De AdB "methode", wat is dat nu precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:11

Wat voor hulpen moet je dan geven met de teugels om hem recht te richten? Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:23

Ik begrijp de weerstand en vragen wel. Toch denk ik dat hij meer goed dan kwaad doet met zijn visie op paardrijden. Voor de mensen met veel gevoel en talent, met een paard wat het zelf makkelijk aanbiedt en uitstekende instructie is het overbodige info.
Daarentegen voor de mindere goden onder ons, met paarden die in het nederlandse basisinstructie systeem al lekker vast zijn gereden, kan hij een verademing betekenen. Dat creeert een hosanna-sfeertje, en bijna afgoderij waar hij zeker niet vies van is, wat weer voor extra weerstand zorgt bij de ruiters die zijn advies niet nodig hebben.
Ik heb les gehad van diverse instructeurs van diverse niveaus door de jaren heen en heb met de nodige verbazing meegedaan met ORUN-examens, verenigingslessen van "gediplomeerde" instructie en veel, heel veel lessen van anderen bijgewoond. Een groot deel werkt toch volgens het aloude principe "geen gelöl, in de krul" in welke charmante verpakking dan ook. Tot mijn grote frustratie tref ik nu ponykinderen die niet eens een simpel rondje kunnen draven zonder aan de teugels te punnikken. Ze kúnnen het niet. Bizar toch?
En hij komt met een concept waarmee ruiters aan hun balans moeten werken zonder steun van teugels, en waarbij niet met een "wijken-voor-druk" idee wat betreft nageeflijkheid wordt gewerkt.
Het gebrek aan wedstrijdprestaties van zijn lesklanten wordt gezien als een groot manco, maar ik denk dat een groot deel van zijn doelgroep dat niet eens ambieert. En het deel wat dat wel doet zijn vaak niet degenen die weekend na weekend de concoursen afstropen op jacht naar winstpunten. Het is in die zin wel een stukje filosofie en management wat er extra bijkomt. Ieder z'n ding toch? Ik ken wel Z-dressuurruiters die bij hem lessen, en vind hun paarden mooi bespierd, los in hun lijf en fijn om naar te kijken.

En naambordjes, heb je wat dingen opgepikt waarvan je denkt "zo kan het ook?"

@Kadankovich: wat een prachtige onderschriften! Hoevaak zie je mensen die zich daar ook aan houden?

@2005: het zijn uiterst simpele teugelhulpen, die niet in het mooie plaatje van handjes laag en bijmekaar passen, maar die hoog of laag zijn naar gelang waar het paard zijn hoofd op dat moment houdt. En die hoge handen als een paard zijn hoofd hoog draagt, daar is al wat commentaar over geweest. Terwijl in ieder basisrijboekje staat dat de lijn van elleboog (via onderarm-pols-hand-teugel) naar het bit een rechte lijn moet zijn... Daarnaast gaan ze ook naar opzij als je stelling naar een bepaald kant wil. Oei oei, dat geeft soms wijde handen... En dat stelling rijden doe je precies contra aan welke kant het paard zelf op wil, dat ie op geen enkel moment kan hangen of vallen, en dat betekent soms merkwaardige slingerende lijnen en veel omstellen. Creatief, anders, maar best leuk, en hoe beter je paard aan de hulpen staat hoe makkelijker het wordt. En als ie niet meer de neiging heeft om door te buigen of door je been heen te vallen mag het hoofd pas naar beneden. Tsja, dat is precies andersom als wat de meeste instructeurs(cursussen) vertellen. Het spreekt je aan of niet.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:36

