opstap problemen met een 7 jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Re: opstap problemen met een 7 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:37

Misschien kan je je beugels wat langer doen, zodat je niet met een opstapje op hoeft te stappen. En voor de rest eerst rustig stil laten staan en belonen, dan proberen, mocht hij gaan lopen terwijl je hangt, ho zeggen en ophoudingen maken. Succes!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:48

Probeer eerst in de hoek en de beuge iets langer.
Als dit eenmaal goed gaat ga je aan de zijkant van de bak zodat ie wel iets meer ruimte heeft maar nog steeds niet echt weg kan.
Als dat eenmaal goed gaat dan in het midden van de bak.
Anders probeer je ook na het rijden dan zijn ze vaak rustiger en dan lukt het misschien wel?
Ik had er ook problemen mee ze staat nu perfect stil!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:01

Ik had het probleem in een weekje opgelost. Mijn paardje stond toen ik hem kocht precies een halve seconde stil en dan was het draaien , stijgeren, en bijten :D . Zorg dat je een eigen krukje krijgt e10,- bij ikea. Koop 4 meter stevig touw. Zoek dan een relax plekje waar je je paard vast kan zetten. Al je bent opgezadeld doe dan aan de buitenkant van je paard het touw door de bitring en de ring aan de muur of om het hek. Pak het krukje, buiten teugel en touw (bijde uiteinden) en stap rustig op. Niet hangen, ploffen, trekken of mopperen. Beloon je paard laat het touw los en rij weg. Het touwtje glijd door de bitring heen en blijft hangen. Na een paar dagen gaat het al veel beter. }>

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:38

Thanks JJane! Dat zou wel eens een goede kunnen zijn... :) En ook handig voor als je alleen bent.
(Wat een goed onderschrift heb jij trouwens, zeg. ;))

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:07

JJane schreef:
Ik had het probleem in een weekje opgelost. Mijn paardje stond toen ik hem kocht precies een halve seconde stil en dan was het draaien , stijgeren, en bijten :D . Zorg dat je een eigen krukje krijgt e10,- bij ikea. Koop 4 meter stevig touw. Zoek dan een relax plekje waar je je paard vast kan zetten. Al je bent opgezadeld doe dan aan de buitenkant van je paard het touw door de bitring en de ring aan de muur of om het hek. Pak het krukje, buiten teugel en touw (bijde uiteinden) en stap rustig op. Niet hangen, ploffen, trekken of mopperen. Beloon je paard laat het touw los en rij weg. Het touwtje glijd door de bitring heen en blijft hangen. Na een paar dagen gaat het al veel beter. }>

Bedankt voor de tip!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:13

Die van mij had het ook, je kon niet normaal opstappen.
Ik heb het tijdelijk opgelost door als ik opgestapt was hem zijn hoofd naar me toe te laten draaien en hem 2/3 biksbrokje te geven (ja een haflinger gaat voor eten altijd voor je door het vuur)
Dit heb ik een maandje vol gehouden en stap nu zonder problemen op. De brokjes gelijk weer afgebouwd en dat gaat nu heel goed.

Misschien niet de perfecte opvoed methode maar bij ons heeft het geholpen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:50

Brokjes doen een wonder!

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:42

Ik herken dit probleem
Laat hem eerst zien dat het krukje niet eng is. Doe dit door te longeren terwijl je op het krukje staat en zelf wat gymnastiek oefeningen doet. als je bv van hand wil veranderen aan de longe doe je nog even wat oefeningen op het krukje terwijl hij naast je staat. Vind hij dit niet eng? dat is stap 1.
Mijn paard vond alles wat rechts van hem gebeurde eng. dus zodra ik mijn been over het zadel heen legde raakte hij in paniek.
Nu heb ik het zo opgebouwd:
1 aan beide kanten springen naast het zadel
2 beide kanten een hupje doen in de beugel
3 aan linkerkant hangen en net zolang belonen tot er ontspanning is ( mits hij stil blijft staan )
4 rustig been over het zadel leggen en weer belonen tot er ontspanning is
5 rechtervoet in beugel en weer belonen tot ontspanning
6 rustig wegstappen en nog maals belonen

Dit heeft zo n 3 weken geduurt, maar ik kan nu opstappen zonder problemen ( al moet ik het nog wel rustig aan doen)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:29

had die van mij ook een handje van, weglopen zodra ik erop stapte. Dan stapte ik gewoon weer af en weer opnieuw. Net zolang totdat ze wel stil bleef staan. Kan er nu zo opstappen zonder problemen. Mss heb je hier iets aan. Succes.

corinadw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:43

poeliwoepi schreef:
Ik herken dit probleem
Laat hem eerst zien dat het krukje niet eng is. Doe dit door te longeren terwijl je op het krukje staat en zelf wat gymnastiek oefeningen doet. als je bv van hand wil veranderen aan de longe doe je nog even wat oefeningen op het krukje terwijl hij naast je staat. Vind hij dit niet eng? dat is stap 1.
Mijn paard vond alles wat rechts van hem gebeurde eng. dus zodra ik mijn been over het zadel heen legde raakte hij in paniek.
Nu heb ik het zo opgebouwd:
1 aan beide kanten springen naast het zadel
2 beide kanten een hupje doen in de beugel
3 aan linkerkant hangen en net zolang belonen tot er ontspanning is ( mits hij stil blijft staan )
4 rustig been over het zadel leggen en weer belonen tot er ontspanning is
5 rechtervoet in beugel en weer belonen tot ontspanning
6 rustig wegstappen en nog maals belonen

Dit heeft zo n 3 weken geduurt, maar ik kan nu opstappen zonder problemen ( al moet ik het nog wel rustig aan doen)

Na afgelopen week meld ik me ook maar eens bij dit onderwerp. Die van mij staat ook niet stil bij het krukje, zonder krukje is geen probleem.
Afgelopen week ging het mis, tenminste meneer rukte zich los van diegene die hem vasthield en voor dat ik mn teugels kon pakken lag ik er al weer af (incl hersenenschudding).
Kreeg op stal inderdaad ook al de tip om overal een krukje bij te gaan gebruiken.

@poeliwoepi De beloning, gebruik je daar iets lekkers voor of gewoon met de hand?