Als een gek door de bak !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:55

M_hartje_M schreef:
Oke dankjewel voor je tip :) Ik ga het morgen eens proberen hoor ;)

Gister zei iemand tegen me: als je paard echt niet wilt luisteren, direct op de rem, en een paar passen achterwaarts zetten, dan weer omlaag vragen in het halthouden, en weer aandraven..

Maar deze manier klinkt niet zo vriendelijk :n ? Misschien heb ik het mis, en ben ik te lief, maar op een of andere manier klinkt het niet goed ;)

Of heb ik t mis :P ?

ik heb dit probleem sinds kort ook met mijn haflinger zij is dan wel Z klaar maar af en toe ook dit soort truckjes, ik die het precies zoals hier boven rennen? Nee halt wachterwaarts laag en verder met waar je mee bezig ben, ik heb alles al geprobeerd bijv jij wilt rennen jij rent 20 min jij wilt draven nee dan ga je rennen ook, dat werkt dus ook allemaal niet dat vind ze alleen maar grappig halt houden achterwaarts rond maken en leren dat je paard wacht op jou,. en uiteraard pas voorwaarts als jij drijf en niet als je teugel druk eraf is dat die niet opnieuw door jou hand klappert[/quote]

Thnx ;) Jaa er zit natuurlijk verschil in he Z en B :P maar goed, ik snap je punt best :)[/quote]

ja het werkt wel echt om je paard halt te zetten. gewiin dat hand sluiten halt is dat die gewoon meteen voor jou in de (ankers) gaat om het zo te zeggen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:55

Liin schreef:
Het kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft. Mijn pony deed dit eerder ook. We hebben haar toen laten controleren door een osteopaat en ze bleek behoorlijk wat blokkades te hebben. Nu zijn we 2,5 jaar verder en gaat het super! Ik weet niet of dit bij jou het geval kan zijn maar als je niet zeker weet of je paard wel helemaal oke is, zou ik het zeker even laten controleren :)

Hij is pas geleden nog naar de dierenarts geweest ;) dit is welliswaar geen osteopaten, maar er is echt niks mis met hem :) hij doet het gewoon omdat hij nooit gewend is geweest een beetje omlaag te lopen, en gaat dus ook tegenstribbelen en tegendrukken door heel hard te lopen,

ik vroeg daarom om tips dit tegengestribbelen en tegengedruk tegen te gaan :) snap je :D ?

toch bedankt hoor ;) want het had best kunnen kloppen wat je zegt :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:56

roybrit schreef:
M_hartje_M schreef:

Gister zei iemand tegen me: als je paard echt niet wilt luisteren, direct op de rem, en een paar passen achterwaarts zetten, dan weer omlaag vragen in het halthouden, en weer aandraven..

Maar deze manier klinkt niet zo vriendelijk :n ? Misschien heb ik het mis, en ben ik te lief, maar op een of andere manier klinkt het niet goed ;)

ik heb dit probleem sinds kort ook met mijn haflinger zij is dan wel Z klaar maar af en toe ook dit soort truckjes, ik die het precies zoals hier boven rennen? Nee halt wachterwaarts laag en verder met waar je mee bezig ben, ik heb alles al geprobeerd bijv jij wilt rennen jij rent 20 min jij wilt draven nee dan ga je rennen ook, dat werkt dus ook allemaal niet dat vind ze alleen maar grappig halt houden achterwaarts rond maken en leren dat je paard wacht op jou,. en uiteraard pas voorwaarts als jij drijf en niet als je teugel druk eraf is dat die niet opnieuw door jou hand klappert

Thnx ;) Jaa er zit natuurlijk verschil in he Z en B :P maar goed, ik snap je punt best :)[/quote]

ja het werkt wel echt om je paard halt te zetten. gewiin dat hand sluiten halt is dat die gewoon meteen voor jou in de (ankers) gaat om het zo te zeggen.[/quote]

Oke super ;) morgen proberen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:56

Je pony begint na te geven begrijp ik uit je inleiding? Zeker wanneer ze dit nog niet gewend zijn moeten ze weer opnieuw balans vinden, en hard draven is veel makkelijker dan braaf rustig lopen. Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Maar frisheid door het weer kan
Uittesten kan

dat kunnen wij vanaf hier natuurlijk niet zien, dus echte tips (waarmee je het probleem mogelijk nog groter maakt) zijn niet echt te geven