Kadankovitch schreef:
@Daffie,
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Er zijn paarden en omstandigheden dat een correctie met de teugels een goed of zelfs beter resultaat heeft. Ik persoonlijk heb twee paarden die precies tegenovergesteld reageren.De een verdraagt geen aanleuning, maar reageert wel goed op korte ophoudingen, duidelijk gescheiden van de beeninwerking, terwijl de ander zich onzeker voelt zonder aanleuning. De laatste reageert normaal op ophoudingen. Hetgeen mij stoort aan de heer de Bodt is dat alle paarden hetzelfde worden aangepakt, alsof er geen individueel verschil is onder paarden. Tevens wijst hij teveel met een verwijtende vinger naar andere instructeurs die het volgens hem allemaal slecht voor hebben met paarden. Hij claimt medische resultaten te hebben bij zieke dieren, maar heeft dat in al die jaren nooit kunnen bewijzen op een wetenschappelijk verantwoorde manier. (En U weet hoe een onderzoek vericht moet worden.) En dan zijn de resultaten matig, zoals ik hierboven vermeld heb. EN DAN:
HETGEEN NIEUW IS AAN METHODE de Bodt WERKT NIET en HETGEEN WERKT AAN METHODE de Bodt IS NIET NIEUW. Rechtrichten en uitbalanceren en nog zo'n paar kreten wordt door bekwame en zeker succesvollere instructeurs allang toegepast. De Duitse hippische federatie (= de 'FN') werft al een eeuwigheid met de slogan: (vertaald) GOED RIJDEN IS DE BESTE DOCTOR.

Het is dus niet zo dat ik U ongelijk geef met betrekking tot de werking voor U eigen paard. Daar zult U zeker gelijk in hebben, immers niemand kent uw paard beter dan Uzelf. Maar soms kan een pure teugel-inwerking een beter resultaat hebben. Echter de Bodt past het klakkeloos op alle paarden toe. En precies dat laatste lijkt mijn onjuist omdat het niet ingaat op hetgeen het indivuduele paard nodig heeft.

Met je laatste opmerking ben ik helemaal eens. Ik heb een aantal lessen gehad van een leerling van AdB. Moet zeggen dat ik nu nog wel wat oefeningen gebruik zoals bv. de buitenstelling bij het rechtrichten (maar volgens mij is dat gewoon klassiek). De rest van de oefeningen vind ik allemaal vrij grof inwerken en dan met name het geslinger. Ook zijn opmerkingen dat het niet uitmaakt wat voor een zadel erop ligt. Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Een slechtpassend zadel is een van de grootste oorzaken van allerlei rij en bewegingsproblemen. (en slecht rijden natuurlijk :+ )
Ik heb nu les van iemand die wel naar het individuele paard kijkt en wat de spieren/paard aankan. (heeft een door haar opleidingen een goede medische kennis). Het vinden van zoiemand was overigens wel een hele zoektocht. Sorry dat ik het zeg maar heel veel instructeurs hebben de ballen verstand van biodynamica en het bewegingsapparaat van het paard.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 18-11-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

wittepit

Re: De AdB "methode", wat is dat nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:39

Ik ben het helemaal met je eens Schangah.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:16

@Wittepit. Het zijn stellingen waaraan ik mezelf tracht te houden. Die ik belangrijk vind, zonder dat ik zeg dat ik ze nooit overtreed.
Natuurlijk zijn er instructeurs die steken laten vallen, daar hebt U gelijk in. De persoonverheerlijking met iets dat gewoon vakkennis is, stuit mij tegen de borst.
Ik heb geluk gehad (dan bedoel ik niet mijn ziekte, zie profiel). Ik heb, op mijn eerste instructeur na, altijd uitstekende leermeesters gehad. Dat geef ik toe, maar ik heb er ook alles (financieel) voor over gehad. Sommige mensen kunnen dat niet, maar er zijn ook die andere keuzes gemaakt hebben. Die laatsten hebben maar beperkt recht tot klagen, indien ze een minder goede instructeur gevonden hebben, terwijl ze wel in staat (maar niet bereid) waren het nodige geld voor de kwaliteitvollere instructeur neer te leggen.
Hetgeen mij aan de Heer de Bodt stoort heb ik hierboven uitvoerig uitgelegd, dat betekent niet dat hij slecht is, maar dat hij zeker niet beter is dan de minnimum stantaard die men van een instructeur vragen mag. Elke goede instructeur weet hoe hij/zij een paard correct moet trainen zodat er geen lichamelijke klachten onstaan. En daarvan zijn er genoeg te vinden. Dat neemt niet weg dat het niveau van instructie gemiddeld altijd beter kan en dient te worden.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:11

