Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Geef het tijd voor een paard is het ook anders!
Succes ermee! opisop_shop schreef:heb je hem wel een aantal keren proefgereden bij de vorige eigenaar?
Ik vind 12 week al best een tijd om te wennen aan een nieuwe plek eigenlijk.
Lusitana schreef:Als je hem niet vertrouwd, heeft hij geen reden om jou te vertrouwen en heeft hij geen steun van je in zijn vreemde omgeving. Hij weet niet dat hij verkocht is. Hij denkt in het begin wellicht nog dat hij een keer terug gaat. Dat het allemaal maar tijdelijk is en zijn eigen ruiter wel weer komt.
Het duurt gewoonlijk minstens zes weken voordat een paard de hoop opgeeft, soms korter, soms langer.
Het is aan jou de taak om duidelijk te maken dat het allemaal wel goed komt en dat hij op jou kan vertrouwen.
Dus niet gaan afwachten wat hij nu allemaal weer uit zou kunnen gaan spoken, maar gewoon vol vertrouwen rijden en misschien wat meer belonen dan je gewend bent, voor wat goed gaat. (Manenkam strijken, of met de stem).
Verkeersmakheid etc zit voor 99% in de ruiter, geloof het of niet. Een paard wacht jouw reactie af. Als jij zenuwachtig of onzeker bent heeft hij alle reden om te denken dan dat wat nadert gevaarlijk is, toch?
Als jij niet reageert heeft hij alle reden om aan te nemen dat het normaal en ongevaarlijk is.
Ik kan me zo voorstellen dat je niet met vol vertrouwen op ene nieuw paard zit en dat voelt hij dus. En als hij dan ook een stap verkeerd zet, heb je zoiets van "zie je wel, hij is niet vertrouwen". Maar die nerveuze reactie daarop ziet hij ook als "zie je wel, het is niet vertrouwen, zij is er ook bang van!"![]()
Elk paard kan schrikken, maar hoe de ruiter er mee omgaat is bepalend voor hoe hij er voortaan mee omgaat.
Bekijk het eens vanuit zijn ogen en kijk hoeveel steun hij eigenlijk aan jou heeft...
Ditzelfde paard kan bij een andere ruiter totaal anders zijn.