Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyenPixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:06

het maakt niet zoveel uit hoevaak je springt in de week,, Je moet er alleen omdenken dat je paard het leuk blijft vinden, en dan bijv ook een week niet springen. je moet het gewoon goed afwisselen. ik spring zelf ook wedstrijden er door de week heb ik les en oefenparcour. dus soms 3 x in de week en soms minder. en heel veel goeie springruiters springen elke dag, maar dan zijn het lage kruisjes/steiltjes.. :D

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:30

shalinitje schreef:
ik spring nooit :D

toch maar even bij plaatsen ik spring wel maar niet met men eigen pony. ik heb namelijk een val gemaakt die ik niet zomaar zal vergeten. ik vind 2x in de week echt wel het maximum. ik spring eig niet met men eigen pony omdat we geen bak hebben. ik rijd altijd in de bos maar ze kan wel super springen :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 19:08

Marliesje schreef:
Als je zelf nog moet leren springen lijkt me 1 x week echt niet genoeg. Maar om te leren hoef je echt niet hoog te springen. Ook op een kruisje of grondbalken kun je je oog ontwikkelen. Dus zet met je gewone rijden ook een hindernisje of wat balken neer om overheen te galopperen, dan kun je toch heel veel leren zonder je paard te overbelasten.

Verder lijkt het me slim om 1 of 2 x week wat hoger te gaan, liefst met begeleiding, je moet namelijk ook lef ontwikkelen om dadelijk een parcours rond te gaan.

Ik heb in het verleden vaak gesprongen met begeleiding (geen wedstrijden), op bijrijpaarden.
Nu een hele tijd niet meer en aan mijn eigen paard merk ik dat ze springen helemaal geweldig vind en hier ook nog eens goed in is.

Ik heb nog maar een keer met haar gesprongen en ze wilde toen zo hard en sprong zo hoog over een laag kruisje dat ik een beetje angstig ben geworden, dus ALS ik over een tijdje ga springen doe ik dat zeker met instructrice erbij. :) Maar wil het dolgraag en met plezier weer oppakken en dus de wedstrijden in.

Farolover

Re: Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:43

2 x in de week..

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:07

Dat verschilt.
Het ligt eraan hoeveel je je paard belast, als je een paar lage kruisjes sringt dan belast je je paard niet zoveel. Maar als je oxers van een meter gaat springen dan wordt het een heel ander verhaal.
Het ligt er ook aan in welke conditie je paard is, de leeftijd, en wat je zelf aankan natuurlijk. (lees: je moet niet kapotgaan van de spierpijn)

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:58

Ik zou niet meer dan 1-2x per week een uurtje springen.

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:47

ik heb 1 keer in de week spring training en vaak ook nog een wedstrijd in het weekend.

xxmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:54

als je echt serieus wil gaan springen dan kun je afhankelijk waneer je wedstrijden hebt bv. 3 keer per week ongeveer wel gaan springen maar niet elke keer te hoog ook gewoon lijntjes en veel dubbelsprongen of in/uitjes gaan oefenen allemaal om het springen van je paard te verbeteren, de dag voor dat je wedstrijd hebt kun je op de hoogte van het parcour gaan springen )het is niet erg als je gewoon om uit te proberen eens wat hoger dan normaal een hindernisneemt maar doe dit niet te vaak want anders tilt je paard bij lagere hindernissen zijn benen niet meer op

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:11

mij op de manege reed een meisje en die sprong elke dag meer dan 1 meter een uur aan een stuk tot de pony hoefbevangen is geraakt

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:16

Ik vind 1 of 2 keer per week wel goed. Ik denk zelfs dat het voor veel paarden goed is om wat variatie te hebben.

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:43

Ik heb één keer per week les. Wanneer ik wedstrijd heb spring ik dus twee keer per week.
Vaker wil ik niet, want het moet wel leuk blijven.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:47

Het paard wat ik rijd, rijd ik 5x per week, de eigenaar 2x en hij springt er niet mee. Wij hebben afgesproken dat 2x per week springen mag, 1x les en dus wat pittiger, en dan nog 1x wat oefenen, hele lage sprongetjes en balkjes enzo. Dat vind ik heel redelijk :)

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:48

5 x per week springen vind ik al te veel,
altans,
het hangt ook wel van de leeftijd af.
een 8 jarig paard is wel oké,
maar toch vind ik het niet helemaal kunnen.
het minimale van een goed springpaard vind ik toch wel 3 á 4 x.
5 keer kan wel,maar dan moet je niet meer dan uurtje per dag rijden.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:42

ik vind 1, 2x in de week best acceptabel, het ligt er natuurlijk wel aan hoe lang en hoog je dan springt.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:44

_danieke_ schreef:
Anoukloves_ schreef:
Zoals hier boven gezegt; ligt eraan hoe hoog je springt en of je echt 1uur achter elkaar alleen maar springt of dat je om de 5 minuten een sprong neemt.
Ik zelf vind dat als je echt hoog wilt komen en tussendoor aan dressuur doet, dat je dan 3x per week kan springen. En dan wel met de wedstrijden erbij. Maar het ligt er ook aan hoe de conditie van je paard is en of hij het aan kan. ;)

wat een bullshit zeg := topruiters springen ook geen 3 keer in de week hoor..