Kadankovitch schreef:
@Wittepit. Het zijn stellingen waaraan ik mezelf tracht te houden. Die ik belangrijk vind, zonder dat ik zeg dat ik ze nooit overtreed.
Natuurlijk zijn er instructeurs die steken laten vallen, daar hebt U gelijk in. De persoonverheerlijking met iets dat gewoon vakkennis is, stuit mij tegen de borst.
Ik heb geluk gehad (dan bedoel ik niet mijn ziekte, zie profiel). Ik heb, op mijn eerste instructeur na, altijd uitstekende leermeesters gehad. Dat geef ik toe, maar ik heb er ook alles (financieel) voor over gehad. Sommige mensen kunnen dat niet, maar er zijn ook die andere keuzes gemaakt hebben. Die laatsten hebben maar beperkt recht tot klagen, indien ze een minder goede instructeur gevonden hebben, terwijl ze wel in staat (maar niet bereid) waren het nodige geld voor de kwaliteitvollere instructeur neer te leggen.
Hetgeen mij aan de Heer de Bodt stoort heb ik hierboven uitvoerig uitgelegd, dat betekent niet dat hij slecht is, maar dat hij zeker niet beter is dan de minnimum stantaard die men van een instructeur vragen mag. Elke goede instructeur weet hoe hij/zij een paard correct moet trainen zodat er geen lichamelijke klachten onstaan. En daarvan zijn er genoeg te vinden. Dat neemt niet weg dat het niveau van instructie gemiddeld altijd beter kan en dient te worden.

Veel geld vragen en kwaliteit leveren gaan ook vaak niet samen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:15

Waarom niet?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:27

ik heb nu twee lessen gezien (vanaf de zijkant) van intructrices die lesgeven op de manier van Antoine de Bodt... als je dat zo kan noemen.
Maar tussen die twee was al zo'n enorm verschil, de oefeningen waren wel ongeveer gelijk, maar de uitvoering was een wereld van verschil...
sindsdien weet ik eigenlijk niet meer zo goed wat ik over 'AdB' moet zeggen, het zijn oefeningen die je uit kan voeren, op je eigen manier denk ik...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:31

sporter schreef:
Waarom niet?

Door die persoonsverheerlijking gaan sommige heren zichzelf overschatten.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:52

In mijn onderschrift staan de rijfoto's van mijn eerste les bij Mireille den Hoed (leerling van AdB en gediplomeerd instructrice AdB). En ik vond het een verademing!! Echt heerlijk om eerlijk te rijden.
En ik ben het zeker eens dat hij geen wiel heeft uitgevonden en dat het gewoon basiswerk is wat iedere instructrice behoort te weten. Maar dat gebeurd niet!! De paarden en lesgevers om me heen vinden maar één ding belangrijk: zo snel mogelijk een "mooi" plaatje. En hoe dat plaatje er komt, kan ze niet zoveel schelen.
En tuurlijk zijn er heel veel mensen die het anders doen, maar ik zie ze toch bar weinig.

Ik persoonlijk ben helemaal blij om te rijden volgens deze methode. Dat wil overigens niet zeggen dat ik me hierop blind staar. Maar het is voor mij wel een eye-opener geweest en ik leer er nog steeds veel van. Meneer de Bodt is mijn type trouwens ook niet, om de reden die hierboven genoemd wordt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:56

Vonnie84 schreef:
In mijn onderschrift staan de rijfoto's van mijn eerste les bij Mireille den Hoed (leerling van AdB en gediplomeerd instructrice AdB). En ik vond het een verademing!! Echt heerlijk om eerlijk te rijden.
En ik ben het zeker eens dat hij geen wiel heeft uitgevonden en dat het gewoon basiswerk is wat iedere instructrice behoort te weten. Maar dat gebeurd niet!! De paarden en lesgevers om me heen vinden maar één ding belangrijk: zo snel mogelijk een "mooi" plaatje. En hoe dat plaatje er komt, kan ze niet zoveel schelen.
En tuurlijk zijn er heel veel mensen die het anders doen, maar ik zie ze toch bar weinig.

