paard en ik klikken niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: paard en ik klikken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:05

maar je bent er dus nog maar een maand mee bezig, en voor het beleren vond je haar wel leuk?
Dan zou ik het zeker nog langer de tijd gunnen want voor haar gaat alles nu natuurlijk ook even wat anders he, nu ze aan het werk moet.
Ga eens grondwerken met haar, kijken hoe het dan gaat?

Paard met opzet op je teen staan? Nou, die gedachte zou echt niet in me opkomen eigenlijk.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:07

grondwerk grondwerk grondwerk.

je geeft zelf al aan dat het voornamlijk is als je er naast staat. Dan is het toch duidelijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:11

heb ik de volgende vraag in het algemeen, waarom koop je een paard als de klik er niet is?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:08

Ik denk dat ze je gewoon aan het uitproberen is.
Kortom,als je het beestje graag ziet,doorzetten!! Met begeleiding is er een hoop mogelijk hoor,kan alle kanten opgaan..verkopen kan altijd nog..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:36

Een klik is er, of is er niet. Daar zal gronswerk of iets anders niks aan veranderen. Paard zal misschien wel wat gehoorzamer worden, maar de klik zal er dan niet ineens zijn.

Dus wat wil je zelf. Als je het voldoende vind dat ze luisterd, is het een kwestie van opvoeden en wat meer grondwerk doen.

Als je veel waarde hecht aan een natuurlijk klik, zul je toch een ander paard moeten zoeken waar die klik er wel is. Want een klik is er of is er niet. Een band kan je maken een klik niet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:16

Lekker aan de hand gaan wandelen en grondwerken. Ik heb een 3.5 jarig paardje en doe heel veel grondwerk en wandelen dat werkt super, het vertrouwen groeit met elke wandeling. En vooral voor plezier zorgen in de dingen die je met je paard doet, gekke kunstjes leren of gewoon eens niets doen alleen een dikke knuffel geven en verder een dagje met rust laten. De dingen waar je nu tegen aan loopt even omzeilen en dingen doen die jij en zij leuk vinden en van daaruit bijv. het poetsen rustig aan weer wat meer oppakken.

Verder gewoon consequent zijn in de opvoeding, daarmee bedoel ik duidelijk zijn. stel grenzen en wees daar duidelijk in zo leert je paard wat jij wel en niet accepteerd en kan hij/zij zich binnen die grenzen vrij bewegen. Dit brengt rust en ontspanning wat weer belangrijk is voor jullie band!

Probeer gewoon geen hoge verwachtingen te hebben en kijk met de dag wat je wil gaan doen en hoe jouw en haar bui is en speel daar op in!

Oja en probeer vooral te genieten van je paard, je mag best eens onzeker zijn of iets fout doen je paard vergeeft het je echt wel!
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:18

Ik zie het al een relatie tussen een mens. Dan weet je ook snel genoeg dat er geen klik is. En dan kan de sex wel goed zijn en je kunt naar een therapeut gaan, maar die klik zal er nooit komen.

Sorry voor mijn woorden maar ik wist niet hoe ik het anders kon verwoorden :P

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 14:53

hahah ik vind het wel een goede verwoording! ik blijf er sowieso deze winter nog mee doorwerken met de verschillende tips, ik vond het een super leuk paard, maar aangezien ze nog niets kon, stuiten we nu pas op dit soort "plobleempjes" misschien is het wennen? ik hoop het. mocht er na de winter nog steeds geen wederzijdse "klik"zijn. dan gaan we rustig opzoek naar een nieuw baasje. maar voorlopig ga ik het met deze tip even aan kijken. Ik hoop dat het gewoon wennen is of zo iets

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:06

Een klik is er of is er niet, maar een team moet groeien :D

Observeer en communiceer met je paard.
Corrigeren moet, maar wel op het juiste moment in de juiste dosis..
Bij de één is dat veel, bij de ander is dat weinig, áls het maar de juiste impact heeft.
Zelf niet emotioneel worden, maar gewoon je rust bewaren en verder gaan.
Maw... zo zacht als het kan en zo hard als nodig is :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:14

Ik zeg ook verkopen.
Vind dat eigenlijk eerlijker naar het paard toe ipv aaanklooien met goede hoop en bedoelingen. Goede begeleiding kan helpen, maar het leerproces van de ruiter gaat langzaam tegenover een paard en het leerproces van een jong paard gaat juist heel snel. Je loopt dan steeds en heel lang achter de feiten aan en dat is ook niet prettig voor het paard..

