Kale Vriska weer eens op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:31

Kan alleen maar meegaan met Juangi.....
Ts het lijkt alsof je helemaal niets van deze tips wilt aannemen, het enige wat je doet is: Ja maarrrr.....
Erg jammer.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:35

Marjolein, ik zou het stukje van Juangi goed gelezen.
Niet negatief bedoeld over jou instructrice; Maar er is bij mij een keer iemand geweest die zou komen voor een proefles. Eerste wat ze zei toen ze een Haflinger zag staan: "Heb je een slof of elastiek?" Ze is niet verder gekomen dan het hek van de paddock. Iemand die er zo over denkt hoeft mij niet te helpen.
Ik weet dat Sanne die hulpteugels echt niet nodig heeft en ook hartstikke netjes kan lopen zonder, maar het kost veel meer moeite om "het plaatje" te krijgen. Maar dat plaatje wat je krijgt met een hulpteugel als dit, met een paard als dit is echt niet fijn, en bereik je het tegenovergestelde.
Ik snap dat het lastig is om het te zien, als ik dit soort foto's had gehad van mij en Sanne een jaar geleden was ik hartstikke happy geweest, en waarschijnlijk zelfde soort reactie's gehad op een topic. Maar door veel te lezen, veel te voelen, veel te zien en veel te doen ga je op een gegeven moment zien/voelen wat goed of fout is.

Niet dat ik nu zeg dat ik Sanne zo netjes rijd, ze loopt niet volgens het plaatje, maar wel hartstikke ontspannen en doet alles wat ik van haar vraag (tempowisselingen, overgangen, wijken, pasje schouderbinnenwaarts enz.) Langzaamaan leer ik hoe ik haar het beste kan rijden, en leert zij hoe ze het makkelijkst kan lopen, zodat we elkaar niet in de weg zitten (op haar eigen benen, lekker ontspannen en in balans)

Woow, megaverhaal, maar ik hoop dat je er wat mee kan :)
Succes met deze ontzettend leuke pony!

edit: Bij jullie op de manege wordt er vaak met een elastiek gereden, maar dat is niet altijd de goede oplossing ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:00

Even los van het elastiek.
Het lijkt erop dat je graag een bepaalde ideaalhouding bereikt van de pony, maar je probeert die op de verkeerde manier te krijgen. Een paard zet je nl niet met middeltjes en trucjes in een ontspannen wenselijke houding, maar RIJD JE DAARHEEN. Dat gaat soms in een les, soms in een paar jaar. Ligt erg aan allerlei omstandigheden. Je moet er gewoon de tijd voor nemen dan gaat het meestal sneller dan je denkt.

Je kunt niet de pony naar een wenselijke houding rijden als je zelf geen correcte houding hebt. Je hulpen moeten nl ook correct zijn en dat kan alleen als je goed zit.
Dus je moet beginnen bij de basis, dat ben je zelf. Een goede houding aanmeten, laat jezelf veel filmen en fotograveren en wees kritisch voor jezelf kijk niet alleen naar die leuke dingetjes van kijk wat zit zijn achterbeen er hier toevallig lekker onder terwijl je zelf ergens zweeft en dus onmogelijk goede hulpen kan geven.

Als je goed oplet, zie je dat ze het beste gaat waar jij goed zit! En dat is ook logisch. Dus echt werk van daaruit en niet met het idee dat je de pony in een goede houding moet krijgen.
Correct zitten, correcte hulpen, zelf ontspannen zitten, altijd diep in het zadel blijven, altijd been eraan, altijd dragende handen aan ontspannen armen, systematisch werken aan tempowisselingen, overgangen, buiging in figuren en de ontspanning komt er vanzelf en van daaruit kun je dan de pony naar je hand rijden, opvangen en voilá die houding die je wenst.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:10

'' Een gespannen rug blokkeert de achterhand en verhindert de doorstroming van de impuls via de rug naar de ruiterhand. Dit resulteerd in problemen met de zit en aanleuning. De mate van gespannenheid van de rugspieren is bepalend voor het zitcomfort, de vreugde en lichtheid (!!) bij het rijden en - vooral- voor de gezondheid van het paard. Gespannen rugspieren leiden vroeg tot laat altijd tot de welkbekende been- of rugblessures. ''

'' De losgelaten, ontspannen rug is de essentiele voorwaarde voor: een natuurlijk bewegingsafloop in alle 3 de basisgangen. Het ontlasten van de lange rugspier en voor het comfortabel laten zitten van de ruiter.''

