Bang voor de zweep, trappen en bokken bij aansporen (draver)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Bang voor de zweep, trappen en bokken bij aansporen (draver)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:03

ik denk dat hij gewoon bang is voor alles wat onverwacht kan gebeuren als hij ohz of voor de kar is.
alles wat buiten zijn blikveld plotseling kan gebeuren.

ik zou het paard zonder zweep en met zo min mogelijk been rijden, zoveel mogelijk op stem.
en kort, en zonder teveel te vragen.
zodat het langzaam aan steeds langer continu meevalt voor hem en het vertrouwen komt.
angst kan wel diep zitten, maar kan milder worden en hopelijk weggaan.

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:13

Marigold: Hij wordt niet voor de kar gespannen hoor, de problemen zijn vooral met rijden :)
Daar zat ik ook al aan te denken inderdaa, dat het buiten zijn blikveld is. Misschien houd ik de zweep met buiten zijn zicht, en schrikt hij daarvan.
Bedankt voor de tips!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:54

ik bedoel vroeger die ervaringen opgedaan voor de kar toen met koersen
en daar bang van geworden, misschien teveel gepushed.
en daarom nu bang voor alles wat er opeens kan gebeuren buiten zijn blikveld.
dus zal hij moeten ervaren dat er steeds niks onverwachts gebeurd zodat die angst wat weg gaat.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:33

Als ik jou was zal ik juist de zweep in het beeld brengen.

Probeer rustig oefeningen uit aan de hand. Aai bijvoorbeeld met een longeerzweep over de schouders van het paard en ga dichter naar het hoofd toe. Als je paard hier ontspannen over blijft na meerdere keren herhaling ga je verder naar de rest van het lichaam. Vergeet niet aan beide kanten deze oefeningen te doen (niet alleen link!) en let altijd goed op zijn oren etc om te zien of er wat gaat gebeuren. Gebruik je stem om hem gerust te stellen en laat hem een stevige, constante druk voelen met de zweep, want het is heel belangrijk dat je hem niet irriteert of kietelt met de zweep.
Als het paard het aaien accepteerd probeer dan rustig met de zweep over het lichaam te slingeren, met een consequent kalmerend ritme. Sla hem niet en laat de zweep geen zwiepende geluiden maken.

Na het lichaam behandeld te hebben ga je voor hem staan met zon 5 meter afstand en laat je de zweep rustig voor zijn hoofd slingeren.

Denk er wel aan: Neem kleine stapjes en probeer het niet allemaal in een dag te stoppen, als hij al wegrent als hij de zweep ziet heeft hij er zoiezo zon 6 dagen voor nodig. Je moet zoiezo alles 3 keer herhalen schijnt voordat een paard begrijpt wat je bedoelt.

En het bokken bij aansporen zie je vaker bij dravers die vroeger in de rensport gezeten hebben. Hiermee kun je alleen maar het vertrouwen winnen van je paard, laat hem weten dat je hem geen pijn doet. Ga hem niet verwend behandelen maar als een gelijke. Gebruik meer mentale en vocale krachten dan fysieke bij dit paardje. Hier zijn vele technieken voor, verdiep je eens in indian natural horsemanship. Het heeft mij erg geholpen met dit soort types. Ook kun je bijvoorbeeld contact opnemen met Stal Tjits of stalhouderij Melek, ze weten veel over de omscholing van dravers. Zij doen het omscholen van dravers nl op aanvraag, maar aangezien het verzorgpaarden zijn dit denk ik niet mogelijk. Maar vragen stellen kan altijd lijkt me;p

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes :)

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 01:05

Marigold: Sorry, ik begreep het helemaal verkeerd, vandaar mijn antwoord, sorry!
Inderdaad lijkt mij dit erg logisch, en ik heb hier gisteren wat oefeningen mee gedaan ( buiten het blikveld e.d. ) en dat vindt hij verder niet eng ( ik weet niet 100% zeker of hij hem nou wel of niet kan zien, maar in ieder geval, als hij hem niet goed kan zien :P ), maar ik ben nog niet heel ver gegaan met de zweep, omdat ik de stal weer niet uit kon.

Munchitos: Wauw, goede tips allemaal, inmiddels was ik zelf ook al begonnen met het aaien met de zweep( in stal ), maar heb geen druk gezet, ik wist niet dat dit belangrijk was. Hij vond hier niets aan, hij bleef gewoon rustig staan en had meer aandacht vor mijn jaszak ( is inmiddels een bekende snoepjeszak geworden :P ) dan voor de zweep. Wel hartstikke bedankt voor de tips, ga ik zeker gebruik van maken, top!