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:58

Qimm schreef:
Je pony begint na te geven begrijp ik uit je inleiding? Zeker wanneer ze dit nog niet gewend zijn moeten ze weer opnieuw balans vinden, en hard draven is veel makkelijker dan braaf rustig lopen. Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Maar frisheid door het weer kan
Uittesten kan

dat kunnen wij vanaf hier natuurlijk niet zien, dus echte tips (waarmee je het probleem mogelijk nog groter maakt) zijn niet echt te geven

Dankjewel ;) Kan je misschien wel tips geven, om dat tegen stribbelen tegen te gaan

moet je dan juist heel erg streng doorvragen, of juist even los laten en dan weer opnieuw proberen, dat laatste is heel erg moeilijk, want dan gaat hij heel erg met zijn hoofd hoog lopen :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:58

veel overgangen en meteen terug vragen 2 passen weg draven en terug dan kies je bijv 4 punten uit waar je halt gaat houden ( niet altijd achterwaarts) anders gaat die het zelf doen. en gerust 2 min stil zetten als die blijft drammen werkt prima. ik heb morgen weer wedstrijd en dat is in het los rijden het enige waar ik op ga oeffenen als dat goed is als die zich er bij neer heeft gelegt dan loopt ze prima, :D
anders even een keer een elastiekje er aan scheelt voor beide een hoop getrek
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 27-11-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Re: Als een gek door de bak !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:59

Ja dat is een goed idee :)

we hebben steunpalen langs de bak staan, ik dacht 4 ;) die kan ik daarvoor goed gebruiken :)

bedankt roybrit en nogmaals succes moregn :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:00

M_hartje_M schreef:
Ja dat is een goed idee :)

we hebben steunpalen langs de bak staan, ik dacht 4 ;) die kan ik daarvoor goed gebruiken :)

bedankt roybrit en nogmaals succes moregn :D

dankje:d

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:02

Misschein dat de titel niet duidelijk genoeg is, als ik er zet als een gek door de bak, ik ga hem even wijzigen ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:02

Oeps kan niet meer :P tja jammer dan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:02

bij ieder paard zul je het anders op moeten lossen. Wat belangrijker is (naar mijn mening) is de tempo controle, dan maar even wat minder netjes met het hoofd. Iedere pas dat hij én nageeflijk loopt en op een rustig tempo, belonen. Begint met 2 passen en over een tijd wellicht hele rondes.
Je hebt er geen donder aan als hij met z'n hoofd omlaag rondcrosst. Dan heb je niets meer in te brengen.
Sommige paarden doen het goed op veel figuren, andere paarden hebben meer gemakt bij de rechte stukken. Probeer gewoon uit wat het best gaat.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:03

ts@ je pb is door iets verwijderd dus kan je opnieuw sturen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:05

ik zou telkens een ander punt kiezen om stil te zetten,

al lijkt me dat wel stressvol voor je pony. Je wil immers dat hij rustiger gaat draven, niet dat hij stil gaat staan. Harddraven, halt, hard draven halt, schteruit, hard draven... ik zie niet hoe dat bijdraagt. Met als kanttekening dat ik geen instructice ofzo ben. Denk gewoon logisch na

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:06

@qimm: Thnx :) jou tips helpen me echt ;) ben je daar ook dankbaar voor :) het laatste wat ik zou willen is hem in de krul trekken ofzo, hier ben ik ook echt tegen. ik probeer het ook altijd te doen op een rustige hand. tenzij meneer natuurlijk denkt dat hij me de baas kan zijn, dan ben ik ook strenger en consequent ;)

@Maren11: Ik had hem naar de verkeerde persoon gestuurd vandaar ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:07

nogmaals @qimm: Zou tempo wisselingen hierbij helpen, dus bijvoorbeeld eventjes stappen, dan rustig draven, zodra hij snel gaat, weer terug naar stap ? Of maakt dit het alleen maar erger ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:08

M_hartje_M schreef:

Zet hem nooit in zijn achteruit, als hij iets verkeerds doet!!
Dit gebruikt hij dan op den duur juist tegen je. Als je dan iets van hem
vraagt, wat hem niet aanstaat, gaat hij op den duur vanzelf achteruit en dat mag nooit!!!!!!
Een paard mag als je erop zit, nooit iets uit zich zelf doen. Hij mag alleen maar opvolgen, wat je van hem vraagt. En dat kan van alles zijn natuurlijk.
Op stal en in het land, mag hij doen wat hij wil.