Ik persoonlijk ben helemaal blij om te rijden volgens deze methode. Dat wil overigens niet zeggen dat ik me hierop blind staar. Maar het is voor mij wel een eye-opener geweest en ik leer er nog steeds veel van. Meneer de Bodt is mijn type trouwens ook niet, om de reden die hierboven genoemd wordt.

Ik moet wel zeggen dat Mireille de methode toepast maar wel in een mildere vorm.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:39

Dat ben ik niet helemaal met je eens Schangah
Mireille doet precies zoals AdB het haar heeft geleerd, overigens lest ze nogsteeds bij hem en neemt alles wat zij zelf in haar lessen doet mee in haar lesgeven. iig heb ik laatst in een les hetzelfde gedaan wat ik van AdB moest doen en wat ik haar zelf in haar eigen les had zien doen :)
Ze kijkt ook per paard wat wel/niet bij je past, en dit is iets wat Antoine zelf ook doet ook al las ik hier wat anders trouwens weet zo snel niet meer wie dat zei, maar dit doet Mireille denk ik wel nog iets meer dan AdB.

Overigens vind ik AdB helemaal niet zo extreem als je hem 1 op 1 spreekt of op een rustige lesdag ofzo, zo wordt hij soms wel neergezet maar dat valt dus eigenlijk behoorlijk mee.

@ TS, ik heb 2 filmpjes van AdBdie tijdens een clinic uitleg geeft ovet het hoe&wat van zijn manier van rijden/lesgeven
Ik was die dag mee als ruiter om uit te laten zien wat hij het publiek vertelde :)
Dit filmpje is alleen stappen, maar hierin verteld AdB echt het begin zegmaar
http://www.youtube.com/watch?v=WQ6dLr1hOik

Dit filmpje bestaat uit 3 stukjes van de clinic
http://www.youtube.com/watch?v=bclN9aKZ7HY

Zelf les ik bij Mireille, heb hiervoor ook correct les gehad maar ivm probleempaard bij Mireille gekomen, en nu les ik met mn andere paard ook bij haar.
Hoe verder je komt qua niveau van rijden hoe minder groot de verschillen zijn tussen AdB en andere goede instructeurs.
De basis is wel anders, AdB pikt eerst het rechtrichten er uit en geeft andere hulpen(weinig been maar juist meer met zit en je doet veel met sturen, en paard niet blijven ondersteunen met je been maar op eigen benen laten lopen) en hij gebruikt daar wat 'aparte' dingen voor die je anders niet snel tegenkomt, zoals de kwartlijn.

Ik rij nu M met mijn friesje en ik heb haar in vrij korte tijd van een recreatiepaard in een fijn 'sportpaard' zien veranderen en heb met haar aan meer kampioenschappen mogen deelnemen dan mijn vorige paard die wel qua bouw enz en écht sportpaard was.
Dit is wel dankzij de correcte basis die alsmaar herhaald wordt en waar je altijd op terug kan vallen en waaruit je problemen oplost, ipv dat je gefrustreerd raakt omdat je vast loopt.
Alles is logisch op te lossen en dat werkt heel fijn.

Maar eerlijk is eerlijk, ook andere correcte instructeurs kunnen dit, oa horsey hier op bokt geeft heel fijn en correct les, en zegt eignlijk hetzelfde als wat Mireille tegen me zegt ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:51

2005 schreef:
Wat voor hulpen moet je dan geven met de teugels om hem recht te richten? Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

Als je paard heel scheef gaat en bijvoorbeeld met zijn gewicht erg naar binnenvalt, ga je niet alsmaar binnenbeen geven want dan gaat je paard wrsch alleen maar tegenhangen richting je been en dus nog schever lopen, maar dmv sturen haal je het gewicht van de binnenkant af, zodat je paard rechter gaat lopen en hoe vrder je in training bent hoe kleiner en subtieler die hulp wordt, en ook hoe beter je paard zelf al recht en op eigen benen correct bljft lopen :)

Dit kan ik duidelijker & uitgebreider uitleggen (beter is nog om te laten zien te paard maar das wat lastig haha) maar daar heb ik nu geen tijd voor...
Maar ook dit doen meerdere goede instructeurs ovrigens.

