Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VeerenAshley schreef:Binckydenice schreef:Ja, ik begrijp dat de mogelijkheid bestaat, maar ik denk niet dat hier sprake van is. Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een onbeleerd paardje... Het is toch niet raar dat zo'n dier zijn rug wat wegdrukt, stelling niet begrijpt, niet goed reageerd op je been... We zijn er druk mee bezig en was benieuwd naar hoe bokkers dit probleem oplossen...
Ja, ik weet dat het hier om een jong dier gaat, en daarom heb ik er expliciet bijgezet dat het ook door zoiets als een val kan komen (en juist jonge paarden maken regelmatig een flinke schuiver!).
En natuurlijk is het normaal dat een jong dier stelling niet begrijpt, maar het lijkt mij niet normaal dat dit op en kant wél goed gaat, en op de andere helemaal niet (ook al heeft elk paard natuurlijk een voorkeurskant).
Kan hij onder het zadel wel goed naar links kijken als hij bv. iets spannends ziet? Kun je hem een snoepje geven ter hoogte van (minimaal) zijn linkerschouder, liefst zo ver mogelijk naar zijn achterhand, zeker als hij een lange hals heeft? Als hij dit ook niet kan, lijkt het mij echt iets inwendigs en zou mijn oplossing dus zijn: eerst chiro of osteo erbij, en daarna aan de hand leren inbuigen (snoepje helpt echt goed!), dan pas weer onder het zadel (met heel overdreven je linkerhad naar binnen doen voor de duidelijkheid).
Air schreef:Nergens blijkt uit dat jij met je instructise bezig bent met dit probleem. Waarom zou je het ook anders op bokt vragen?
Ipv. mij dan allemaal verwijten te gaan maken en doen alsof ik zeg dat ik alles kan omdat ik je advies geef, komt een beetje onvolwassen over en ik zie het nut er niet van in. Ipv. dat je mij beschuldigd zou je natuurlijk ook kunnen gaan uitleggen waarom volgens jou je instructise wel goed is, dus te vertellen waarmee jullie bezig zijn.
Dat je denkt dat je paard geen blokkades heeft is toch al genoeg reden om er iemand bij te laten komen? Je moet het zeker weten, niet denken, paard kan je niet met woorden zeggen wat er aan de hand is dus dan moet je signalen oppakken.
Maar je zegt zelf dat rechtsom wel goed gaat. het is dus niet zo dat het paard stelling helemaal niet kent. knollentuin schreef:ik heb het al eerder gemeld en ga nog helemaal met air en veerenashsley mee,ik geef veel les en rij en train meerdere paarden op allerlei nivo's. vasthouden van een paard is altijd een lichamelijk of een rijtechnisch probleem. toch ga je als je een eerlijk mens bent altijd eerst onderzoeken of het paard in staat is het gevraagde werk uit te voeren bijvoorbeeld wb passend harnachement een zadel kan door dat het drukt tegen het wervelkanaal de buigzaamheid van de rug negatief beinvleoden.
verder zal het allemaal wel ts dat jij gelooft dat alles helemaal goed is...goed les ...gezond paard maar toch heb je een probleem..rara hoe kan dat?
Blijkbaar geen ervaringen met het probleem maar wel domme dingen zeggen... ggrrr wordt je toch knetterbek van....
Binckydenice schreef:knollentuin schreef:ik heb het al eerder gemeld en ga nog helemaal met air en veerenashsley mee,ik geef veel les en rij en train meerdere paarden op allerlei nivo's. vasthouden van een paard is altijd een lichamelijk of een rijtechnisch probleem. toch ga je als je een eerlijk mens bent altijd eerst onderzoeken of het paard in staat is het gevraagde werk uit te voeren bijvoorbeeld wb passend harnachement een zadel kan door dat het drukt tegen het wervelkanaal de buigzaamheid van de rug negatief beinvleoden.
verder zal het allemaal wel ts dat jij gelooft dat alles helemaal goed is...goed les ...gezond paard maar toch heb je een probleem..rara hoe kan dat?
