nieva net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:24

Ik vind het zonde dat een paard dat 3x onder het zadel is, zo moet lopen.
Een jong dier hoort eerst op zijn eigen benen te gaan leren lopen,
eerst lekker lang en laag. In mijn ogen kan je zo'n dier niet "vragen", en sowieso,
je moet het krijgen!

Ook vind ik het er niet helemaal ontspannen uitzien hoor, de foto 's dat hij "nagevelijk" loopt,
zie ik geen ontspanning in de hals, plus dat het bit redelijk strak naar achter staat,
in mijn ogen dus (teveel) druk op de teugels.

Jammer dat je overal voor in verdediging schiet, het zijn alleen maar tips om je paardje langer gezond te houden....

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:22

Joscaa schreef:
Jammer dat je overal voor in verdediging schiet, het zijn alleen maar tips om je paardje langer gezond te houden....

juist;)

claudianoa

Re: nieva net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:28

ook ik zie een paard liever eerst met zijn neusje voor de loodlijn en op eigenbenen. Ik zou hem veel simpeler rijden.... de druk is al heel groot voor zo jong dier.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:31

Hee loon!
Ik wil ff zeggen dat ik hem supertof vind!
Ik denk dat hij zo makkelijk naar beneden komt omdat hij niet van achter naar voren is.
Hij laat niet los want er is op geen enkele foto "echte" ontspanning te zien.
Het is mooi dat hij rond komt maar zijn achterbeen is niet actief genoeg. Ik herken dit probleem ook
bij axel. Ga hem eerst actieveren en daarna zet je hem tegen je hand aan en vraag je iets aan hem.
Je kunt alleen begrenzen aan de voorkant vanuit activiteit die je vanachter hebt. En je bent nu andersom bezig.
Ik wil je nu niet afzeiken maar ik zeg je dit om te helpen. Dus rij die neus eruit je kan het! :) en nogmaals hij is superleuk!

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:16

leukkkkkk wat een poepie, hij ziet er zo lief uit met die mooie maantop van m. :D :D
hij is zeker niet te koop.... hihi grapje hoor..
inderdaad wat de rest ook al zegt probeer m iets losser te laten voor. zodat ie schuin naar voren zakt met zn hoofd, ipv die knik in zn nek.
veel rijplezier ermee en ook lekker afwisselen hoor, lijkt me ook een leuk dier om grondwerk mee te doen.

groetjesssss
<:) :){

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:12

bedankt voor de reacties! ik ben er mee bezig met mijn instructrice!
Nee hij is niet t koop nee:P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:22

Axel_Valerie schreef:
Hee loon!
Ik wil ff zeggen dat ik hem supertof vind!
Ik denk dat hij zo makkelijk naar beneden komt omdat hij niet van achter naar voren is.
Hij laat niet los want er is op geen enkele foto "echte" ontspanning te zien.
Het is mooi dat hij rond komt maar zijn achterbeen is niet actief genoeg. Ik herken dit probleem ook
bij axel. Ga hem eerst actieveren en daarna zet je hem tegen je hand aan en vraag je iets aan hem.
Je kunt alleen begrenzen aan de voorkant vanuit activiteit die je vanachter hebt. En je bent nu andersom bezig.
Ik wil je nu niet afzeiken maar ik zeg je dit om te helpen. Dus rij die neus eruit je kan het! :) en nogmaals hij is superleuk!

Tegen je hand aanzetten en vragen is niet nodig, dat is ook niet vragen maar dwingen. Licht contact moet genoeg zijn. Wanneer een paard zijn achterhand beter gebruikt en dus zowel horizontaal en verticaal in balans komt door hem rechter te maken gaat hij vanzelf je hand opzoeken en nageven.

Maar dat is voor dit paard nog helemaal niet de bedoeling, eerst op eigen benen laten lopen.
TS je kan beter wat meer in een verlichte zit gaan lichtrijden, je hangt nu naar achter(iets wat sowieso al niet goed is) en dan zit je erg tegen.
Zijn rug is nog niet ontspannen, kan ook nog niet want hij heeft nog niet de juiste spieren of voldoende kracht om de juiste spieren te gebruiken en dan zijn rug te ontspannen.

