Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Mellanie_ schreef:Nou heb ik nog een paar vraagjes:
-Hoe krijg ik hem dan meer gesloten? als ik de teugels korter neem word
meneer drukker met zijn hoofd.
- Hoe verbeter ik de hoofd-hals houding?
- Hoe krijg ik hem stiller in aanleuning?

Dus dan wil ik gewoon meteen weer met vanalles bezig in de training 

Anne_GTI schreef:Naast al die overgangen die al genoemd zijn vind ik zelf de volgende oefening in de training heel fijn: uit de hoek travers meenemen, dan omstellen naar schouderbinnenwaarts na een meter of 5, vervolgens bij E of B van hand veranderen in middendraf. Maak ook misbruik van het feit dat je meer impuls houdt richting uitgang![]()
Verder is nog een hele fijne oefening voor de galop om op een grote volte 4x een correcte overgang naar draf te rijden en vervolgens weer aan te springen. Daarmee krijg je ze fijn op het achterbeen en goed aan de hulpen. Moeilijkere variant daarop is op de middellijn recht aan te springen en dat 3x te doen. Als je nog verder gaat knutselen kan je links en rechts afwisselen, allemaal nog steeds door de draf. Pas als hij dat goed beheerst gaan knutselen met eenvoudige wissels. Als je dat eerste goed kan krijg je veel mooiere eenvoudige wissels omdat ze niet snel met twee benen tegelijk zullen aanspringen en voldoende voorwaartse drang houden.
Keertwending om de achterhand zou ik in de training heel klein oefenen, liever 1 of 2 passen goed gesloten en dan er weer uit dan laten overstappen/zijwaarts stappen of zelfs een been laten staan. Die opmerking over de filmster neem ik terug, voor een meisje van 10 doet ze het heel knap. Misschien kan ze een volgende keer op een krukje gaan staan met de ellebogen op de bakrand, da's voor haar ook veel makkelijker en minder zwaar.

Oefeningen die veel impulsverlies geven in het aanleren pak ik bewust richting uitgang. Da's geen ongehoorzaamheid maar handigheid. Heb ik niet zelf verzonnen hoor, een keertje opgepikt in een clinic van Reinier Klimke. Je moet het jezelf niet moeilijker maken