Zander in de M2! Tips gevraagd (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:07

hihi nou niks meer over de kwaliteit van filmen zeggen het gaat om het proefje! :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:09

Net te snel geplaatst zeker??? :D :D :D

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:10

@ aerdenhout1 wat een compliment! bedankt :D

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:10

aerdenhout1 schreef:
Net te snel geplaatst zeker??? :D :D :D

haha jah :P

Mellanie_

Re: Zander in de M2! Tips gevraagd (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 17:10

Nou heb ik nog een paar vraagjes:
-Hoe krijg ik hem dan meer gesloten? als ik de teugels korter neem word
meneer drukker met zijn hoofd.
- Hoe verbeter ik de hoofd-hals houding?
- Hoe krijg ik hem stiller in aanleuning?

Liesyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:11

hahah cool :D ik ken een fjord Sander
dus is grappig :9

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:12

Mellanie_ schreef:
Nou heb ik nog een paar vraagjes:
-Hoe krijg ik hem dan meer gesloten? als ik de teugels korter neem word
meneer drukker met zijn hoofd.
- Hoe verbeter ik de hoofd-hals houding?
- Hoe krijg ik hem stiller in aanleuning?

1. Op de achterhand laten komen, dan wordt hij vanzelf korter in de hals en meer gesloten
2. Zie 1
3. Zie 1, meer op eigen benen laten lopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:15

Ik mag toch aan nemen dat je les hebt?
Oprichting heeft eigenlijk niet zo veel te maken met de lengte van je teugels.
Natuurlijk moet je ze naarmate je paard ronder en hoger word in zijn hals wel korter op pakken natuurlijk...jeetje is dit te begrijpen??
Vraag je les gever ( ster) die heeft je tot nu toe toch heel fijn geholpen zou ik zo zeggen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:15

Neenee, sluiten doe je niet door de teugels korter te nemen!!

Veeel overgangen, maar wel gereden overgangen. Dus van draf naar stap: eerst in draf kleinere passen laten maken, van daaruit naar een actieve stap. Ook stap-halt en draf-halt op dezelfde manier. Zorg dat hij in de overgangen niet duikt in je hand.

Een stillere hoofd-halshouding zal deels verbeteren als je paard wat sterker wordt en minder moeite heeft met de oefeningen. Bv de travers en stap-galop kost nog net iets teveel moeite waardoor hij het hoofd wegduwt. Blijf dus oefenen op losgelatenheid en kracht, wissel af in hoofd-halshouding! (ook regelmatig even lange teugel geven tussendoor)

Eigenlijk kan ik je dit niet echt via de pc uitleggen, je moet het voelen op je paard en daarvoor is vooral je instructie superbelangrijk. Je zit nu eigenlijk net op het punt waar je paard echt door moet gaan sluiten, meer richting oprichting komt en daar zijn balans moet vinden. Volgens mij één van de moeilijkere punten bij het africhten van het paard. Jij moet leren eraan te rijden zonder teveel te doen, je paard moet een soort nieuwe balans vinden in gedragenheid en schwung.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:04

Okeej bedankt, heel fijn uitgelegd allemaal.
wat is dressuur ook een mooie sport he :)
Ik moet gewoon nog zoveel leren!
Maar die punten die ik noemde komen dus echt voort uit de training.
Zeg maar hoe sterker en soepeler hij word in zijn oefeningen en zijn achterhand hoe beter die punten zullen gaan.
mijn instructie is op vakantie en ik zit zo vol van alles na die eerste M2 wedstrijd :P Dus dan wil ik gewoon meteen weer met vanalles bezig in de training

