NaatPerrol schreef:Het idee om ernaast te lopen en die oefeningen te doen is goed, dit heb ik dan ook al heel vaak gedaan, ze doet dit ook allemaal. ik loop altijd met longeerlijn die in een boog hangt, ze loopt altijd netjes waar ze moet lopen en ze luistert als ik een andere kant opga. Wat zoiezo niet bij haar helpt zijn zwepen, sporen, hengstenkettingen en andere dingen die bijvoorbeeld om haar neus heen gaan. hier wordt ze gek van, en dan is ze pas gevaarlijk.
tijdens het opzadelen en aansingelen doet ze niks, ze staat dan gewoon rustig stil.
We hebben het ook al een paar keer geprobeerd dat ik erop zit en dat de eigenaar met een longeerlijn ernaast loopt/fietst, dit heeft geen enkel effect want hier trekt ze zich nisk van aan.
Ook behandel ik haar niet als een zielig paard, als ze niet luistert laat ik dat merken, ik verkoop haar geen mep, wel krijgt ze een tik als ze iets doet wat echt niet mag.
Ook wil ik even laten weten, hoe gek het misschien ook klint, dat ik altijd ontspannen op haar zit. Als zij gek doet ben ik consuquent en als ze nog nisk doet of helemaal nisk wil doen dan rijd ik ook alsof er nisk aan de hand is. Ik ben verder ook niet bang dat er wat gebeurd als ik erop zit, dan ben ik alleen maar bezig om haar rustig te houden en haar de goede kant op te sturen.
Hier spreek je jezelf toch een beetje tegen. Ze loopt netjes waar ze moet lopen naast je schrijf je. En een paar berichten terug trekt ze zich los en rent naar huis.
Je zegt dat je er ontspannen opzit en bent niet bang dat er wat gebeurt. Maar waarom stap je dan wel regelmatig af?
Wat is het nu? Want als je hulp wil, moet je wel schrijven hoe het is. Niet na diverse tips dan opeens gaan schrijbven dat er niks aan de hand is.
Prima als dat het geval is natuurlijk, maar volgens mij is dat niet je bedoeling. Je opent niet voor niets een topic.
Ik denk dat je het niet rijden en opnieuw beginnen lichtelijk onderschat. Je bent daar wat langer mee bezig dan een paar weekjes. En ik ben echt van mening dat je opnieuw moet beginnen met dit paard. Alsof ze nog niet zadelmak is zeg maar. Wanneer je dat niet wil proberen is het mij ook goed. Maar dit gedrag krijg je er anders niet uit denk ik.
Ik vraag me ook af of het paard van een ander al het risico wat je neemt waard is eerlijk gezegd. Ik heb zelf een enorm moeilijke merrie. Daarvan zou ik niet eens willen dat die door een ander gereden werd. Ik zou mezelf niet vergeven als er wat zou gebeuren.