HELP! probleem met lesgeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:24

antje_vip schreef:
Kun je niet een keer voltige gaan doen ofzo? :)

is ook op een volte...en met een haflinger die schrikt...hihi geen optie..

Lanfir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:25

Voor schriktraining heb je toch ook geen bak nodig, je kan zo simpel beginnen als met een doek/zeil of de grond waar het paard overheen moet of met een paraplu. Dit moeten ze vast wel hebben liggen. Het is een optie voor als het rijden te gevaarlijk is ivm glijden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:27

kehdra schreef:
kehdra schreef:
Als ze geen verstand hebben van paarden, hoe weten ze dan wat natuurlijk is :?
Ik bedoel; een wormenkuur is niet altijd iets van niet natuurlijk is, maar soms gewoon noodzaak.
Als het paard niet geent wordt hoop ik dat jij niet ook op andere plekken lesgeeft...

Daarbij; als alles zo onmogelijk is, dan zit er niks op dan stoppen met lesgeven...

weet ik, en dat vind ik ook zo vervelend...zit zelf al te denken aan een winterstop..of 1 keer in de 2 of 3 weken les komen geven.
t meisje vind het wel echt heel leuk....daarom vind ik het ook zo moeilijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:35

Het kost die mensen nu geld, en niemand heeft er iets aan. Ik zou gaan voor de winterstop, dat doen heel veel mensen die geen bak tot hun beschikking hebben en dat begrijpen ze vast wel. Als het dan weer droger is, kun je weer alle kanten uit.

Schriktraining zou ik nou niet buiten mee beginnen... als hij schrikt (en het is niet voor niets een SCHRIKtraining) dan ben je m kwijt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:36

geef je anderen ook les? ivbm dat de haf niet geent is...
Alleen daarom zou ik daar al geen les meer wíllen geven...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:43

Een winterstop is geen gek plan. Als je daarbij benadrukt dat dat niet nodig zou zijn als er een bak was of als het paard kalkoenen zou hebben, dan leg je het meer bij hen zelf neer.

Je kunt ook afspreken dat de les niet doorgaat als het gras nat is, vooral voor de veiligheid van het paard. Dat is zo'n beetje 70% van de lessen, dus dat gaan ze dan ook wel merken.

Ik denk echt dat je gevolgen van hun keuzes duidelijker bij hen neer moet leggen. Jij hoeft daar niet steeds oplossingen voor te verzinnen.
Prima als ze alles 'natuurlijk' willen, maar dat heeft bepaalde gevolgen.

Ben zelf ook redelijk natural, en ik ken daar de consequenties van. Sommige dingen kunnen dan gewoon niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:43

kehdra schreef:

ik geef bij haar na mijn kantoorwerk les....aan het einde van de dag als ik nergens meer heen hoef.
Na het lesgeven ga ik altijd naar huis douchen en omkleden...

Ik weet overigens niet 100% zeker of dat hij wel of niet geent wordt, maar ik ga er eigenlijk vanuit van niet.

Ik zal misschien nu wel heel bokt over me heenkrijgen.... maar daar maak ik me niet zo druk over.
Ik ken heel veel paarden die niet geent worden....om diverse redenen....
ik ga altijd direct naar huis, dus niemand heeft hier verder last van.

Ik geef op meerdere plaatsen les.. op andere dagen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:44

LindyH schreef:
Een winterstop is geen gek plan. Als je daarbij benadrukt dat dat niet nodig zou zijn als er een bak was of als het paard kalkoenen zou hebben, dan leg je het meer bij hen zelf neer.

Je kunt ook afspreken dat de les niet doorgaat als het gras nat is, vooral voor de veiligheid van het paard. Dat is zo'n beetje 70% van de lessen, dus dat gaan ze dan ook wel merken.

Ik denk echt dat je gevolgen van hun keuzes duidelijker bij hen neer moet leggen. Jij hoeft daar niet steeds oplossingen voor te verzinnen.
Prima als ze alles 'natuurlijk' willen, maar dat heeft bepaalde gevolgen.

Ben zelf ook redelijk natural, en ik ken daar de consequenties van. Sommige dingen kunnen dan gewoon niet.

is wel een goede... denk inderdaad maar dat ik dat ga doen...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:45

Sky_As schreef:
kehdra schreef:

ik geef bij haar na mijn kantoorwerk les....aan het einde van de dag als ik nergens meer heen hoef.
Na het lesgeven ga ik altijd naar huis douchen en omkleden...

Ik weet overigens niet 100% zeker of dat hij wel of niet geent wordt, maar ik ga er eigenlijk vanuit van niet.

Ik zal misschien nu wel heel bokt over me heenkrijgen.... maar daar maak ik me niet zo druk over.
Ik ken heel veel paarden die niet geent worden....om diverse redenen....
ik ga altijd direct naar huis, dus niemand heeft hier verder last van.

