Paard springt altijd verkeerd aan in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:35

melizz13 schreef:
Bedankt! ik weet niet zeker of het nou rechts of links was maar ik dacht links! :')

Aan de longe probeer ik het nog niet want dan word het alleen nog maar trekken en vervelend doen. Ik zal het eens proberen tijdens het rijden wie weet lukt het. Veel stelling doe ik ook maar ik zal het nog verder proberen!

Ik zal het eens proberen maar schouderbuitenwaards oefen ik nog niet met hem.

Oke, als ik dit onderwerp gedeeltelijk lees, kom ik op hele rara oefeningen uit die ik al niet voor me paard zal gebruiken.

Ik zal toch proberen om aan de longe je paard aanleren om de goede galop aan te nemen. Dit kan echt zonder trekken en plukken. Probeer zoveel mogelijk op je stem te doen en iets stelling te vragen(niet teveel gewoon zoals je door een bocht heen hoort te rijden), dit is aan de longe iets makkelijker dan onder het zadel.

Optie 2 leg eens een balk op de grond en probeer dan door de balk aan te galopperen. (dit kan ook aan de longe) Ik doe dit heel vaak, omdat ik spring. De wissel is over een balk ook makkelijker aan te leren dan zonder. Oefen en geduld is heel belangrijk, maar ik denk dat een balk in de bocht jou verder kan helpen. En beloon je paard overdreven als hij/zij goed is aangesprongen.

Vergeet alleen niet dat je tussendoor van hand veranderd en even afwisseld met andere oefeningen.

Succes

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:40

Mijn paard had dit probleem ook. Mijn advies is om hier niet te lang mee te bezig te blijven. Springt hij niet goed aan, ga dan niet oneindig door om het goed te krijgen.
Ga eerst een andere oefening tussendoor doen, en probeer het later nog eens.
Verder is het kwartje bij die van mij gevallen, door goed op de stelling te letten (naar binnen) zelf ook goed je gewicht op je binnenbeugel "leunen".
Zodra het kwartje eenmaal is gevallen bij je paard zal hij niet zo snel weer verkeerd aanspringen, en mocht hij dit doen en je probeert het opnieuw dan zal hij wel goed aanspringen.
Let dus ook vooral goed op je zit en je hulpen.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:12

Aan de longe kun je best oefenen, vooral op de stemhulpen.
En onder het zadel, als ie goed aanspringt dan heel goed belonen he..

Het is toch even zoeken van wat werkt, want ik heb ook een aantal dingen geprobeerd die niet lukten, die van mij is nu sterker geworden en kan nu normaal aanspringen.
Succes

xMelissaa

Re: Paard springt altijd verkeerd aan in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:51

melanie81; oke bedankt dus veel figuren rijden op beide handen.

Kimberley_; Helaas vinden mijn ouders dit onzin, wat het totaal niet is.
_Nann_; Oke bedankt.

Thomina; Helaas die zal niet komen door mijn ouders die dit onzin vinden. Oke ik zal meer op de andere hand blijven proberen en rechtsom maar 1 of 2 keer doen. Ja het kan zeker aan mij liggen en dat mogen jullie eerlijk zeggen zolang er geen reltopic uit komt vind ik het prima! Ik ben ook nog lang niet uitgeleerd.

blue_kim; Hij is in training geweest maar al vroeg afgekeurd. Maar ik heb hem nog maar een jaar en hier voor is hij al recreatie paard gebruikt en vooral veel op het strand gereden. Ik heb ook nog een half jaar alleen op de straat gereden omdat ik geen bak had.

Stap en draf gaat prima. Overgangen en verruimingen doet hij na een paar keer vlekkeloos en netjes op mijn teken. Ik zal het er even met mijn instructrice over hebben.

lailapri; En hoe moet ik dat precies doen?

shan; Ik denk dat ik wijken enz nog maar niet doe want daar is hij nog niet klaar voor hij vind de basis al moeilijk genoeg. Ik doe het nu vooral veel op de volte en dan vaak achter elkaar want anders denk hij dat ie gewonnen heeft en dan doet hij het al helemaal niet meer.
petitparis; Dit ga ik zeker proberen!