Hierop reageer ik niet meer, ik begrijp niet dat je niet gewoon fatsoenlijk antwoord kunt geven op de vraag die wordt gestelt, deze onzin zit ik helemaal niet op te wachten....
En die toon kun je helemaal achterwegen laten, niet iedereen is Anky of wel soms?
Maar knollentuin, jij zal alles wel beter weten... Tja misschien heeft het paard wel een hernia![]()
Blijkbaar geen ervaringen met het probleem maar wel domme dingen zeggen... ggrrr wordt je toch knetterbek van....

Japeloup schreef:Als een paard "vast" zit aan 1 kant is dat altijd ergens de "fout" van de ruiter. Wil niet zeggen dat dat jou fout is, kan ook de fout van de vorige ruiter zijn. Ergens is er iets mis gegaan.
Hoe bedoel ik dat: als we niet op een paard zitten heeft hij nergens last van. Wij willen graag op hem rijden en dienen er voor zorg te dragen dat alles zo is dat hij het gevraagde voor ons kan doen.
Lichamelijk moet het paard in staat zijn het gevraagde te doen. Wij als ruiter dienen voor materiaal te zorgen dat past bij het paard en bij ons als ruiter. En dat wij hem niet in de weg zitten om zo recht mogelijk te worden in zijn lijf. Dat begint dus al met zelf recht op je paard zitten en mee in de beweging.
Klopt er ergens een klein onderdeel niet dan hinderen wij het paard en zal hij scheef gaan lopen. Eerst heel klein en als wij dat niet waarnemen steeds groter.
Je zal dus een paar dingen moeten gaan uitsluiten:
Ligt je zadel goed, vinden meerdere zadel makers dit... ze kunnen namelijk sterk van mening verschillen.
Past je hoofdstel bij je paard (bit, neusriem etc.)
Zit je zelf helemaal correct, ook hier, wie vind dat en zijn er meerdere die dat vinden
Is je paard gezond (osteopaat, fysio, etc.)
Heb je voldoende rijkunstig gevoel en ervaring om een paard met scheve bespiering te corrigeren
Ga deze vragen dan kom je al dichter bij het antwoord op je "probleem" pas dan kan je het gaan oplossen
Air schreef:Pardon?
Eerlijk, als je de reactie van knollentuin geen antwoord vind,onzin en dom vind kan je beter je paard verkopen aan iemand die wel de moeite neemt om naar zijn/haar paard te luisteren.
Leer na te denken, je paard geeft iets aan, dit kan komen doordat er rijtechnisch iets niet klopt of omdat er medisch iets niet klopt, hoe dan ook, in beide gevallen is het JOU taak om er iets aan te doen, want het paard heeft er last van wanneer jij op zijn rug zit.
Ik kan trouwens niks raars ontdekken aan de toon van haar bericht? Toon maakt duidelijk dat ze zich bekommert over je paard en jou iets probeert duidelijk te maken, wees daar blij om.
Maargoed heb je geen zin om er iets mee te doen dan hoop ik niet voor je paard dat hij daadwerkelijk blkkades heeft en dat dat verergerd wordt omdat er niks mee gedaan wordt.

anneve schreef:Heb je rechts wel verbinding?
Je eerste zorg bij een paard wat aan één kan sterker is dan aan de andere kant moet de losse kant zijn. Niet de vaste kant. Het probleem zit bijna nooit aan de vaste kant, maar aan de kant waar het paard geen verbinding wil. Voor jou de rechtse kant dus.
Eerst checken dus of je rechts verbinding hebt. Zoniet: dan eerst verbinding zien te krijgen, gewoon door zelf contact te nemen met de mond. Als je paard zich daardoor in vreemde bochten gaan wringen: geen zorgen maken, dat is maar tijdelijk.
*