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:19

Mij hebben ze geleerd dat wanneer je bijvoorbeeld een probeleem hebt in de galop, je dat ook moet oplossen in de galop...
Dus als je problemen met grondwer hebt zou ik ook de oplossing daar zoeken.

Veel succes!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 15:22

superwoman schreef:
Ik zeg ook verkopen.
Vind dat eigenlijk eerlijker naar het paard toe ipv aaanklooien met goede hoop en bedoelingen. Goede begeleiding kan helpen, maar het leerproces van de ruiter gaat langzaam tegenover een paard en het leerproces van een jong paard gaat juist heel snel. Je loopt dan steeds en heel lang achter de feiten aan en dat is ook niet prettig voor het paard..

Hmm ik snap niet helemaal wat je bedoeld, zou je dit miss iets duidelijker kunnen uitleggen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:49

ingeeusa schreef:
Hmm ik snap niet helemaal wat je bedoeld, zou je dit miss iets duidelijker kunnen uitleggen?

Een jong paard opvoeden kan je natuurlijk leren, maar dit kost tijd.
Je zal moeten leren van je fouten én zal je eerder aangeleerde fouten zelfs moeten afleren.Paardensignalen moeten herkennen en weten hoe jij erop moet reageren
Het paard reageerd op de ruiter en leert snel waar de fouten zitten van de ruiter of raakt in de war van de fouten van ruiter.
Echter reageerd het paard wel direct op die fouten.
De ontwikkeling van een JONG paard gaat snel, hij wordt snel groter en krijgt meer bespiering, waardoor hij ook meer praatjes krijgt en ook nog gaat puberen.
De ontwikkeling van het JONGE paard gaat sneller dan dat de ruiter zich kan ontwikkelen tot goede opvoeder van een paard.
Bij een ouder paard heb je niet het nadeel dat het paard zelf nog door een snele grote ontwikkelijg gaat.

Nu duidelijker? Vind dat toch lastig omschrijven namelijk :o

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 16:00

ja ik snap het nu, dank je wel!! gelukkig hebben wij hier al voorbereidingen voor getroffen, ik doe het namelijk niet alleen, en het is ook niet de eerste. daarom gaat het elke keer onder begeleiding van onze trainster (lichte tour amazone heeft al heel veel paarden beleerd) zij ziet precies waar we op moeten letten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:07

ingeeusa schreef:
ja ik snap het nu, dank je wel!! gelukkig hebben wij hier al voorbereidingen voor getroffen, ik doe het namelijk niet alleen, en het is ook niet de eerste. daarom gaat het elke keer onder begeleiding van onze trainster (lichte tour amazone heeft al heel veel paarden beleerd) zij ziet precies waar we op moeten letten!

Dat is mooi.
Toch geloof ik niet dat zo'n klik met dit paard nu nog gaat komen eigenlijk. :o
Moet zeggen dat het bij mij na een paar jaar wel is gekomen bij 1 paard, maar ik had geen problemen tijdens het rijden met dat paard. Ik vond er gewoon niet zoveel aan, maar nu ze verder in haar opleiding staat vind ik het wel een fijn paard. Ook meer een combinatie gevormd. Paard zou eigenlijk voor de verkoop zijn, dus stond er wsl ook minder voor open.

