Winner(v. Koss)(Manegepaard) Fnrs..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: Winner(v. Koss)(Manegepaard) Fnrs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:59

Nee sorry ze lijken niet echt op elkaar, alleen wel hetzelfde kleurtje...

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:26

Leuk paardje! Omdat ie sterk wordt heb jij de neiging om hem te vast te houden. Er is iets aan je hand wat me niet aanstaat en waardoor het paardje je hand niet graag opzoekt. Daar aan werken dus, je moet je paardje laten weten dat het voor hem fijner is om je hand op te zoeken dan zijn rug vast te zetten.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:21

Wat mij eigenlijk meteen opviel waren de elastieken, nu zag ik dat je een uitleg had gegeven ergens op de vorige pagina...
Maar is het niet zo dat je vanaf de F4 in de FNRS zonder hulpteugels moet rijden?
Ik ga namelijk volgende maand F4 doen, en moet dus dan zonder een hulpteugel rijden. Is dit per manege verschillend of is dat landelijk?
Dit vroeg ik me even af.

Verder vind ik het een aansprekend paard en een leuke combi!
Nog goed oefenen op je benen (weet waar ik over praat, heb het nog erger dan jij) en het doorzitten en dan ziet het er al best goed uit!:)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:59

@judith, je mag met hulpteugels rijden, alleen vanaf F12 mag je met een martingaal rijden. Het kan ook per manege verschillend zijn.

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:13

Dankjewel meiden.:)
Beetje bij beetje komen we er wel..:D

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:30

je zegt het zelf al.. je handen idd stiller proberen te houden..
En het doorzitten zag er nog wwat rommelig uit..
verder zit je netjes rechtop op je paard.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:32

Ten eerste zou ik inderdaad een paar zitlesjes nemen.
En verder een paar dingen waar je op kan letten voortaan is:

Ga niet meteen bij de eerste drafpas lichtrijden, ga pas staan als het buitenbeen naar voren komt, dan rijd je meteen op het goed been en hoef je niet te wissellen, dat ziet er zo rommelig uit.

Probeer eens om je teugels wat langer te laten. Je ziet bij het groeten, als jij je handen ontspant, dat ie meteen zakt met zijn hoofd. Laat met rijden te teugels ietsje vieren en houd je handen ontspannen en los. Denk dat het paard dan veel meer je hand zal opzoeken, want hij wil het wel.

Als je in galop aanspringt, vraag dan wat stelling naar binnen, dan zal ie eerder in de goede galop aanspringen, en probeer er ook meteen op te letten of ie goed is aangesprongen, dan kan je dit meteen verbeteren.

En doe doe sporen en die hulpteugel, vind echt niet dat je die nodig hebt.
de sporen, je zegt zelf dat je hem neit aanprikt met je sporen, waarom heb je ze dan om? Ze xijn om hulpen te verfijnen, maar dat is bij jou nog niet nodig.
En die hulpteugel? Vind het echt een min punter als iemand daarmee de ring in komt rijden. Laat het paard gewoon lekker los bij zijn hoofd.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:36

Ziet er leuk uit, je punten geef je zelf al aan...maar waarom heb je sporen aan??

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:43

_Hackney_ schreef:
Ziet er leuk uit, je punten geef je zelf al aan...maar waarom heb je sporen aan??

Nou hij word veel door andere gereden en is imuum voor je been zeg maar..;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:38

En daar ga je dus de fout in, een spoor is niet om je paard vooruit te rijden...

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:42

Ja maar als ik stelling en buiging vraag gebuik ik daar ook men been voor...
En hij reageerd er zo wel op..En dat wil ik kijken of we het voor elkaar krijgen om hem straks zonder zweep en sporen te kunnenrijden?
Waar ge bruik jij ze dan wel voor als k vragen mag??

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:44

@ Blue Kim, je hebt theoretisch gezien helemaal gelijk, maar ik kan begrijpen dat je met een afgestomd manegepaard die gewend is met sporen gereden te worden op die manier, je niks meer kan bereiken in 1 uurtje per week om zonder te rijden..

@ TS, leuk paard, hij zit zeker niet gemakkelijk tijdens het doorzitten? Je stuitert dan alle kanten op. Is te begrijpen, maar dat kan wel het paard storen in zijn bewegingen en ontspanning.
Bij het van hand veranderen en hals strekken, het is moeilijk te zien omdat het vanaf de voorkant is, maar het lijkt of het paard niet echt wil zakken en ontspannen. Je zegt dat je hem altijd een kwartier lang en laag rijdt, dus hij zou het halsstrekken zeker moeten kunnen dan.
Is dit dan door de spanning van het paard dat het er niet uitkomt?
Hij volgt je hand namelijk totaal niet zo te zien, hij blijft gewoon vrolijk voor zich uit kijken...
Ook dat zou nog een puntje van aandacht kunnen zijn voor je..

