Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kadankovitch schreef:@Daffie,
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Er zijn paarden en omstandigheden dat een correctie met de teugels een goed of zelfs beter resultaat heeft. Ik persoonlijk heb twee paarden die precies tegenovergesteld reageren.De een verdraagt geen aanleuning, maar reageert wel goed op korte ophoudingen, duidelijk gescheiden van de beeninwerking, terwijl de ander zich onzeker voelt zonder aanleuning. De laatste reageert normaal op ophoudingen. Hetgeen mij stoort aan de heer de Bodt is dat alle paarden hetzelfde worden aangepakt, alsof er geen individueel verschil is onder paarden. Tevens wijst hij teveel met een verwijtende vinger naar andere instructeurs die het volgens hem allemaal slecht voor hebben met paarden. Hij claimt medische resultaten te hebben bij zieke dieren, maar heeft dat in al die jaren nooit kunnen bewijzen op een wetenschappelijk verantwoorde manier. (En U weet hoe een onderzoek vericht moet worden.) En dan zijn de resultaten matig, zoals ik hierboven vermeld heb. EN DAN:
HETGEEN NIEUW IS AAN METHODE de Bodt WERKT NIET en HETGEEN WERKT AAN METHODE de Bodt IS NIET NIEUW. Rechtrichten en uitbalanceren en nog zo'n paar kreten wordt door bekwame en zeker succesvollere instructeurs allang toegepast. De Duitse hippische federatie (= de 'FN') werft al een eeuwigheid met de slogan: (vertaald) GOED RIJDEN IS DE BESTE DOCTOR.
Het is dus niet zo dat ik U ongelijk geef met betrekking tot de werking voor U eigen paard. Daar zult U zeker gelijk in hebben, immers niemand kent uw paard beter dan Uzelf. Maar soms kan een pure teugel-inwerking een beter resultaat hebben. Echter de Bodt past het klakkeloos op alle paarden toe. En precies dat laatste lijkt mijn onjuist omdat het niet ingaat op hetgeen het indivuduele paard nodig heeft.
)Kadankovitch schreef:@Wittepit. Het zijn stellingen waaraan ik mezelf tracht te houden. Die ik belangrijk vind, zonder dat ik zeg dat ik ze nooit overtreed.
Natuurlijk zijn er instructeurs die steken laten vallen, daar hebt U gelijk in. De persoonverheerlijking met iets dat gewoon vakkennis is, stuit mij tegen de borst.
Ik heb geluk gehad (dan bedoel ik niet mijn ziekte, zie profiel). Ik heb, op mijn eerste instructeur na, altijd uitstekende leermeesters gehad. Dat geef ik toe, maar ik heb er ook alles (financieel) voor over gehad. Sommige mensen kunnen dat niet, maar er zijn ook die andere keuzes gemaakt hebben. Die laatsten hebben maar beperkt recht tot klagen, indien ze een minder goede instructeur gevonden hebben, terwijl ze wel in staat (maar niet bereid) waren het nodige geld voor de kwaliteitvollere instructeur neer te leggen.
Hetgeen mij aan de Heer de Bodt stoort heb ik hierboven uitvoerig uitgelegd, dat betekent niet dat hij slecht is, maar dat hij zeker niet beter is dan de minnimum stantaard die men van een instructeur vragen mag. Elke goede instructeur weet hoe hij/zij een paard correct moet trainen zodat er geen lichamelijke klachten onstaan. En daarvan zijn er genoeg te vinden. Dat neemt niet weg dat het niveau van instructie gemiddeld altijd beter kan en dient te worden.
Vonnie84 schreef:In mijn onderschrift staan de rijfoto's van mijn eerste les bij Mireille den Hoed (leerling van AdB en gediplomeerd instructrice AdB). En ik vond het een verademing!! Echt heerlijk om eerlijk te rijden.
En ik ben het zeker eens dat hij geen wiel heeft uitgevonden en dat het gewoon basiswerk is wat iedere instructrice behoort te weten. Maar dat gebeurd niet!! De paarden en lesgevers om me heen vinden maar één ding belangrijk: zo snel mogelijk een "mooi" plaatje. En hoe dat plaatje er komt, kan ze niet zoveel schelen.
En tuurlijk zijn er heel veel mensen die het anders doen, maar ik zie ze toch bar weinig.
Ik persoonlijk ben helemaal blij om te rijden volgens deze methode. Dat wil overigens niet zeggen dat ik me hierop blind staar. Maar het is voor mij wel een eye-opener geweest en ik leer er nog steeds veel van. Meneer de Bodt is mijn type trouwens ook niet, om de reden die hierboven genoemd wordt.

2005 schreef:Wat voor hulpen moet je dan geven met de teugels om hem recht te richten? Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

) Schangah schreef:Veel geld vragen en kwaliteit leveren gaan ook vaak niet samen.
hadden ze er niks beters van kunnen maken.
) zelf naar de teugel komen (welke je dus wel op contact moet hebben) en heel licht er aan gaan "trekken" naar voren en dan naar beneden. Op het moment dat je voelt dat ie dat doet mag je toestaan, waardoor het paard dus voorwaarts-neerwaarts ontspant. Niet te laag nog, omdat ie anders weer op de voorhand komt.Kadankovitch schreef:Indien men praat over een bepaald persoon die geen waar voor zijn/haar geld levert, kan ik dat natuurlijk niet tegenspreken indien ik er zelf geen ervaring mee heb. Zo spreek ik U, Schangah, niet tegen indien U over uw ervaring met de heer de Bodt, praat. Zoals ik ook niet mensen tegenspreek die positieve ervaringen met hem hebben gemaakt. Mijn bezwaar is slechts gebaseerd op hetgeen hij in interviews en andere publiciteit naar buiten heeft laten komen.
Maar om een strak negatief verband te leggen tussen hoog lesgeld en lage kwaliteit vind ik (sorry) zo kort door de bocht dat ik het onzin vind. Dat kan voor een individu gelden, maar niet voor iedereen.
Dat ik het de heer de Bodt niet eens ben is één ding (zie hierboven), maar ik kan er niet omheem dat de video-beelden van Renske heel mooi waren. Hetgeen de dame daar liet zien in stap vind ik uitstekend. Dus dat wil ik hier ook melden. Ik zou graag willen dat mijn bezwaren serieus overwogen worden, daarom wil geen kritiek hebben op niet relevante zaken. En wat goed is, moet ook goed genoemd worden. Pas dan dringt men door tot de kern van de zaak.