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:11

Commentaar is al gegeven, mij rest alleen de vraag: Waar is de Jury? :+

Edit: In een keer gaat het beeld omhoog en zag ik ze helemaal boven zitten. hihi

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:14

Ik ben het met veel eerdere reacties eens. Probeer je paard inderdaad sterker te krijgen door veel overgangen en tempo wisselingen te rijden. Hierdoor zal hij achter meer gaan zakken en voor omhoog komen wat een verbetering van je aanleuning is. Op het moment dat je paard beter gedragen gaat lopen kan je zelf ook beter en stiller gaan zitten. Vanuit mijn oogpunt mag je paard al veel meer met zijn kont eronder en de berg op lopen. Ook zal je middendraf daardoor beter worden. Zodra hij beter aan elkaar loopt en gaat zitten in de middendraf kan hij beter strekken en valt je paard niet uit elkaar in de oefening.
Nog een tip is om veel te werken aan de lengtebuiging. Nu gaf je dit zelf ook wel al aan. In de travers is goed te zien dat er eigenlijk geen juiste lengtebuiging is. De juiste stelling en buiging is in dit geval nog belangrijker als het feit dat je paard met zijn kont naar binnen loopt. Zodra je lengtebuiging beter is zullen ook de keertwendingen makkelijker worden. Veel succes ermee!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:48

leuk paard met fijne gangen..

ik ga mee met wat de rest zeg.. paard moet meer opgericht en op het achterbeen, zeker voor in de M2!

Rij het paard actief voorwaarts, veel schakelen en overgangen rijden..

Wat ik moet doen tijdens mn les is vooral letten op mn handen, ik wiebel nog al.. handen stil en paard opsluiten, met je benen er naartoe rijden en goed zitten zadat je ze aan elkaar rijdt..
het is een kwestie van voelen wanneer ze opgericht EN ontspannen lopen, dit is in het begin lastig omdat veel paarden hun rug willen wegdrukken??

Heb je les? zo ja, overleg dit eens met je instructie, oprichten is niet makkelijk en heb je denk wel wat hulp bij nodig..

Verder vind ik dat je in je proef meer mag durven te rijden.. uitgestrekte draf mag meer, travers kantelt hij (heeft ook te maken met rechtrichen,oprichten en achterbeen gebruik)

Kortom, het ziet er niet heel verkeerd uit maar er zijn nog wel wat dingen waar je mee aan de slag moet ;)
Succes, gaat wel goedkomen..

sasja10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:06

ik ga mee met de rest. Het paard mag nog meer gesloten en constanter in de aanleuning.
dat gesloten krijgen doe je niet door de teugels korter te pakken maar door heel veel te schakelijk, dan komt ie vanzelf meer bij elkaar.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:26

bedankt voor de reacties.
Ik krijg wel les, maar mijn instructie zegt dat zoals hij nou loopt, moet hij ook in de proef lopen. Zoals hij nu liep. Wat dus nog niet goed genoeg is. sowieso als ik met zweep rijd loopt hij echt heel anders. ik kan voor de grap thuis wel een proefje rijden en dan met zweep en dan ook effe filmen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:41

Dan ben ik het niet eens met je instructrice, of hij moet in de les anders lopen. Maar voor M2 niveau is dit nog net niet genoeg.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:54

Wat mij het eerste opvalt in de proef is dat Zanders draf versneld in plaats van veruimt, ik zou Zander wat langzamer laten draven maar ruim en wel achterhand erbij houden. Dat geeft ieder geval veel meer rust in het proef en dat vind ik een fijner beeld.

Aanleuning is ook een aandachtspunt, het is te onrustig en is ook laag maar dat komt omdat Zander niet voldoende op achterhand loopt.

Bij achterwaarts moet je wat rustiger achterwaarts gaan want hij gaat gestrekt en let goed op aantal passen. (4 ipv 5) :+

Zander stapt vrij goed maar bij de keertwendingen ga je te ruim waardoor Zandor opeens klein moet stappen bij de keertwendingen en dat geeft geen prettig beeld.

Galop is er ook werk aan, meer verzameld en wel vooral sprong houden.

Over hele proef moet je beter voorbereiden bij elke onderdelen, bijv bij travers buiging meenemen vanuit hoek, keertwendingen kleiner stappen en op de 10 meter volte galop eerst verzamelen en dan pas stap. :)

Het is niet slecht voor M2 debuut

edit: als je gedurfd gaat rijden, doe dat pas als je paar keer rustige goed afgewerkte proeven hebt neergezet. Het gaat niet zomaar :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:05

Naast al die overgangen die al genoemd zijn vind ik zelf de volgende oefening in de training heel fijn: uit de hoek travers meenemen, dan omstellen naar schouderbinnenwaarts na een meter of 5, vervolgens bij E of B van hand veranderen in middendraf.