'' Met de hand in een houding gedwongen paarden moeten de lange rugspier vasthouden om het ruitergewicht te kunnen dragen en kunnen daarmee de stap niet door de rug laten vloeien. Het resultaat is een telgangachtige, vastgehouden beweging. ''

'' ... (heel stuk over schenkelganger= paard in langdurig opwaarts gerichte hoofdhouding die hierdoor de rug vasthoud en niet kan ontspannen) Als deze hoofd-halshouding .. door de ruiter word geaccepteerd en niet word omgevormd tot een reeel uitgestrekte houding, dan leidt dit vroeg tot laat tot verzet, aanleuningsproblemen (hard gaan op harde hand/houding te ontwijken valt hier ook onder!), onjuiste bespierin en vaak tot bewegingsproblemen, tot aan kreupelheid toe. De genoemde aanleuningsproblemen en verzet leiden dan tot op hun beurt tot het inzetten van verschillende hulpteugels. Na maanden van bijzetten onder dwang enbewegen met vastgezette rug treden naast psygische schade ook meestal lichamelijke slijtageverschijnselen op.''

Uit 'Dressuur onder vuur' door Gerd Heuschmann

Hier een duidelijke uitleg van wat ik bedoel. Geschreven door een veearts, ruiter én trainer...
Eventuele gevolgen van gespannen houding: http://www.paardenbegrijpen.nl/anatomie/kissingspines

Aanraders voor jouw: Dressuur onder vuur, Anatomie van het paard.

Marjo

Re: Kale Vriska weer eens op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:15

Het klinkt allemaal echt heel logisch wat jullie schrijven, en ik geloof ook wel dat jullie gelijk hebben, maar ik geloof óók mijn instructrice. Die zou eigenlijk liever een slof zien, maar daar kan ik niet mee rijden. Ga ik gewoon niet aan beginnen, kan ik niet en dan gaat het alleen maar fout.

Het punt is, is dat ze wél ontspannen aanvoelt (zodra een paard briest is ze ontspannen).

En we zijn echt wel vooruit gegaan in de tijd dat ik haar rijd, ik wil dolgraag vaker les, maar ik kan me dat niet veroorloven.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:18

Er is een verschil tussen ontspannen en ontspannen. Daarnaast kan briesen ook overspronggedrag zijn. (Is nu niet van toepassing denk ik, maar het betekend dus niet altijd hetzelfde).
Ik zou, als ik jou was, toch eens een proeflesje bij iemand anders. PB Chaai@Bokt anders eens, ze is aankomende zaterdag weer in Leusden :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:18

ik heb niet alles doorgelezen, maar wil toch eff iets zeggen;
voor mij lijkt het dat je hier zo'n lekke koppig beestje hebt dat het niet gewent is naar beneden te lopen en dus maar gaat vechten. En dat lijkt dan in het begin idd erg strak alles, maar uit ervaring weet ik dat fjordjes zichzelf zo'n dingen aan kunnen doen. Ze zal normaal na een tijdje leren dat ontspannen lopen beter gaat. Ik hoop dat de stiek er zo vlug als kan af is, dat blijft toch fijner voor alle twee lijkt me. Maar voor nu lijkt het me toch te helpen. Maar het kan zijn dat het anders ook opgelost kan worden, maar dat laat ik aan ervaren mensen over.

en een mooi kleurtje idd!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:29

Ik snap dat je in een lastig parket zit... :(:) Ik zou persoonlijk liever om de week les hebben van een goede instructrice, dan elke week van een instructrice die hulpteugels aanschrijft. Er word niks voor niks gezegd, waar de ruiterkunde eindigt, beginnen de hulpmiddelen (of iets dergelijks).

