Inrijden kleine pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:55

Binckydenice schreef:
rienne schreef:
wij hebben een welsh a merrie een paar weken geleden zadelmak gemaakt ze is al wat ouder dus we gaan ze niet intensief rijden dagelijks of wat dan ook. Heb dat zelf gedaan ben 1.70 weeg ong. 70 kg en ze heeft totaal geen moeite mee

Sorry, maar ik vindt dit echt te ver gaan hoor... 70 Kilo een een A-welsh?

Ik ben 1.68m en weeg 65 kilo. Ik stap zelf ook wel eens op mijn A Welshjes. Niet dagelijks en niet lang, maar het kan prima.
Wbt de TS, ik zou het zelf doen, als je niet meer zwanger bent. Iedereen roept hier wel gelijk dat je een klein ruitertje moet zoeken, maar vind er maar eens 1 die EN klein is EN goed kan rijden. Heel leuk om een kindje een pony in te laten rijden, maar daar krijg je dus later van die etter ponies van. Beter een iets zwaardere en kundige ruiter, dan een lichte beginner.

Juangi

Re: Inrijden kleine pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:19

Ach, zeker met welshjes kan het prima! Die hebben al een zware bouw en zijn er ook opgebouwd. Vroeger reden mensen ook op de kleinste Welshjes.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:17

ja het probleem met die kleine welshjes is dat ze vaak heeeeeel slim zijn en als ze gewent zijn om door een "volwassen " iemand gereden te worden die met meer druk rijd en er daarna een klein kind op moet het vaak mis gaat ! Ze voelen dat perfect aan.
Ts als je straks er aan toe bent kom gerust hier eens kijken, hier worden veel kleine pony's zadelmak gemaakt of doorgereden door mijn dochter die klein van stuk is en wel heel ervaren.(ze rijd Z met een Cpony en is regerend nederlands kampioen M2 met een kleine welsh hengst (google maar eens op zomerdijks willie wortel)
iig veel succes ermee.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 15:10

Sorry voor de late reactie, was even druk met werk.

De pony wordt volgend jaar in mei 3 jaar en aangezien ik zelf zwanger ben wordt er sowieso niks mee gedaan tot volgende zomer. Planning is om volgende zomer met longeren ed te beginnen en pas in het voorjaar dat hij 4 effectief in te rijden.
Hij krijgt dus zeker voldoende tijd om uit te groeien.

Voor de kar leren hebben we ook al aan gedacht maar heb hier zelf geen ervaring mee en ken ook niet direct iemand die dit wel heeft dus wordt wat moeilijker maar is zeker een optie.

Ik krijg van bekenden ook veel reacties dat het best kan (is ook niet de bedoeling om echt intensief mee te rijden) maar vind het zelf wat eng om er op te gaan.

Kom trouwens uit Belgie, en het is inderdaad niet makkelijk om een jong ruitertje te vinden die ook goed kan rijden.

Bedankt voor de vele reacties, heb er echt wat aan!

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:29

Binckydenice schreef:
rienne schreef:
wij hebben een welsh a merrie een paar weken geleden zadelmak gemaakt ze is al wat ouder dus we gaan ze niet intensief rijden dagelijks of wat dan ook. Heb dat zelf gedaan ben 1.70 weeg ong. 70 kg en ze heeft totaal geen moeite mee

jaa vind ik ook
arm beestje sorry hoor. ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:35

Binckydenice schreef:
rienne schreef:

Aaaaah, arm paardje van suiker! :(:)

Mensen, die pony's zijn erop gebouwd. Ze zijn er op geevolueerd, want vroeger werd er jarenlang door volwassenen op ze gereden, of dat nou een dunne vrouw was of een dikke vent.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:38

Ik heb een tijdje een pony van 1.36 gereden, mensen konden er niemand anders voor vinden en het beestje moest weer even door worden gereden.
Ik ben 1.80 en 56 kilo, pony had er geen problemen mee!
Natuurlijk is het niet goed voor de lange termijn, maar ik denk dat je er voor het inrijden het best er zelf op kan gaan zitten, dan weet je tenminste ook dat hij goed wordt ingereden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:43

Niet goed voor lange termijn hangt ook zeker van type pony af, bijvoorbeeld een smal arabiertje zal het minder goed 'oppakken' dan bijvoorbeeld een breedgebouwde, stevige Garrano of Welshpony.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:45

Ik denk dat die pony jou makkelijk kan dragen hoor :j Maar het is de vraag of ie dan ook makkelijk te rijden is voor een klein kind.. een volwassene of een ruitertje van 20 kilo is nogal een verschil en die pony's hebben dat zo door. Maargoed, dat ligt natuurlijk ook helemaal aan de karakter van het beestje, en dat kun jij zelf het beste beoordelen.
Echter heb je nog tijd genoeg om erover na te denken, en te genieten van je zwangerschap, gefeliciteerd!! :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:52

lekkeren adviezen worden hier gegeven... Ik ben niet de grootste (1.65) en ook niet zwaar maar zie me echt niet op een welsh kruipen.

TS: welshen zijn niet de sterkste paarden, en weet niet of degene die zei dat welshen vroegen altijd met zware mensen daar een voorbeeld van kunnen noemen, want dat is dezelfde onzin als het shetlander verhaal die twee maal zijn eigen gewicht kan dragen..

Ik zou als ik jou was ( en je hebt dus nog even de tijd) op zoek gaan naar een leuk ruitertje. Ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan.
En iets te groot is niet het grootste drama als ze goed kan rijden, maar vind wat hier in het topic allemaal voorbij komt not-done.
Als ik een topic plaats met mezelf op zo'n kleintje krijg ik vast 100 pagina's gezeur.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:58

gekvanfleur schreef:
lekkeren adviezen worden hier gegeven... Ik ben niet de grootste (1.65) en ook niet zwaar maar zie me echt niet op een welsh kruipen.

TS: welshen zijn niet de sterkste paarden, en weet niet of degene die zei dat welshen vroegen altijd met zware mensen daar een voorbeeld van kunnen noemen, want dat is dezelfde onzin als het shetlander verhaal die twee maal zijn eigen gewicht kan dragen..

Ik zou als ik jou was ( en je hebt dus nog even de tijd) op zoek gaan naar een leuk ruitertje. Ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan.
En iets te groot is niet het grootste drama als ze goed kan rijden, maar vind wat hier in het topic allemaal voorbij komt not-done.
Als ik een topic plaats met mezelf op zo'n kleintje krijg ik vast 100 pagina's gezeur.

Heb ik helemaal niet aan toe te voegen.
Een paard is nu eenmaal geen gewichtsdrager en dat zullen ze ook nooit worden hun rug blijft een zwak plek.
Je hebt tijd zat om iemand te zoeken en al doe je er 2 jaar over om iemand te vinden dat maakt toch ook niet uit?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:15

gekvanfleur schreef:

Dat was ik... ;) 2 berichtjes voor jou.

Ze hebben in vergelijking met andere rassen, breder neergezette voor- en achterbenen. Hierdoor kunnen ze meer gewicht dragen. Ook zijn ze breder gebouwd, dit is ook niet zonder een reden....