Dat vroeg ik me ook af na het lezen van de reacties, hoe vaak springen de top spring ruiters dan? Lijkt mij ook wel bijna elke dag...[/quote]

geloof me, nauwelijks.
ik heb een jaar bij Roelof Bril gewerkt en hem eigenlijk nooit zien springen..
Ik heb ze zien springen met een jonkie die het moest leren, ik heb klanten zien springen die kwamen proberen maar dat was het dan ook.
was ik er natuurlijk niet elke dag, maar springruiters springen echt heel weinig.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:00

Als ik de kans krijg doe ik altijd:
Woensdag: les, we gaan meestal tot de 1.00 meter
Zaterdag/Zondag: voor mezelf en dan eigenlijk niet hoger dan 0.90 meter, omdat er dan niet echt iemand is die mij kan vertellen wat ik verkeerd doe.
Maar dan doe ik niet een half uur achter elkaar hoor.. meestal 4x een sprong en dan weer wat dressuur en dat omwisselen. En goed opbouwen is ook erg belangrijk!

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:16

Ik heb 1x in de week op donderdag springles, in eventing seizoen trainingen op woensdag. Maar dit si om de week. En dan wedstrijd in het weekend, vooral springen en buiten ook SGW er bij. Dus dan zit je al op 3x.
Ook rijdt mijn broertje op mijn pony en heeft dinsdag avond les, ene week dressuur en andere week springen dus in het buiten seizoen is het ook wel eens 4x. Hij kan dit makkelijk aan, alleen merk ik wel dat dressuur dan een stuk minder gaat de eerst volgende keer. En dit komt ook wel doordat hij al niet echt een dressuurpaard is en als je er niet veel aan werkt, hij er nog lastiger mee wordt.

ikbenjula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:08

ik vind dat 1 keer les en 1 keer wedstrijd of oefenen prima kan,
wat ik wel vind is dat 2 dagen achter elkaar een keer wel kan maar dat je dat niet elke week moet doen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:53

ik spring ééns per maand een oefenparcours.
en je moet vooral onthouden dat als je je paard dresuurmatig goed voor elkaar hebt je eigenlijk elke sprong kan nemen. als het goed is kan je hem dan zo rijden dat ie wel over de sprong heen móet.
maar ik snap wel dat je meer wilt oefenen hoor, uiteindelijk is het toch kilometers maken.
toch ik zou echt niet meer dan eens per week doen. dat is meer dan genoeg

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:56

hooguit 1x per week zou ik doen..
en dan gewoon rustig op bouwen eerste tijd maar gewoon alleen van die lage kruisjes..

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:18

dat ligt aan de conditie en bespiering van je paard!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:52

Ik doe zomers 1 keer per week crosstraining en dan mag ze nog 1 keer in de week vrijspringen. Nu met de winter op laag pitje, minimaal 1 keer per maand les en ik probeer iedere week vrij te springen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:07

Springruiters die springen bijna nooit met hun paarden. Als het paard jong is trainen ze deze met lage hindernissen op techniek, kracht, uithoudingsvermogen etc. Daarna onderhouden ze de paarden alleen door heel af en toe te trainen, vaak ook met lage hindernissen of balken. Als het mis gaat springt een paar zowat nooit meer. Als zij vaak een springtraining doen, dan wordt zo'n paard daar ongemotiveerd van, zal niet meer willen springen, presteerd slecht op wedstrijden en slijt bovendien ook erg.
De enige momenten dat zij zullen springen is op een wedstrijd, totaal onzin dus dat zij elke dag of een paar keer per week een springtraining doen! Zij rijden juist veel dressuur om het paard klaar te maken voor het springen: souplesse, krachttraining, uithoudingsvermogen, voorwaarts zijn aan het been etc etc....

Zelf spring ik 1x per week met mijn pony, les van een uurtje en spring dan niet hoger als 70 centimeter (vind ik zelf hoog zat). Ik raad je aan om niet te vaak met je pony te springen: dressuur is ook belangrijk en te veel springen is voor het lichaam van je paard ook niet goed. Als jij 1x sprintraining volgt en in het weeken een wedstrijd is dat meer dan voldoende....

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:51

Lotteettol schreef:
Springruiters die springen bijna nooit met hun paarden. Als het paard jong is trainen ze deze met lage hindernissen op techniek, kracht, uithoudingsvermogen etc. Daarna onderhouden ze de paarden alleen door heel af en toe te trainen, vaak ook met lage hindernissen of balken. Als het mis gaat springt een paar zowat nooit meer. Als zij vaak een springtraining doen, dan wordt zo'n paard daar ongemotiveerd van, zal niet meer willen springen, presteerd slecht op wedstrijden en slijt bovendien ook erg.
De enige momenten dat zij zullen springen is op een wedstrijd, totaal onzin dus dat zij elke dag of een paar keer per week een springtraining doen! Zij rijden juist veel dressuur om het paard klaar te maken voor het springen: souplesse, krachttraining, uithoudingsvermogen, voorwaarts zijn aan het been etc etc....

Zelf spring ik 1x per week met mijn pony, les van een uurtje en spring dan niet hoger als 70 centimeter (vind ik zelf hoog zat). Ik raad je aan om niet te vaak met je pony te springen: dressuur is ook belangrijk en te veel springen is voor het lichaam van je paard ook niet goed. Als jij 1x sprintraining volgt en in het weeken een wedstrijd is dat meer dan voldoende....

dressur op top niveau is even erg aan slijtage als springen

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:55

ik werk bij een springstal en ze springen echt niet elke dag soms ook gewoon helemaal niet.
maar voor wedstrijden springen ze altijd 1x in de week.