Wat doet ze zonder hulpteugel? Gaat ze dan volledig op de ren, of gaat ze alleen ongecontroleerd hard? Wil je eventueel tips geven voor ontspanning van dit soort paarden. Heb een hele tijd zo'n pony verzorgt... Precies zelfde bouw, kort en dikke hals. Echt ongecontroleerd hard draven, galop was nog erger, stap was kort en gespannen. Pony hield rug extreem vast en ontspande écht niet. Elke keer maar weer onregelmatig. Heb ook van alles geprobeerd (geen hulpteugels), van harde ophoudingen, tot omtrekken en zelfs zagen (:n ben ik echt niet trots op). Maar na het goede pad gevonden te hebben ging het steeds beter en konden we in een rustig tempo de bak door in plaats van crossend.

Op een gegeven moment had ik ook het gevoel dat ze ontspannen aanvoelde terwijl ze eigenlijk helemaal verkrampt loopt. Dat komt omdat je gewend raakt aan het gevoel en je het ultieme ontspanenn gevoel kwijt bent of niet kent.

Als je tips wilt moet je het aangeven. :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:32

Aria_zz schreef:
voor mij lijkt het dat je hier zo'n lekke koppig beestje hebt dat het niet gewent is naar beneden te lopen en dus maar gaat vechten. En dat lijkt dan in het begin idd erg strak alles, maar uit ervaring weet ik dat fjordjes zichzelf zo'n dingen aan kunnen doen. Ze zal normaal na een tijdje leren dat ontspannen lopen beter gaat. Ik hoop dat de stiek er zo vlug als kan af is, dat blijft toch fijner voor alle twee lijkt me. Maar voor nu lijkt het me toch te helpen. Maar het kan zijn dat het anders ook opgelost kan worden, maar dat laat ik aan ervaren mensen over.

Als je geen goed en waar commentaar hebt, kan je beter niet reageren... :n Paarden zijn niet zomaar koppig, het zijn juist ontzettend meewerkende dieren. Natuurlijk zitten er wel eens bittere gevallen bij, maar die hebben ook een sterk verleden. Als een paard een opdracht niet begrijpt, opdracht te moeilijk/niet haalbaar is, of pijn heeft dán word een paard koppig...

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:39

Ben het weer eens met Juangi. Een paard is niet zo maar koppig, en al helemaal niet 'omdat het een fjord is'. Bovendien heeft een paard vrij snel door hoe hij onder de druk van zo'n elastiek uit kan komen, je ziet ook op de foto's hoe de pony dat doet door de nek wat uit te steken en/of te gaan hangen. Ik vraag me af waarom je eigenlijk zo met de voorkant bezig bent? Waarom wil je zo graag dat ideaalbeeld nastreven?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:40

Dat is een beetje hetzelfde als dat je een Haflinger/Fjord of andere koudbloed niet normaal zou kunnen rijden zonder slof/elastiek. Welke gek dat bedacht heeft... :n

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:44

Marloes schreef:
Dat is een beetje hetzelfde als dat je een Haflinger/Fjord of andere koudbloed niet normaal zou kunnen rijden zonder slof/elastiek. Welke gek dat bedacht heeft... :n

Inderdaad.. Elk paard kan op een normale manier ontspannen en nageeflijk lopen. Misschien hebben sommige exemplaren er meer moeite mee en is de bouw minder 'ideaal', maar het is niet zo dat het niet op de normale manier kan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:45

Coldplay90 schreef:
? Waarom wil je zo graag dat ideaalbeeld nastreven?

Simpelweg omdat iedereen dat doet... Iedereen op wedstrijden 'loopt' er zo bij en dan wil je echt niet met een giraf aankomen.

Maar vraag maar eens waarom de paarden met hun hoofd gebogen en omlaag worden gereden, dan staat het grootste deel met een bek vol tanden. Overigens weet ook het gros op Bokt dat niet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:46

Coldplay90 schreef:
Marloes schreef:

Inderdaad.. Elk paard kan op een normale manier ontspannen en nageeflijk lopen. Misschien hebben sommige exemplaren er meer moeite mee en is de bouw minder 'ideaal', maar het is niet zo dat het niet op de normale manier kan.

Inderdaad, maar niet volgens het 'ideale' dressuurplaatje... Sommige paarden kunnen niet goed volledig ondertreden maar zijn toch volledig los in hun lijf, sommige kunnen hun hals niet buigen maar zijn met lichte buiging al ontspannen.

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:48

Juangi schreef:
Coldplay90 schreef:
? Waarom wil je zo graag dat ideaalbeeld nastreven?

