt, opdracht te moeilijk/niet haalbaar is, of pijn heeft dán word een paard koppig...
Marloes schreef:Dat is een beetje hetzelfde als dat je een Haflinger/Fjord of andere koudbloed niet normaal zou kunnen rijden zonder slof/elastiek. Welke gek dat bedacht heeft...

Coldplay90 schreef:? Waarom wil je zo graag dat ideaalbeeld nastreven?

Coldplay90 schreef:Marloes schreef:Dat is een beetje hetzelfde als dat je een Haflinger/Fjord of andere koudbloed niet normaal zou kunnen rijden zonder slof/elastiek. Welke gek dat bedacht heeft...
Inderdaad.. Elk paard kan op een normale manier ontspannen en nageeflijk lopen. Misschien hebben sommige exemplaren er meer moeite mee en is de bouw minder 'ideaal', maar het is niet zo dat het niet op de normale manier kan.
Juangi schreef:Coldplay90 schreef:? Waarom wil je zo graag dat ideaalbeeld nastreven?
Simpelweg omdat iedereen dat doet... Iedereen op wedstrijden 'loopt' er zo bij en dan wil je echt niet met een giraf aankomen.
Maar vraag maar eens waarom de paarden met hun hoofd gebogen en omlaag worden gereden, dan staat het grootste deel met een bek vol tanden. Overigens weet ook het gros op Bokt dat niet.

Coldplay90 schreef:Maar je wilt ook niet met een gespannen en opgekropte pony aankomen lijkt mij.
.

Marloes schreef:Veel mensen vinden een "gespannen en opgekropte pony" mooier dan een pony die ontspannen, maar niet volgens het plaatje door de bak loopt.
Als je dat steeds te horen krijgt, zal je zelf ook gaan streven naar dat plaatje. Niet streven naar het gevoel, maar het plaatje, en daar gaat het vaak verkeerd.

Marjoow schreef:Ik werk er zelf écht naartoe om het stiek eraf te halen, echt waar. Heb het stiek namelijk al 2x losser gezet, en ze blijft zo lopen. Ik vind dat ze een stuk fijner loopt.
Zonder stiek is het sterrenkijken en hard gaan. Niet zozeer ongecontroleerd hard, maar gewoon onwijs snel draven.
Galop en stap is eigenlijk nooit een echt probleem geweest.
Want dat is het effect van de hulpteugels, er is maar 1 weg, geen tussenweg wat voor het paard is, alleen maar een heel uur lang een oncomfortabele houding. Geen ruimte voor het paard om zelf een houding te zoeken waarin hij kan ontspannen.
Aria_zz schreef:ik heb niet alles doorgelezen, maar wil toch eff iets zeggen;
voor mij lijkt het dat je hier zo'n lekke koppig beestje hebt dat het niet gewent is naar beneden te lopen en dus maar gaat vechten. En dat lijkt dan in het begin idd erg strak alles, maar uit ervaring weet ik dat fjordjes zichzelf zo'n dingen aan kunnen doen. Ze zal normaal na een tijdje leren dat ontspannen lopen beter gaat. Ik hoop dat de stiek er zo vlug als kan af is, dat blijft toch fijner voor alle twee lijkt me. Maar voor nu lijkt het me toch te helpen. Maar het kan zijn dat het anders ook opgelost kan worden, maar dat laat ik aan ervaren mensen over.
en een mooi kleurtje idd!