Na 2 jaar nog steeds geen goed gevoel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:22

daar zit ik ook aan te denken dat jullie gewoon net niet de goede uitwerking hebben op elkaar.beter dat ze dan een plekje heeft mety iemand die dat wel heeft en jij naar een ander paardje gaat kijken. wat je zelf wilt natuurlijk he.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:32

ik heb hetzelfde gehad
ik heb 6 jaar lang geworsteld met mijn ruin
om hem lekker aan het lopen te krijgen en het waren ups en down
dan ging het weer even goed en dan weer bar slecht,
Ik mist die klik die eenheid en dat goede gevoel.

Ik heb hem dan ook uiteindelijk geruild tegen mijn huidige merrie
en ik zeg je dat had ik al een paar jaar terug moeten doen.

Anderen reden overigens zo weg met mijn ruin.

naar buiten kon ik al sinds 1 jaar niet meer en ook in de bak zette hij me op een gevaarlijke manier in de zijk
mischien dat er gewoon te veel gevoelens in het spel waren of dat hij voor mijn doen te hoog gegrepen was.
Ik mis hem zeker wel maar, ben echt blij dat ik niet meer zo hoef te worstelen met hem tijdens het rijden.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:56

TS ik herken je probleem. Ik heb een merrie met ongeveer hetzelfde karakter. Mijn paard uit dit alleen niet door te gaan rennen, maar door de rem erop te gooien. Het eerste half jaar dat ik dr had heeft ze alleen maar gestaakt. Steigeren, bokken, ik heb het allemaal op mn dak gehad.

Bij mij heeft toen geholpen om haar heel erg naar voren te gaan rijden. Hand eraf en been eraan. Dat zal bij jou niet werken, jou beessie gaat al hard genoeg.

Wat ik je wel kan aanraden is geduld. Engelengeduld. Doe alsof je neus bloedt. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je van jezelf geen geduldig type bent (godzijdank ben ik dat wel, anders had ik het niet gered met de merrie die ik nu heb. Maar ik kan natuurlijk niet inschatten of jij genoeg geduld kan opbrengen). Het gevecht aangaan is niet verstandig. Dat maakt jou onzeker, maar je beessie ook.

Is het misschien een idee om heel veel figuren te gaan rijden, zodat je je beessie bezig houdt? Bij mij helpt het erg om lekker voltes te draaien. Wel contact met de teugels, maar geen druk. Als ik er druk opzet komt ze alleen maar in verzet. Overgangen rijden, schakelen?
Met een beetje geluk komt je pony erachter dat ontspannen helemaal niet zo'n gek idee is en zal zij dit uit zichzelf gaan doen. Dat werpt veel meer vruchten af dan dat je het af gaat dwingen. Daarmee krijgt ze ook meer vertrouwen in jou.

Voor de hengstigheid zou je misschien Moody Mare kunnen proberen? Je kan het bij de Paardendrogist krijgen. 30 euro voor een emmer, je doet er ongeveer 2 maanden mee. Het slaat niet bij ieder paard even goed aan, bij die van mij gelukkig wel. En die is écht niet te hakken als ze hengstig is. Schoppen is lekker zeg maar, hoe harder hoe beter :P

Is er de mogelijkheid om wat longeerwerk met haar te doen? Met behulp van een pessoa eventueel? Misschien dat je dan daarmee beweging kan blijven geven en alleen rijden als je er begeleiding bij hebt?
Ik opper zo wat dingetjes, misschien dat je er iets aan hebt.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 21:31

bedankt voor je tip!
figuren rijden doe ik al. Probeer dan ook zo min mogelijk te vragen van haar.
Moody mare is in bestelling wil het toch wel even proberen.
Heb er veel goede dingen over gehoord.
Vandaag was ze heerlijk rustig. Door het weer niet gereden en lekker getut en der manen goed verzorgt.
Ze was weer helemaal terug zeg maar. Ik denk ook dat het voornamelijk gewoon puberaal gedrag is.

En ja geduld.. Ben er hard mee aan het werken, maar ik ben snel chagarijnig van mezelf al als iets niet lukt. Maar we zijn er mee aan het werk. Vorige keer moest ik van mijn instructrice bij zo'n moment lekker gaan stappen met teugels wat langer in de ontspanning. Na 5 minuten mocht ik der weer oppakken. Was toen zelf ook weer afgekoeld. Maar er zijn ook dagen bij dat het allemaal lekker gaat.

Nienkie

Re: Na 2 jaar nog steeds geen goed gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:54

Als ik alles zo lees denk ik dat het probleem voornamelijk bij de TS ligt zoals je zelf ook al aangeeft in je openingspost. Naar mijn idee leg je de lat voor jezelf en je paard veel te hoog. Daarmee doel ik op dat je meer wil en verwacht van jullie beide dan dat jullie aankunnen. Zoals je zelf ook al zegt: je ziet je instructrice het wel lukken en wil dat zelf ook. Accepteren dat jullie (jij en je paard) nog niet zover zijn is al een grote stap, maar wel een stap die jullie zal helpen. Op het moment dat je accepteert dat jullie nog niet zover zijn valt er denk ik een boel stress weg. Stress die jij zelf nu veroorzaakt door je irritaties als je op je paard zit. Een paard merk dat soort gevoelens direct, waarschijnlijk nog eerder dan dat je het zelf door hebt. Ga eens vaker rijden puur voor de lol, voor jezelf. Werk aan jezelf (houding e.d. zoals je ook zegt in een post) en niet aan je paard. Als je op jezelf let laat je je paard met rust en kan die ontspannen rondlopen. En doe het stap voor stap en rustig aan. Eerst dus alleen maar rustig stappen, is ze onrustig of wil ze snel maak dan je hoofd leeg en denk aan andere dingen maar niet aan je paard. Is ze dan rustig ga dan weer verder en zo kun je dat uitbouwen naar draf en galop maar wil niet alles in een keer.
Heel veel succes ermee en ik ben benieuwd of het werk!

laura1987

Re: Na 2 jaar nog steeds geen goed gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 06:48

Voor de hengstigheid geven wij trouwens brons cure (ik geloof dat je het o schrijft). Een homeopatisch middeltje, zodat ze er minder last van hebben en bij mijn merrie werkt het.

Ook zou ik eerst kijken of dat vaker les werkt, ipv haar "gelijk" verkopen wat sommige voorstellen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 11:07

Jullie hebben gelijk hoor!
Ik heb al geen lat meer en wil gewoon normaal rond kunnen rijden.
Wedstrijden heb ik al vooruit gezet wat ik eerst wel deed, en idd verkopen is mijn laatste optie.
Ik denk ook eerder dat ik geen ander paard wil als ik dat doe.