Veel succes nog met hem!
Laatst bijgewerkt door itsmi op 30-11-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:45

@ Ts, de spoor gebruik je normaliter alleen ter verfijning van je hulpen. Dus niet per sé alleen je voorwaartse hulpen...

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:47

@itsme Daar heeft ie normaal geen moeite mee hoor maar dan is het net dat kleine stukje spanning..Rijd hem ook wel vaker als 1 uurtje in de week dus dat scheeld wel hij word wel steeds makkelijker...Nee als hij zo gespannen is kan ik hem niet makkelijk uitzitten helaas...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:49

Het zou ook door jou kunnen komen hè, want de bak kent hij al neem ik aan. Misschien dat jij té gespannen bent en té zenuwachtig voor je wedstrijd dat hij dat voelt en daardoor jouw spanning overneemt.
Voor hem is er niets nieuws om spannend te vinden.. Bak kent hij, oefeningen kent hij, ruiter kent hij...

Het is maar een gokje hoor. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:49

Hij is gelukkig niet helemaal afgestompt trouwens;)Het zijn eigenlijk De 4span paarden van de eigenaar...
Dat ontken ik ook zeker niet..;)
Laatst bijgewerkt door Steff__ op 30-11-10 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:50

Een spoor gebruik ik pas als mijn paard goed aan het been is, om mijn hulpen voor de zijgangen te verfijnen tot het minimale.
Als mijn paard neit op het been reageer, dan zou ik nooit naar een spoor grijpen. Want imo vererger je daar het probleem mee, want op den duur zal het paard ook ongevoelig worden op de spoor, en dan meot je dus een scherpere etc etc...
ik snap ook eerlijk gezegt neit helemaal dat een manege ermee akkoord gaat dat een lesruiter met sporen op een paard van hun rijd. Als jij nu de enige ruiter ben dan zou ik nog zeggen a la...
Maar dan nog moet je eerst het paard weer allert op het been krijgen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:50

Maar als hij niet afgestompt is, dan inderdaad de vraag, waarom rijdt jij hem wel met sporen? Zonde om daar mee te beginnen als het niet nodig is!

Beetje tegenstrijdig trouwens, want in een eerdere post hierboven zeg je dat hij immuun is voor je been omdat hij toch ook veel door anderen gereden wordt, in mijn ogen betekend dat afgestompt...
Laatst bijgewerkt door itsmi op 30-11-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:51

oke, dus jij bent de enige die er op rijdt? Dan zou ik eens hard les gaan nemen om het paard goed aan je been te krijgen.
Helemaal als ie neit zo afgestompt is...

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:53

Nou omdat er wel regelmatig anderen op zitten en die verzieken vaak weer wat ik na 2x rijden weer goed heb Heb hem nu 3 dagen gereden en vandaag zonder elastiek en met een heel klein spoortje..Liep lekker..Maar morgen zit er weer 1op Die dat weer totaal verziekt en donderdag kan ik weer opnieuw beginnen :(

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:54

Nee maar onder een afgetompt manegepaard versta ik er 1 die zen rondjes loopt en bijna nergens op reageerd..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:55

Ja oke, maar dat is het risico van een manege paard, vind het neit echt eerlijk tegenover het paard om hem dan maar met een spoor vooruit te prikken...
soory, maar dat is mijn mening.

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:57

Ik snap wat je bedoelt...Maar geloof mij hij is voor mij al zo rot getrapt dat ie in het begin gewoon echt nergens op reageerde..En hij is veel te jong de te veel ruiters gereden ben ik bang...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:58

blue_kim schreef:
Ja oke, maar dat is het risico van een manege paard, vind het neit echt eerlijk tegenover het paard om hem dan maar met een spoor vooruit te prikken...
soory, maar dat is mijn mening.

mee eens.
Een afgestompt manegepaard reageert dan ook slecht op de hulpen. Je gaf net zelf aan dat dat bij dit paard ook is, ook omdat er zoveel anderen op gereden/rijden hebben. Dus dat je hem daarom met een spoortje rijdt. Prima, jouw goed recht, maar dan moet je het wel goed onderbouwen en niet 2 tegenstrijdige berichten neerzetten. Je weet, bokt houdt niet zo van spoortjes en andere hulpmiddelen!

Succes, ik ga de discussie verlaten..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:00

Ja maar zou je dit dan niet eens met de eigenaar bespreken?
Want dit soort dingen zijn er dus wel degelijk weer uit te rijden.
Dit is niet eerlijk tegenover het paard.
Dat ie er niet op reageerd, betekend niet dat ie het niet voelt...
Hij heeft zich ervoor afgesloten, maar hij voelt wel degelijk elke schop die van een hak krijgt, elke prik die ie van een spoor krijgt.