Wat erg belangrijk is, is dat dit paardje weer vertrouwen krijgt in je hand en in het bit. Ik zou zeggen dat je gewoon met een lekker los teugeltje moet rijden zodat hij weet dat er niks aan de hand is, maar dit helpt toch niet dus.. Als je contact neemt, gaat hij gelijk zo rond, dan hangen je teugels toch in een boogje? Of neem je dan gelijk je teugels op maat om contact te houden? En als je dan harder rijd, ookal zitten je teugels dus in een boogje, gaat hij nog lager met zijn hoofd?
xxiloveyouu
Geplaatst: 05-12-10 19:03
heb je een foto voor mij? graag in pbtje? ik had namelijk ook zon paard, misschien als je me de foto geeft, dat ik het kan zien, .
herkenbaar, ik heb een hele lieve friese merrie die het liefst met haar kin op de borst loopt. echt het lijkt wel haar natuurlijke houding. In de les moet ik hiervoor heel veel tempo wisselingen rijden. Lekker naar voren en weer terug. en haar los maken in de rug. Dus schouder voor en travers. Op het moment dat dit moeilijk wordt voor haar probeert ze of te ver in de krul te lopen. Dan juist weer naar voren rijden. En haar weer terug rijden en proberen op te pakken. Maar het is zeker niet makkelijk.
Heb je al eens geprobeerd bitloos te rijden en zo ja, doet hij 't dan ook?
poeliwoepi
Geplaatst: 06-12-10 21:36
Probeer veel voorwaarts neerwaarts te rijden. En bouw dit langzaam op, het paard moet leren om over de rug te lopen denk ik. neem in het voorwaarste langzaam de teugel druk op door hele kleine ophoudingen te geven tot hij in gewenste houding loopt. ontspan je handen dan en zit niet meer in de mond. zodra hij weer opkrult meer voorwaarts en weer naar het lang laag. zo moet hij het toch langzaam door krijgen zou ik denken
Zonder verbinding kan je niet uitschuiven. Het heeft dus geen zin om je teugels gewoon los te gooien. Je paard zal dan niet vanzelf je hand gaan opzoeken. Je zal dus eerst van achter naar voren naar je hand toe moeten rijden. Waarschijnlijk zal je paard dan nog een tijdje 'te kort in de hals' blijven, maar wel in verbinding. Vandaaruit kan je je paard steeds verder gaan uitleggen.
Dus eerst een goede continue verbinding van hand naar bit krijgen. Ik zou dit proberen te verkrijgen door het rijden van (schijn)overgangen. En daarbij blijven proberen om met verbinding! het paard langer in de hals laten worden.