ontspannen op paard, Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ontspannen op paard, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:45

Wat vind je van de adviezen die je krijgt TS? :)

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:57

Hoi, ontspannen kan er maar een, en dat ben je echt zelf. En zoals het waarschijnlijk ook niet in een nachtje kwam, zal het ook niet in een nachtje gaan..
Ik ga mee met al eerder gegeven tips: haal alle druk voor jezelf weg, haal het plezier terug, doe wat je leuk vind en wees doof voor anderen.
Wat vandaag niet gaat probeer je dan morgen weer?
Succes in elk geval, en niet opgeven!

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:58

kailo zegt:

Ben nogal perfectionistisch en weet dat mij dat in de weg zit. Ongeveer 2 jaar geleden kon ik ontspannen zitten, wijken, schakelen, enz...

Door zadelproblemen is het een beetje zoek geraakt, Zadel is ondertussen weer in orde.
Heb nu idd moeite met zitten omdat ik niet kan ontspannen waardoor ik moeite met zitten heb= cirkel rond.

Wil wel zitlessen doen, alleen weet ik wel hoe ik moet zitten maar mijn lichaam wil niet mee. En in het verleden heeft dat ook niets opgeleverd.
( kreeg alleen te horen, gewoon zitten en handen stil!, en op een kreupel paard in sukkeldraf met een stoelzit: zie je wel dat je kan zitten.)

ik zou nog een paar andere zadels proberen op je paard, misschien zit het zadel niet goed en ontspant hij zich niet waardoor jij ook niet ontspant, wat voor paard heb je en wat voor zadel?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:06

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:49

Bedankt voor alle tips alvast!

Voor het moment heb ik alle lessen afgezegd en ga een tijdje niet rijden.
Psychische hulp komt eraan(Was ik al eerder mee bezig alleen moet ik nog een maandje wachten op de 1ste sessie)

Aan de longeerlijn heb ik al geprobeerd en dat gaat allemaal goed. Iemand anders erop is geen optie. Mijn instructrice vind hem eerder vooruitgegaan het laatste jaar en ja zij zit ook geen probleem met het zadel.

Yoga of pilates heb ik ook al in overweging genomen alleen is het met mijn werk moeilijk te regelen en ik vind het ook nogal prijzig. Het gekke is dat ik naast mijn paard wel kan ontspannen.Ik hoopte alleen iets te vinden dat yoga en rijden kon combineren.

Ben ondertussen ook andere zadels aan het proberen, maar het valt nog niet mee( rug paard werkt niet mee en spaarpot ook niet), plus het feit dat ik in een of andere uithoek blijk te wonen.

Ik heb trouwens een fjord en rij met een rg dressuurzadel.

Ps: heb vroeger eens les gehad in het Emiel Voest systeem, maar is niks voor mijn paard. En zonder zadel is nogal pijnlijk voor hmm...... :(

Stillnoname

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:51

Ben je misschien bang om te vallen, dat je daarom zo gespannen op je paard zit?

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:02

@leentjeteen: Je hebt gelijk hoor, mss toch die schop onder mijn kont? :P

We beginnne gewoon in het nieuwe jaar met een nieuwe start, hopende dat mijn hersenen beetje corresponderen met de rest. :o

alegro_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:34

adem uit en zing een liedje je paard veraadt al dat jij gespannen bent door te zingen gebruik je je hele long inhoud en kan je dus niet gespannen ademhalen en ga leuke dingen doen een buiterit strandrit mischien balkjes lopen. en denk niet aan stress volle dingen als je bij je paard bent maar loop leeg en ga leuke dingen doen gr en suc6

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:09

Voorlopig doen we enkel longeren en tuttelen, zonder stress.