Simpelweg omdat iedereen dat doet... Iedereen op wedstrijden 'loopt' er zo bij en dan wil je echt niet met een giraf aankomen.

Maar vraag maar eens waarom de paarden met hun hoofd gebogen en omlaag worden gereden, dan staat het grootste deel met een bek vol tanden. Overigens weet ook het gros op Bokt dat niet.

Maar je wilt ook niet met een gespannen en opgekropte pony aankomen lijkt mij.

Denk inderdaad wel dat je gelijk hebt wat dat betreft.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:49

Raar dat je instructriese een slof /elastiek aan raad, zij moet er juist zijn om je het te leren en niet dat het met een hulpteugel word opgelost, dan is het overigens helemaal geen ontspanning.
Ik zie heel veel fotos die tegen de hand zijn en die echt niet ontspannen zijn.
Zonde want de fjord ziet er super leuk uit.

Oefenen oefenen en oefenen heb ik ook al die jaren gedaan met mijn fjord en uiteindelijk krijgen we een super resultaat.
Succes.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:49

Veel mensen vinden een "gespannen en opgekropte pony" mooier dan een pony die ontspannen, maar niet volgens het plaatje door de bak loopt.
Als je dat steeds te horen krijgt, zal je zelf ook gaan streven naar dat plaatje. Niet streven naar het gevoel, maar het plaatje, en daar gaat het vaak verkeerd.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:52

Marjo, kijk eens naar Diva onder Seline.
Die loopt toch ook netjes, ondanks dat het met haar stevige korte nekkie niet altijd even simpel is?
En Seline heeft daar ook geen lading hulpteugels of scherper bit voor nodig...

Juangi heeft een heel goed punt: ondanks dat het er bij het ene paard wat beter uitziet dan bij het andere, kan elk paard ontspannen. En wat boeit het hoe het eruit ziet? Je zit er toch op, je ziet het niet, je hoeft het alleen maar te voelen... (Wat Marloes hierboven dus ook zegt: het moet voor jou lekker voelen! Hoe anderen het eruit vinden zien maakt niet uit...)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:53

Coldplay90 schreef:
Maar je wilt ook niet met een gespannen en opgekropte pony aankomen lijkt mij.

.

Maar als je nooit hebt geleerd wat goed of slecht is, dan voel je het niet en weet je ook niet wat voor gevolgen het heeft. Beetje het doel heiligt de middelen.

En weinig mensen hebben verstand van hoe de spieren/gewrichten en pezen werken van het paard en weten ook niet wat voor gevolgen bepaalde dingen hebben.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:55

Marloes schreef:
Veel mensen vinden een "gespannen en opgekropte pony" mooier dan een pony die ontspannen, maar niet volgens het plaatje door de bak loopt.
Als je dat steeds te horen krijgt, zal je zelf ook gaan streven naar dat plaatje. Niet streven naar het gevoel, maar het plaatje, en daar gaat het vaak verkeerd.

Helemaal mee eens! ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:58

Ik werk er zelf écht naartoe om het stiek eraf te halen, echt waar. Heb het stiek namelijk al 2x losser gezet, en ze blijft zo lopen. Ik vind dat ze een stuk fijner loopt.

Zonder stiek is het sterrenkijken en hard gaan. Niet zozeer ongecontroleerd hard, maar gewoon onwijs snel draven.
Galop en stap is eigenlijk nooit een echt probleem geweest.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:07

Ik heb een hengst in de herscholing die zijn rug wegdrukt en met het hoofd gooit - resultaat van jarenlang teveel dwang in de mond en ruiter die niet goed zat, maar ik rijdt hem niet met hulpteugels, sterker nog, ik heb eerst een lange tijd met een halster gereden. Van voren GEEN DWANG. Alles moet van achter uit komen.
Dan heb je het over een paardje dat alleen wilde galopperen en steigeren, een felle hengst, geen doetje. Paarden zijn niet zo lastig als je ze de ruimte geeft om hun energie af te laten vloeien. Ze worden juist koppig en link als ze dat niet krijgen.
De controle over een paard zit hem niet in bedwingen met remmende middelen.