Rustig aan doen en hem op eigen benen laten lopen dus, heel licht contact en soms hoeft dat contact er ook even niet te zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:56

Moderatoropmerking:
Ik heb heel veel berichten verwijderd die tegen de regels van RT-HAW zijn. Denken jullie aan onderbouwd commentaar?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:58

Het berichtje van Axel_Loon is in mijn ogen ook alles behalve de oplossing, dan kan je net zo goed door gaan als waar je nu mee bezig bent. Dit bedoel ik niet aanvallend trouwens. Een paard tegen de hand zetten? Dat is juist alles behalve wat je wilt bereiken lijkt mij. Gewoon licht contact houden, je paard op twee teugels rijden, van achter naar voren. Doe je het goed? Dan word je vanzelf beloond door je paard en gaat hij nagevelijk lopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:01

Moderatoropmerking:
Wederom berichten verwijderd tegen de regels van RT-HAW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:56

dat hij licht in je hand is wil niet zeggen dat hij dan ook op de juiste manier loopt. je moet nog wat uitschuiven met die hals hij loopt nu te opgekropt en dus niet op eigen benen. Neem goed les en dan komt het wel goed! leuk dier hoor :j

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:42

Ik denk dat jullie met tegen de hand aan iets anders bedoelen dan ik!
Maargoed ik denk ook niet dat ze daar 100% klaar voor is. Ik denk ook vooral dat er
Eerst aan de balans gewerkt moet worden maar ook aan het vanachter naar voren.
Dat is mijn visie op de zaak. Ik bedoel trouwens dat hij op deze manier nooit van achter
Naar voren kan vanwege zijn beperking aan de voorkant. Met tegen de hand aan bedoel ik
Niet trekken in de mond. Ik bedoel dat je het paard actief maakt zodat je een gezonde druk op je
Teugels krijgt en die kun je niet afdwingen. Ik zal NOOIT in de mond trekken om mijn paard tegen de teugel
Aan te rijden. Dit is iets wat het paard alleen zelf kan creeeren.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:51

Oh oh Ilona, wat weten sommige het weer goed te beoordelen vanaf een foto wat redelijk op afstand is genomen.
Als je dan uitlegt hoe hij voelt, zegt er weer iemand dat je in de verdediging schiet.
Ik weet dat je les hebt, dus dat zit wel goed. Probeer met rijden een constante lichte aanleuning te houden, zodat het paard went
aan de druk op zijn mond en dat hoeft helemaal niet veel te zijn.
Ik weet dat je een vriendelijke ruiter bent, dus dat moet goed komen. Op een aantal foto's zie ik mooi de halsspier opkomen, maar deze mag meer verlengt worden. Oftewel de neus mag wat meer naar voren gereden.

Het is bij een jong paard goed om te oefenen met de hand te volgen, dus neus naar beneden en met een lichte aanleuning van je handen. Als het paard snapt hoe de hand te volgen, kan je het paard trainen op verschillende hoogtes in te stellen.
Een tip: als je veel wendingen rijd (afwenden/ slangevolte 3 bogen) dan komt het paard terug in tempo en kan je deze meer terug rijden, waardoor het paard meer op het achterbeen moet komen. Rijd je juist meer overgangen en tempowisselingen dan maak je het paard scherper voor je been en zorg je dat de hals er meer uitkomt. Terwijl bij de wendingen rijden de hals juist meer hoger kan komen.
Dit alles met de juiste aanleuning en contact.

Probeer elke keer als je rijd iets te oefenen en niet teveel verschillende dingen. Je heb een gaaf paard onder je kont, net als je andere paard. Succes verder he! En als je vragen hebt gewoon bellen hoor ;)

ps het is nog moeilijk om juist te verwoorden wat te doen in het zadel :+ gelukkig weet je inmiddels wel wat ik bedoel :D

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 21:02

bedankt christel! hier was ik ook al mee bezig:P alleen houd het nu ff op met dit weer.. overal sneeuw en bak bevroren:S

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:17

knabbelgirl schreef:
Dat snap ik, maar zo kan hij steunen op jou handen, ipv dat hij zelf leert te lopen, ook loopt hij erg diep, wat dus ook geen spieren kweekt :n tuurlijk verwacht niemand nu een perdect plaatje meid! Maar gewoon die voorkant nog ff laten voor wat het is, en anders teugels langer houden zodat hij lengte op gaat zoeken :j

Eens, Erg leuk paard, maar ik ben altijd van het lang laten lopen, ook al hoef je het maar 1 keer te vragen en hangt hij nog niet, later krijg je daar vaak wel last van. Je krijg dan vaak dat ze moeilijker overgangen kunnen doen (zonder je hand vast te hebben), dat ze toch gaan hangen en niet op eigen benen lopen.
Verder ziet het er wel ontspannen uit, dus wat dat betreft, ga zo door alleen met langere teugels!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:23

Wat is iedereen streng. Is de 6e keer dat ie onder het zadel is, en pas 3e keer bij haar. Ik vindt dat het er goed uit ziet. (Op één foto iets minder). Gewoon rustig doortrainen, komt de rest vanzelf. Niet te veel kleine voltes draaien, gewoon lekker meters maken. Tempo wisselingen rijden, komen de spieren vanzelf
Succes!!