Het probleem wat je hebt is rij-technisch. Ga lessen bij iemand met verstand van zaken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:12

M_hartje_M schreef:
nogmaals @qimm: Zou tempo wisselingen hierbij helpen, dus bijvoorbeeld eventjes stappen, dan rustig draven, zodra hij snel gaat, weer terug naar stap ? Of maakt dit het alleen maar erger ;)

zul je moeten proberen, als je pony daar lekker rustig bij blijft is dat prima. Als hij er drukker van wordt is het waarschijnlijk wat te moeilijk voor hem en kun je beter kiezen voor doordraven. Probeer het tempo eruit te halen met (kleine) voltes en laat hem duidelijk merken wanneer hij het goed doet. Probeer ook te eindigen met een rustig stuk draf, ga niet eindeloos door. Heb je een stukje draf wat heel braaf ging, stop. niet denken 'dat kan nog wel een keer' want dat houdt niet op met 1x, dan nog ene keer en nog en keer want het ging zo lekker. Braaf is klaar (heel kort door de bocht)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:13

Johanna59 schreef:
M_hartje_M schreef:

vraagt, wat hem niet aanstaat, gaat hij op den duur vanzelf achteruit en dat mag nooit!!!!!!
Een paard mag als je erop zit, nooit iets uit zich zelf doen. Hij mag alleen maar opvolgen, wat je van hem vraagt. En dat kan van alles zijn natuurlijk.

Het probleem wat je hebt is rij-technisch. Ga lessen bij iemand met verstand van zaken.

Okee ja het klonk al niet zo vriendelijk ;) Ik heb ook echt les van iemand met verstand van zaken :D dit is hij alleen vanaf begin van de week gaan doen, en heb 1 keer per week les, op zaterdag. nu heeft ze het kunnen zien ;) Volgende week zal het vast beter gaan, maarja ik ga morgen weer rijden ;) dus nu wil ik graag ook van jullie tips horen, zodat ik morgen aan het werk kan :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:14

Qimm schreef:
M_hartje_M schreef:

zul je moeten proberen, als je pony daar lekker rustig bij blijft is dat prima. Als hij er drukker van wordt is het waarschijnlijk wat te moeilijk voor hem en kun je beter kiezen voor doordraven. Probeer het tempo eruit te halen met (kleine) voltes en laat hem duidelijk merken wanneer hij het goed doet. Probeer ook te eindigen met een rustig stuk draf, ga niet eindeloos door. Heb je een stukje draf wat heel braaf ging, stop. niet denken 'dat kan nog wel een keer' want dat houdt niet op met 1x, dan nog ene keer en nog en keer want het ging zo lekker. Braaf is klaar (heel kort door de bocht)

Thnx :) fijne tips die je geeft ;) morgen ga ik het eens proberen, op zondag is het lekker rustig. heb ik ook een bakje voor mezelf, zonder pottekijkers :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:14

ben eventjes eten, ik lees zo verder :)

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:17

Ik rijd op mijn lease pony Aaltje (haflinger)
Ze is hartstikke voorwaarts.
En ze wilt ook alleen maar crossen.
Je kan denk ik beter geen sporen en zweepje gebruiken, en vooral veel losrijden dan heeft hij de ruimte.
Want misschien denkt ie als je hem kort pakt dat hij zich insluit en dan spurt hij vooruit.
Vooral veel overgangen helpt ook heel erg goed.
Succes! ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:21

Johanna59 schreef:
M_hartje_M schreef:

mijn paard word al 3 jaar lang in zijn achteruit gezet nog nooit één probleem mee gehad hoor?

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:22

Als ik kleine voltes rijd met Aaltje gaat ze juist harder.
Dus ik snap niet dat andere zeggen dat het helpt?
Juist grote voltes helpen meer.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:33

Nou mijn sporen zijn echt niet voor mijn paard harder te laten lopen, sterker nog, daar zijn sporen niet voor uit gevonden. het is mijn hulpverfijning ;) Zo hoef ik niet te kloppen met mijn benen, maar kan ik gewoon een beetje zachtjes prikken, het komt eigenlijk op t zelfde neer :D

Mijn zweepje doe ik wel regelmatig weg als hij te hard of te snel loopt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:34

Hallo allemaal :)

Ik wil jullie even mededelen dat ik vandaag met Marnix heb gereden, en jullie tips heb toegepast :) het ging echt super goed met rijden. Zijn tempo was dit keer al iets rustiger, nog niet helemaal zoals ik het wil, maar het ging toch een stuk beter :D !!! Een meisje had hem uitgestapt, een half jaar geleden was de laatste keer dat ze op hem had gezeten. Ze voelde dat hij veel fitter in zijn achterhand geworden was, en dat hij veel bespierder was :D Complimentjes <3 Straks zet ik een nieuwe foto erop, marnix met de dralon deken :D SUPER leuk!!!

Groetjes M_hartje_M