En ik las hier nog iets over dat AdB ropt dat hij dit heeft bedacht, dit is níet zo en volgens mij zegt hij dat zelfs op mijn filmpje tijdens de clinic (iig heeft hij het die dag gezegd :j )

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:16

Schangah schreef:
Veel geld vragen en kwaliteit leveren gaan ook vaak niet samen.

Ik begrijp U niet helemaal.
Tenzij U mij verkeerd begrepen hebt. Ik heb veel les gehad van instructeurs met een degelijke reputie en heb daarvoor een prijs moeten betalen die overeen kwam met de kwaliteit. Over het resultaat ben ik heel tevreden. Gezien mijn anti-talent ;) hadden ze er niks beters van kunnen maken.
Dus ik vind dat prijs en kwaliteit zeker wel hand in hand gaan. Maar het is ongetwijfeld moeilijk om een passende top-instructeur te vinden waarmee het klikt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:32

Moet zeggen dat t me eerst niets leek.
Over tempo gejaagd met veel te lange teugels. Zo zag ik het.
Maar door verkeerd aangeleerde training en een niet passend zadel heb ik zelf mijn paard vastgereden. Na een nieuw zadel en m'n paard weer los gekregen te hebben dmv osteo/massage ben ik op aanraden van de osteo bij iemand gaan lessen die volgens de AdB manier lesgeeft. (en ook DA afgestudeerd is, want ik zelf wel erg fijn vind met mijn kneusje) Maar niets over tempo. Ja, lekker doorrijden. Niet naar voren zitten zoals je vaak ziet. En zo lang hoeven m'n teugels nou ook niet. Wel handen hoog.
Dmv oa buitenstelling en verzetten van de schouders en bepaalde oefeningen proberen we het paard recht te maken en zijn bovenlijn te ontspannen, waardoor hij kan zakken in de hals. Hij moet (als ik het goed uitleg :o) zelf naar de teugel komen (welke je dus wel op contact moet hebben) en heel licht er aan gaan "trekken" naar voren en dan naar beneden. Op het moment dat je voelt dat ie dat doet mag je toestaan, waardoor het paard dus voorwaarts-neerwaarts ontspant. Niet te laag nog, omdat ie anders weer op de voorhand komt.
Een paard mag eigenlijk pas zakken als deze recht is.
Een paard naar die neerwaartse houding dwingen geeft blokkades in oa het lendengebied. De lange rugspier moet ontspannen zijn om zonder problemen te kunnen zakken van voor.
Een paard wat gelijk zakt en niet eerst naar voren gaat is niet correct.
Dan mag ie dus ook niet zakken. Achter de teugel gaan of te diep is ook fout. Nek hoogste punt, neus iets voor de LL.

Dit is puur basiswerk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:34

Dat je voor kwaliteit moet betalen ben ik het op zich wel eens, maar een dure instructie zegt niets over de kwaliteit.
Ik ken een aantal mensen die duurder zijn en een naam hebben, maar vervolgens de paarden volledig op de kop laten lopen, met alle problemen van dien. (vaste ruggen en staken)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:50

Ik spreek overigens uit ervaring. Deze meneer schrijft zelfs boeken, maar mijn merrie ging bij een les van hem volledig in de staak en ikzelf over de flos, hij was ontzettend chagrijnig, ongeduldig en stond voordurend met zijn aanhang te flirten. En zo zijn er meer van deze heren.....
Daarnaast nog eentje gehad die veel bla bla had, had zelfs met Beatrix gereden, maar als ik de videobeelden terug zien.....
En deze heren waren behoorlijk duur.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:54

@ Schangah; en toch zijn er zoveel mensen die bij zulke mensen blijven lessen. En misschien dat het voor hen wel lijkt te werken. Voor ene ruiter & paard kan een andere manier van rijden HET zijn, maar voor een andere juist absoluut niet.