Ga ondertussen mijn licht eens opsteken bij verschillende instanties.

juli73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:29

ik ben het eens met Blijheid, en je schrijft het zelf ook al, het gaat niet om je paard, maar het 'zit' in jezelf. Probeer het eens met ontspanningsoefeningen die je gewoon thuis doet, er zijn genoeg DVD's/CD's ed te vinden op internet. Als je die onder de knie hebt kan je het vast ook toepassen wanneer je op je paard gaat zitten.
En als je er echt werk van wil maken kan ik NLP aanraden (zoek op internet op NLP-school). daar leer je hoe je om moet gaan met situaties die je moeilijk vindt en dit maakt je weerbaarder in allerlei situaties. Heel erg nuttig dus, ook als je niet op je paard zit. En het is NIET zweverig ;-)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:36

probeer te rijden onder begeleiding. het hoeft niet perse een instructeur te zijn maar iemand die je vertrouwd.
die kan je wat op weg helpen en je het gevoel geven dat het wel goed gaat.
daarmee kun je ook goede begeleiding krijgen zodat je niet zo gespannen bent.
een instructeur zoeken die bij je past is ook belangrijk.
als je geen klik hebt werkt het vaak ook niet goed en wordt je er allebei niet beter van.
wat ook nog wel eens helpt is rijden met muziek. zo focus je je op iets anders waardoor je ontspant.
probeer ook in de stoelzit te gaan zitten om lekker te ontspannen.
vraag niet te veel van je paard en hou het rustig. bouw daardoor ook vertrouwen op.
als je niet veel moeilijks hoeft te doen gaat het ook vaak beter.
hiermee kun je opbouwen.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:45

Ondertussen al een beetje wijzer.

Nlp lijkt ook wel interessant. Heb een afspraak staan half december en dat is volgens mij hetzelfde.

In de tussentijd start ik bij de fysio en dan met name hyppische sportoefentherapie. Heb er 2 dagen voor rondgesnuffeld op het net, maar ik denk dat het wel loont.

Ik houd jullie iig op de hoogte.

Toch bedankt voor de tips, mss dat ik ze voorlopig niet kan uittesten, maar ik houd ze in mijn achterhoofd.

FroukeDushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:14

Door je beugels langer te maken en door te zitten ga je sneller ontspannen zitten.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:54

Doorzitten is wel slecht voor de rug van het paard als je dat altijd doet ;) Tenzij je écht goed doorzit, maar aangezien TS moeite heft met onstpannen denk ik dat dat niet echt zal gaan..

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:05

Hoi!

Ben benieuwd naar je ervaringen met de hyppische oefentherapie.

Het is ook al door een aantal anderen gezegd, maar Centererd Riding zou denk ik ook een erg goede optie voor je zijn, mocht hetgene wat je nu gaat proberen niet bevallen. Bij CR gaat het idd echt om jou (zoals je aangaf te willen) en niet direct om het paard (in het begin in elk geval niet). Mogelijke optie voor jou is misschien Alona (http://www.alona.nl), zij zit bij Roosendaal. Ze heeft ook weekenden etc, waarbij je je eigen paard zou kunnen meenemen, maar volgens mij geeft ze ook lessen aan huis (ook verder weg).

Veel succes!

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 10:42

Hallo, hier even een update.

Ben bij de fysio geweest en met mijn balans is niks mis.

We zijn aan de slag gegaan met ademhalingsoefeningen. Daarnaast heb ik ook een soort spanning- ontspanningsoefening gekregen waar ik deze week mee aan de slag kan. Ik heb het nog niet helemaal onder de knie maar af en toe gaat het een stukje beter. Volgende week weer een afspraak.

De fysiotherapeut vond centered riding ook wel een optie maar idd te ver weg. Als ik iedere week begeleiding wil, lopen de kosten daarvan iets te hoog op. En wil wel de zekerheid dat ik op korte termijn weer hulp kan vragen mocht ik terugvallen.

Na verloop van tijd wil ze me ook op het paard begeleiden.

Heb iig weer hoop dat het ooit wel goedkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:55

Dat klinkt als een heel goed begin :)
Ik hoop echt dat het je helpt straks weer lekker ontspannen te kunnen rijden!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:03

Klinkt goed :) !
Veel suc6 verder :)

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 12:23

Thanx!

