Nomad en ik weer eens. Vooruitgang of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:48

Hoi,

Leuk paard om te zien :D
Ik herken mijzelf heel erg in jou, Mijn paard liep ook constant te diep,op de voorhand en weinig activiteit achter,
Ik heb toen van mijn instructie hele waardevolle tips gekregen.
1e reactie op een paard wat te diep loopt in je handen naar voren plaatsen maar dan geeft je ze juist de gelegenheid er nog meer in te zakken en op te rollen.
Teugels ruim op maat nemen en voor je plaatsen in het begin voelt dit heel onwennig maar het wend echt.
En ook een teken van te diep lopen is luiheid op het been het is heel belangrijk bij een paard wat te diep loopt dat hij goed aan het been is en dat het rijden echt uit het been geven komt.
Dat hij vanuit je beenaanvulling je hand gaat opzoeken en daar tegen je begrensing aankomt en vanuit daar meer op de ll gaat lopen.
Hier gaat wat tijd in zitten maar het word echt beloond!
Uiteindelijk zal hij ook meer de achterhand activeren en meer bergopwaards gaan lopen.
Eventueel zweepje bij het rijden pakken dat zodra je beenhulp niet doorkomt je met je stokje kan bijtikken.
succes!(foto`s van mijn vroegere rijden en nu wil ik best laten zien aan je hoor)

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:14

Ik vind het er super uit zien, lekker ontspannen.
Alleen de galop vind ik er nog wat gespannen uit zien.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:34

Erg mooi paard, je moet er alleen op letten dat wanneer hij lekker naar beneden loopt je hem niet los gaat gooien van voren.
Dus wel gewoon contact blijf houden!
Verder ziet het er super uit!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:53

Leuk paard!
Idd neus er meer uitrijden, loopt nu te diep.
Teugels gewoon op maat houden en vooral niet tegenhouden van voren. Veel van achter naar voren rijden.
Je moet de achterbenen meer activeren en dan zal ze van voren zichzelf meer oprichten.
Goed voorwaarts houden. Misschien denk je dat je te hard gaat maar dat is in deze fase juist goed.
Tip: zoek een goede instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:56

bedankt allemaal.

Een goede instructeur heb ik hoor,Heb alleen een poosje niet kunnen lessen doordat mn paard erg ziek is geweest heb afgelopen week 3x les gehad, hij heeft er zelf ook op gezeten waardoor we nu gerichter het probleem aan kunnen pakken en dat werkt. hij loopt nu wat opgerichter en meer vanuit de achterhand. soms nog maar 2 meter soms een halve baan maar het gaat vooruit.

Tevens heeft dit paard spijsverteringsproblemen waardoor hij ook moeite heeft om zn buikspieren te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-10 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:13

Je houding is al erg vooruit gegaan! Maar je paard gebruikt zijn achterhand eigenlijk gewoon niet. Waar die soepel loopt heb ik dan ook het idee dat ie zijn achterbenen onder zijn lijf heeft... En idd, die foto waar je niks bij wist lijkt een protest moment. Het is een kwestie van trainen! En een goede instructeur/ instructrice. Ik heb sinds ik weer les (nu 4 lessen) mijn 'lijstje' al bijna weg gewerkt.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:22

Ik vind het er opzivch wel redelijk uit zien, wat je zelf al aangeeft je valt naar voren, dit is ook te zien.. De eerste foto's vind ik wel goed, jullie zijn dan precies in balans(horizontaal en vertikaal). Probeer recht op te zitten, dit zorgt er ook voor dat je paard niet zo op de voorhand valt. Tip denk aan buiten-achter, dan blijf je in evenwicht en onbewust laat je het paard dan ook p de achterhand lopen.. :)

Succes enne ieder paard gaat wel is in protest, vind niet dat je daar op kan oordelen, na een paar 'kiekjes'. Waarschijnlijk combi van verkeerde hulpen en onbegrip paard, so be it, heeft de beste ruiter wel is last van!

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:25

Share schreef:
bedankt allemaal.

Een goede instructeur heb ik hoor,Heb alleen een poosje niet kunnen lessen doordat mn paard erg ziek is geweest heb afgelopen week 3x les gehad, hij heeft er zelf ook op gezeten waardoor we nu gerichter het probleem aan kunnen pakken en dat werkt. hij loopt nu wat opgerichter en meer vanuit de achterhand. soms nog maar 2 meter soms een halve baan maar het gaat vooruit.

Tevens heeft dit paard spijsverteringsproblemen waardoor hij ook moeite heeft om zn buikspieren te gebruiken.