WendyBZ; Dat heb ik ook het lukt me alleen gewoon niet, en ik moet er iemand bij hebben die het voor mij doorzet want ik geef wel eens te snel op. En ik moet dan wel eens afkoelen. Thuis doe ik er ook niet al te veel aan omdat het dna toch niet altijd lukt en als ik begonnen ben moet ik verder tot het lukt.

Chico_2004; Oke ik zal het toch eens proberen en anders neem ik een keer een longeer les ipv mijn dressuur les. Oke moet ik doe balk dan op de hoefslag in de hoek leggen, gewoon op de hoefslag of op de binnen hoefslag?

Marijketjuh_; Als ik bij mijn paard verder ga met een andere oefening heeft hij gewonnen en dit werkt helaas niet bij hem. Dat doet hij het erna niet meer.

Thomina; Aan de longe ben ik nu veel bezig met tempowisselingen op mijn stem. Als dit helemaal goed gaat neem ik de galop mee op mijn stem.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:00

Dat bedoelde ik dus ook Melizz, dat je dat wijken beter niet kunt doen.
Misschien heb je dus iets aan de tips die ik je gegeven hebt die je wel kunt proberen.
Die balk leg je op de hoefslag aan het eind van de lange zijde bij de letter of evt. nog een meter verder.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:12

Het komt allemala vanzelf.
Lekker door trainen en dat komt het wel goed.

Jammer dat je vader en moeder daar niet in geloven, soms kan het echt helpen!
Maar je kan ook een keer een les nemen in het rechtrichten , want ik denk dat je paard scheef is doordat hij linksgebogen is!
maar je moet zelf weten wat je doet natuurlijk!

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:14

En als je zelf gaat sparen voor de fysio??

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:25

shan; Daar heb ik zeker iets aan. Bedankt.

Thomina; Ja dat vind ik ook, maar helaas. Ik kan kijken maar er zijn er niet veel in de buurt die dat doen voor een redelijke prijs want ook mijn les betaal ik zelf.

Kimberley_; Ik betaal mijn les ook al zelf. En ik ben nog maar 14 en heb niet de tijd om nu te werken. In de zomer werk ik wel altijd. Ik snap mijn ouders opzich wel want het is natuurlijk niet goedkoop en ze betalen al voer, hoefsmid, DA, tandarts, hooi, enz.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:26

Dan maar een x niet lessen :) (of vaker niet lessen)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:36

Ja maar ik les maar 1 keer in de 2 weken omdat ik al niet meer kan betalen. En ik ga niet zomaar honderden euro's uitgeven als ik nog lang niet alles geprobeerd heb.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:52

Ten 1e, goed voorbereiden: voor je daadwerkelijk de hulp geeft om aan te springen loop je alles na. Buitenbeen naar achter? Binnenbeen op de singel? Stelling naar binnen en niet naar buiten? En dan heel duidelijke galophulp geven die in het begin best wel wat grover mag zijn. Heb nl een beetje het idee dat je paard zich in galop laat vallen ipv aanspringt en door goed voorbereiden en iets grover zijn is de kans groter dat je paard direct aanspringt en dan zal het waarschijnlijk ook direct goed zijn. Maar vele vergeten ook dat een ruiter een goede en een slechte kant heeft, daarom kan het geen kwaad om voor de daadwerkelijke hulp nogeens alles na te lopen voor je je been eraan legt.

Ten 2e: Longeren! Netjes bijzetten en overgangen maken met hulp van duidelijke stemcommando's. En dan vooral ietswat verzamelde draf-arbeidsgalop(hierbij kan een paard zich niet in galop laten vallen en loopt een paard waarbij dit op een juiste manier uitgevoerd wordt goed bij elkaar waardoor het aanspringen makkelijker is voor het paard) . En dan vooral niet vergeten te schakelen, ook aan de longeerlijk kan een paard strekken en verzamelen! Ook onder het zadel kun je de hulp nogwat versterken met jouw stemcommando voor de galop(is meestal heel erg effectief als jullie het aan de longe het eenmaal onder de knie hebben en het aanspringen daar goed gaat!).

