Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Zorg dat je een eigen krukje krijgt e10,- bij ikea. Koop 4 meter stevig touw. Zoek dan een relax plekje waar je je paard vast kan zetten. Al je bent opgezadeld doe dan aan de buitenkant van je paard het touw door de bitring en de ring aan de muur of om het hek. Pak het krukje, buiten teugel en touw (bijde uiteinden) en stap rustig op. Niet hangen, ploffen, trekken of mopperen. Beloon je paard laat het touw los en rij weg. Het touwtje glijd door de bitring heen en blijft hangen. Na een paar dagen gaat het al veel beter.
JJane schreef:Ik had het probleem in een weekje opgelost. Mijn paardje stond toen ik hem kocht precies een halve seconde stil en dan was het draaien , stijgeren, en bijten. Zorg dat je een eigen krukje krijgt e10,- bij ikea. Koop 4 meter stevig touw. Zoek dan een relax plekje waar je je paard vast kan zetten. Al je bent opgezadeld doe dan aan de buitenkant van je paard het touw door de bitring en de ring aan de muur of om het hek. Pak het krukje, buiten teugel en touw (bijde uiteinden) en stap rustig op. Niet hangen, ploffen, trekken of mopperen. Beloon je paard laat het touw los en rij weg. Het touwtje glijd door de bitring heen en blijft hangen. Na een paar dagen gaat het al veel beter.
poeliwoepi schreef:Ik herken dit probleem
Laat hem eerst zien dat het krukje niet eng is. Doe dit door te longeren terwijl je op het krukje staat en zelf wat gymnastiek oefeningen doet. als je bv van hand wil veranderen aan de longe doe je nog even wat oefeningen op het krukje terwijl hij naast je staat. Vind hij dit niet eng? dat is stap 1.
Mijn paard vond alles wat rechts van hem gebeurde eng. dus zodra ik mijn been over het zadel heen legde raakte hij in paniek.
Nu heb ik het zo opgebouwd:
1 aan beide kanten springen naast het zadel
2 beide kanten een hupje doen in de beugel
3 aan linkerkant hangen en net zolang belonen tot er ontspanning is ( mits hij stil blijft staan )
4 rustig been over het zadel leggen en weer belonen tot er ontspanning is
5 rechtervoet in beugel en weer belonen tot ontspanning
6 rustig wegstappen en nog maals belonen
Dit heeft zo n 3 weken geduurt, maar ik kan nu opstappen zonder problemen ( al moet ik het nog wel rustig aan doen)