Hele makkelijke oefening en helpt ook op de spijsvertering... Voordat je paard lief opzadeld en aansingeld van voor naar achteren met gespreidde vinger toppen over de buik. Dit paar maal herhalen over de hele buik, dus ook de zijkant, vanaf alle bij de kanten.. (vanaf de singel plek)... Uhh duidelijk haha ?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:43

Hij loopt op een heleboel foto's achter de loodlijn, dat kun je waarschijnlijk wel oplossen met meer been ;)

Voor de rest weet ik niet zo veel te zeggen, het overige commentaar geef je zelf al aan :)

Anoniem

Re: Nomad en ik weer eens. Vooruitgang of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:54

Zo al beter dan??

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

?? Of nog steeds niet??

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:25

Als ik het mag zeggen zie ik liever de halslijn op foto A.
A.
Afbeelding
B.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:46

Ik persoonlijk ook.. maar als ik hem daar laat lopen, looptie van achter dus niet (voldoende) bij, en looptie op de voorhand..duikelaar..

Paardrijden is moeilijk he~?! de een ziet liever dit, de ander liever dat..

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:24

en dan m alleen maar voorwaarts rijden meid,
je moet m proberen wel ontspannen rond te krijgen van voren om het zo te zeggen..
tja ik kan het niet goed uitleggen eigenlijk..

Maar als je hem wat hogerop wilt rijden, moet je goed de achterhand derbij houden en dan toch steeds iets laten zakken, zodat die in zijn hoofd/hals houding iets zakt.
Haha moeilijk zeg uitleggen.. phoeh

Maar over het algemeen vind ik de foto's die je als laatste poste wel beter. In zijn hals magtie iets meer ontspanne maar zijn achterbeentjes gaan wel beter mee:)

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:38

De 2e set foto's vind ik persoonlijk al beter, maar ik vind dat de neus er toch nog wat meer uut mag, en het totaalplaatje wat ontspannener mag worden. komt echt nog wel :)

Over de 1e post is het meeste denk ik wel gezegd, het enige wat ik nog wil toevoegen is dat ik af en toe een waslijntje zie hangen, dus probeer de verbinding constant te houden.

En m'n complimenten omdat je hem erg vriendelijk rijd :D

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:11

Hmm... Ik vind dat hij op alle foto's te diep loopt, hij kropt zich op.
Probeer dat neusje eruit te rijden door veel (schijn)overgangen te rijden.
Mooi paard is het zeg! <3

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:41

Dat ziet er al een stuk beter uit!,

Alleen op wat meer je hakken uitdrukken, en je handen iets hoger. dan ziet het er nog een stuk mooier uit!
Wel gaaf paard!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:02

Uhm.. Je paard is Z geweest? Ik vind dat je veel voorwaarts neerwaarts rijd en met nadruk op neerwaarts.
Ik vind hem, voornamelijk op de eerste set foto's behoorlijk op de voorhand wandelen. Over de
rug willen rijden is altijd goed maar het moet voor een paard dat al hoger heeft gelopen wel
opwaarts blijven.. Dat je B rijd is geen excuus om je paard achter de teugel te laten lopen en hem
te laten "sukkelen op de voorhand.."
Afbeelding
Paard loopt hier ECHT heel erg op de voorhand, veel te diep, je hebt je handen te hoog en je teugels
te lang.. en je gaat omdat hij voorover loopt ook naar voren lichtrijden.. Zie je het nu?

Ik denk dat je (aangezien je paard al hoger is) wat sneller moet beginnen met bergopwaarts
rijden en van achteren naar voren aan je benen sluiten.

Je handen mogen overigens wat meer bij elkaar gebracht worden, hierdoor kan hij (als je hem
correct aan je benen rijd) niet zo diep kruipen. En dat waslijntje.. ja.. dan kruipt hij er achter
en geeft hij wel na maar dan heb je hem net niet genoeg aan je been denk ik.

Verder wel een leuk paard.

Afbeelding

pas op dat je niet terug gaat trekken als hij aan je hangt (je ene hand geeft hier meer mee dan de ander,
het lijkt alsof hij niet door zijn linkerkaak wil komen waardoor jij "trekt" (of terug hangt in hem) )

Ik baseer het op hoe het lijkt op de foto's, ik weet natuurlijk niet hoe je paard aanvoelt
aangezien ik er niet op heb gezeten.

Al met al verder wel een leuke combinatie!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:16

Wat maakt iedereen zich druk over het diep lopen,liever te diep dan te hoog.
Vw is wel belangrijk. Ik vind al je rij foto's netjes en geef het een jaar dan komt het echt wel goed.
Succes.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:20

kohtje schreef:
Wat maakt iedereen zich druk over het diep lopen,liever te diep dan te hoog.
Vw is wel belangrijk. Ik vind al je rij foto's netjes en geef het een jaar dan komt het echt wel goed.
Succes.

Ooit gehoord van Rollkur waarbij een paard als het te lang veel te diep loopt gedurende een
lange periode er bovenop de laatste halswervel een vergroeiiing kan plaatsvinden waardoor
het paard zijn neus nooit zonder pijn meer naar voren kan doen?