femkexx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:16

gave haf, probeer inderdaad wat losser te zijn in je handen.
als ze hangt moet je been geven, niet met je handen oplossen :)

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 10:25

ik heb helemaal niet stug met me handen!!!!!!!!!!!!! ik heb normaal contact

Agnes55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:43

Allereerst wil ik even kwijt dat je een schitterende haflinger onder je hebt. Wel zou ik liever zien dat zijn neus er wat meer uitgereden wordt, laat je teugels wat langer. Hij loopt al leuk, maar zo onnatuurlijk voor een paard dat net onder het zadel is. Knopjes aanleren zijn nu zo belangrijk, alles lekker activeren en als dat geactiveert is, dan pas kijken naar de voorkant.

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:11

Ik vind dat hij het super doet voor zo kort onder het zadel! Dat ie zo nu en dan te diep loopt vind ik voor dit moment van training helemaal niet erg. :n (liever dit als met de neus in de lucht, rug wegdrukken en onderhals kweken, tis maar net wat je wilt 'aanleren' ; kop in de lucht of al zo ;) ) Als je maar zorgt dat je normaal contact houdt en je voor jezelf checkt dat je dat eruit kunt rijden.

Verder ben ik het niet eens met het vwnw rijden; Het paard loopt nu al op de voorhand (logisch gezien de korte duur dat hij ohz is) en hij is dus nog lang niet sterk genoeg van achteren om het vwnw correct uit te voeren.
Ik zou hem het liefst wel laten nageven en goed van achteruit rijden (overgangen/schijnovergangen oefenen), stel em iets hoger in van voren (ipv vwnw), dan kan hij makkelijker die achterbenen kwijt en valt hij minder snel op de voorhand. En ja, hij is dan wel goed voorwaarts, maar hij stuwt ipv dat hij draagt. Als je em dus iets hoger instelt kan je dat wat makkelijker opvangen en zijn achterhand beter laten gebruiken. (Wat je er achter instopt zal je van voren moeten opvangen, omdat hij anders veel te loperig wordt ik denk dat Axel dat bedoeld) Van daaruit kan je dan steeds een paar pasjes gaan uitschuiven naar beneden. Lange lijnen rijden zijn voor zo'n jonkie het belangrijkst en ja, bah, die sneeuw :(

Handen netjes dragen en voor je houden (teugels daarvoor liever iets korter zonder dat je meer druk krijgt), zorgen dat ie op 2 teugels loopt en ga vooral lekker zo door ;) Als je goed les hebt, dan komt het wel goed :) Heel veel succes met em! +:)+

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:33

Ik zou hem lekker lang laten aan de voorkant en niet gelijk daar gaan prutsen. (maar wel iets verbinding houden, heel lichtjes) Het is een jonkie, die moet eerst op eigen benen leren lopen..

En ik heb het topic even snel doorgelezen en gelezen dat je nogal snel in de verdediging schiet van: 'Maar hij loopt toch al netjes?' (zoiets, weet niet precies meer). Maar dat komt later wel, eerst rustig aan beginnen ;)

Owja, je handen mogen wat netter & je beugels zijn ongelijk(?)
Mooie pony :)

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 11:08

ja klopt,, straks staan er allemaal tulpen om heen dus dan is het nog mooier voor de foto's!

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:50

Heee,
Vindt het erg knap dat je zo jong beesiee snel onder het zadel heb gekregen.
Op de foto's ziet het er allemaal netjes uit.!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:39

zal eerst maar wat positiefs zeggen.. leuke haflinger.

Vanaf de foto's te zien is paard totaal niet van achter naar voor gereden (voorwaarts neerwaarts).
Z'n achter hand komt nog geen eens in de afdruk van z'n voor hoef, paardje is nu erg aan het krabbelen achter zo krijg je nooit een goed ontspannen aanleuning.

Tip: zorg dat ze eerst van achter de pas af kan maken en lekker in d'r eigen afdruk kan gaan lopen en dan komt jou aanleuning van zelf helemaal goed.

Nu loopt je paard gewoon in valse knik, en bereik je niks mee en is heel moeilijk af te leren als je zo door blijft rijden.

Succes, hopelijk is dit ook beetje een eye opener voor je dat verschillende mensen het zeggen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:33

ik zo unu echt nog niet gaan beginnen met m in de krul rijden als ik jou was.. je hebt er een paar keer op gezeten, ga eerst maar werken aan het rijden zelf :) ik zou dan pas verder kijken.

leuk paardje trouwens!

x