Maak ook misbruik van het feit dat je meer impuls houdt richting uitgang ;)

Verder is nog een hele fijne oefening voor de galop om op een grote volte 4x een correcte overgang naar draf te rijden en vervolgens weer aan te springen. Daarmee krijg je ze fijn op het achterbeen en goed aan de hulpen. Moeilijkere variant daarop is op de middellijn recht aan te springen en dat 3x te doen. Als je nog verder gaat knutselen kan je links en rechts afwisselen, allemaal nog steeds door de draf. Pas als hij dat goed beheerst gaan knutselen met eenvoudige wissels. Als je dat eerste goed kan krijg je veel mooiere eenvoudige wissels omdat ze niet snel met twee benen tegelijk zullen aanspringen en voldoende voorwaartse drang houden.

Keertwending om de achterhand zou ik in de training heel klein oefenen, liever 1 of 2 passen goed gesloten en dan er weer uit dan laten overstappen/zijwaarts stappen of zelfs een been laten staan.

Die opmerking over de filmster neem ik terug, voor een meisje van 10 doet ze het heel knap. Misschien kan ze een volgende keer op een krukje gaan staan met de ellebogen op de bakrand, da's voor haar ook veel makkelijker en minder zwaar.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 11:09

bedankt voor de tips en het commentaar!
@ Anne_GTI dit lijken me leuke uitdagende oefeningen om te rijden.
Dit is ook wat ik zoek in al het commentaar echte oefeningen waar ik mee aan de slag kan :)
Vandaag heeft Zander vrij (da's standaard na een wedstrijd) maar morgen ga ik er lekker mee aan de slag :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:20

Allereerst vind ik je zit al niet echt je van het.
Zoals eerder gezegd prik je nogal veel, maar ook mag je been wel wat langer denk ik, geeft sowiezo een rustiger beeld. Beugels gaatje langer?
Daarnaast zou je je hand ook nog wat mooier kunnen dragen.

Verder vind ik je paard nog niet echt M2 klaar, hij is nog vrij onrustig in de aanleuning en mist oprichting. Ik zou gewoon lekker gaan lessen en je paard weer alert maken op je been en over een maandje of wat weer gaan starten!

heel veel succes ermee & ik kijk uit naar je volgende HAW topic!

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:46

Ik heb toevallig zaterdagochtend geschreven bij het M2. Ik ben erachter gekomen dat je echt op de kleinste dingetjes je punten vergooid. Je uitgestrekte draf moet gewoon de hele lange zijde en veel meer en constanter en je paardje maakt takfouten wat er jammer is, wat had je voor je uitgestrekte draf? Verder rijdt je netjes van voor naar achter maar ik zou graag een iets onafhankelijkere hand willen zien, rechtop zou er al beter uitzien en een stillere hand zou zeker de aanleuning verbeteren aangezien je paardje niet erg constant is. Dat is opzig een klein lichtpuntje en valt wel mee. Travers mag meer buiging en aanleuning, je trekt je binnenhand veel te veel naar de wand waardoor je paardje niet echt meer wat wat voor halshouding die nu aan moet nemen wat je hele oefening eigenlijk verpest. Je achterwaarts vind ik erg netjes en je halthouden ook! In je galop bij het gebroken lijntje valt je paardje uitelkaar en springt ie achter meer omhoog, goed aan je aanleuning werken dus in je galop en contra. Verder heb je een hele nette doorgesprongen galop je aanleuning maakt het geheel niet af, probeer je hand meer te geven en niet constant vast te houden. Je middenstap is er matig en mag veel meer door lichaam stappen, geloof me toen ik moest schrijven had ik daar beter een stempel van kunnen maken hoevaak dat voorkwam. Jammer van die drafpas bij galopaanspringen, dan ga je al van een 7 naar een 5. Rechtsom galop moet je hem iets meer aan de praat houden van achter en suft ie iets weg erg zonde want hij heeft een erg mooie galop. Je middengalop moet simpelgezegt veel meer en hele zijde. Verder heb je echt heel niet slecht gereden het zijn alleen allemaal kleine dingetjes waarvan je punten omlaag gaan!