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 09:46

Ik heb gisteren les gehad en we zijn een sowieso half uur bezig geweest maar hij deed het gewoon niet. We zijn toen maar gestopt omdat hij toen alleen maar vervelend begon te doen.
Wat ik nu ga proberen is met een balkje voor de hoek dat kan nog wel eens werken want hij loopt via zijn buitenschouder weg. Ik zal het ook nog eens proberen aan de longe. Schakelen doe ik al aan de longe.

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:05

Heey hallo,
Lastig probleem wat ik op de manege(gehandicapten) vaak tegen kom. De mensen zitten daar veel scheef op het paard en dus worden de paarden ook scheef. Wat wij veel doen is grote volte, langzaamaan sluiten en als je op een volte van ongeveer 10 meter bent voor het linker of rechterbeen(ligt er natuurlijk aan op welke hand je rijdt) weer naar de hoefslag wijken. Zodra je dan op de hoefslag aan komt spring je aan.

Wat ook goed helpt is afwenden bij e of b en zodra je dan de wending maakt aanspringen, dan met een volte door galoperen.

Als het nou echt niet lukt gaan we 10 meter voltes rijden( niet 10 rondjes achter elkaar) bij bijvoorbeeld a, f, b, m, c, h, e, k bij de laatste volte die je dan maakt spring je aan als je bijna op de hoefslag bent.

Waar je sowieso altijd heel erg aan moet denken is dat je een mooie ontspannen en regelmatig draftempo hebt. Als je paard te snel draaft zal hij in de galop vallen en als hij te langzaam(wat me bij jouw paard sterk lijkt), zal hij de sprong niet goed kunnen maken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groetjes

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:41

Ja voltes groot en klein maken doe ik veel daarna aangalloperen heb ik nog niet gedaan ik zal het eens doen!
Een volte galloperen vind hij nog erg moeilijk.
Nee hij gaat zeker niet te langzaam maar als hij te hard gaat in draf wacht ik nog even met aangalloperen tot hij rustig draaft en dan gallopeer ik pas aan.

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:06

probeer het eens om je hulpen te geven voor de verkeerde galop,
misschien doe jij de verkeerde hulpen geven,
of heeft hij het verkeerd geleerd,
dat laatste heb ik ook gehad met een paard,
voor de linker galop, moest ik de hulpen voor de rechter galop geven.. :D

Deesjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:11

cthyy schreef:
Mijn paard heeft moeite met de rechtergalop, maar de laatste tijd gaat het een stuk beter vooral door meer stelling. Ik doe mijn stelling wat overdreven en ga dus ook meer achter haar linker oor zitten. Daarnaast heb ik haar aan de longe 'over' aangeleerd, door 'over' te zeggen springt ze over. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

dat zou wel eens kunnen helpen ja..
ik heb dit probleem ook maar dan met de rechter..

groetjes, en succes! :D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:19

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:42

Mijn paardje wil niet makkelijk aanspringen in de rechtergalop. Wat bij mij het beste werkt (het gaat gelukkig al steeds beter:D) is op de hand die hij lastig vindt een wending maken en pas vlak voor de hoefslag aangeven welke kant ik op wil en hem dan meteen aan laten springen in de galop. Dan springt hij vrijwel altijd goed aan.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:56

Mijn paard heeft dit ook, dat is een fries. Wat ik zelf doe is overdreven stelling, en dan proberen. En soms doe ik ook op de korte zijde achtjes rijden en dan de ene keer op links en de andere keer op rechts aanspringen en dan telkens van stelling wisselen.

miryea1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:52

hey,,
mijn paard springt ook altijd verkeerd aan.
van mijn instructrice heb ik geleerd, om eens een gebroken lijn te rijden, en direct in de hoek na de gebroken lijn aan te springen, je hebt dan direct de juiste stelling, en mijn paard springt nu bijna altijd goed aan.
bij mij heeft dit erg geholpen,, en mijn problemen bij het aanspringen zijn opgelost :D

ik hoop dat dit je helpt!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:13

Een tikje met de zweep tegen de binnenschouder bij aanspringen.

edit: sterkte met je verlies