galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:53

het kan zijn dat ze het nog moeilijk vind. vooral als ze protesteerd. Gewoon veel oefenen! Haffies kunnen ook flink eigenwijs zijn hoor!

Onze mariska had eerst dus ook geen conditie en vond het nog heel moeilijk, galop ging dus ook echt slecht! :P

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:08

heb in de vakantie ook geprobeerd en toen ging het ook niet , toen had ze elke dag genoeg beweging ..
en meestal by myn vriendinnen doet ze het wel
zou ze iets tegen my hebben?
of kan ik gewoon niet goed genoeg ryden?
of wat zou het zyn ? ;(

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:12

geef vooral niet op! Ga net zolang door totdat je je doel hebt bereikt, maar als ze het doet, gelijk belonen. Probeer als je haar uiteindelijk in galop hebt een paar passen te maken (bijv. 5) en gelijk weer in de volgende hoek in galop proberen te zetten. Ze heeft vast niks tegen je, heb je het een keer toe gestaan? Dat gaan ze namelijk wel gebruiken. Dat had ik met mijn pony ook, probeer door te zetten. Daarnaar komt het wel weer goed, en is het echt leuk. Geloof me!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:13

ze zal er idd altijd proberen onderuit te komen, gewoon doorzetten!
Je komt er heus wel!

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:54

oke , kzal myn best doen ;
misschien nu met de zweep in de hand zal het misschien wel beter lukken , ik hoop het (;

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:41

probeer consequent te rijden.
sporen raad ik niet aan. die zijn niet voor een lui paard maar voor verfijning van je hulp.
dus alleen maar om je paard wat te ondersteunen bij oefeningen en niet om mee te schoppen.
ik zou het als volgt doen.
ga doorzitten. drijf met je benen de juiste hulpen voor de galop. geen reactie?
geef een tik met de zweep. als je hierop nog geen reactie krijgt geef je er nog een.
probeer ook veel schijn en gewone overgangen te rijden. daar krijg je de meeste paarden ook wel wakker mee.
en een instructeur kan echt enorm helpen!

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:48

Probeer ook eens wat meer overgangen te rijden bv: 4 passen stappen en 4 passen draven dan weer terug naar stap en weer in draf enz. Wanneer je dit doet let er dan op dat je duidelijk bent in je hulp. 1x drijven geen reactie dan een schopje nog geen reactie tik achter je kuit daar waar je de reactie wilt hebben. Ook kan je tempo wisselingen rijden zowel in stap, draf als galop enkele passen voorwaarts en weer terug en weer wegrijden enz. Hoe reageert de pony op je stem hulp? Deze kan je in het begin ook gebruiken tegelijk met je been hulp. Zeg draf en geef de hulp reageert de pony dan belonen met je stem. Dit probleem zal niet vandaag op morgen opgelost zijn dus hou vol en ga elke keer weer met volle moed er tegen aan en ben blij met de kleine verbeteringen die er zijn.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:07

Mijn pony is nog wat jonger, maar heeft nog problemen met zijn balans en is ook niet heel erg voorwaarts. Vandaag is de osteopaat geweest en heeft mij aangeraden het galopperen even te laten voor wat het is.

Misschien is dit voor jou ook iets wat je kan doen; eerst ervoor zorgen dat je pony in stap en draf lekker voorwaarts wordt en het leuk vindt en dáárna pas te gaan werken aan de galop. Vaak als ze wat voorwaartser en vrolijker worden in het rijden komt de rest ook wel en misschien biedt ze het dan zelf wel aan.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:01

brandneweyes schreef:
heb in de vakantie ook geprobeerd en toen ging het ook niet , toen had ze elke dag genoeg beweging ..
of wat zou het zyn ? ;(

Waarschijnlijk doet ze het bij je vriendinnen wel goed, omdat jij er het meest op rijd en dus haar grenzen bepaalt! Bij jou gaat ze dus proberen om haar grenzen te veranderen, en jij moet dus zorgen dat haar grenzen duidelijk zijn!

Om haar beter aan je been te krijgen moet je gaan drijven in stappen, je begint met je kuit aanleggen reageert ze niet geef je druk met je hak, reageert ze nog niet drijf je steviger met je hak, reageert ze nog niet een nog iets stevigere drijf met je hak en zo door. Al snel gaat je pony snappen dat als jij je kuit aanlegt ze bijvoorbeeld vooruit moet.

Je begint dus met een kleine hulp en bouwt die uit tot een nog grotere hulp net zo lang tot ze reageert zodra ze reageert niet meer drijven, want ze reageerde tenslotte. Waarschijnlijk moet je in het begin nog steeds de stevigere hulpen geven maar blijf in deze stapjes dan zal je pony vanzelf sneller op je been gaan reageren.

