niet vooruit te branden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8AngelEyes8

Re: niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:02

Kan je eventueel geen filmpje maken met je telefoon/camera mischien kunnen we aan de hand daarvan wat beter helpen? Mischien ligt het zadel wel verkeerd, de singel te ver naar voren, tegenwerkende zit van de ruiter?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:11

Asmara schreef:
een paard die 4 jaar is al met sporen rijden? :n
weet niet of dat wel zo slim is.

Veel overgangen rijden raad ik je aan

Heeft niets met leeftijd te maken, je kunt een paard inrijdne met behulp van sporen, want je kunt de sporen precies zo gebruiken als de zweepo en daarvan zegt toch ook niemand dat er een leeftijhd voor staat ofzo? Het gaat er om wat je er mee doet! Ze gebruiken om nog enige reactie te krijgen is verkeerd. Je moet ze gebrukken als straf op het niet reageren op je been, zodat ze uiteindelijk die starf niet afwachten en op je been gaan reageren. Want dat is uiteindelijk de bedoeling, dat je paard aan de hulpen komt te staan. Dan pas kun je werken aan meer of minder tempo en de rest.
Overgangen rijden is nuttig om een paard vlotter op de hulpen en vlotter in het algemeen te krijgen, maar als de ruiter de oorzaak is, zal het niet echt helpen.
Het is heel belangrijk om de oorzaak te vinden voordat we een oplossing aan kunnen reiken.
Als het paard aan de longe normaal loopt (ook met zadel op?) ligt het dus waarschijnlijk toch aan de ruiter. Of als het aan de longe zonder hetzelfde zadel en hoofdstel loopt, aan het zadel en/of hoofdstel bv. Of een combinatie van dingen.
De ruiter aan de longe op het paard zetten kan ook verheldering geven dan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:26

Ymediem schreef:
ik denk dat het paard dan helemaal niet meer loopt. Het is een fires... maar daar mag het toch niet aan liggen. Vooral niet odat ze 4 is...

Jawel hoor. Daar kan het best aan liggen :D De meeste Friezen die ik ken zijn geen lopers en enkeling daargelaten. De meeste 4 jarigen zijn aan de slappe kant. Een 4-jarige Fries is niet te vergelijken met een 4 jarige KWPN-er Friezen zijn laat volwassen. Veel rijden op een 4 jarige Fries is dan ook niet aan te raden.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:27

Asmara schreef:
een paard die 4 jaar is al met sporen rijden? :n
weet niet of dat wel zo slim is.

Veel overgangen rijden raad ik je aan

en waarom vind je dan dat dat niet slim is hier wil ik dan wel graag je mening over horen. Ik rijd mijn 3jarige ook met sporen en dat doe ik echt niet om hem eens lekker te prikken.. Het gaat erom hoe je met sporen rijd ik gebruik mijn sporen om de hulpen te verfijnen dus ik zou niet weten wat hier slecht aan is als je verder gewoon je been stil hebt??

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:35

ik heb mn fries ook net onder het zadel, was in het begin ook niet vooruit te branden is ook 4 jaar.. toch raad ik sporen wel af hoor... mn zus had een zweepje bij zich, maar dan ook echt alleen bij zich.. en in 1 hoek wou ze niet meer vooruit kreeg ze iets een klein tikje maar dan ook zachtjes, sindsdien loopt ze perfect! geen zweep/sporen nodig, ze dacht gewoon dat ze dr eigen zin wel door kon zetten..

wat bij mij geholpen heeft is krachtvoer en wat vitamines erbij geven, gaf haar wat extra omdat ze nog in de groei zijn ook..
en er zit nu teveel power in!
weet niet wat dit paard krijgt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:44

als ze aan de longe wel voorwaarts is,dan lijkt mij dat het probleem ligt bij de ruiter of het zadel....of beiden.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:45

geerke schreef:
als ze aan de longe wel voorwaarts is,dan lijkt mij dat het probleem ligt bij de ruiter of het zadel....of beiden.

ooh dat stuk heb ik dan net gemist :+
dan zal het niet aan de voeding liggen..

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 21:42

Hey,

Het gaat al iets beter maar we zijn nog aan het proberen.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:47

Ik rij een fries bij die ook niet vooruit te branden was! Had het nog nooit zo meegemaakt! We hebben nu een ander, aangemeten zadel en ze loopt als een trein! Echt een wereld van verschil! Zou echt alles bekijken, zowel medisch als dingen als het zadel! Succes!