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:27

Je bent pas een maand bezig? Ik zou het nog de tijd geven :D

Stillnoname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:54

Als je er écht mee door wilt gaan moet je toch haar vertrouwen winnen, geef koekjes, wortels en begin niet meteen fanatiek haar te beleren, helpt nooit. Veel succes!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:41

voor vertrouwen op te bouwen kun je best een join-up doen op internet vind je daar wel info over
mijn paard heb ik nu anderhalf jaar en toen ik hem pas kreeg was hij zwaar verwaarloost en mensenschuw en nu hebben we een heel hechte band
join-ups kunnen vaak handig zijn voor vertrouwen
dus voor je haar verkoopt zou ik dit wel eens probeeren

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:42

Ik heb niet verstand van jonge paarden, dat moet ik erbij zeggen. Misschien is je paard een beetje zenuwachtig en wantrouwend aangelegd, net zoals je dat met mensen hebt? Ik zou er lekker mee gaan wandelen, naar het bos gaan, elkaar leren kennen en aanvoelen. Negatief gedrag zou ik negeren, de nadruk leggen op goede en positieve dingen.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:46

Ze vond poetsen altijd fijn en nu niet meer? Zou het door hengstigheid kunnen komen?
Mijn 1e pony was een merrie en die sloeg naar mijn hand als ik haar buik poetste rond de hengstigheid.

Na 1 maand kan je niet zeggen of er een klik is, die moet groeien! Zij is nog jong en jij ook, geef het tijd!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:52

Ik weet niet of het er al bij staat..

Maar is er niet iets met je paard aan de hand?
Misschien heeft ze een wervel scheef zitten waardoor ze bang wordt dat het pijn gaat doen of erger nog... misschien doet het haar wel pijn ;)

Ik zou haar eens laten nakijken :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:14

Ik heb alleen jouw beginpost gelezen en de verdere reactie's erop niet.
Wat ik begrijp uit je post is dat je teveel bezig bent met hoe zij op jou reageert.
Ze mag absoluut haar achterbeen niet naar je uithalen en wanneer je haar daarvoor straft en zij daarna inkrimpt gewoon negeren en doorgaan waar je mee bezig was.

Wel moet je beseffen dat wanneer jij het gevoel hebt deze merrie niet te mogen en haar niet leuk vind zij dit ook voelt en dan is mijn vraag vind jij dit wel fair ten opzichten van zo'n jong dier en ben jij er al klaar voor zo'n jong dier te kunnen opleiden/verzorgen en is het voor jezelf niet beter een wat ervarener paard te hebben die niet zo onder de indruk is wanneer er een "foutje"gemaakt wordt naar het paard toe?

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 13:33

Heey nou ik zal maar even een update geven! want er zit wel vooruitgang in geloof ik! ik ben een aantal van haar kuren gewoon gaan negeren, en inderdaad begonnen met grondwerk. netjes aan de hand lopen etc. nou dat vond madame wel een beetje vervelend in het begin! kreeg meteen door dat ik veel te veel van haar geaccepteerd heb! hierzit nu echt verbetering in gelukkig.
Helaas het moment dat ik haar met grondwerk meer bij de les had begon ze onder het zadel lekker te spoken. ben er een paar af gevallen, maar dat was ook mijn schuld ( als ze iedere keer braaf is en begint ineens uit het niets te bokken en vliegen ben ik er toch niet zo op voorbereid).
Wel is me opgevallen dat ik nog steeds zo gek van haar ben! of dat van haar kan ook komt kan ik nog merken. ze accepteert in ieder geval wel meer. en bedenkt ook steeds weer iets nieuws;)

Nu is ons wel 1 ding opgevallen. ze heeft een balans probleem. linksom(door de bocht, dus met longeren goed te zien) loopt ze onregelmatig, ook aanspringen in galop doet ze bijna niet, vaak overkruist en ze blijft chanceren met haar voorbenen(hoop dat ik het goed zeg) DA heeft haar getest rug is vrij etc. dus dat is niet het probleem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:38

ingeeusa schreef:
DA heeft haar getest rug is vrij etc. dus dat is niet het probleem.

Misschien nog een osteopaat ernaar laten kijken?
(zou ik doen iig en dat kost ook niet zoveel)

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 16:20

ja die komt als het goed is over 2 weken sowieso voor onze andere merrie dus ik zal haar bellen of ze ook voor deze wil komen:D