Ik geef op meerdere plaatsen les.. op andere dagen

Ik vind wel dat jij dan de verplichting hebt om aan een ieder die je lesgeeft dit duidelijk te maken.

(als je bij mij was geweest, en ik zou dit achteraf horen, had je een behoorlijk probleem :j )

Sky_As

Re: HELP! probleem met lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:57

ik rij niet rechtstreeks door...anderen hebben absoluut geen last van mij. Alles gaat de was in, en ik onder de douche.

Ik hoef ook niet aan te geven als ik in een dierentuin of kinderboederij geweest ben... wie weet wat voor ziektes daar hangen.

Overigens geef ik voor de rest alleen aan bekende les.

Weet niet of jij wel eens bij vrienden/vriendinnen mee gaat bij paarden kijken....
maar dan vraag je toch ook niet standaard of alles geent is??
dus wie weet op wat voor plekken jij bent geweest waar paarden ongeent staan.

Ik moet ook eerlijk toegeven, dat ik er op die manier niet eens bij stilgestaan heb hoor!
Ook ken ik mensen die braaf ieder jaar van de dierenarts een stickertje krijgen, maar niet laten enten....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:06

Ik snap het punt wat je maakt, echter ik ben niet aan het lesgeven en dús quasi proffesioneel stallen aan het bezoeken. Jij doet dat wel, en hebt in mijn ogen een grotere verantwoordelijkheid.

(wbt het stickertje wel in het paspoort, maar geen enting.... :x

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:40

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb hier hetzelfde de weilanden zijn gewoon nat/ modderig. Veel paarden kunnen hierin best goed stappen, en paarden die een goed evenwicht hebben (met een goede ruiter op hun rug) kunnen ook een rustig drafje doen. Misschien dat het in jouw situatie niet kan.

Dat een paard ijzers nodig heeft om eens per week een uur over de weg te lopen ben ik het niet mee eens.
Alle pony's hier hebben geen ijzers, rijden minstens een keer per week over de weg, veel verharde wegen weinig zandpaden. Gaat prima, in het begin slijten de voeten misschien iets harder maar dat wordt vanzelf minder doordat de hoef dan ook sneller aan gaat groeien.

In de bak is nog genoeg te doen. Heel veel oefeningen voor ruiter en paard. Afwisselen met afentoe houding en zit, kan iedereen gebruiken.
In stap zijn genoeg trainingstechnische dingen te doen, vierkanten rijden, actief doorstappen, slangenvoltes, achtjes enz..

Wanneer de pony schrikkerig is en het meisje niet genoeg leiding geeft, zou jij dit kunnen begeleiden. Wat moet er gebeuren zodat het meisje sterker in haar schoenen staat en wel genoeg leiding geeft. Ga dit in stappen uitbouwen. Wat moet het meisje doen als het paard wel over haar grens heengaat. Geef haar oefeningen mee voor de week.
Leer haar hoe ze de pony op bijna niets kan sturen, stapje naar links, stapje naar rechts, stapje achteruit enz.

Maak voorjezelf een beetje een beeld van wat er allemaal nog vooruit kan gaan en hoelang denk je dat het meisje samen met de pony daarvoor nodig heeft?
Naar mijn idee is er in stap echt genoeg te doen. Bij ons bestaat de winter ook vaak uit (bijna) alleen maar stappen.

Ik neem aan dat je les geeft om haar iets te leren, en niet alleen om haar bezig te houden. Want dat kan ze zelf ook doen. Ik bedoel het verder niet verkeerd hoor, maar je eerste post komt een klein beetje op me over hoe kan ik haar bezighouden.

Over het enten zou ik mij ook niet zo druk maken. Een paard wordt ziek wanneer dat nodig is, of die nou geënt is of niet. Gaat ze nou naar veel andere paarden is het misschien beter van wel. Maargoed dat is niet het doel van je topic dus daar moeten we maar niet verder op in gaan. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:47

Je kan toch nog veel meer oefenen?
Wijken, stelling, schoudervoor, voltes 10 meter, door een S van hand veranderen, veel overgangen rijden, achterwaarts
Je kan haar misschien ook een keer zonder zadel laten rijden? Of balkjes/cavaletti lopen..
Of een keer de haf aan de longe nemen en een soort voltige/zitles doen!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:47

Je kan toch nog veel meer oefenen?
Wijken, stelling, schoudervoor, voltes 10 meter, door een S van hand veranderen, veel overgangen rijden, achterwaarts
Je kan haar misschien ook een keer zonder zadel laten rijden? Of balkjes/cavaletti lopen..
Of een keer de haf aan de longe nemen en een soort voltige/zitles doen!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:19

Snap dat veel posten doorlezen soms vervelend is, maar weiland is harstikke nat geeft ts aan. Dus springen en overgangen lijkt me niet als zelfs een drafje op de ´hoefslag´ al tot uitglijden leidt ....
En zonder zadel als het meisje weinig vertrouwen heeft en de haflinger schrikachtig ...

Voortaan toch maar even lezen?!