Hoog lopen hoeft ook niet, maar wel nageeflijk aan het been en liever voor de ll dan erachter.
Denk maar niet dat je het L2 uitkomt als je paard achter de ll loopt, niet aan het been gereden
is hoor en niet meer bergopwaarts loopt. Dat kun je wel vergeten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:28

Het is gewoon helemaal geen makkelijk paard om te rijden ook door zijn lichamelijke problemen. Tevens is hij altijd met een slof gereden en is op zn voorhand naar het Z gesloft (de l2 kom je dus echt wel uit en het z haal je schijnbaar dus ook als je maar vaak genoeg start op je thuis basis) . je hebt Z dressuur en Z dressuur. En daarbij ben ik zelf ook nog lerende. Paard schiet van het ene uiterste in het andere uiterste maar bijna nooit in de juiste houding. Tijdens de les gaat het stukken beter als wanneer ik voor mezelf rijd. Instructeur heeft hem laatst gereden en die had ook moeite ermee.. Paard loopt van nature al voorover. Plus het feit dat hij van zn kop tot zijn kont spierproblemen heeft zorgt ervoor dat het heel langzaam en stapsgewijs moet vorderen infeite moet dit paard nu hele andere spieren gebruiken als die hij gewend is te gebruiken dus het probleem is niet zomaar opgelost. Aan het been is dit paard wel.. ik moet alleen zelf ook nog leren voelen en op tijd ingrijpen.

mijn rijden vergelijken met de rollkur vind ik wel een beetje erg overdreven..

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:31

Ik ben het grotendeels niet eens met de reacties voor mij.
Als ik even de foto's pak die svdijk86 heeft gebruikt.

Ik vind persoonlijk de halshouding op de eerste foto daar goed. En die zou ik in het begin 'uitschuiven' richting halsstrekken.
Dus nog iets lager. Hoe meer hij strekt, hoe beter. Als hij dan soms iets achter de LL komt, dat vind ik geen probleem met halsstrekken. Let wel op dat je genoeg activiteit bewaard. Dat mis je op sommige foto's. Als je linksom en rechtsom hebt losgereden in stap, draf en galop met veel voltes e.d. Stap je even een paar rondjes en daarna pak je hem iets op zoals op de tweede foto. In die houding halshouding kan je oefenen met figuren, middendraf en middengalop en nog meer overgangen. Zodat hij daar nog beter zijn achterbeen er onder plaats en lekker voorwaarts loopt. Je kan nu ook een proefje rijden. En dan kan je weer een rondje stappen en tussen het oppakken kon ook nog. En dan ga je weer halsstrekken in draf, galop en stap. En dan stap je hem uit. En dan heb je flink getraind. Als hij in het begin niet los genoeg is moet je hem niet oppakken. Dan wordt ie te strak.
Een paar keer in de week kan je ook alleen het halsstrekken oefenen.

Als je het zo doet denk ik dat je het prima doet. En heb je het beste van twee werelden. Ik zou zelf nooit alleen zo rijden als de foto's in de tweede post.

Bovendien doe je het prima! Echt, zeker voor een B ruiter.
Ik denk dat je er ook een fijn paard aan hebt en dat je nog veel van hem kan leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:34

Bedankt apple. Zoals jij het trainings projectje voorstel, zo probeer ik het ook te doen. :j misschien reageer ik niet altijd snel genoeg als zou moeten maar ik doe wel mn best..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:17

Beterschap met je stuitje madam! Gewoon voorlopig lekker voorzichtig rijden ;)
Elkaar ge-PBed en we snappen elkaar nu helemaal toch ;)

Ik wens je veel succes!

Karly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:19

Je schrijft "paard loopt van nature al voorover" , elk paard loopt van nature voorover. Zonder ruiter is dit geen probleem, maar als hij nooit geleerd heeft om een ruiter te dragen op een correcte manier, en daar heeft hij écht zijn achterbenen voor nodig, zal hij dit blijven doen zoals ik nu op de foto's zie, gezien zijn geschiedenis zou je dit kunnen blijven maskeren met hulpmiddelen, maar gelukkig zie je in dat dat niet de oplossing is voor dit probleem...
Als ik jou was, zou ik me eens informeren in het rechtrichten, ws zijn er hier op bokt mensen genoeg die er veel meer ervaring mee hebben dan ik, maar mijn ervaring is dat je dan een heel ander paardje krijgt, en ook een heel ander plaatje <3 . bovendien zijn de rechtricht-oefeningen erg leuk om te doen, en met verbluffend (vlot) resultaat als je de juiste stappen volgt. Ik vind je paard nog erg vriendelijk overkomen als je beseft dat het hem ws allemaal moeilijk afgaat en wellicht ook pijn doet.. Het moet voor jou ook zwaar zijn om hem te rijden, als hij jou gebruikt als steun....
Succes! Wél een mooi paard trouwens! *D

123Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:43

mooi beest,
Maar ik vind hem over het algemeen te diep lopenm
ik zie wel verbetering