Hoop 1 december weer een update te kunnen geven.

Mursi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:26

Bij Stichting Paarden met Plezier (http://www.stichtingpaardenmetplezier.com) help ik mensen met angst en (paard)rijden. Het is zo jammer als angst je in de weg staat om te genieten van je paard en het rijden.
Soms is angst goed: het maakt je allerter op gevaar. Maar vaak laat angst je verstijven. Je adrenaline schiet omhoog net als je ademhaling. Zeker na een traumatische ervaring blijf je je vaak afvragen of het weer gaat gebeuren.
Ik help mensen met angst voor paard (rijden) met Neuro Linguistisch Programmeren (NLP). Zelf ben ik (naast mijn werk) ook een ervaringsdeskundige. Ik kwam letterlijk kotsend van mijn paard af als de angst toesloeg, maar dankzij NLP rijdt ik nu weer dagelijks met veel plezier.
Door NLP leer je je eigen denkpatronen (het stemmetje in je hoofd) op een positieve manier te gebruiken. Je bent zelf in staat om een negatieve ervaring om te buigen naar een positieve. Je krijgt weer zelfvertrouwen en leert te ontspannen.
Tijdens de begeleiding krijg je eerst een intensieve NLP sessie, daarna gaan we een aantal balans lessen doen. Eerst naast het paard en daarna op het paard terwijl je op een bareback pad zit aan de longe. Door dat je zo een betere houding en zit ontwikkeld, groeit je zelf vertrouwen al enorm. We gaan in het tempo wat jij zelf aangeeft, dus nooit over je eigen grenzen heen. Het doel is een ontspannen ruiter die weer vol vertrouwen in het zadel zit.

Wil je meer weten, mail dan met avaneck@scarlet.nl
In een intensief weekeind van vrijdag t/m zondag waarin je 1 op 1 begeleiding krijgt, kun je al weer van je angst verlost worden en weer plezier krijgen in het rijden. We werken er naar toe, om een ontspannen buitenrit te maken in dat weekeind.
Graag tot ziens bij Stichting Paarden met Plezier,

Groeten, Anet
http://www.stichtingpaardenmetplezier.com

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:33

Zelf heb ik het probleem ook.
Ik heb ook een eigen pony maar durf er niet op.
Mijn zusje en moeder rijden hem nu voor mij.
En ik stap er met moeite op.
Ik heb al zoveel prive lessen gehad.
Omdat ik gewoon veel te bang was.
Toen ging het een hele tijd goed.
Totdat het winter werd.
Ik ben eigenlijk niet bang maar ik durf het gewoon net zoals jou niet.
Nu stap ik tegenwoordig uit op mijn pony.

Kan je geen prive lessen nemen?
Of iemand anders op je paard laten rijden zodat jij daarna kan.

Ik hoop dat het je weer gaat lukken
Groetjes Suzanne

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:44

Suzanne, waar woon je? Ik woon in Friesland, als je daar ook woont, weet ik nog een héle goed instructrice :j Die is echt heel goed, en weet echt alles :D

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 14:36

Ik heb normaal iedere week privé les. Heb een superinstructrice, maar mijn lichaam wil gewoon niet.

Umaydream: Ik woon in de buurt van Terneuzen. De andere kant van ons kikkerlandje.PFFFF, Hebben jullie alle goede instructie voor jezelf gehouden.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:01

Dat is heel vervelend :(:) Probeer anders eens met muziek in te rijden? Gewoon zachtjes, zodat je nog wel alert bent voor in noodsituaties, of anders een radiootje meenemen en op de achtergrond aanzetten :j

Terneuzen, dat is idd een aardig eindje weg :+

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:16

Haha, muziek heb ik geprobeerd, werkt niet.(Alle stijlen van mozart tot metal)

Wat is een noodsituatie? Heb een lamme goedzak die alleen voor een snoepje de ene poot voor de andere zet.(gelukkig maar)