Na bijna een half jaar Ida (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peerties

Re: Na bijna een half jaar Ida (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:02

je mag de teugels wel iets korter pakken, niet t estrak maar er moet wel goed contact blijven, zdat je je handen boven de schoft hebt.
Ook val je af en toe iets voorover, maar daar heb ik ook last van, is erg moeilijk op te lossen soms. In galop moet je meer op je kont blijven zitten. Verder ziet het er leuk uit

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:12

Probeer is zitles te nemen en hierdoor een onafhankelijk zit te ontwikkelen. Hierdoor kun je leren alles van elkaar onafhankelijk te bewegen, ontspannen en spannen. En geen steun te zoeken vanuit je zadel. Uiteindelijk moet je in elk zadel kunnen rijden of die nu te groot is of niet. Indien je een onafhankelijke zit ontwikkeld kan je ook beter je paard rijden, doordat je leert hem niet in de weg te zitten. Waardoor je paard makkelijker onder je kan bewegen. Verder wel een leuke combi hoor.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:32

Wat mij gelijk opvalt is dat je met het lichtrijden achter de beweging aankomt, je "duwt" nu als het ware je paard vooruit. Probeer het ritme te voelen en hierin mee te gaan. Verder geef je zelf de werkpunten al aan. Veel oefenen dan komt het allemaal goed.

Heel leuk paard! <3

karlos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:20

ziet er netjes en vriendelijk uit,
het komt vast wel goed met jullie ,
probeer haar alleen wel wat beter aan te voelen met staan zitten.
het lijkt een beetje alsof je het niet op gevoel doet maar gewoon omdat je het geleerd hebt.
ik weet niet of dit al eerder is gezegd want ik heb het niet teruggelezen...

123Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:53

Hoi,
Het lijkt mij ook wel verstandig om je beugels wat langer te doen!
Groetjes

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:18

Het lijkt me idd verstandig om je beugels korter te doen, kan je ook beter omhoog komen (tenminste wat je dus zegt ;) ) en je hakken beter uitdrukken. :)
En vind dat je teugels op sommige momenten wel wat korter mogen.
Voor de rest ziet het er leuk uit! :D
Jullie zijn een leuke combinatie en komen er vast wel samen ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:27

wat je goed kan zien (vooral in galop) is dat je paard scheef is, op rechts loopt ze met haar voorhand naar buiten en gooit ze de achterhand naar binnen. ze is een beetje overbouwd (nietwaar?) en dat zal het achterhandgebruik ook wat moeilijker maken maar vooral in galop moet ze gaan springen.
nu lijkt het wel alsof ze achter draaft i.p.v gallopeert want ze springt niet en tilt amper haar benen op.
verder denk ik dat er elasticiteit en soepelheid in d'r lichaam moet komen, ze ziet er erg stijf uit!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:46

Ik denk ook dat je je beugels een gaatje korter moet doen. Dan heb je er net wat meer steun aan, waardoor je je hakken kan uitdrukken en je benen wellicht wat stiller kan houden. En daardoor je beugel ook niet kunt verliezen.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:40

vet mooi paardje!!(Fries):) :D
Heb je de teugels alleen niet iets de lang(ze 'wapperen nogal ;) :o ) :(:)
Xx'

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:38

ik denk dat de teugels nu nog iets te lang zijn niet zo erg is omdat het paard nog niet zoveel balans heeft moet hij nog goed leren op eigen benen te lopen :)
ik vind het er erg leuk uit zien :D je moet je beugels iets korter doen en iets verder voorin het zadel gaan zitten dan ga je al wat makkelijker omhoog in de draf :)
hoe is je les gegaan? :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:45

Beugels zijn inmiddels korter :)

M'n lesje ging erg goed. Heb weer een aantal dingen bij kunnen leren :)
Erg fijn weer is. Ik ga kijken als ik weer kan rijden iemand een keer meet te slepen voor foto's of filmpjes :)

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:05

Meer contact houden van voren , en probeer lekker actief te rijden vanuit die achterkant !
het ziet er al leuk uit :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:36

ziet er leuk uit samen (ben wel een beetje jaloers haha lekker ontspannen)

maar denk dat je rechterbeugel gewoon een gaatje te lang staat dan kan je wel uitdrukken
en misschien trek je onbewust je benen iets op doordat je je boven klemt

veel plezier met deze fries

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:34

misschien kan je ook proberen om iets meer achter op je kont te gaan zitten je valt namelijk een beetje naar voren en met het comentaar van boven ga ik mee ;)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:43

Je zal iets rechter kunnen zitten, je zit een klein beetje naar voren. Maar dat valt op zich wel mee voor de rest ziet alles er goed uit. Oh ja volgens mij klappert het zadel aan de achterkant, of hij is niet goed aangesingelt of het zadel zit gewoon niet goed. Mooi paard trouwens! *D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:56

Ziet er al goed uit. Ik zou idd de beugels een gaatje korter doen en je hakken iets beter uitdrukken. Daarmee moet je ook niet overdrijven, maar nu trek je ze net te veel op, waardoor je beenhouding ook wat minder is.