Mijn vorige instructrice gaf goed les, en geeft bij de buren nog steeds goed les. Ze zijn daar enorm tevreden en werkt het goed. Maar die manier van rijden paste niet bij mijn paard en mij.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:15

ik weet niet zo goed wat ik er allemaal van moet vinden.
Ik kon persoonlijk iemand die ook les heeft gehad van hem, maar wanneer ze weer thuis kwam te trainen deed ze
dit ook op een adb manier. Nou rechte lijnen rijden en zo nu en dan geheel met de teugels het paard omsturen en
uit belans brengen. Ik kon er eigenlijk geen knoop aan vast knopen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:31

Bitje dat is het probleem, veel onbegrip omdat mensen er maar half iets van meekrijgen en veel ruiters die zelf wat aan gaan prutsen thuis na een enkele les/clinic te hebben gezien/gereden en het dan vol trots de AdB manier noemen.
Ik zie ook weleens mensen rijden waarvan ik denk ??? die doen dingen die ik nog nóóit voorbij heb zien komen in de tijd dat ik hiermee bezig ben.
En ik krijg zelf weleens de vraag óf ik wel op de AdB manier rijd, nou ik les al 2 jaar met dit paard bij Mireille dus eehm JA! Maar veel mensen denken bij het beeld van AdB aan lange teugels, hoge handen, ruiter die naar voren zit en paarden die in een vrij hoog tempo de bak rond gaan, dat er meer is en je er prima mee de sport in kan omdat het niets anders is dan correct rijden dat is bij veel mensen onbekend.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:36

Ik denk dat je de manier van zijn methode ook enigzinds in de vingers moet hebben.
Zo had ik in het begin van de les dat helemaal niet!
Zat maar wat aan te klooien maar deed wel erg mijn best.
Op een gegeven moment had ik het door en toen ging mijn paard echt heerlijk lopen.
Mijn voormalig stalgenootje was na mij aan de beurt, maar zij kreeg dat gevoel niet en dat lukte dus toewn ook niet bij haar.
Het is voor mij al 5 jaar geleden inmiddels en ik gebruik heb als ik denk dat het nodig is, maar niet standaart.
Ik pak van alle methodes iets mee en dan combineer ik dat zodat paard en ik daar het beste mee overweg kunnen.

Laatst reed ik het paard van een stalgenootje een keer.
Groot sterk paard die niet echt de allermakkelijkste is om te rijden maar het wel kan.
Ik reed haar toen via de AdB methode, lange teugel, handen hoog en jawel hoor....ze ging binnen no-time lopen als een tierelier.
Mijn stalgenootje d'r mond viel open en haar bijrijdster kon het de volgende keer toen ze ermee ging rijden meteen merken.
Ze zij, hoe heb je haar zo soepel gekregen?
Dus....als je het gevoel echt goed te pakken heb kan je daar zeker verder mee.
Ik ben alleen vaak wel een beetje bang dat niet iedereen het gevoel ervan in de vingers heeft en dus toch foutief ermee verder gaat en dan ben ik bang dat het misschien meer schade dan goeds brengt.
Maarja, dat geldt voor iedere methode waarmee je verkeerd oefent.
Je hebt je instucteur er helaas niet dagelijks bij.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:39

Indien men praat over een bepaald persoon die geen waar voor zijn/haar geld levert, kan ik dat natuurlijk niet tegenspreken indien ik er zelf geen ervaring mee heb. Zo spreek ik U, Schangah, niet tegen indien U over uw ervaring met de heer de Bodt, praat. Zoals ik ook niet mensen tegenspreek die positieve ervaringen met hem hebben gemaakt. Mijn bezwaar is slechts gebaseerd op hetgeen hij in interviews en andere publiciteit naar buiten heeft laten komen.
Maar om een strak negatief verband te leggen tussen hoog lesgeld en lage kwaliteit vind ik (sorry) zo kort door de bocht dat ik het onzin vind. Dat kan voor een individu gelden, maar niet voor iedereen.