Probeer dus van de gedachte af te stappen dat je de pony moet controleren met je handen en probeer meer met je zit, benen en oefeningen te verkrijgen. Figuren rijden is bv erg remmend. Je kunt voltes verkleinen en vergroten en daarbij een pasje overstappen. Met overgangen en tempowisselingen krijg je controle over het gaan van de pony zonder dat je daarbij overmatig met je handen bezig hoeft te zijn.
Probeer eens aan een lange teugel voltes te rijden.

Balkjes lopen is ook een goede oefening om sterrekijken te doorbreken...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-11-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:08

Marjoow schreef:
Ik werk er zelf écht naartoe om het stiek eraf te halen, echt waar. Heb het stiek namelijk al 2x losser gezet, en ze blijft zo lopen. Ik vind dat ze een stuk fijner loopt.

Zonder stiek is het sterrenkijken en hard gaan. Niet zozeer ongecontroleerd hard, maar gewoon onwijs snel draven.
Galop en stap is eigenlijk nooit een echt probleem geweest.

Lijkt het hierop? http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 57-820.jpg Zo gingen wij door de bak... Hoofd omhoog en crossen maar. En alleen maar in draf.

Steekt ze echt haar hoofd in de lucht zodat je geen controle hebt? Dan is het beter om een martingaal te gebruiken.

Wat ik je aanraad, tenminste als je het uberhaupt wil proberen. Is vooral voltes te rijden, alleen maar voltes. Gaat ze te hard, dan verklein je de volte, ontspant ze en gaat ze rustiger dan vergroot je hem.

En hier door mee blijven gaan, handen stilhouden, zelf in juiste houding zitten en echt aan de ontspanning werken. Met hulpteugels dwing je het paard, waar je naar toe wilt is het paard vragen om te ontspannen. Je kan een paard niet dwingen om te ontspannen, dat kan ik bij jou ook niet. Stel je voor dat je bijna aangereden word en ik tegen je schreeuw:'En nu ga je potverdorie ontspannen!!!!' Dat helpt dus niet bepaald :+ Want dat is het effect van de hulpteugels, er is maar 1 weg, geen tussenweg wat voor het paard is, alleen maar een heel uur lang een oncomfortabele houding. Geen ruimte voor het paard om zelf een houding te zoeken waarin hij kan ontspannen.

Waar jij voor moet zorgen is de omstandigheden optimaal voor haar maken om te kunnen ontspannen. Dus ruiter die niet in de weg zit en haar zelf haar houding laten zoeken. Je kan alleen maar zelf ontspannen, iemand anders kan je er niet toe dwingen, je moet het helemaal zelf doen en willen.

Hoop dat je er iets mee kan en ook iets mee gaat doen, eerlijk gezegd. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:13

Hmm niet echt eigenlijk, want ik heb wel controle.

Als ik haar met een losse teugel gaat, gaat ze alleen maar heel hard, en dat moet toch juist niet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:15

Aria_zz schreef:

|( |( |( |(

Had hele mooie post geschreven... crasht computer..
Strekking...
Respect voor het wezen paard, ook in beige pak met streep zit een uiterst gevoelig wezen.
Het is niet de aard van zo'n paard...
En koppig? Kan het niet zo zijn, dat het gevraagde gewoon nog te veel is?

Als ik jou nu vraag om ongetraind een spagaat te doen, wordt je daar vrolijk van of koppig?
En als ik je dan doordruk naar de grond? Omdat ik vind dat je moet?
Het is niet onredelijk om een spagaat te vragen, echter moet er wel voor getraind kunnen worden.
En soms is de een leniger dan de ander en al het beter en sneller kunnen, weer anderen,
halen die spagaat nooit helemaal.....
Met al die dingen moet je rekening houden.

En aan TS..
De ware ontspanning als je die eenmaal gevoelt hebt wil je meer, echter die krijg je indien je
paard echt ontspant, dus helemaal en de ruiter het respect heeft het paard in zijn waarde te laten
binnen zijn lichamelijke mogelijkheden en trainings status.

Ik heb super prive instr. zit momenteel met stuurloos paard, maar weet waar ik heen wil.
Heb ook groepsles van fijne instr. echter die denkt! dat hij Toobs ooit goed heeft zien lopen, ik
weet dat hij het 100x beter kan (want hij loopt in priveles echt anders). Daarmee is hij geen
slechte instr. verre van! Maar niet de beste voor mij en mijn zwartje.
Bedenk eens of een andere instr. misschien beter is voor jou en Vriska...