Ikzelf aan het werk met de appaloosa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katie1989

Re: Ikzelf aan het werk met de appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:28

Wat betreft het opstappen, ik heb ook altijd liever meer contact op de binnenteugel in plaats van op twee. Je kan hem makkelijker beletten door rondjes te laten draaien als wanneer je contact heb op twee teugels en hij dus, logischerwijs, rechtuit zal gaan. Als hij rechtuit gaat moet je automatisch ook mee, draait hij rondjes, kan je veel makkelijker blijven staan en laten zien dat het enkel hem zelf energie kost om rondjes te draaien. Wel vind ik het belangrijk dat op het moment dat hij stilstaat, je de druk er even afhaalt en daarmee beloont. Ik zou zelf meer rust inbouwen. Dus teugelcontact opnemen, wachten tot hij stopt met draaien, teugels los, belonen en weer opnieuw beginnen. Constant belonen voor het stilstaan door de druk weg te nemen.
Wat betreft het feit dat hij wel stil kan staan als je aan het aansingelen bent, heeft dat er niet mee te maken dat je dan ook rechts staat, de kant waar je dus niet opstapt. Misschien kan je eens proberen aan de andere kant op te stappen?

Verder ziet het rijden er goed uit voor een paard wat net al die behandelingen heeft ondergaan!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:36

Met opstappen, mijn bijrijdpaard deed dat ook, alles was gecheckt maar niks aan de hand. Hij doet het ook alleen bij mij (ben 13, 50 kilo en hij 600, t is een tinker) dus hij heeft me soms ook nog wel eens in zijn macht.. Opeens zei mijn instructrice toen ze me aan het knoeien zag : hoe ga jij dit doen op buitenrit? Nou, ze zei dus dat ik hem maar eens moet gaan aanpakken. Ik heb gewoon een halstertouw aan hem vastgeklikt en vastgezet tegen de bakrand. ik stond er gewoon naast en hij werd echt heel boos. Oren in de nek en net alsof hij aan het schelden was :=. Nou, dat een paar minuten en toen bleef hij ineens staan !! Ben opgestapt, en nu stap ik altijd op met halstertouw, in die ene specifieke hoek. Over een paar weken ga ik zonder proberen, maar hij probeerde me gewoon uit..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 19:31

Chewano heeft het eerder te druk en houdt dan met niets en niemand rekening. Het gaat wel al vee beter als eerst hoor.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:22

ik zou ook wat afwisselen dus ook wat grondwerk met hem doen
aan de dubbele longe bijvoorbeeld
en dan kan je als beloning wat balkjes neerleggen en er samen overheen. dus jij ook op de grond.
til je benen eens extra hoog op, dan gaat hij je miss wel nadoen
veel plezier!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 21:34

Dat doen we idd ook wel, heb met hem wat aan de hand gewerkt en gelongeerd, vrijspringen vind hij ook leuk en vrijheidsdressuur (alles voor snoep).