Ik vindt je wel M2 klaar het een en ander klopt alleen nog niet met je aanleuning, verbeter dat en het zal er aanzienlijk beter uit gaan zien!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:14

leuk paard!
Jammer dat je constant zit te drijven, breekt het hele plaatje.
Waarom toch al over naar de M2 als de aanleuning etc nog niet voor elkaar is?
Succes!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:59

Anne_GTI schreef:
Naast al die overgangen die al genoemd zijn vind ik zelf de volgende oefening in de training heel fijn: uit de hoek travers meenemen, dan omstellen naar schouderbinnenwaarts na een meter of 5, vervolgens bij E of B van hand veranderen in middendraf. Maak ook misbruik van het feit dat je meer impuls houdt richting uitgang ;)

Verder is nog een hele fijne oefening voor de galop om op een grote volte 4x een correcte overgang naar draf te rijden en vervolgens weer aan te springen. Daarmee krijg je ze fijn op het achterbeen en goed aan de hulpen. Moeilijkere variant daarop is op de middellijn recht aan te springen en dat 3x te doen. Als je nog verder gaat knutselen kan je links en rechts afwisselen, allemaal nog steeds door de draf. Pas als hij dat goed beheerst gaan knutselen met eenvoudige wissels. Als je dat eerste goed kan krijg je veel mooiere eenvoudige wissels omdat ze niet snel met twee benen tegelijk zullen aanspringen en voldoende voorwaartse drang houden.

Keertwending om de achterhand zou ik in de training heel klein oefenen, liever 1 of 2 passen goed gesloten en dan er weer uit dan laten overstappen/zijwaarts stappen of zelfs een been laten staan. Die opmerking over de filmster neem ik terug, voor een meisje van 10 doet ze het heel knap. Misschien kan ze een volgende keer op een krukje gaan staan met de ellebogen op de bakrand, da's voor haar ook veel makkelijker en minder zwaar.

Travers/sb rechtstellen en vertrekken.... Lijkt me een vrij zware en pittige oefening aangezien de travers nu al geen lb heeft en de middendraf nog niet vanuit het ab komt maar een versnelling is. Om binnenachter te trainen is altijd (*terug) schakelen en weer weg schakelen, en dan een echte schijnovergang. Als je dit een beetje onder de knie hebt dan kan je deze ook in SB erbij gaan pakken.

In de keertwending zou ik zo groot en zo klein rijden als jouw paard aangeeft dat ie op dat moment kan. Als je er net opzit maak je hem vanzelfsprekend groter dan als ie wat los is, maar om de hulp te trainen kan je hem regelmatig groot rijden bijv in een slangenvolte en elke bocht als in een keertwending rijden. Ik heb altijd geleerd dat been laten staan uit den boze is. Niet alleen in de proef maar ook omdat daarmee pezen/boten oid kunnen beschadigen door het draaien op een stilstaande voet.

De voorwaartse drang naar de uitgang zou ik de impuls op een andere manier 'misbruiken' namelijk door daar op te vangen naar stap (schijnovergang) en als ie bijna stapt lekker weer aankomen met het been. Het versnellen richting uitgang is nl niet gehoorzaam.

Al met al zou ik toch nog best trots zijn op je punten hoor!~M2 is heel erg moeilijk en veel mensen halen niet direct in de 170 punten dus het begin is er. :D

Goed gefilmd trouwens ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:09

:D Oefeningen die veel impulsverlies geven in het aanleren pak ik bewust richting uitgang. Da's geen ongehoorzaamheid maar handigheid. Heb ik niet zelf verzonnen hoor, een keertje opgepikt in een clinic van Reinier Klimke. Je moet het jezelf niet moeilijker maken

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:10

wat een leuk paard! het commentaar is al gegeven, benen stil tenen iets wat na binnen ik vind dat je meer verschil mag laten zien tijdens het terug rijden verder vind ik dat hij wat meer sprong ( wat voorwaartser mag in de galop, het lijkt voor mijn ogen alsof hij wat op de rem loopt.
verder netjes gereden en nogmaals een leuk paard! :D