Een tip voor de galop is om hem beter voor te bereiden. Je valt nu in galop i.p.v. dat je een echte overgang maakt. Ga eerst doorzitten en zorg dat het paard niet in snelheid/activiteit veranderd en spring dan in een hoek of op een volte aan. Neem dan ook een lichte stelling naar binnen. Zo maak je het makkelijker voor je paard. Wat je inde galop goed ziet is dat het paard scheef is en daardoor ook scheef loopt. Hij zet op de rechter hand zijn achterhand wat naar binnen en de stelling is juist naar buiten gericht. Probeer eens om hem wat stelling naar binnen te vragen. Let wel op dat je dan ook je linker teugel er wel aan houdt en deze niet los gooit.

Het paard wil al wel mooi zakken in de hals, maar doordat je geen constant contact met de mond hebt raak je dit ook weer kwijt. Je ziet soms boogjes in je teugels. Ga eens kijken of je wat constanter contact kunt krijgen. Let er op dat je dan niet te veel druk gaat geven, want dat wil je natuurlijk ook niet.

Wil nog even zeggen dat ik jullie een hele leuke combinatie samen vind en ik denk dat jullie samen zeker nog beter kunnen worden. Ik hoop dat je nog eens wat plaatst als je weer wat vorderingen hebt gemaakt.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 17:56

bedankt voor de tips dribbel! heb ik echt wat aan! :)
de rest ook trouwens, vind het erg fijn hoe der gereageerd wordt :)

inmiddels met rijden heb ik indd de teugels al wat korter en zijn we lekker bezig met van achter naar voren rijden :) het contact is ook al stukken beter gelukkig!

helaas heb ik een hele tijd alleen maar buitenritjes kunnen rijden of helemaal niet. Dus echt goed geoefend hebben we niet.

Wel merk ik zodra ik m'n hakken uit wil drukken dat dat echt een stuk lastiger gaat. vroeger had ik daar nooit problemen mee, maar k krijg m'n hakken niet meer goed uigedrukt en zodra ik aan wil drijven trek ik automatisch m'n benen op. ook als ik er op let. heeft iemand hier tips voor?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:00

Het kan eigenlijk 2 oorzaken hebben (dat hakken optrekken).
1. Het is gewenning.
2. Je hebt iets verkorte kuitspieren, waardoor het prettiger is met je hak omhoog.

De oplossing:
1. Elke keer bij het drijven bewust je hakken omlaag doen. Zet eens een pion in de bak. Elke keer als je naar de pion kijkt en/of er in de buurt bent doe je je hakken omlaag. Zo heb je een soort geheugensteuntje.
2. Je kuiten rekken (als ze warm zijn) door bijvoorbeeld op de rand van een traptrede te staan en je hakken dan iets om laag te laten zakken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:26

hey
ziet er goed uit
in vind dat je totaal niet heen en weer in het zadel gaat tijdens de galop
leuk rustig liedje het je trouwens ook uit gezocht
dat kijkt een stuk fijner
ga zo door!!
jullie komen der wel
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Twinny32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:31

ziet er goed uit mag nog iets ronder lopen maar voor de rest ziet het er goed uit

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:48

Ziet er goed uit, leuke combinatie! Jullie komen er idd wel, het ziet er namelijk erg ontspannen uit.. Zodra je paard zichzelf meer gaat ontspannen in de galop zul jij ook beter kunnen gaan zitten in het zadel.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:42

Nog best een kwieke merrie als ze al 17 is! Fijn rustig aan dooroefenen, dan komt het wel goed;-)

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:44

Aller eerst wat een leuke fries heb je.
Wat ik zie is inderdaad dat je haar vriendelijk rijd, maar mischien is het iets TE vreindelijk.
Ik zie als je in galop aanspoort dat je al naar voren hangt en dat je teugels slap komen te hangen.
Probeer naar achtere te gaan wanneer je aanspringt en je teugls wat korter nemen. Bereid haar voor de galop door te gaan doorzitten en op een volte te gaan rijden. Er is inderdaad al gezegd dat het zitvlak van je zadel iets te groot is. Goed van je dat je iemand hebt gevonden die je komt helpen. Jullie komen er wel.

PS je zou trouwens niet zeggen dat ze al 17 is :)

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:49

IK vind het er hartstikke netjes en vriendelijk uit zien!
Gewoon blijven oefenen en dan kom je er vanzelf!
Ik denk dat je op de goede weg bent hoor

Ivaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:26

probeer in de galop je benen lang te houden, en diep in het zadel te gaan zitten( je moet gewoon denken dat je een aardappelzak bent) want dan ga je diep en naar achteren zitten en dan blijf je veel beter op je billen zitten. helpt echt ;)
Verder ziet het er netjes uit. :)