En over die galop, als jij je pony niet voorwaarts hebt en niet aan je been is word het moeilijk om te galopperen. Als je pony aan je been is en je wil gaan galopperen, geef dan je galop hulp (en doe deze ook weer met stapjes zo dat ze hierop steeds vlotter gaat reageren!) en zodra ze aanspringt belonen en steeds verder uitbouwen, dus 1 galopsprong dan 2 galopsprongen dan 3 dan 4 dan 5 enzo door.

Veel succes en met oefenen kom je vaak al een heel eind!

mvr_schouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:09

Geef je wel de goeie hulp ?
Want miss kan het daar ook aan liggen.. ;)

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:23

Je paard goed aan het been maken!
Gaan stappen. Halthouden. Knijpen met je been, reageert ze niet? Tikje met je zweep. (Goed 'doseren' niet te voorzichtig, maar ook niet meppen) Opnieuw. Halthouden. Knijpen met je been. Lukt het? Goedzo. Lukt het niet, tikje met de zweep. Als je voelt dat ze afzwakt, opnieuw. En zo doorgaan tot ze een goed tempo heeft, dan kun je gaan draven. Als je haflinger afzwakt in draf, weer gaan stappen, en opnieuw. En ook: veel variatie, niet alleen op de hoefslag gaan rijden, maar van van hand veranderen, figuren, middendraf. Laat haar voor je werken! :D

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:09

Jitske87 schreef:
Je paard goed aan het been maken!
Gaan stappen. Halthouden. Knijpen met je been, reageert ze niet? Tikje met je zweep. (Goed 'doseren' niet te voorzichtig, maar ook niet meppen) Opnieuw. Halthouden. Knijpen met je been. Lukt het? Goedzo. Lukt het niet, tikje met de zweep. Als je voelt dat ze afzwakt, opnieuw. En zo doorgaan tot ze een goed tempo heeft, dan kun je gaan draven. Als je haflinger afzwakt in draf, weer gaan stappen, en opnieuw. En ook: veel variatie, niet alleen op de hoefslag gaan rijden, maar van van hand veranderen, figuren, middendraf. Laat haar voor je werken! :D

Even een vraag aan jou, als jij rijd met je pony of paard en deze is niet goed aan je been krijgt hij dan direct een tik? Jij drijft paard reageert niet, dus een tik? Drijf je altijd even hard of niet?
Je kan namelijk met alleen je been ook zacht drijven of hard drijven. Als je direct een tik geeft als hij vooruit moet reageert hij helemaal niet meer op je been!

Een zweep moet je zien als verlenging van je arm, let je paard niet op kan je een keer de zweep tegen zijn kont aanleggen om te zeggen van: "he, let even op ik vraag wat van je."

Je paard gevoelig maken aan je been zou ik dus aanpakken door zoals ik in mijn vorige post uitlegde zo behandelen, even citaat:

FemkeRoosje schreef:
brandneweyes schreef:
of wat zou het zyn ? ;(

Waarschijnlijk doet ze het bij je vriendinnen wel goed, omdat jij er het meest op rijd en dus haar grenzen bepaalt! Bij jou gaat ze dus proberen om haar grenzen te veranderen, en jij moet dus zorgen dat haar grenzen duidelijk zijn!

Om haar beter aan je been te krijgen moet je gaan drijven in stappen, je begint met je kuit aanleggen reageert ze niet geef je druk met je hak, reageert ze nog niet drijf je steviger met je hak, reageert ze nog niet een nog iets stevigere drijf met je hak en zo door. Al snel gaat je pony snappen dat als jij je kuit aanlegt ze bijvoorbeeld vooruit moet.

Je begint dus met een kleine hulp en bouwt die uit tot een nog grotere hulp net zo lang tot ze reageert zodra ze reageert niet meer drijven, want ze reageerde tenslotte. Waarschijnlijk moet je in het begin nog steeds de stevigere hulpen geven maar blijf in deze stapjes dan zal je pony vanzelf sneller op je been gaan reageren.

En over die galop, als jij je pony niet voorwaarts hebt en niet aan je been is word het moeilijk om te galopperen. Als je pony aan je been is en je wil gaan galopperen, geef dan je galop hulp (en doe deze ook weer met stapjes zo dat ze hierop steeds vlotter gaat reageren!) en zodra ze aanspringt belonen en steeds verder uitbouwen, dus 1 galopsprong dan 2 galopsprongen dan 3 dan 4 dan 5 enzo door.

Veel succes en met oefenen kom je vaak al een heel eind!

Ben gewoon benieuwd hoor, waarom jij het zo zou doen en niet eerst rustig in stappen! En is zeker niet aanvallend bedoeld ofzo!

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:17

zal het eens proberen (;