Dat ik het de heer de Bodt niet eens ben is één ding (zie hierboven), maar ik kan er niet omheem dat de video-beelden van Renske heel mooi waren. Hetgeen de dame daar liet zien in stap vind ik uitstekend. Dus dat wil ik hier ook melden. Ik zou graag willen dat mijn bezwaren serieus overwogen worden, daarom wil geen kritiek hebben op niet relevante zaken. En wat goed is, moet ook goed genoemd worden. Pas dan dringt men door tot de kern van de zaak.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:36

Kadankovitch schreef:
Indien men praat over een bepaald persoon die geen waar voor zijn/haar geld levert, kan ik dat natuurlijk niet tegenspreken indien ik er zelf geen ervaring mee heb. Zo spreek ik U, Schangah, niet tegen indien U over uw ervaring met de heer de Bodt, praat. Zoals ik ook niet mensen tegenspreek die positieve ervaringen met hem hebben gemaakt. Mijn bezwaar is slechts gebaseerd op hetgeen hij in interviews en andere publiciteit naar buiten heeft laten komen.
Maar om een strak negatief verband te leggen tussen hoog lesgeld en lage kwaliteit vind ik (sorry) zo kort door de bocht dat ik het onzin vind. Dat kan voor een individu gelden, maar niet voor iedereen.

Dat ik het de heer de Bodt niet eens ben is één ding (zie hierboven), maar ik kan er niet omheem dat de video-beelden van Renske heel mooi waren. Hetgeen de dame daar liet zien in stap vind ik uitstekend. Dus dat wil ik hier ook melden. Ik zou graag willen dat mijn bezwaren serieus overwogen worden, daarom wil geen kritiek hebben op niet relevante zaken. En wat goed is, moet ook goed genoemd worden. Pas dan dringt men door tot de kern van de zaak.

Ik bedoelde de heer de Bodt er niet mee, heb alleen les van een leerling van hem gehad en een aantal clinics bijgewoond. Hoewel deze heer ook zeer geniet van al het vrouwelijk schoon dat om hem heen hangt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:47

Waarom zou men als man niet van vrouwelijk schoon mogen genieten??
Maar uiteindelijk is dit geheel naast de kwestie. Ik zou liever de inhoudelijk voors en tegens van zijn werken bespreken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:51

Ik ben 14 nov. ook wezen kijken in Sonnega, kon helaas maar 1 les zien, maar het sprak me wel aan, vond het er bijzonder ontspannen en vriendelijk uitzien, en ik zag niet een over het tempo gereden paard en geen enkel getrek of gepluk aan de mond.

Mijn paard is wel eens wat onrustig in de aanleuning, komt vaak terug in tempo en is wel eens slecht voor het been.
Ik heb hem vrijdag geprobeerd op de ADB methode te rijden en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het idee had dat mijn paard dit bijzonder prettig vond, hij ontspande heel snel en toen ik hem later wat oppakte was hij heel licht in mijn hand :)
Het viel me ook op dat hij veel voorwaartser was dan anders, ik hoefde hem bijna niet aan te sporen.
Wel vond ik de galop wat moeilijk, hij ging voor mijn gevoel te snel en ik wist niet goed hoe ik dat op moest lossen, heb hem terug genomen om het vervolgens opnieuw te proberen.
Mijn paard had het bij het scheef naar A of C galoperen eerst erg moeilijk, maar op een gegeven moment voelde ik hem in balans komen.
Ik heb ongeveer een half uurtje gereden, maar hij zweette behoorlijk het op eigen benen lopen valt blijkbaar voor een paard nog niet mee :)

Ga binnenkort een keer lessen bij iemand die volgens deze methode les geeft omdat ik meer wil leren over deze methode.

Ben zelf van mening dat een ieder zelf moet beslissen over welke manier van rijden bij hem/haar en het paard past en door verschillende manieren te proberen kom je daar achter en je kunt natuurlijk ook altijd een combi maken van methode's en uit iedere methode pakken waar je wat aan hebt.