Paard schrikt 3 keer in 1 rondje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaureC

Re: Paard schrikt 3 keer in 1 rondje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:34

Probeer zo veel mogelijk oefeningen te doen in uw cirkel waardoor ze haar aandacht bij je houdt... Blijf ook zelf zo ontspannen mogelijk want als je bang bent voelt het paard dat er iets mis is waardoor hij zelf ook bang kan worden.

veel succes xx :D

Sunshine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:56

Geen optie om het voor het rijden even los te doen? Mijn ervaring is dat een paard toch zeker wel 1 tot 2 keer per week zich even lekker wil uitleven.. Anders krijg je inderdaad vervekende situaties. Het weer werkt momenteel ook niet echt mee heh?!

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:01

Mijn vorige paard was ook zo.
Zij deed het wel zowel in de winter als in de zomer.
Het kan misschien raar klinken maar je moet doen alsof je helemaal niet door hebt dat ze schrikt.
Mijn grootste fout was toen dat ik heel hard in paniek sloeg en aan de teugels ging trekken.
Uiteindelijk kreeg ik het door. Telkens als ze schrok, gaf ik haar gewoon ruimte.
Ik deed mijn teugels naar voor en bleef zelf rustig. Hierdoor is het schrikken echt veel verbeterd.
Het is normaal dat je als mens ook schrikt als je paard schrikt. Mijn paard draaide daarbovenop nog eens 180graden om
en rende naar de andere kant van de bak.

Wat ook hielp, was haar "bezighouden". Veel figuren rijden.
Je ziet het meestal ook aan je paard zijn oren.
Als mijn paard haar oren naar voor gingen om te kijken en daarna ook te schrikken, ging ik gewoon
tegen haar praten. Je paard kent je wel dus ze zal zeker luisteren naar je stem.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:33

Ik rij nu ook aan paard wat continu schrikt, zowel zomers als ´s winters. De ene keer loopt hij linksom braaf en dan gaan we rechtsom en dan ziet hij weer allemaal enge plekjes. Als ik niet oplet draait hij zo om en is ook bij de andere kant van de bak.
Ik probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden maar soms ben ik het echt zat |o
Die tip van het praten en negeren ga ik maar eens proberen, want we blijven het proberen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:48

Mnonn schreef:
Ik rij nu ook aan paard wat continu schrikt, zowel zomers als ´s winters. De ene keer loopt hij linksom braaf en dan gaan we rechtsom en dan ziet hij weer allemaal enge plekjes. Als ik niet oplet draait hij zo om en is ook bij de andere kant van de bak.
Ik probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden maar soms ben ik het echt zat |o
Die tip van het praten en negeren ga ik maar eens proberen, want we blijven het proberen :j

Paarden hebben 2 ogen en dus ook 2 beelden. Wat linksom niet eng is, kan rechtsom DOODENG zijn. Waar linksom longeren prima gaat, kan het rechtsom compleet in de soep lopen (we staan vaker links dan rechts van het paard).

Geen enorme bijdrage aan dit topic, maar misschien snap je dat gedrag nu beter;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:52

Mijn paard is ook wat frisser nu hij wat meer op stal staat.. Ik laat hem eerst gewoon na het losstappen 5 á 10 minutjes gewoon met wat losse teugels (hard) draven dat er wat energie uit is en dan pak ik hem op gaat prima zo en van beide kanten geen frustratie :o

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:55

Ik heb daar ook heel veel ervaring mee.. Wat toch wel het beste werkt is om schoudervoor langs 'het enge' te rijden.. Het object niet laten zien.

Met bovenstaande ben ik het ook eens...

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:10

Dat negeren en schoudervoor werkt het beste, totdat de manegekat ineens voor je neus de bak inspringt :D . Wist niet wie hoger sprong, de kat of het paard :')

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:33

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:56

mijn paard heeft bijna precies hetzelfde als jou! (bijrijd paard die ik als eigen mag noemen :o ) ze heeft nu ook veel minder beweging en ze wil warm zijn vanwege de kou. Natuurlijk mag ze dit niet doen en moet ze rustig zijn als jij er op zit.

wat ik als tips kreeg is haar zo veel mogelijk in beweging houden door: voltes, voltes verkleinen en vergroten. tempo wisselingen met je zit. stap een paar passen en dan weer in draf. als dat goed gaat doe je het zelfde in galop of doe je met draf de draf overgangen als je me snapt. Jij stuurt dus maak de voltes niet te lang dradig doe dit op bijde kanten. Ze moet aan het werk blijven en zich niet vervelen. op het moment dat ze zich gaat vervelen of het te moeilijk word probeerd ze er onder uit te komen. Voltes zijn heel belangrijk en ook erg veel afwisseling!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:58

kort om hou 'm aan het werk en hij moet op jou hulpen op letten en niet naar andere dingen kijken. zoals een papiertje of iets te opvallends langs de bak rand. laat 'm niet te eenvoudig werk doen want dan gaat ie zich vervelen, veel afwisselen en lekker veel voltes

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:02

unicorn_kiss schreef:
eerst longeren

Inderdaad.

Wat een theorieën worden hier genoemd zeg... :=
Gewoon even een kwartiertje longeren voordat je erop stapt, kunnen ze hun ei kwijt en kan jij daarna gewoon ontspannen rijden. Niets moeilijks aan.

En verder als ze fris zijn, ze aan het werk zetten. Geef ze wat te doen. Een halfuur over de hoefslag draven aan een half lange teugel is echt niets voor de aan. Geef ze werk in de vorm van oefeningen bijvoorbeeld.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:50

@smeetjoew, dat werkt misschien bij veel paarden, maar helaas ook niet bij allemaal.
Zo heb ik een 4jarige stuiterbal in de winter. Die kan ik longeren tot hij met zn tong op zijn knieen loopt, maar dan nog is hij met rijden fris en schrikt hij van alles in deze periode.

Zelfs keihard aan het werk zetten wil nog niet altijd werken bij hem. Al rijd ik op een lange zijde 2 gebroken lijnen en doe ik ondertussen 5x een tempowisseling, dan nog kan hij wegspringen helaas.
Toch is dat wel de manier waarop ik het aanpak, flink aan het werk zetten en die paar gekke sprongen die hij doet maar voor lief nemen. Gewoon negeren en weer doorrijden.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:32

van longeren krijgen ze helaas wel meer conditie van en als je dan een x niet wil of kan longeren of een dagje overslaat zijn ze nog frisser.. ik doe het nu expres niet bij mijn bijrijd stuiterbal om dat ze dan nog meer conditie krijgt..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:11

Gebroken lijnen zijn nou ook niet echt zo intensief... Gewoon op de volte zetten en steeds weer volte sluiten en volte openen in een goede stelling en buiging. Dat soort dingen. De hele tijd maar rechtuit en wat simpele gebroken lijntjes rijden heeft niet zoveel zin.

Voltes verkleinen dus, schoudervoor etc. Niet de hele tijd maar rechtuit.

En verder gewoon brutaal rijden, van achteren naar voren.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:25

Die van mij is in de winter ook erg schrikkerig. Ze komt iedere dag buiten maar ja het land is hard dus kan ze haar energie nog niet kwijt. Ook rij ik de laatste tijd wat minder dan normaal ivm studie. Gewoon aan het werk zetten helpt ook niet echt. Ik negeer het gedrag door haar een kleine volte te laten rijden langs het enge stuk. Na verloop van tijd is de lol eraf en loopt ze er gewoon langs. En ik kan er ook hartelijk om lachen. :D